Weekendverblijven geselecteerd voor woonbestemming

VLAAMS-BRABANT: – Provincie selecteert permanent weekendverblijven en campings voor woonbestemming in toekomst.

Het permanent wonen in weekendhuisjes en op campings is een oud zeer. De provincie Vlaams-Brabant maakte samen met de gemeenten en een studiebureau een studie van 116 clusters van permanente bewoning in recreatiegebied in Vlaams-Brabant en stelt nu een oplossing voor.

27 omzettingen naar woongebied
Voor 27 van die clusters pleit de deputatie voor een (gedeeltelijke) omzetting naar woongebied. Bovendien stellen we 5 woonprojecten voor om de bewoners van de andere clusters op termijn te herhuisvesten“, zegt Julien Dekeyser, gedeputeerde voor ruimtelijke ordening. De deputatie baseerde zich voor deze beslissing op uitgebreid ruimtelijk en maatschappelijk onderzoek en op overleg met de gemeentebesturen en de Vlaamse overheid. De 27 clusters zijn gelegen in Aarschot, Bertem, Bever, Holsbeek, Huldenberg, Kortenberg, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Sint-Pieters-Leeuw, Tielt-Winge en Tremelo. “Om de gewenste herbestemming door te voeren, moeten er ruimtelijke uitvoeringsplannen opgemaakt worden. Daar starten we dit najaar mee“, vervolgt gedeputeerde Julien Dekeyser. “Pas dan zal op perceelsniveau duidelijk worden voor welke verblijfsconstructies een woonbestemming aangewezen is“.

14 omzettingen naar open ruimte
Voor 14 clusters komt er een herbestemming van recreatiegebied naar open ruimtegebied. Het gaat om gebieden in Aarschot, Begijnendijk, Holbeek, Huldenberg, Lennik, Leuven, Rotselaar, Ternat en Tremelo. De inwoners van die clusters die aan de voorwaarden voldoen van het declaratief attest uit de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening hebben nog een woonrecht tot minstens 2029 in hun huidige verblijf. 75 gebieden met uitdovende permanente bewoning.

Voor 75 clusters komt er geen herbestemming.
Die gebieden behouden de huidige bestemming als recreatiegebied of open ruimte gebied. Ook hier geldt een woonrecht tot 2029 voor de bewoners die aan de voorwaarden van het declaratief attest voldoen.

Meer info: tel. 016-26 75 07 of mail naar weekendverblijven@vlaamsbrabant.be

Infoavond mobiliteitsplan

SINT-PIETERS-LEEUW: – Het gemeentebestuur van Sint-Pieters-Leeuw werkt aan een nieuw gemeentelijk mobiliteitsplan met tijdshorizon 2011-2016. Dit plan wordt voor de komende vijf jaar het basisinstrument voor het voeren van een duurzaam mobiliteitsbeleid in Sint-Pieters-Leeuw.

Een goed gemeentelijk mobiliteitsplan is cruciaal voor de uitbouw van het gemeentelijk mobiliteitsbeleid waarvoor de gemeente autonoom bevoegd is. Bijvoorbeeld om een gemeentelijk verkeersveiligheidsbeleid uit te tekenen langs de gemeentelijke straten en pleinen, schoolomgevingen verkeersveiliger te maken, een lokaal fietsroutenetwerk uit te bouwen, enz. Het mobiliteitsplan vormt voor de gemeente ook een kader waarmee ze haar beleid kan duiden, communiceren en verdedigen naar de bevolking.

Het gemeentelijk mobiliteitsplan is ook het kader voor de projecten en acties die in samenwerking met andere actoren (het Vlaamse gewest, VVM De Lijn, …) via de modules van het mobiliteitsconvenant gerealiseerd kunnen worden.

In uitvoering van het goedgekeurd participatietraject organiseert het gemeentebestuur voor haar inwoners een infoavond over het herwerkt mobiliteitsplan.

De infoavond vindt plaats op dinsdag 13 september 2011 om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, Pastorijstraat 21.

Meer info: dienst Mobiliteit 02 371 22 92 mobiliteit@sint-pieters-leeuw.be

Natuurgebied Zuunvallei uitgebreid met iets meer dan 2 ha aan de Baesberg

SINT-PIETERS-LEEUW: – Natuurpunt Leeuwse Natuurvrienden heeft, door een aankoop met iets meer dan 2 ha aan de Baesberg het natuurgebied Zuunvallei uitgebreid. Natuurpunt Leeuwse Natuurvrienden beheert nu ongeveer 17,5 ha natuurgebied in Sint-Pieters-Leeuw, waarvan het merendeel in de Zuunvallei alsook het Cortenbroek in Vlezenbeek.

Het nieuwe stuk ligt niet ver van de Brabantsebaan en de Hoogstraat op de grens van de vroegere deelgemeenten Leeuw, Oudenaken en St-Laureins-Berchem. De Baesberg ligt in de kleine vallei van de Beisbeek, een zijtak van de Zuunbeek. Het natuurgebied is zeer gevarieerd. Het bestaat voor meer dan de helft uit bos. De rest zijn 2 aanpalende weilanden omzoomd met begroeide taluds. Het bos werd meer dan 10 jaar geleden gekapt en nadien aan zijn lot overgelaten. Omdat dit gebied al van oudsher een bosgebied is, groeien er oude bosplanten zoals Bosanemoon, Sleutelbloem en Eenbes.

De naam Baesberg verraadt natuurlijk ook veel over het reliëf. Een echte berg is het niet, maar het ganse terrein ligt wel op een serieuze helling. Een hoogteverschil van meer dan 10 meter (op minder dan 100 meter afstand) is naar Pajottenlandse normen zeer steil. Dit reliëf ontstond in de ijstijd en het nieuwe natuurgebied is dus geologisch een zeer interessant relict.

De helling is gericht op het zuiden waardoor heel wat warmte-minnende planten en dieren, zoals vlinders, er een geschikt leefgebied kunnen vinden. Aan de voet van de helling ligt een klein brongebied. Het ganse jaar door borrelt helder water op. Hier gedijen planten die graag altijd met de voeten in het water staan.

In de komende maanden gaat Natuurpunt Leeuwse Natuurvrienden het gebied verder in kaart brengen en een beheersplan uitwerken om de natuurwaarde van het gebied nog te vergroten. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan info voor geïnteresseerde bezoekers.

Steun je ons graag bij de verdere uitbreiding van onze natuurgebieden ? Dit kan door een gift op reknr. 293-0212075-88 met vermelding”projectnr. 9921 Zuunvallei”. Deze duurzame belegging levert je een fiscaal attest op vanaf 40 € ! Bedankt !!!

