Scholencross 2011

SINT-PIETERS-LEEUW: – Alle leerlingen van het 1ste leerjaar tot en met het 6de leerjaar van de scholen in Sint-Pieters-Leeuw namen per graad deel aan een “Start to Run”.

Zo’n 1400 jongeren maakten er dus een sportieve voormiddag van en leefden zich ook uit op de verschillende attracties.

Met “Start to Run” leren de jongens en meisjes hoe zij een aanvaardbare conditie kunnen opbouwen.

Na hun “Start to Run” en een korte rustpauze van vijf minuutjes konden de leerlingen vrijblijvend nog aan de 12 de loopcross deelnemen.

Er werd voor de aanwezige jeugd ook heel wat randanimatie voorzien.
Op de middag werden de laureaten van de Stap- en Trapweek gehuldigd.

laureaten van de Stap- en Trapweek

De hele week was Sint-Pieters-Leeuw in de ban van duurzame mobiliteit.
Gedurende deze week organiseerde het gemeentebestuur samen met de basisscholen een ‘STAP- EN TRAPWEEK’, een campagne voor meer milieuvriendelijke verplaatsingen en bewust autogebruik.
Vanmiddag werd per school één laureaat verkozen.
Laureaten waren: Hanna Slinckx, Sebbarh Nassim, Angelique Renders, Vermeulen Luca, Eva Claes, Saermans Jonathan, Costantino Jessica.
De hoofdlaureaat, Sasha Callewaert van 5A Sint-Lutgardis kreeg van hoofdcommisaris Krispel een waardebon om te besteden in een fietsenwinkel.

hoofdlaureaat Stap- en trapweek Sasha Callewaert van 5A Sint-Lutgardis


200 leerlingen namen bij de rand animatie ook deel aan een verkeerskwis. 20 onder hen beantwoorden alle vragen juist.
Winnaar werd Niels Vanes van het 4de klas van Don-Bosco.

Niels Vanes won de verkeerskwis

 

Dubbelklik op onderstaande foto’s om ze in een groter formaat te bekijken.


Na vele jaren wachten start bouw nieuwe school Den Top.

SINT-PIETERS-LEEUW: – De bouwwerken aan de nieuwe school Den Top aan de Garebaan zijn eindelijk gestart.
De firma Van Roey is op de werf bezig met de droogzuiging van het terrein.
Vanaf volgende week donderdag zullen de graafmachines op de werf verschijnen en op 6 oktober wordt de torenkraan geïnstalleerd en kunnen de bouwwerken van het nieuwe schoolgebouw echt beginnen.

De Nieuwbouw

Naast 15 klaslokalen, waarvan 9 voor de lagere school en 6 voor de kleuterschool, omvat het bouwproject ook de nodige lokalen voor administratie, polyvalente ruimten, refter, sanitair…
Het gebouw bestaat uit drie volumes die een open buitenspeelplaats, verlaagd ingeplant t.o.v. de straat en grenzend aan de Garebaan, omgeven.

Het centrale volume wordt evenwijdig met de Garebaan ingeplant op +/- 30m van de voorliggende weg, het heeft een voorgevelbreedte van 30m en een bouwdiepte van 12m. Op de gelijkvloerse verdieping bevinden zich 3 klaslokalen en sanitair.
Het gebouw bevindt zich lager dan het straatniveau en heeft een hoogte van 7,41m.
Boven de inkom wordt een afdak voorzien en een piramidevormig volume.

De linkse vleugel wordt schuin ingeplant zodanig dat de afstand tot de linker zijdelings perceelsgrens aan de voorgevel 4,55m en aan de achtergevel 26m bedraagt. Het volume is 47m lang en 10m breed.
Op de gelijkvloerse verdieping worden drie klassen, een polyvalente hal, polyvalente zaal en sanitair voorzien. Op de verdieping worden eveneens drie klassen en sanitair voorzien en een lokaal voor de directie en een leraarszaal.

De rechtervleugel wordt loodrecht op het middenvolume en op 6m van de rechter zijdelingse perceelgrens ingeplant. Het volume heeft een lengte van 43m breed en een breedte van 12m.
Op de gelijkvloerse verdieping worden drie klassen en een polyvalente zaal voorzien. Op de eerste verdieping worden drie klassen voorzien.

Beknopte geschiedenis van de lijdensweg in dit bouwdossier:

De plannen voor de nieuwbouw dateren reeds van rond 1995.

De participatieraad voor gemeentelijke basisscholen van Sint-Pieters-Leeuw had dan ook een aanvraag ingediend voor nieuwe moderne gebouwen voor de school Den Top. In 1995 ging het toenmalige gemeentebestuur in op deze aanvraag en kocht het stuk bouwgrond aan de Garebaan 249 in het centrum van Sint-Pieters-Leeuw. Op 29 december 2006 legde toenmalig schepen Flip Packeu (SP.A) zelf reeds de eerste steen voor de nieuwbouw.

Maar door problemen met de plannen (stabiliteitsstudie en brandveiligheid moesten herbekeken worden, de plannen waren een halve meter verkeerd getekend ) moest men opnieuw helemaal achteraan in de rij gaan aanschuiven bij de Vlaamse overheid.

Ook in 2005 stak de Vlaamse dienst Stedenbouw stokken in de wielen met een negatief advies voor de voorgelegde plannen. Volgens Stedenbouw komt de school anderhalve meter te dicht bij een van de buren. Merkwaardig is dat Stedenbouw het voorontwerp wel zonder opmerkingen goedkeurde.

In 2007 werd het BPA-Sint-Pieters-Leeuw-Centrum goedgekeurd, wat noodzakelijk was om een bouwvergunning te bekomen voor de nieuwe school.

Ook bij een volgende aanvraag tot subsidie waren er problemen.
Fons Geeroms, schepen van onderwijs: ” Agion, de subsidiërende overheid inzake het bouwen van schoolgebouwen wees ons in een eerste gunningsdossier op een procedurefout en verplichte ons de aanbestedingsprocedure te herbeginnen.
Gezien het bedrag van de uitgaven voor het bouwen van een nieuwe school aan Den Top, moeten wij immers voldoen aan de regels van de Europese bekendmaking.
De uiterste datum voor het indienen van de offertes was 4 maart 2011. Wij ontvingen opnieuw dezelfde twee inschrijvingen voor deze opdracht, namelijk Dexia Bank, dat inschreef met de firma Kumpen, en de firma Van Roey. Opvallend is wel dat de prijzen van beide inschrijvers vrij aanzienlijk zijn gestegen.
De architect, het studiebureau, de gemeentelijke technische en financiële dienst, hebben de twee offertes grondig nagekeken en vergeleken.
Het schepencollege kon op 2 mei de opdracht gunnen aan de meest voordelige bieder, zijnde de firma Van Roey, tegen het inschrijvingsbedrag van 7.196.886,32 euro, btw inclusief.”

Begin 2011 werd het aanbestedingsdossier voor de bouw van de nieuwe school Den Top, aan de Garebaan in Leeuw-centrum, door Agion goedgekeurd. De opdracht kon dan betekend worden aan de firma Van Roey, die nu met de bouw kan starten.

Meer info over de Gemeentelijke Basisschool Den Top: www.dentop.be

Zwemclub De Waterleeuwen zoekt een zwemtrainer en een redder

SINT-PIETERS-LEEUW: – Zwemclub De Waterleeuwen is op zoek naar een trainer om samen met Gerd les te geven aan hun competitie zwemmers . Eveneens zijn ze zoek naar een redder. Dus als jullie iemand kennen stuur die maar gerust naar De Waterleeuwen. Hij of zij is van harte welkom.

ZWEMTRAINER
de trainingen gaan door in het Wildersportcomplex – Sportlaan 11 – Sint-Pieters-Leeuw,
op maandag van 19.00 tot 21.00 uur, dinsdag van 19.45 tot 21.00 uur en donderdag van 20.00 tot 22.00 uur.

REDDER

maandagavond van 21.00 tot 22.00 uur en op woensdag van 20.00 tot 21.00 uur.
Inlichtingen bij Françoise Vandersteen 0476 75 50 98.

Meer info: www.waterleeuwen.be

N-VA komt in 2012 alleen op bij de gemeenteraadsverkiezingen van Sint-Pieters-Leeuw

SINT-PIETERS-LEEUW – De N-VA afdeling van Sint-Pieters-Leeuw onder leiding van voorzitter Luc Deconinck heeft beslist om in oktober 2012 met een eigen lijst naar de kiezer te gaan met de gemeenteraadsverkiezingen.

Bij de vorige verkiezing in 2006 kwamen ze nog op in een lokaal kartel met CD&V.

Volgend jaar trekt de N-VA dus voor het eerst met een eigen lijst naar de kiezer.
Luc Deconinck beklemtoont om met een eigen N-VA lijst naar de kiezer te gaan, geen keuze is tegen iemand. Wel een keuze om vanuit de eigen sterkte te vertrekken.

Voorzitter Luc Deconinck:” Het feit dat ik lijsttrekker ben impliceert natuurlijk dat wanneer de kiezer ons massaal zou steunen en we een heel goede uitslag zouden halen dan ben ik bereid mijn verantwoordelijkheid op te nemen en eventueel het burgemeesterschap voor een periode of voor de ganse periode uit te oefenen.

De Leeuwse afdeling van de N-VA schrijft aan een partij programma. Het vrijwaren van het Vlaamse karakter van Sint-Pieters-Leeuw staat centraal.

Voorzitter Luc Deconinck:” Het zit in het tegengaan van de verstedelijking en verloedering. Het bevorderen van de mobiliteit die tegenwoordig toch een zeer zwaar probleem is. Vooral rond de Bergensesteenweg en ook een sterkere inburgeringsbeleid willen we ook nog gaan voeren.

Luc Deconinck woont sedert dertig jaar in het Negenmanneke. Sedert zijn studententijd was hij, buiten elke partij om, begaan met de Vlaamse autonomie en de Vlaamse rand. Als voorzitter van het Halle-Vilvoorde Komitee (tot 2005) was hij één van de drijvende krachten achter de acties rond de splitsing van BHV. Vanaf 2005 werd hij voorzitter van VZW De Rand, die het Vlaams beleid ter ondersteuning van de Vlaamse rand gestalte geeft. Met de jongste verkiezingen van 13 juni 2010 koos hij resoluut voor de N-VA als lijstduwer op de N-VA Kamerlijst voor BHV.

meer info: http://sint-pieters-leeuw.n-va.be/

Diefstallen uit tuinhuis

SINT-PIETERS-LEEUW: – Er werd ingebroken in 2 tuinhuisjes van 2 naastgelegen woningen langsheen de Lenniksebaan te Vlezenbeek. Uit elk tuinhuisje werd een fiets ontvreemd.