25 September 2011: Wandeling met bezoek aan het nieuwe natuurgebied “de Baesberg”
Dit is een unieke kans om ons nieuw gebied eens te ontdekken. We maken een wandeling van ongeveer 5 km.
Afspraak : Zondag 25 september om 14 u 30 aan de oude herberg “Den Blauw”, kruispunt Hoogstraat met Brabantse baan. Naast een landschapswandeling op de grens van Oudenaken wordt onder deskundige begeleiding uitgebreid kennis gemaakt met de verscheidenheid van ons nieuw natuurgebied. Laarzen zijn aangewezen. Een niet te missen activiteit.

Meer info: www.natuurpuntleeuwsenatuurvrienden.be

Verdubbel uw kansen op werk met een cursus Nederlands

VLAAMS-BRABANT: – De provincie Vlaams-Brabant voert een grootschalige campagne om taallessen Nederlands voor anderstaligen te promoten. Deze campagne focust op het thema werk. Met als slogan ‘Verdubbel uw kansen. Vind een goede job via een cursus Nederlands’ spoort de campagne anderstaligen in de Rand rond Brussel aan om Nederlands te leren.

Deze campagne gebeurt in samenwerking met de Vlaamse gemeenschap, vzw ‘de Rand’ en het Huis van het Nederlands Vlaams-Brabant. Dit jaar ligt de focus in de campagne op het thema werk. De kansen van anderstaligen op de arbeidsmarkt verhogen aanzienlijk indien zij Nederlands spreken en verstaan.

De campagne spoort anderstaligen aan om Nederlands te leren en verwijst hen daarvoor door naar een geschikte taalcursus. Dit gebeurt via de bekendmaking van de website van het Huis van het Nederlands Vlaams-Brabant http://www.infonl.be en het gratis telefoonnummer 0800 123 00. De campagne startte op 16 augustus toen de bussen van De Lijn zijn beginnen te rijden met de affiche op de achterruit “, zegt Elke Zelderloo, gedeputeerde voor Vlaams karakter.

De campagne steunt op vier pijlers.

– In gemeentehuizen, OCMW’s, bibliotheken en werkwinkels worden kleine A3-affiches verspreid.
– In de gebieden met de grootste concentratie van anderstaligen wordt gedurende twee weken via zo’n 100 lijnbussen campagne gevoerd om een hoge zichtbaarheid in het straatbeeld te realiseren.
– In alle gemeenten van de regio Halle-Vilvoorde en de gemeenten Bertem, Tervuren, Kortenberg en Huldenberg, wordt er huis aan huis, een flyer verdeeld.

Ieder jaar maakt de provincie een kleine honderdduizend euro aan middelen en mensen vrij om de taallessen Nederlands te promoten.

Elke Zelderloo: “Dat deze grootschalige informatiecampagne niet zonder succes is blijkt uit het stijgend aantal inschrijvingen elk jaar. In 2009 waren er ongeveer 12.000 anderstaligen die zich inschreven voor een Nederlandse taalcursus. Vorig jaar waren ze al met meer dan 14.000 en dit jaar hopen we de kaap van de 15.000 te overschrijden”.

VDAB

Tenslotte wordt er dit jaar ook promotie gevoerd via de Wis-computers van de VDAB, gezien de focus die in de campagne gelegd wordt op het thema werk. Cijfers van anderstalige werklozen tonen aan dat dit noodzakelijk is

Eind juni 2011 stonden 28.762 anderstalige werkzoekenden (met geen of beperkte kennis van het Nederlands) geregistreerd in de VDAB­databank op een totaal van 182.510 werkzoekenden. De groep van Nederlands onkundige werkzoekenden bedraagt 15,7% van het totaal aantal ingeschreven werkzoekenden. Hoe beter de kennis van het Nederlands, hoe hoger de kans op uitstroom naar werk.

Voor de provincie Vlaams Brabant telden ze bij VDAB einde juni 7.478 anderstalige werkzoekenden, dit is 29,4 % van het totaal aantal werkzoekenden.

Op de foto: Elke Zelderloo (gededputeerde Vlaams Karakter) en Eddy Frans (Algemeen Directeur vzw ‘de Rand’).

Controle handelszaken door sociale inspectie

SINT-PIETERS-LEEUW: Mededelingen van de lokale politie Sint-Pieters-Leeuw.

Controle handelszaken door sociale inspectie
Vrijdagavond voerde de lokale politie Sint-Pieters-Leeuw samen met de Federale Overheidsdienst WASO (Werkgelegenheid ,Arbeid en Sociaal Overleg) controle bij diverse kruidenierszaken en restaurants op het grondgebied van Sint-Pieters-Leeuw. In één van de gecontroleerde kruidenierswinkels werd een illegaal aangetroffen dewelke een bevel betekend kreeg om het grondgebied van te verlaten.Er werd door de Fod Waso ook nog enkele PV’s opgesteld voor overtredingen op zwartwerk en overtredingen op de sociale zekerheid.

Brand in bedrijf Burgemeesterstraat
Vrijdaggnacht deed zich een brand voor in een bedrijf van aluminiumverven langsheen de Burgemeesterstraat te Sint-Pieters-Leeuw.De brandweer van Brussel voerde de blussingswerken uit ; het bedrijf liep zawre brandschade op.;Er werden 2 brandhaarden vastgesteld wat kwaadwillig opzet doet vermoeden. Er werd door het parket een deskundige aangesteld. De gemeentediensten werden gevraagd om veiligheidsredenen het gebouw af te sluiten met nadars.

Mazoutdiefstal
Vrijdagnacht werd er mazout gestolen uit een geparkeerde tankwagen in de L.A. Schockaertstraat . Buurtbewoners merkten dit op en verwittigden de lokale politie. De patrouille kon 1 meerderjarige manspersoon van russische origine aantreffen met 7 jerrycans in een bushokje langsheen de Bergensesteenweg. Betrokkene werd ter beschikking van het parket gesteld.

Daders voertuigdiefstallen opgepakt
In het kader van diverse inbraken van en in voertuigen van de voorbije maanden werden door de lokale recherche van Sint-Pieters-Leeuw vorige week 3 jongeren opgepakt. Twee meerderjarigen uit respectievelijk Ruisbroek en Jette werden verhoord en ter beschikking van het parket gesteld. Er werden 2 gestolen voertuigen teruggevonden.Eén minderjarige uit Gent werd op bevel van de jeugdrechter geplaatst in een gesloten instelling.

Kermis Negenmanneke

NEGENMANNEKE: – Van 2 tem. 4 septembern2011 viert men kermis Negenmanneke in café ‘T Bergsken Op.

vrijdag 2 september
20.00 uur live EK Kwalificatiematch Azerbeidjan – België

zaterdag 3 september
08.00 uur rommelmarkt (gratis, meer info: 0477/37.21.98)
10.00 uur levend kickertornooi, 6 tegen 6
12.00 uur barbeque met saladbar, georganiseerd door Spaarkas Bergsken Op
17.00 uur rodeostier wedstrijd
21.00 uur cowboy disco party, alle verklede cowboys krijgen een gratis cocktail

zondag 4 seotember
12.00 uur barbeque met saladbar, georganiseerd door Spaarkas Bergsken Op
14.00 uur Zumba, ism De Leeuwse Turnkring – iedereen kan meedoen

Saranda Idrizi 2de eredame Miss Vlaams-brabant

VLAAMS-BRABANT / SINT-PIETERS-LEEUW: – Zaterdagavond vond in Anderlecht in het Birmingham Palace de finale van Miss Vlaams-Brabant plaats. De 18 jarige Saranda Idrizi uit Sint-Pieters-Leeuw werd verkozen tot 2de eredame.