De lokale politie stelde de afgelopen weken reeds een diefstal uit tuinhuisjes vast in de onmiddellijke omgeving van deze woningen evenals een vijftal inbraken uit tuinhuis te Zuun.
Het is niet duidelijk of deze diefstallen tijdens de dag of ’s nachts gepleegd ; in de meeste gevallen werd er braak gepleegd.
De lokale politie vraagt elke verdachte handeling hieromtrent onmiddellijk te melden op tel.02/371.22.28.

Meer info :  www.lokalepolitie.be/5414/

Pajotse producenten op studiereis naar Pays des Collines

PAJOTTENLAND: – Twaalf producenten van Pajotse streekproducten zijn op studiereis naar Pays des Collines getrokken.
De goedwerkende coöperatieve Coprosain is een mooi voorbeeld voor onze Pajotse plattelandsondernemers om te zien hoe samenwerken en de opstart van een netwerk de individuele producent kan versterken.

Een twaalftal producenten trok naar coöperatie Coprosain in Pays des Collines om te zien hoe de producenten daar samenwerken rond de distributie van hun hoeve- en streekproducten. De deelnemende producenten maken heel verscheiden producten: honing, aardbeien, hoeve-ijs, hoevevlees, chocolade, kaas, fruitsap,… allen waren ze geïnteresseerd in de werking van dit netwerk in onze buurregio.

Coprosain is een coöperatie van boeren en plattelandsondernemers die zich al meer dan dertig jaar inzet om hun kwalitatieve producten aan een eerlijke prijs bij de consument te krijgen. Hiervoor beheren ze drie vaste winkels en een vleesverwerkend atelier, staan ze op verschillende markten en baten ze een restaurant met traiteurservice uit. Zowel melk- als vleesproducten, bio of niet, dranken en andere streekproducten,… Ze worden allemaal verkocht onder één grote vlag. Hierdoor slaagt de coöperatie erin om een totale meerverkoop te realiseren en profiteert elke producent mee van het succes.

Netwerkmanager Tania Stadsbader van Pajottenland+: “Het is goed om elders eens je licht op te steken. Zo een uitstap kan inspireren en biedt ruimte voor netwerking onder de Pajotse hoeve-en streekproducenten. Zij hebben anders nauwelijks de tijd om stil te staan bij hun werking, laat staan mogelijke samenwerking. Maar wat blijkt? Na heel wat bezoeken bij producenten individueel kunnen we alvast stellen dat zij haast allemaal positief gestemd zijn rond de marketing en distributie van hun producten onder één Pajotse vlag. Deze trip brengt hen voor het eerst samen in een relaxe sfeer en zonder werkdruk. Misschien zal bij hen dan ook de klik volgen om op structurele basis de handen in elkaar te slaan.”

En wat zijn nu de bevindingen van de Pajotse producenten…?

Stefaan van ‘t Mirabelleke uit Pepingen:“Ik vind het zeer inspirerend om andere producenten te ontmoeten. Door een netwerk uit te bouwen kan ik het afzetgebied voor mijn producten vergroten. En zelf kan ik producten van collega-producenten gebruiken voor de productie van mijn confitures”.

Martine van brouwerij Timmermans uit Itterbeek: “Ik leer graag bij van andere producenten en ik vind het interessant om andere ondernemers te leren kennen. Dankzij de contacten van vandaag zie je ook snel nieuwe productmogelijkheden zoals een kaas gerijpt in streekbier of een bierpraline.”

Aimée van de Beverse kaasmakerij: “Wij hebben al kazen die zijn gerijpt in streekbier maar kunnen ook dranken van andere Pajotse producenten aan onze bezoekers aanbieden. Ook bed and breakfasts en cafés uit de streek zouden onze kaas kunnen aanbieden.”

Marleen van Praleen uit Halle: “Ik zou een nieuw chocolaatje kunnen ontwikkelen voor een collega producent of samenwerken met een brouwerij om een bierpraline te ontwikkelen. Door in een netwerk te participeren zal ik ook de afzet van mijn producten kunnen verhogen”.

Rita van het Herrebeekhof uit Pepingen: “Ik zou producten van collega producenten kunnen afnemen en samenwerken voor promotie van onze producten met andere bedrijven. Dat werkt kostenverlagend”.

Greta van de Smulhoeve uit Liedekerke: “We zouden in de toekomst elkaars producten meer kunnen opnemen in ons productassortiment”.

Geert van de aardbeienhoeve uit Gooik: “Ik zou door samen te werken rond afzet mijn producten in een ruimere regio kunnen verdelen. En met een breder gamma zal ik meer klanten aantrekken. En ook promotiekosten zijn duur, wanneer we onder één merk promotie kunnen voeren wordt het financieel interessant”.

bron: www.pajottenland.be

Provincieraad keurt actualisatie van haar ruimtelijk structuurplan goed

VLAAMS-BRABANT: – De provincieraad van Vlaams-Brabant keurde de actualisatie van het addendum van het ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant goed. Hierdoor kan het plan zelf bijgestuurd of gewijzigd worden.

Belangrijkste wijziging is dat de provincie nu afvalverbrandingsactiviteiten in Kampenhout kan uitsluiten.
Het ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant schept een kader voor de toekomstige ontwikkelingen in de provincie. Hoeveel woningen moeten er nog gebouwd worden en waar? Moeten er nieuwe bedrijventerreinen ontwikkeld worden, waar moeten deze gelegen zijn en hoe groot zouden ze moeten zijn? Welke ruimte moet er vrijgehouden worden voor natuur en landbouw?

Na zes jaar drong een actualisatie en beperkte herziening van het ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant zich op. Dit is nodig om de wijzigingen aan het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, die begin 2011 werden goedgekeurd in het Vlaams Parlement, te kunnen integreren. De uitgangspunten en kernprincipes van het ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant blijven behouden. De aanvullingen en wijzigingen worden gebundeld in een addendum“, zegt Julien Dekeyser, gedeputeerde voor ruimtelijke ordening.

De provincieraad keurde het ontwerp van ‘addendum’ goed. Het geeft een overzicht van de wijzigingen.
De wijzigingen gaan over bijsturing van de mogelijkheden voor de bouw van sociale woningen in de woonkernen, verruimde mogelijkheden voor de inplanting van een lokale bedrijvenzone door de gemeenten en een aanpassing van de ontwikkelingsopties in de economische knooppunten Kampenhout-Sas, Londerzeel en Ternat.“, zegt gedeputeerde Julien Dekeyser.

Na de goedkeuring van het ontwerp van ‘addendum’ kan een openbaar onderzoek georganiseerd worden. Zo kunnen de inwoners van Vlaams Brabant reageren op de voorgestelde wijzigingen. Het openbaar onderzoek vindt plaats in het najaar van 2011.

Besparen op afval in Halle-Vilvoorde is mogelijk

VLAAMS-BRABANT: – De provincie Vlaams-Brabant liet, samen met de afvalintercommunales en de gemeentebesturen van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een studie uitvoeren over samenwerking voor afvalbeleid in deze regio.

Provincie Vlaams-Brabant is sinds haar ontstaan in 1995 een belangrijke partner in het afvalbeleid in de regio. De provincie stimuleert in belangrijke mate het afvalpreventie- en hergebruikbeleid ondermeer via subsidies. Daarnaast coördineert de provincie het samenwerkingsverband voor de overslag en de verwerking van het restafval. Het beleid van de provincie focust ook op het afval en het sorteergedrag van de talrijke KMO’s in de regio.

De vraag naar meer samenwerking vanuit de gemeenten van de regio Halle-Vilvoorde en de provincie houdt in dat er reeds een vermoeden bestond dat samenwerken kan renderen. De studie heeft aangetoond dat samenwerking voor afvalbeleid echt loont.

De conclusies van de studie zijn overduidelijk. Indien de afvalintercommunales en de gemeenten van Halle-Vilvoorde een gezamenlijk afvalbeleid zouden voeren, kan dit (nog) efficiënter en beter. Dat wil concreet zeggen dat het aanbod van afvaldiensten (in een groot deel van het arrondissement) sterk zal verbeteren: meer klantgericht wordt en van een betere kwaliteit zal zijn. Bovendien zorgt deze samenwerking voor een serieuze kostenbesparing. Volgens de studie kan men 7 tot 8 miljoen euro per jaar besparen. Dit komt neer op een gemiddelde besparing voor de gemeenten van 13 euro per inwoner per jaar.” , zegt Jean-Pol Olbrechts, gedeputeerde voor leefmilieu.

De studie stelt dat de nieuwe samenwerking, voorlopig ‘BrabantPlus geheten, zal bestaan uit een centrale en 3 decentrale entiteiten. Afvalpreventie, financieel beheer, personeelsbeheer, IT-beheer en veiligheid & milieu zullen centraal uitgevoerd worden. Uitvoerende taken die rechtstreeks gericht zijn op afvalinzameling (afvalophaling, beheer containerpark, afvaloverslag, onderhoud materieel, magazijnbeheer en slibverwerking) worden decentraal uitgevoerd. Deze structuur laat toe om een betere dienstverlening vanuit een grotere structuur te verlenen, zonder de afstand tot de burger, gemeente en tot het dagelijks werkingsgebied te groot te laten worden.

Voor BrabantPlus zal er gewerkt worden met een basismenu aan dienstverlening waarvan de kost op termijn “gesolidariseerd” wordt. Deze kost wordt met andere woorden gedekt door de forfaitaire bijdrage van de gemeenten-vennoten. Het basisdienstverleningsniveau is gebaseerd op de aanbevelingen van OVAM en grotendeels de huidige werkwijzen van de betrokken intercommunales.
Naast dit basis dienstverleningsniveau kunnen de betrokken gemeentebesturen een hoger dienstverleningsniveau krijgen. De kost hiervan zal echter volledig doorgerekend worden aan de gemeentebesturen in kwestie.

Om BrabantPlus te kunnen realiseren, onderscheiden we twee belangrijke luiken:
1) de fusie van de randintercommunales en
2) de overdracht van de afvalactiviteiten van Haviland in BrabantPlus.
De huidige gemeenten die voor het afval een beroep doen op de diensten van Haviland treden uit vrije keuze al dan niet toe tot BrabantPlus. De belangrijkste onderdelen van deze operatie moeten nog op het einde van dit jaar rond zijn. Volgend jaar wordt dan het eerste werkingsjaar van de nieuwe samenwerking met een groot aantal gemeenten van het arrondissement.

Samen met de afvalintercommunales heeft de provincie gesprekken gevoerd voor de nieuwe samenwerking. De studie is nu af. Het is aan de gemeenten om de nodige beslissingen te nemen om de samenwerking verder mogelijk te maken” besluit gedeputeerde Olbrechts.

agenda: Wandeling met bezoek aan het nieuwe natuurgebied De Baesberg

OUDENAKEN: – Natuurpunt Leeuwse Natuurvrienden organiseren op zondag 25 september 2011 een wandeling met bezoek aan het nieuwe natuurgebied De Baesberg
Dit is een unieke kans om het nieuw natuurgebiedgebied eens te ontdekken. Ze maken een wandeling van ongeveer 5 km.