Miss Vlaams-Brabant: Ginne Vander Weyen
1ste eredame Miss Vlaams-Brabant: Danica Glisic
2de eredame Miss Vlaams-brabant: Saranda Idrizi (rechts op de foto)
Samsung Wildcard: Cristel Moriau – een wildcard die de kanidate behaalde dankzij het grootste aantal SMS’en
Crown Card: Aurelie Torrekens – een wildcard gegeven door Nationaal organisatrice Darline Devos.

Saranda Idrizi: Ik ben heel blij dat ik tweede eredame geworden ben. Ik bedank iedereen die me gesteund heeft. Ook alle meisjes die meestreden voor Miss Vlaams-Brabant wl ik bedanken want ik heb er leuke vrienden bij. natuurlijk mag ik ook niet vergeten Severine Vandeghinste te bedanken want zij was er steeds voor ons.

De eredames zoals Saranda Idrizi hebben nog een laatste kans om geselecteerd te worden voor de verkiezing van Miss België tijdens de nationale preselectie.
Hier worden nog 5 meisjes geselecteerd die, samen met de 11 provinciale Missen, de 16 finalisten voor Miss België vormen.

Meer info: www.missbelgie-vlaamsbrabant.be

agenda: 10 jaar Laekelinde, 10 jaar Jeugdhuis Twidrio

SINT-PIETERS-LEEUW: – Op 16, 17 en 18 september 2011 is het groot feest in de Lotstraat want jeugdhuis Twidrio en jeugdcentrum Laekelinde bestaan reeds 10 jaar.
 

Schepen van jeugd, Kathleen D’Herde: “ In het weekend van 16 september vieren we 10 jaar Laekelinde & Jeugdhuis Twidrio. We doen dit met een echt feestweekend.
Om dit weekend te organiseren hebben we samengestelde werkgroepen gemaakt met mensen van de jeugddienst, de jeugraad en Twidrio. Zo zijn we tot een weekend vol activiteiten gekomen.
Op vrijdag nodigt de gemeente iedereen uit voor de opening met tentoonstelling en quiz. Zaterdag is er een festival met fuif en zondag wordt een familiedag.
Want verscheidene mensen die er 10 jaar geleden bij waren hebben ondertussen kinderen. En we hopen hen ook op die dag terug te zien. Vandaar een programma voor het hele gezin.”

Het feestweekend start op vrijdag 16 september met een feestelijke opening om 19.00 uur en een ludieke quiz in de fuifzaal om 20.30 uur. Een tentoonstelling van jonge kunstenaars wordt opengesteld voor het publiek en is heel het weekend te bezoeken.

Op zaterdag 17 september is iedereen welkom vanaf 17.00 uur voor het festival en de fuif op de feestweide en en in de feesttent.
Volgende groepen en DJ’s zullen het beste van zichzelf geven op het podium:

17u – 17u45: Almighty Ducks
18u – 18u45: We Stood like Kings
19u – 19u45: Strawdogs
21u – 23u Goose ’n Diezel
23u – 1u: Sweet Coffee Dj Set
1u – 3u: Laston & Geo
VVK: 3 euro – Inkom: 5 euro.

Op zondag 18 september vieren Laeke en Linde vanaf 14.00 uur hun verjaardag met een heleboel activiteiten voor de hele familie in Laekelinderland!
15.30 – 16.30 uur: vaste workshops (kostprijs 2 euro):
cocktailworkshop
dansworkshop
musicalworkshop
kindertheater
ropeskipping

Randanimatie zoals een springkasteel, fotoshoothoek en peuterspeelhoek …

Organisatie feestweekend: jeugddienst en jeugdhuis Twidrio in samenwerking met G.C.C. Coloma en het gemeentebestuur.

1ste Stageweeke​nd van Volleybalclub Zuun

ZUUN: -Op vrijdag 19/08/2011 trokken een vijftigtal spelers en speelsters van de VC Zuun-seniorenploegen naar Sint-Joris-Winge om er het eerste VC Zuun Stageweekend te beleven.


Bij aankomst bleek de locatie effectief alles te bieden wat tijdens de verkenning van de Chirolokalen van Sint-Joris-Winge al werd genoteerd: een goed uitgeruste keuken, een voldoende grote eet- en activiteitenzaal en vier ruime slaapruimtes. Buiten bevindt zich een grote speelweide.

Ook de weergoden waren ons gunstig gezind: na het onweer op donderdag met de gekende dramatische gevolgen op Pukkelpop – waar onze aanwezige volleyballers gelukkig gespaard bleven van het noodlot – bracht het aangekondigd warm en zonnig weekend een echte ‘feel good’ sfeer met zich mee die op geen enkel moment zou wegebben.

Inmiddels had de kookploeg alles in gereedheid gebracht voor het avondeten: een meer dan voldoende hoeveelheid heerlijke Spaghetti Bolognaise stond op het menu.

Omdat dit stageweekend naast trainingsactiviteiten ook de bedoeling had om aan teambuilding te doen, een echte ploegsfeer te smeden en het gekende VC-Zuun gevoel ook aan de nieuwe spelers mee te geven, werd er na het avondeten een quiz georganiseerd met gemengde ploegen. De leuke formule, soms heel moeilijke maar veelal ludieke en onverwachte vragen zorgden ervoor dat de ambiance er onmiddellijk inzat.

Na een voor sommigen misschien iets te korte nacht werd op zaterdagmorgen het trainingsprogramma aangevat: in de voormiddag werd door alle ploegen getraind in de sporthall van het nabijgelegen Lubbeek; nadien speelden heren 1 en dames 2 respectievelijk in Betekom en Leuven een driehoekstornooi; heren 2 reed vanuit Tielt-Winge een inspannende 30 km lange mountainbiketocht door het heuvelachtige Hageland en dames 3 en 4 hadden opnieuw volleybaltraining in Lubbeek.

Na deze sportieve prestaties was het opnieuw tijd voor ander amusement: het avondeten was opgevat als een ware verkleed-BBQ. In de meest verscheidene en hilarische vermommingen werd aangeschoven aan de BBQ die door de kookploeg tot in de puntjes verzorgd was. De BBQ ging naadloos over in een uitgebreide en nog meerdere uren durende ‘after-party’.