Afspraak : Zondag 25 september om 14 u 30 aan de oude herberg “Den Blauw”, kruispunt Hoogstraat met Brabantse baan. Naast een landschapswandeling op de grens van Oudenaken wordt onder deskundige begeleiding uitgebreid kennis gemaakt met de verscheidenheid van ons nieuw natuurgebied. Laarzen zijn aangewezen. Een niet te missen activiteit.

Meer info: www.natuurpuntleeuwsenatuurvrienden.be

Stap- en trapweek

SINT-PIETERS-LEEUW: – Van maandag 19 september tot en met vrijdag 23 september 2011 is Sint-Pieters-Leeuw in de ban van duurzame mobiliteit. Gedurende deze week organiseert het gemeentebestuur samen met de basisscholen een ‘STAP- EN TRAPWEEK’, een campagne voor meer milieuvriendelijke verplaatsingen en bewust autogebruik.

Hectische drukte, file en een moeilijke zoektocht naar een parkeerplaats, het is voor niemand een pretje. Waarom dus niet een weekje of langer de auto inruilen voor een fietstocht of een wandeling naar school.

De Stap- en Trapweek wordt op vrijdag 23 september 2011 afgesloten met de SCHOLENCROSS aan het Wildersportcomplex.

voetbaluitslagen 18 september 2011


De voetbaluitslagen van de ploegen uit Sint-Pieters-Leeuw.

Tweede Prov. C – Prov. Brabant – 2010-2011
RUS Rebecquoise – KV Zuun 0 – 3
In het klassement staat KV Zuun 7de.

Derde Prov. C – Prov. Brabant – 2010-2011
AS Saintoisse – SK Leeuw 0-0
In het klassement staat SK Leeuw op det 9de plaats.

Vierde Prov. C – Prov. Brabant – 2010-2011
SK Vlezenbeek – Linkebeek 3 – 1
FC Negenmanneke – Ruisbroek A 1-3
SK Leeuw B – Vk Berchem –
KSV Alsemberg – KV Brucom Sportief 0-3
In het klassement staat SK. Vlezenbeek 1ste, Ruisbroek A 7de, FC Negenmanneke 10de, KV Brucom Sportief 11de, KV Zuun B 13de en SK Leeuw B 15de.

Akkoord over splitsing van BHV

BRUSSEL: – Formateur Elio Di Rupo en de acht onderhandelende partijen hebben woensdagavond een eerste communautair akkoord bereikt waarin Brussel-Halle-Vilvoorde (na 48 jaar) wordt gesplitst.

De splitsing van BHV geldt voor de Kamer en voor het Europees Parlement, maar niet voor de Senaat. De senatoren zullen immers niet meer rechtstreeks verkozen worden, maar aangeduid worden door de gemeenschappen.

Er zouden dan 29 Vlaamse, 21 Franstalige en 1 Duitstalige senatoren zijn. Daarnaast kunnen de partijen ook nog eens 6 Vlaamse en 4 Franstalige senatoren coöpteren.

Het gerechtelijk arrondissement BHV wordt ‘in principe’ gesplitst.
De concrete uitwerking hiervan is voor later. De juridische rechten van de inwoners van de faciliteitengemeenten worden verankerd in een bijzondere wet.

UPDATE 08.00:
Reactie Burgemeester Lieve Vanlinthout: ” Eindelijk bereikt waar men al 48 jaar voor aan het werken is. En waar wij, zeker met de 5 burgemeesters en de anderen al 11 jaar voor aan het ijveren waren.
wij hebben ook enorm geijverd voor de splitsing van het gerechtelijk arrondissement en dat is er nu ook gekomen. Dat is een zeer, zeer belangrijke stap want dat betekent ook dat de vlaamse dossiers bij justitie veel vlugger zullen kunnen behandeld worden.
Dus hebben we eigenlijk na 11 jaar heel intens ijveren behaald wat we wilden hebben.
Dit heeft ons burgemeesters veel energie gekost en nu is het zo iets van; we zijn aan de ‘meet’ gekomen en we hebben gewonnen.”

veel vragen op infoavond mobiliteitsplan

SINT-PIETERS-LEEUW: – Dinsdagavond werd in het gemeentehuis door schepen Martin Schoukens, mobiliteitsambtenaar Johan Persoons en een verantwoordelijke van D+A Consult het nieuwe gemeentelijk mobiliteitsplan met tijdshorizon 2011-2016 kort voorgesteld aan zo’n 100 aanwezige burgers uit Sint-Pieters-Leeuw. Dit plan wordt voor de komende vijf jaar het basisinstrument voor het voeren van een duurzaam mobiliteitsbeleid in Sint-Pieters-Leeuw.


Een gemeentelijk mobiliteitsplan is cruciaal voor de uitbouw van het gemeentelijk mobiliteitsbeleid waarvoor de gemeente autonoom bevoegd is. Bijvoorbeeld om een gemeentelijk verkeersveiligheidsbeleid uit te tekenen langs de gemeentelijke straten en pleinen, schoolomgevingen verkeersveiliger te maken, een lokaal fietsroutenetwerk uit te bouwen, enz. Het mobiliteitsplan vormt voor de gemeente ook een kader waarmee ze haar beleid kan duiden, communiceren en verdedigen naar de bevolking.

Na de voorstelling, in grote lijnen, van het mobiliteitsplan werden er door de aanwezige vele vragen gesteld die betrekking hebben op de verkeerssituatie in Sint-Pieters-Leeuw.

De meeste vragen hadden betrekking tot de Bergensesteenweg en de timing van de werken.
Veel vragen over de busbaan, de gevolgen van de komst van de ikea en door de lange files op de N6 het creatief zoeken van chauffeurs naar de alternatieve routes zoals de Postweg.

De heraanlegging heeft betrekking op het stuk vanaf de Ruisbroeksesteenweg tot aan het Brussels gewest.
Het project ‘ zwart punt’ aan de Makro staat hier los van. Ter hoogte van de Makro blijven er na de herinrichting lichten maar er wordt een keerpunt voorzien ter hoogte van de fitness zaak.

Schepen Martin Schoukens: ” De Bergensesteenweg is een heel complex gegeven je hebt er de busbaan, De Ikea die zich op het Brussels Gewest bevindt en waar wij dus geen bevoegdheid hebben. Maar toch proberen te onderhandelen om aanpassingen te doen, je hebt dan nog het vrachtverkeer, de winkels,…
De doorstroming op de N6 moet beter! Daarom wordt er geopteerd voor een ‘Ventweg’.

Een ventweg is een weg die parallel loopt aan een andere weg, de zogenaamde hoofdweg. Meestal gaat het bij de hoofdweg om een doorgaande weg. Het lokale verkeer maakt gebruik van de ventweg.M.a.w. de middelste stroken zijn voor doorgaand verkeer.
Op de zijtakken zouden we dan ook parkings voorzien die beperkt worden in tijd. Zodat mensen tijd hebben om te winkelen maar niet om er een hele dag te parkeren. Maar over al deze plannen zullen ten gepaste tijden een infovergadering georganiseerd worden.”

Schepen Martin Schoukens beloofde aan de aanwezige handelaars ten gepaste tijde individuele gesprekken aan te gaan over de gevolgen van de herinrichting voor hun handelszaak en eventuele onteigeningen. Maar de werken zullen zeker niet voor 2015 starten.

Op heel lange termijn zijn er zelfs plannen voor een brug voor zwaar verkeer rechtstreeks naar de Brusselse Ring. Deze zou komen in Negenmanneke van aan de industrieterreinen aan de Gijsstraat tot aan de straat voor de koeltoren in Drogenbos om het zwaar verkeer meteen op de autostrade te laten rijden en uit de dorpskernen te weren. De timing hiervan hangt af van de Minister van Vlaamse ruimtelijke ordening.

Ook over de Postweg die in het plan als een ontsluitingsweg beschouwd wordt waren er vragen. Vooral over de recente verhoging van de snelheid tot 70km. per uur. Hierop antwoorde de schepen en mobiliteitsambtenaar dat deze snelheid gehandhaafd zal blijven daar men streeft naar uniformiteit binnen de gemeente.

Verder waren er verscheidene vragen over de fietsonveiligheid in de schoolomgevingen zoals in Vlezenbeek en het centrum en in de buurt van rotondes.
Zo is men in Vlezenbeek blij met de 2 fietspaden op de grote banen maar eens de kinderen het centrum naderen zijn ze verplicht op straat te rijden wat regelmatig onveilig is.

Verder waren er nog een hele resem vragen waaronder het al dan niet terug openstellen van de Toebie Swalusstraat. Maar hier zei de schepen de lopende enquete af te wachten evenals de bevindingen van politie en de comissie mobiliteit.
Verscheidene mensen hadden over vragen over de herinrichting van de Fabrieksstraat in Ruisbroek,…

Ikea Anderlecht breidt uit

ANDERLECHT / SINT-PIETERS-LEEUW: – In de marge van de infoavond over het mobiliteitsplan van Sint-Pieters-Leeuw werd vernomen dat de Ikea aan de Bergensesteenweg in Anderlecht gaat uitbreiden.

Op dit moment zijn er reeds herstellingswerken aan de parking van het woonwarenhuis maar de firma heeft ook uitbreidingsplannen.

Schepen Martin Schoukens: “ We hebben vernomen dat ikea uitbreidingsplannen heeft. De winkel zou uitbreiden met zo’n 1000 vierkante meter. Het aantal parking plaatsen zou het zelfde blijven maar de stockage ruimte zou met zo’n + 5000 vierkante meter uitbreiden.
Ikea zou dus volgens eigen zeggen vooral de stockage ruimte uitbreiden zodat klanten geen tweede keer hoeven terug te komen. Bijvoorbeeld als je nu een blauwe stoel koopt is de kans groot dat deze niet voorradig is en dat je er een andere dag voor moet terugkomen. Met de extra stockageruimte die zou gebouwd worden zou dit probleem moeten opgelost zijn en zou dus ook de verkeersstroom richting ikea lichtjes moeten verminderen daar de mensen geen twee keer naar de winkel hoeven.”

De Anderlechtse vestiging telt vandaag reeds 19.000 vierkante meter. Een exacte timing voor de werken is niet geweten.

schrijf je in voor de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen

SINT-PIETERS-LEEUW / HALLE: – Vanaf oktober bieden de bibliotheken van Sint-Pieters-Leeuw en Halle samen enkele leesgroepen aan binnen de KJV-werking (Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen).
Jonge boekenliefhebbers kunnen in de bibliotheek van Halle en Sint-Pieters-Leeuw
hun stem uitbrengen.