Op zondagmorgen werd om 8.30u al aangeschoven aan het ontbijtbuffet waarna het opnieuw richting Lubbeek ging om op 6 terreinen een gemengd beachvolley-tornooi te spelen. De naweeën van de BBQ-party werden volledig verteerd en uitgezweet.

Bij het ‘laatste middagmaal’ werd de kookploeg terecht en letterlijk in de bloemetjes gezet. De spelers werden door hen immers culinair en op hotelniveau verzorgd. Hierbij werd door onze voorzitter, Patrick Van Onsem onmiddellijk een eerste evaluatie van het stageweekend gehouden: de sportieve en extra-sportieve doelstellingen van het weekend werden zeker gehaald. De hoop werd uitgesproken dat dit weekend de start mag betekenen van een succesvol seizoen 2011-2012 en iedereen die voor dit succes gezorgd heeft (spelers, speelsters, trainers, bestuur en kookouders) werd voor de inspanningen bedankt.


Bron: Joris Denayer – meer info: www.vczuun.be

agenda: wijkfeest De Witte Roos

SINT-PIETERS-LEEUW: – Op zaterdag 27 augustus 2011 vanaf 13.00 uur is er een wijkfeest in wijk ‘De Witte Roos’.

petanque tornooi
kinderdisco
Zumba
Fuif + DJ
Barbecue (te reserveren)
binnen de minuit quiz
kinderanimatie – visput – springkasteel – schminken
taart, broodjes en drank

wateroverlast door onweer

SINT-PIETERS-LEEUW: – Op verschillende plaatsen in Sint-Pieters-Leeuw is er schade door het onweer en de hevige regen dat vanmorgen rond 09.30 losbarste.

  • Door het hevige onweer op korte tijd werden de hulpdiensten en gemeentediensten overstelpt met noodoproepen.
  • 25 stroomkabines vielen zonder stroom, waardoor heel wat mensen geen elektriciteit hebben.
  • Brandweer Halle kon onmogelijk alle oproepen tegelijk beantwoorden maar doet al het mogelijke om zoveel mogelijk mensen te helpen.
  • Ook in Halle, Beersel, Sint-Genesius-Rode en Drogenbos staan vele straten blank.
  • Het openbaar vervoer in de regio is verstoord, zowel de NMBS, De Lijn als de MIVB melden problemen.
  • Volgens het KMI viel er op een half uur tijd 35 liter water per vierkante meter.
  • Getroffen mensen nemen best zo snel mogelijk contact op met hun verzekering + maak zoveel mogelijk foto’s van de schade.

.
 
 

UPDATE: situatie om 11.30 uur
Hoofdcommissaris van Politie, Korpschef Mark Crispel: “In de Ferdinand Uylenbroeckstraat zijn 10 tallen kelders en de straat ondergelopen.
De N6, de Bergensesteenweg met de Pijnbroekstraat is ook versperd daar kan je niet doorrijden.Ook in Negenmanneke was het vrij ernstig maar door het openen van enkele riooldeksels is het water daar nu aan het dalen.
Er zijn ook verscheidene ploegen in Ruisbroek aan het werk.
Dat is de info die ik u nu hier op het terrein kan geven. Wij hebben de indruk dat het water nu aan het wegtrekken is. Maar natuurlijk is voor de mensen die schade hebben de miserie daarmee nog niet voorbij.
We hebben de weersvoorspellingen geraadpleegd en voor vanmiddag zou er in Sint-Pieters-Leeuw geen hevige regen meer zijn.
Dat is wat ik op dit ogenblik de toestand kan inschatten.

UPDATE 17.00 uur:
– De brandweer is nog steeds op verscheidene plaatsen in Sint-Pieters-Leeuw kelders aan het leegpompen.
– De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) verwacht geen overstromingen meer van woongebieden in de loop van de avond. Wie de situatie op de voet wil volgen, kan dat doen via de overstromingsvoorspeller.

UPDATE 18.00 uur:
Een overzicht van de wateroverlast.
Burgemeester, Lieve Vanlinthout: ” De zwaarst getroffen schade was in de wijk De Witte Roos. Vooral in de Ferdinand Uylenbroeckstraat,Jan Baptist Bosmansstraat en de Patrijzenlaan.
De Borcht, dan zitten we in de wijk van de Hoge Paal, de Limburg Stirumlaan dan de Bilslaan en in Vlezenbeek in de Domstraat en tussen de Groenstraat en de Parijsstraat.
Deze straten waren deze voormiddag ondergelopen. En hier zijn dus verscheidene woningen en kelders ondergelopen.
Verder was de N6, Bergensesteenweg gedeeltelijk versperd door een water ophoping op de kruising met de Vancottemstraat en de Pijnbroekstraat.
En danwaren er meerdere straten in de gemeente waarvan we meldingen kregen van overlast. In de meeste gevallen ging het dan om ondergelopen kelders.
Zoals in Ruisbroek en in de burgemeesterstraat, Gerome Ameysstraat, de Oudenakenstraat, de Jan Vanderstraetenstraat, het kruispunt met de Hendrik Conciencestraat wat ik nog nooit geweten heb.
Dan nog in Vlezenbeek een gedeelte van de Lenniksebaan, gedeelte van de Impeleer, de Witte Hoetstraat, de A. Denysstraat het kruispunt met de Hemelstraat. En aan de wachtbekkens van de Hoogstraat.

Door het feit dat er vanmorgenvroeg een technisch defect was op het telefoonnummer van de politie ( dat niets met de wateroverlast te maken had ) waardoor de politiezone, deze ganse voormiddag niet telefonisch bereikbaar was zullen er ook heel wat oproepen ongetwijfeld ook rechtstreeks bij de brandweer diensten binnen gekomen zijn via de noodcentrale.

Al onze technische diensten van de gemeente, alle arbeiders en groendienst zijn allemaal ingezet om de hele dag de bevolking te helpen. Vandaag zijn ze ook niet gestopt om 16.00 uur maar zij werken door tot 20.00 uur. Morgen zullen zij nog helpen waar nodig.”

Burgemeester, Lieve Vanlinthout: ” Donderdag organiseert de gemeente in de getroffen straten een ophaling van het afval veroorzaakt door de waterschade zoals we gedaan hebben vorig jaar bij de overstroming in Ruisbroek.
Men zal dus langsgaan in de straten waar er problemen waren maar als de mensen zeker willen zijn dat de container bij hen langskomt kunnen ze morgen bellen of een mailtje sturen naar info@sint-pieters-leeuw.be zodat we zeker niemand vergeten.”

Brouwerij Belle-Vue viert 3 jaar zonder ongeval met werkverlet

SINT-PIETERS-LEEUW: – De brouwerij van Belle-Vue brak deze maand het record van 3 jaar zonder ongeval met werkverlet.


Naast de dagelijkse focus op veiligheid en het veiligheidsbewuste gedrag van de medewerkers, zorgde de invoering van een aantal bijkomende maatregelen ervoor dat er op de brouwerij van Belle-Vue nu al 3 jaar geen ongevallen met werkverlet gebeurden. Zo werd er recent nog geïnvesteerd in veiligheid door de vatenlijn aan te passen zodat het betreden van de machines nog veiliger werd, of worden er opleidingen voorzien voor het leidinggevend personeel rond veiligheid en veiligheidsobservatie op de werkvloer.

We zijn bijzonder trots op deze verjaardag,” aldus Bart Simonet, Brewery Manager van de Belle-Vue brouwerij. “Veiligheid is voor ons niet iets theoretisch, maar iets waar we dagelijks hard aan werken. Zo wordt elke dagvergadering gestart met het bespreken van de veiligheidsaspecten. Veiligheid komt steeds op de eerste plaats en daar wordt bij elk van onze beslissingen rekening mee gehouden; we danken dit resultaat dan ook in de eerste plaats aan het veilige gedrag van al onze medewerkers zelf.”

Bij de Leeuwse Turnkring start het nieuwe seizoen op 2 september 2011

SINT-PIETERS-LEEUW: – De Leeuwse Turnkring vzw biedt jullie graag vanaf 2 september 2011 een brede waaier turn- en dansvormen aan, dit met oog voor kwaliteit en toegankelijkheid voor iedereen.
Wie wil kan 3 gratis proeflessen volgen.

– peuter -en kleuterturnen
– zumba (beurtenkaart)
– streetdance vanaf 6 jaar
– artistieke gym vanaf 6 jaar
– trampoline
– GymFRIS voor andersvaliden

Zit u soms met een vraag, dan staan deze mensen voor u klaar:
Martine De Ruyver: 0496/96.85.02 – Natasja De Tobel 0476/69.29.90 – Lia Defrijn 0473/63.03.42

De trainingen gaan door in Sint-Lutgardis, Laekelinde, Zonnig Leven, Wildersportcomplex en bij Moriau.

agenda: 10de stoepmarkt tvv vzw ziekenhuisclowns

SINT-PIETERS-LEEUW: – Op zondag 28 augustus 2010 van 9 tot 20 uur ’10de stoepmarkt’ tvv vzw ziekenhuisclowns.

Met: rommelmarkt, kinderdorp, schminken, springkasteel, apertiefconcert, muziek en dans, hapjes en tapjes.
Koffiekoeken als ontbijt.

In de Watermolenlaan en de Nieuwenhovenlaan te Sint-Pieters-Leeuw

Van 8 tot 14 uur: 6-uren jogging voor het goede doel.
Om 15u30: Sprookjeswandeling voor kinderen.

Treden voor u op:
De Koninklijke muziekvereniging Ste-Cecilia van Sint-Pieters-Leeuw – De Madammen van Ipanema – Volksdans ‘ Zonnebloem’ – Pipo en Pipette – Dance O Mania – Yves Segers – Ener’Jane
 
Info en inschrijving voor standen en jogging bij Lieve Steens: lievesteens007@hotmail.com .

Geen apotheek van wacht verzekerd van 12/08 tot en met 19/08

SINT-PIETERS-LEEUW: – Apotheker Vanderborcht uit Drogenbos kan om medische reden de wachtdienst voor de week van 12 augustus tot en met 19 augustus 2011 voor Sint-Pieters-Leeuw niet verzekeren. Er werd ook geen vervanger gevonden.

Bron: Brabants Apothekers Forum

Voor een andere apotheker in de regio raadpleeg het algemeen oproepnummer wachtdienst apothekers  0900 10 500 (0,50 EUR/Min)  of via www.apotheek.be.

regio klaar voor de seizoensstart bruisend cultuurleven

REGIO: – De regio Pajottenland – Zennevallei is klaar om een bruisend cultuurleven in de regio te creëren. Samen met heel wat gemeenschapscentra en cultuurcentra vind je in de streek een zeer uitgebreid en gevarieerd cultuuraanbod. Elk huis kan hierbij zijn eigenheid en specifieke sfeer behouden. En toch werkt deze regio goed samen om het voor onze bezoekers zo interessant mogelijk te maken.

De regio is dan ook trots zijn programma van het nieuwe cultuurseizoen aan jou te kunnen voorstellen.

Ga dus zeker ook eens bij de buren kijken en geniet van een prachtig cultureel regioaanbod.

CC de Meent (Beersel) – www.demeent.be
GC de Boesdaalhoeve (Sint-Genesius- Rode) – www.deboesdaalhoeve.be
GC de Moelie (Linkebeek) – www.demoelie.be
GC de Muse (Drogenbos) – www.demuse.be
CC Westrand (Dilbeek) – www.westrand.be
GC Baljuwhuis (Galmaarden) – www.baljuwhuis.be
GC de Cam (Gooik) – www.gooik.be
CC ‘t Vondel (Halle) – www.vondel.be
GC Warande (Liedekerke) – www.liedekerke.be
GC Het Koetshuis (Roosdaal) – www.koetshuisroosdaal.be
GCC Coloma (Sint-Pieters-Leeuw) – cultuur@sint-pieters-leeuw.be
CC de Ploter (Ternat) – www.ccdeploter.be

Salesiaan Eric Meert rekent op uw steun

SINT-PIETERS-LEEUW / LUBUMBASHI – Vele steden in Congo worden geconfronteerd met een groeiend aantal straatkinderen. Pater Eric Meert uit Sint-Pieters-Leeuw vangt in Lubumbashi, de tweede grootste stad van Congo, in veertien vluchthuizen zowat zevenhonderd straatkinderen op en begeleid hen ook.

Zijn broer Wilfried, ook Salesiaan en zus Greta gaan hem op 18 augustus 2011 bezoeken en willen voor hun broer materiaal meenemen dat hij daar nuttig kan gebruiken.

Ze zoeken vooral: schoolmateriaal, waterverf, ballen voor voetbal – basket – volley en handbal, rolschaatsen, speelkaarten,…
Men kan het materiaal afgegeven bij Greta Meert, Garebaan 4 in Sint-Pieters-Leeuw.

Giften kunnen gestort worden op rekening BE84-4358-0341-0159 met de mededeling voor Eric Meert.

 
Erik Meert

Erik Meert kwam in 1977 in Congo aan. Omdat hij drukker van beroep was, stichtte hij de eerste en ook enige drukkerijschool van Centraal-Afrika. Sinds 1994 is Meert vooral begaan met het lot van de straatkinderen in Lubumbashi, de hoofdstad van de zuidelijke mijnprovincie Katanga. In veertien opvangcentra die de ‘werken van maman Marguerite’ (OMM) worden genoemd naar de moeder van de heilige Don Bosco, worden zevenhonderd straatkinderen opgevangen.
In de opvangcentra krijgen de jongeren een opleiding die hen zowel intellectueel als sociaal opvoedt.