Kinderen en jongeren die gebeten zijn door het lezen kunnen in de bibliotheek van Halle en Sint- Pieters-Leeuw bij de KJV terecht.
KJV is een kinder- en jeugdjury waarbij je als jurylid een lijst met tien te lezen boeken krijgt. Tussen oktober en maart kom je een viertal keer samen om de boeken binnen je leesgroep te bespreken. Aan het einde van het leesjaar wordt er gestemd en worden de gewonnen auteurs bekroond. Als kers op de taart wordt het leesjaar afgesloten met een feestelijke slotactiviteit.

In Halle is de KJV werking niet nieuw, maar voor Sint-Pieters-Leeuw is dit de allereerste keer.
Het uitwisselen van de aanwezige ervaring en het uitbreiden van de doelgroep, liggen aan de basis van de samenwerking. Lezers tussen de 6 en de 14 jaar kunnen vanaf nu bij een van de twee bibliotheken terecht.

Voor meer informatie:

Nora Janssens – nora.janssens@halle.be, Basiliekstraat 124  1500 Halle 02 365 94 30
Laura De Wolf – laura.dewolf@sint-pieters-leeuw.be, Rink 2  1600 Sint-Pieters-Leeuw 02 371 22 64

Ooievaars in Oudenaken

OUDENAKEN: – Zondag 11 september is een groep ooievaars (12) geland in een aardappelveld aan de Baasbergstraat in Oudenaken.


De vogels, vermoedeliijk op tocht naar hun zuiders winterverblijf in Afrika, bleven enkele uren uitrusten.
Een paar jaar geleden bleven op dezelfde plek ook al een groep ooievaars even verpozen.
bron: Walter Gansemans
Meer over de natuur: www.natuurpuntleeuwsenatuurvrienden.be

voetbaluitslagen 11 september 2011


De voetbaluitslagen van de ploegen uit Sint-Pieters-Leeuw.

Tweede Prov. C – Prov. Brabant – 2010-2011
KV Zuun – KFC Rhodienne De Hoek 0-0
In het klassement staat KV Zuun 15de.

Derde Prov. C – Prov. Brabant – 2010-2011
SK Leeuw – VC Kester 4 – 2
In het klassement staat SK Leeuw op det 8ste plaats.

Vierde Prov. C – Prov. Brabant – 2010-2011
Denderzonen Pamel B – SK Vlezenbeek 0-3
V Beersel-Drogenbos – KV Zuun B 3-1
KSV Alsemberg – SK Leeuw B 4-52
Ruisbroek A – VK Berchem 2-8
Tollembeek – FC Negenmanneke 2-1
KV Brucom Sportief – SK Oetingen VC 0-1
In het klassement staat SK. Vlezenbeek 2de, FC Negenmanneke 6de, KV Zuun B 7de, Ruisbroek A 13de,  SK Leeuw B 14de en KV Brucom Sportief 16de.

VWF wielerwedstrijd

SINT-PIETERS-LEEUW: Vandaag organiseerden de Copsvrienden hun jaarlijkse wielerwedstrijd memorial Camille Berghmans .

*
VWF Uitslagen Sint-Pieters-Leeuw  10 september 2011

A-reeks
1 Tom DE BEER
2 David Motte
3 Philippe Delisse
4 Kristof Lauwereys
5 Danny Saelens
6 Andy De Backer
7 Kristof Wielfaert
8 Geoffrey Luyssen
9 Michael Stippelmans
10 Christophe De Grom

C-reeks
1 Jerry COOMAN 
2 Bruno Bruyere
3 Emmanuel Hiel
4 Gaetan Debroux
5 Frank Geets
6 Gregor Schots
7 Ronny van Der Vurst
8 Patrick Van Ransbeeck
9 Gert Muyshondt
10 John De Croock 

D-reeks
1 Joseph DEVITS 
2 Ivan Camphijn 

3 Paul Casteleyn 
4 Herman Proost 
5 Francis De Ridder 
6 Marc De Cock 
7 Jan Moreels 
8 Alex Ackermans 
9 Michel Jannes 
10 Dominique Turcksin 


E -reeks
1 Jose HOEBEKE 
2 Andre Bultinck 

3 Roland Mersseman 
4 Jos Maes 
5 Piet Van Vaerenbergh 
6 Luc Van Mol 
7 Patrick Van Cleemput 
8 Patrick Convents 
9 Andre Praet 
10 Antoine De Caboter 

F-reeks

1 Jos STAES
2 Marc Vervondel 

3 Roger Hoof 
4 Alfons Van Raemdonck 
5 Jef Everaerts 
6 Guido Cornet 
7 Lucien Van Goethem 
8 Andre Devadder 
9 Rik Scheirlinckx 
10 Walter Gori 

G-reeks
1 Andre CEURENS 
2 Theo Coudyzer 

3 Jozef De Bruyn 
4 Etienne Vandenhouwe 
5 Julien Vyvey 
6 Willy Roels 
7 Kees Sebrechts 
8 Werner Dullaert 
9 Jozef Saerens 
10 Albert Van Den Eede 

agenda: Week van de sportclub

SINT-PIETERS-LEEUW: – De Week van de Sportclub heeft dit jaar plaats van zaterdag 10 tot en met zondag 18 september 2011. Bloso en de gemeenten willen hiermee het aanbod en de werking van de sportclub in de kijker plaatsen.
Gedurende een volle week met weekend ervoor en weekend erna zetten duizenden sportclubs in Vlaanderen hun deuren open.