Erik Meert : “Het is onze betrachting hen opnieuw te integreren, in de samenleving, maar ook in hun familie. De meesten kunnen na enige tijd naar hun heimat terugkeren. Wel blijven wij de kinderen opvolgen door een systeem van nazorg.” Toch blijft het beheer van de vluchthuizen problematisch. “Het blijft zeer moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. We betalen, mede met de steun van de congregatie, de leraars tweehonderd dollar per maand”, vervolgt Meert. “Dat is weinig, want de beste leerkrachten kunnen in private scholen een pak geld meer verdienen. Maar meer kunnen wij niet doen.”

Cité des Jeunes (Salesianen van Don Bosco)
De jongeren die in Cité des Jeunes terecht kunnen vonden geen plaats in het gewone secundair onderwijs. Hun leeftijd ligt tussen 15 en 25 jaar. Bij de opname is iedereen welkom en er wordt geen enkel onderscheid gemaakt op basis van etnische afkomst of godsdienst. Het Frans is de instructietaal maar onder mekaar kunnen de leerlingen hun eigen talen spreken. We zouden de opleiding best kunnen omschrijven als tweedekansonderwijs op beroepsniveau waarbij het tekort aan theoretische kennis wordt gecompenseerd door veel praktische oefeningen. Na de start in een oriëntatiejaar zijn er in Cité des Jeunes opleidingen als houtbewerking en meubelenmaker, mechaniek, metsen, lassen, garage, veeteelt en tuinbouw.
Na de studietijd presteren de leerlingen dagelijks enkele werkuren waarmee ze hun opleiding terugbetalen. De leerlingen betalen niets voor hun opleiding noch voor de maaltijden, maar compenseren de onkosten door hun werk in de atelier. Er is ook een internaat voor 68 jongeren, bij voorkeur voor de sociaal meest kwetsbaren.

Nieuw milieurapport voor Vlaams-Brabant

VLAAMS-BRABANT: – Uit het nieuwe provinciale milieurapport (MIRA) blijkt o.a. dat het nitraatgehalte in de Vlaams-Brabantse oppervlaktewateren in landbouwgebied verder daalt.

Resultaten van metingen gebundeld

Het nieuwe provinciale milieu- en natuurrapport 2010 bundelt de resultaten van 20 indicatoren op vlak van milieu en natuur in Vlaams-Brabant.

  • Afval: grote regionale verschillen op vlak van restafval tussen de arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven.
  • Water: de kwaliteit van het oppervlaktewater in Vlaams-Brabant verbetert. Er is echter nog werk aan de ecologische kwaliteiten van waterbodems.
  • Luchtkwaliteit: de normen voor verschillende stoffen werden weinig of niet overschreden.
  • Natuur: de oppervlakte aan natuurgebied in Vlaams-Brabant nam toe.

In 2009 haalde Vlaams-Brabant 500.721 ton huishoudelijk afval op. Omgerekend naar het aantal inwoners is dat 465 kg/inwoner. Dit is 15 kg per inwoner minder t.o.v. 2008 en 27 kg per inwoner minder t.o.v. 2007.
In Sint-Pieters-Leeuw werd  430.0  kg/inwoner opgehaald in 2009.


MIRA digitaal

De twintig indicatoren kan u vanaf dit jaar digitaal raadplegen. Zo kan de provincie u steeds de recentste gegevens aanbieden. Deze gegevens zijn doorgaans van 2009 of 2010. Voor elke indicator is er een fiche beschikbaar in Excel-formaat met:

  • korte beschrijving van de indicator
  • resultaten in tabellen
  • grafieken en overzichtskaarten
  • vergelijkingen met de streefwaarden en normen
  • lijst van gegevensbronnen en referenties
  • lijst van de lectoren.

Raadpleeg het digitale milieurapport:
www.vlaamsbrabant.be/wonen-milieu/milieu-en-natuur/beleid/milieu-en-natuurrapport/index.jsp

Dit weekend Hoebelfeesten

VLEZENBEEK: – Aan de Baljuwhoeve gonst het van de bedrijvigheid. Alles wordt in gereedheid gebracht voor de Hoebelfeesten van dit weekend.
De reuze feesttent in de Nederstraat wordt weer vier dagen ‘de place to be’.


Hoebelfeesten voorzitter Koen Vander Straeten: “ Het is weer vier dagen feest in Vlezenbeek dorp!
Beginnen doen we dit jaar op vrijdag met de Q-Party van Q-music ook dit jaar weer met een volledig nieuw decor. Sven Ornelis zal dit jaar zelf in de lucht hangen met een nieuwe show.
Zaterdag is er dan de Beach-Party ook hier zal het decor gans anders aangekleed worden met veel videowalls,… En natuurlijk met een cocktailbar waar je onder andere mojito kan krijgen.
Zondag hebben we dan Hoebelcafé met café Flamand.

Bij het Hoebelcafé zullen 3 lokale groepjes optreden. Later op de avond komt dan Peter Van De Veire en Miguel Wiels met Café Flamand. Zij zullen een een liveband bij hebben en 3 Vlaamse Topartiesten. Welke artisten zondagavond komen meezingen blijft een verrassing tot de start van het optreden.
Maandag is het dan de 15de en dan is het Vlaamse kermis met onze jaarlijkse boestering-kermis met optredens van Marino Punk (16.00 uur) – Bart Kaëll (19.00) en afsluiten doen we dan met Choco La Mousse.

Bij de Hoebelfeesten maken ze er ook al enkele jaren een ere zaak van om een stevig veiligheidsdossier te hebben tegen dat de feesten aanvangen.

Koen Vander Straeten: “ We zitten daarvoor elk jaar samen met de burgemeester, de brandweer commandant, de commissaris en de mobiliteitsambtenaar. We overlopen dan alles om het hele evenement zo veilig mogelijk te laten verlopen. En ik moet zeggen dat verdient een pluim hoe al die mensen zich voor ons inspannen om ons elk jaar op de goede weg te zetten. We hebben dus elke keer een dik dossier in handen wat betreft veiligheid.
Zo krijgen we zelfs stilaan een voorbeeld functie tegenover andere feesten, van zo zou het toch moeten zijn op alle feesten.”

Dit jaar is er buiten de jaarlijkse parkingzones ook een extra parking in de Domstraat.

PROGRAMMA:

Vrijdag 12 augustus 2011:
Om 21.00 uur starten de Hoebelfeesten met de enige echte ‘Q-party‘ met Sven Ornelis. Ingang 10€

Zaterdag 13 augustus 2011:
BeachParty – Met vanaf 21.00 uur DB Haifax – videowall – cocktailbar – special guest DJ Massiv Ingang 6€

Zondag 14 augustus 2011:
Hoebelcafe – Met live optreden van o.a. May Lai, Forunate Few, Feed Back Aanvang 19u
Ingang 5€ en vanaf 23.00 uur het CAFE FLAMAND

Maandag 15 augustus 2011
Boesteringkermis – springkastelen en schminkstand
optredens van Marino Punk – Bart Kaëll en Choco La Mousse
Aanvang 12u Ingang gratis

Feesttent Hoebelfeesten: Nederstraat 55 te Vlezenbeek

in september starten buitengewone onderhoudswerken Brabantsebaan Gaasbeeksesteenweg

SINT-PIETERS-LEEUW: – In samenwerking met het bestuur van Halle heeft het gemeentebestuur van Sint-Pieters-Leeuw verleden jaar een principiële beslissing genomen om de Brabantsebaan (kant Sint-Pieters-Leeuw) en de Gaasbeeksesteenweg (kant Halle) te verbeteren vanaf de wijk Windmolenken (Halle) tot de dwarsing met de Zuunbeek (omgeving Oudenakenstraat Sint-Pieters-Leeuw).

Martin Schoukens, schepen Openbare Werken: ” Deze weg, in kasseien, behoort tot het erfgoed van onze gemeente en de stad Halle. Er werd geopteerd om deze bestrating integraal te behouden. Tevens is het een onderdeel van het schoolroutenetwerk, tientallen studenten uit onze gemeente nemen deze baan naar de scholen in de stad Halle.”

Gelet op het vrij lange tracé beslisten beide besturen om de werken in twee fasen uit te voeren, nl.:

fase I: vanaf wijk Windmolenken tot kruispunt Mechelsgat (kruising Brabantsebaan met de Pepingensesteenweg) – kruispunt inbegrepen. Deze werken ( inclusief rioleringswerken) worden uitgevoerd onder leiding van Halle en bevinden zich momenteel in ontwerpfase.

fase II: vanaf kruispunt Mechelsgat tot dwarsing Zuunbeek. Deze werken (enkel wegenis) worden uitgevoerd onder leiding van Sint-Pieters-Leeuw en zijn klaar om in uitvoering te gaan vanaf 1 september eerstkomend.

Om de aangelanden volledig op de hoogte te brengen van de werkzaamheden werd een informatievergadering, onder het voorzitterschap van, schepen Openbare Werken, georganiseerd op vrijdag 5 augustus 2011 om 18.00 uur. De verantwoordelijke techniekers van beide gemeenten en de afgevaardigde van de aannemer waren eveneens op deze vergadering aanwezig.

Deze werken worden uitgevoerd door de Aannemer Dekempeneer uit Diegem. De kostprijs van
deze werken wordt geraamd op € 770.000. De werken zullen aanvangen op 1 september 2011. De
uitvoeringstermijn bedraagt 100 werkdagen of ca. 5 maanden (de voltooiing wordt voorzien eind
januari 2012 maar kan wat uitlopen rekening houdend met de weersomstandigheden).

De weg zelf zal een volledige breedte hebben van 4,30 m, zijnde een kasseiverharding van 2,90 m, en
aan beide zijden een betonstrook van 70 cm breedte (als fietspad en uitwijkstrook).

De werken worden in 3 fasen uitgevoerd waarbij maximaal wordt gezorgd dat de bewoners zonder
veel hinder hun woning kunnen bereiken. Ook de landbouwers kunnen maximaal hun akkers
bereiken.

Quasi alle bewoners en omwonenden waren aanwezig (een 30-tal) en hadden de gelegenheid om
vragen te stellen.

laatste week Zomertentoonstelling, Uit Pajotse Grond

SINT-PIETERS-LEEUW: Groenten en fruit staan dit jaar centraal op de zomertentoonstelling van de toerismedienst van Sint-Pieters-Leeuw.
Van zaterdag 2 juli tot en met zondag 14 augustus 2011 komt u in het Colomakasteel misschien niet alles, maar toch zeer veel te weten over de geschiedenis van de groenten- en fruitteelt.
Een boeiende tentoonstelling, in samenwerking met het Centrum Agrarische geschiedenis.

Tentoonstelling ‘Uit Pajotse Grond‘ in Kasteel Coloma van maandag tot vrijdag: van 10.00 tot 17.00 uur – zaterdag en zondag van 13.30 tot 17 uur – Gratis toegang

Kermis Oudenaken 2011

OUDENAKEN: Aan de hoeve van Hubert en Anita Lemaire-Pint had dit weekend Kermis Oudenaken plaats.



De organisatoren, de LRV De Leeuwse Ridders hadden voor de kleinsten pony ritjes voorzien, schminkstand en springkasteel.
De volwassenen deden mee aan een fiets-en autozoektocht tvv ‘Kom op tegen kanker’.
Of babbelden wat bij met een pintje tot de varkens aan het spit klaar waren om verorberd te worden.
De avond werd afgesloten met een Knight-2-party.
UPDATE: lijst met winnaars van de fiets- en autozoektocht.

Fiets: 1/ Daniel Desmeth 2/ Claes Annie 3/ Elshoeght Elise 4/ Albert Devoghel 5/ Vandendoorent Rudy.
Auto: 1/ Chris Agneessens 2/ Johan De Baerdemaeker 3/ Marijke De Boeck 4/ Jetske Cattebeke 5/ Marleen Desmeth.

Beachvolleybal Tornooi VC Zuun

ZUUN: – Aan Zonnig leven hield Volleybalclub Zuun zijn jaarlijks Beachvolleybal Tornooi.


Het Beachvolleybal Tornooi was er voor competite- en recreatieploegen. De beachtornooien op zand werden per ploeg met drie spelers gespeeld op de grastornooien met vier spelers.

Regelmatig werd er met bange blikken naar de donkere wolken gekeken die overdreven maar gelukkig bleef het droog zodat het voor alle deelnemers en sympathisanten een leuke dag werd.

TOP 3 van het Georges Luypaert Beachtornooi van VC Zuun

Bij de Beach Dames:
1e plaats : Tisanulle (een ploeg gemaakt door speelsters van VC Zuun 1e Provinciaal)
2e plaats : VC Zuun Dames 1 (2eDivisie)
3e plaats Zet u recht (nog een ploeg gemaakt door speelsters van VC Zuun 1e Provinciaal)

Bij de Heren Beach:
1e plaats : VC Zuun 2 : (een ploeg gemaakt van spelers van Vc Zuun 2e divisie)
2e plaats : Kwil wel mo ik kan nemi : een ploeg uit Wemmel
3e plaats : VC Zuun 1 : ( nog een ploeg gemaakt van spelers van Vc Zuun 2e divisie)

Bij de recrea:
1e plaats Supermario ( Chiro Snoopy)
2e plaats Giros Scoopito (Chiro Snoopy)
3e plaats : GDS (Leerkrachten en aanverwanten Basisschool Den Top)

Meer info: www.vczuun.be

15de Hoebelbike werd gesmaakt door deelnemers

VLEZENBEEK: – 970 mountainbikers waren op de afspraak voor de ‘15de MTB Toertocht’ van Hoebelbike.