Bloso, ISB en de Vlaamse Sportfederatie zijn alvast overtuigd dat:
de sportclub de plek is om levenslang te sporten onder leiding van een gediplomeerde trainer of lesgever.
de sportclub een plek is waar iedereen welkom is, ongeacht afkomst, geslacht of leeftijd.
de sportclub de plaats is waar men vrienden maakt en ziet, waar men ambiance kan maken, waar men lacht, waar men praat, kortom: het is ook een plek waar je samen een gezellige tijd kan doorbrengen.

Zin om een kijkje te gaan nemen of mee te sporten, een initiatie of open training te volgen tijdens de Week van de Sportclub? Kijk op onderstaande lijst bij welke sportclubs in Sint-Pieters-Leeuw je terecht kan.

40 SK Leeuw spelertjes gingen kijken naar België-USA

SINT-PIETERS-LEEUW: – Het bestuur van SK Leeuw zorgde er woensdag voor dat 40 spelertjes de mogelijkheid kregen om naar de voetbalmatch België-USA te gaan kijken.

Ze hebben via de bond 50 kaarten aangekocht, voor 40 spelertjes van -16 jaar en 10 begeleiders. Dit was wel nodig daar er ook voor vervoer moest gezorgd worden. Met dank aan alle begeleiders !
bron: Ingrid Marchant

 

wafelverkoop SK LEEUW:
Ingrid Marchant, secretaris van SK Leeuw: ” Tijdens het weekend van 10 september 2011 verkopen de jeugdploegen wafels ten voordele van de jeugdwerking.
Verschillende teams zullen de straten van Sint-Pieters-Leeuw afschuimen.

Wie geen bezoek krijgt van een van de teams en hen toch wil steunen, kan altijd terecht in de kantine. “

agenda: startdag VC Zuun

ZUUN: – Op zaterdag 10 september 2011 houdt volleybalclub VC Zuun haar jaarlijkse startdag.

Deze activiteit gaat door in onze gebruikelijke sportzaal in het Wildersportcomplex – Sportlaan 4 – 1600 Sint-Pieters-Leeuw.

De hele dag door worden onze jeugd- en senioren-ploegen voorgesteld aan het publiek door middel van een demowedstrijd.

De eerste wedstrijden vangen aan om 11u30 en de laatste start om 19u00.

Alle geïnteresseerden zijn van harte welkom op deze “introdag” om een kijkje te komen nemen naar onze volleyballers.

’s Avonds nodigt het bestuur U vanaf 19 uur graag uit voor een drankje en een gezellige babbel, terwijl onze Divisie Heren- en Damesploeg zullen aantreden in een demowedstrijd.

Een gedetailleerd schema van de wedstrijden is beschikbaar op http://www.vczuun.be/files/startdag_2011-2012.pdf

Alle mogelijke andere informatie over de club is te vinden op de website van VC Zuun: www.vczuun.be

Ontwerpplannen Fabriekstraat

RUISBROEK: – Het gemeentebestuur van Sint-Pieters-Leeuw heeft concrete plannen omtrent de heraanleg van de Fabriekstraat, de Karel Gilsonlaan, het Kerkplein en de Paul Gilsonlaan (deel tussen Humaniteitslaan en Kerkplein).


Naast de aanleg van een rotonde op het kruispunt van het Kerkplein met de Vorstsesteenweg en een herschikking van de parkeerplaatsen op het Kerkplein zelf, zal het plan een evenwicht moeten zoeken tussen een veilige en leefbare woonomgeving (met aandacht voor de zachte weggebruiker, de woonkwaliteit en kwaliteitsvolle invulling van de openbare ruimte met groenelementen), de plaatselijke handelszaken en bedrijven, de parkeervoorzieningen, het openbaar vervoer en het gemotoriseerd verkeer.

Bekijk de ontwerpplannen op www.sint-pieters-leeuw.be of kom aan het loket van de gemeentelijke technische dienst, 1ste verdieping – Pastorijstraat 21 de ontwerpplannen inkijken.
Bemerkingen en suggesties worden vóór 1 december 2011 aan het college van burgemeester en schepenen overgemaakt.

Meer info: dienst Mobiliteit en Openbare werken 02 371 22 92 mobiliteit@sint-pieters-leeuw.be

Opendeurdag brandweer Halle

HALLE: – Op zondag 11 september 2011 stelt de brandweer van Halle de deuren van hun nieuwe kazerne open voor het grote publiek.

10.00 uur Opening poorten tot 18u
10.30 uur Officiële opening en toespraken
11.00 uur Receptie
11.30 uur Start van rondleidingen en oefeningen
14 uur en 17.30 uur Fritketelbrand
15.00 uur Grimp (hoogteteam)
16.00 uur Saver (ontzetting gekneld slachtoffer in voertuig)

Doorlopende statische opstelling Gaspakteam en duikstand
Doorlopend kinderdorp
Doorlopende begeleidingen aan het hoofdgebouw.

Een hapje en drankje kunnen genuttigd worden aan de BBQ.

Parking is voorzien op de parking van Colruyt

Voor verdere informatie kan je terecht bij de brandweer in de Vanhamstraat 1 te Buizingen
of op het nummer 02 359 05 01.

Busverkeer Pajottenland verstoord door onaangekondigde staking

REGIO: – De chauffeurs van stelplaatsen Dilbeek en Meerbeke hebben rond 15 uur spontaan het werk neergelegd. Hierdoor ondervindt het busverkeer in het Pajottenland momenteel zware hinder.

De betrokken lijnen zijn: 116,117,118,126,127,128,136,137,570

Meer info vindt u op onze website www.delijn.be of via hun algemeen infonummer 070 220 200 (0,30 euro/min).