Reeds vroeg in de ochtend zag men in het hele Pajottenland mountainbikers door de velden en kleine wegen in de regio fietsen.
De deelnemers genoten van verschillende prachtige parcours tussen de natuur met hier en daar een stevige kuiten bijter. Aan de controleposten zoals op onderstaande foto’s om 08.30 uur aan het kasteel van Beersel deden velen zich te goed aan een drankje, stuk fruit,wafel,…

Jan Bennoot : “ We hadden dit jaar iets minder deelnemers dan vorig jaar. Vermoedelijk was dit door de donkere wolken vannochtend en de regen die gisteren gevallen is, wat de recreatieve mountainbiker heeft afgeschrikt. We merkten dat veel mensen uit de buurt die anders meereden nu iets kwamen drinken maar zich niet aan de tochten waagden omdat ze vreesden voor een onweer wat het parcour zwaarder zou gemaakt hebben.
Van de mensen die de tochten uitgereden hebben vernamen we dat de parcours gesmaakt werden.
We hadden dit jaar ook minder valpartijen. Er zijn maar vier personen door een valpartij even naar het ziekenhuis afgevoerd. “

Hendrik Van Dorsselaer: “ We mogen terugblikken op een geslaagde editie. We kregen veel lovende reacties van de mensen.”

De tochten reden ook door fietsenwinkel Brucombikes. Wat sommige deelnemers heel mooi meegenomen vonden wanneer ze even geholpen moesten worden met een inbussleuteltje om hun fiets terug in orde te brengen.

Ook in Itterbeek was er net als vorig jaar een doortocht in café De Linde. Dit jaar reden de mountainbikers langs de voordeur binnen voorbij de stamgasten, de kaarttafel en,… enkele collega’s mountainbikers die even aan de toog bleven plakken.
Vrijdagavond bij de nachttochten was er ook veel ambiance in het café daar men op TV even de tussenstand van Anderlecht Mechelen kon meepikken.
Bij brouwerij Lindemans was er een leuk parcourtje aangelegd tussen lege bierkratten.
 


De doortocht bij Pierre Demesmaeker is ondertussen in het hele land gekend.
Als we aan de controlepost van Inter-Arbo enkele mensen van West-Vlaanderen tegenkomen en hen vragen wat ze van de tocht tot nu toe vonden waren ze opgetogen over het traject maar vulden ze aan dat ze zich nu reeds afvroegen wat hen de volgende 5 minuten te wachten stond want ze kenden de plantenkwekerij nog van verleden jaar en dat stukje parcours was andere koek.
Ook dit jaar had Pierre weer een slangenkuil aangelegd, dit jaar zelf overdekt.
Ook achter de kwekerij waren weer enkele kuitenbijters voorzien. De woorden ‘ooh nee, wat is dat, man-man, aaaaiii, tof, allé jong, yes, wauw, kom ma ge kunt dat, ziet dat ge uwe voet niet op de grond zet’ werden tijdens onze aanwezigheid genoteerd.

65 deelnemers aan O2 Bikers Marathon Challenge’
Jan Bennoot : “ Voor de tocht van 125km de ‘O2 Bikers Marathon Challenge’ hadden we 65 deelnemers waarvan er 63 hem hebben uitgereden, en allen waren zeer tevreden. Ze waren onder de indruk van het variërend parcours. Eén van de deelnemers zei: ‘We hebben het maximum gehaald uit de streek’. Als je dat als organisator hoort ben je zeer blij.
Op deze tocht werd ook aan tijdopname gedaan. Winnaar werd Jan Gettemans die de tocht in net geen 5 uur uitreed. Heel straf hé als je het Pajottenland een beetje kent en er tijdens de rit een een positief hoogteverschil van > 1500 m. was. Hij heeft dan ook een jaarabonnement gewonnen bij Souks en Sauna.
Nu na de tocht hebben we reeds beslist om deze marathon tocht toch even te evalueren want misschien hebben we de lat toch te hoog gelegd.”

Raymond De Saegher: “ We vermoeden dat als we de afstand kleiner maken er meer deelnemers aan deze challenge zullen deelnemen want je mag deze tocht niet onderschatten. Het parcours is toch tamelijk zwaar en eigenlijk voor de echte specialisten. Dus we gaan dit even laten bezinken en dan nadenken wat we doen met de challenge tijdens de16de editie.”

Even enkele cijfers over de winnaar van de O2 challenge:
Gettemans Jan vertrok om 07.47 uur aan de Baljuwhoeve en klokte af om 12.45 uur hierdoor heeft hij de 125 km afgelegd in de tijd van 4:58:12 tegen een gemiddelde snelheid van 25.1km/u .

Hoebelbike 02 Marathon – Top 5
1) Gettemans Jan 25.1 km/u
2) Matthys Alexis 23.6 km/u
3) Slechten Johan 22.9 km/u
4) De Roover Gert 22.8 km/u
5) Hermans Ken 22.6 km/u

Iedere deelnemer aan één van de hoebeltochten ontving bij aankomst een bon voor een gratis inheemse boom en een bon voor een saunabeurt. Voor de deelnemers aan de marathon Challenge kwam er zelfs nog een gratis binnenband bovenop.


Hoebelbike bestuur bedankt zijn 102 vrijwilligers

VLEZENBEEK: – Om de 15de MTB Toertocht’ van Hoebelbike af te sluiten hadden de organisatoren nog een feestje georganiseerd voor hun vrijwilligers om hen in dit jaar van de vrijwilliger eens hartelijk te bedanken.

Bij de organisatie van de nacht –en dagtochten kan het Hoebelbike bestuur rekenen op heel wat vrijwilligers zowel bij de voorbereidingen als op het evenement zelf. Pijltjes ophangen, de inschrijvingen, controleposten bemannen, seingevers, depannage op locatie, de toog,…

Jan Bennoot : “ Zonder de 102 mensen die ons helpen zou Hoebelbike vandaag niet zijn wat we zijn. En daarom willen we alle vrijwilligers vandaag bedanken met een gratis feestdis. Zeker ook omdat het dit jaar het jaar van de vrijwilliger is en onze 15de editie. “

Maurice De Win: “ Om maar één voorbeeld van de inzet van onze vrijwilligers te geven. Vanmorgen zeer vroeg, enkele uren voor dat de MTB tochten begonnen zijn enkele vrijwilligers in Beersel gaan checken of de bepijling nog in orde was. Hier en daar waren er pijltjes verdwenen en hebben ze die vervangen. De jongens hebben dan zelf nog een tweede keer het traject door Beersel afgelegd als extra controle om zeker te zijn dat alles in orde was en dit voor dat de eerste deelnemers er langskwamen!”

Het bestuur van Hoebelbike had als bedankje voor een varken aan het spit gezorgd en nog een speciale verrassing.

Meer info: www.hoebelbike.be