Gemeentebestuur haalt in haar advies landbouwgrond en woonzones uit natuurbeheersplan

SINT-PIETERS-LEEUW: Persbericht – Het gemeentebestuur, in dit dossier een advies-verlenende instantie, voerde de afgelopen weken actief gesprekken met de Leeuwse landbouwers en de lokale afdeling van Natuurpunt. Op basis van die constructieve gesprekken, nam het gemeentebestuur op maandag 6 mei 2024 een duidelijk standpunt in. Met dat standpunt zorgt het gemeentebestuur ervoor dat 100 % van de agrarische gebieden, die voor uitbreiding in het globaal kader zijn opgenomen, gevrijwaard worden voor landbouw. Ook alle percelen in woongebied en goedgekeurde verkavelingen dienen uit het globaal kader geschrapt te worden. Zo kunnen Natuurpunt en haar vele vrijwilligers zich verder focussen op hetgeen ze de afgelopen 27 jaar prima hebben gedaan, zijnde het beheren van erkend natuurgebied.

Sinds 1996 is er in Sint-Pieters-Leeuw een natuurbeheersplan voor de percelen langs de Oude Zuun en sinds 2002 is er eveneens een natuurbeheersplan voor de uitbreiding langs Volsembroek. Die bestaande natuurbeheersplannen vervielen in 2023. Natuurpunt diende nu een aanvraag in bij het Agentschap Natuur en Bos voor een nieuw natuurbeheersplan. Het openbaar onderzoek loopt tot 15 mei 2024 en iedereen die wil, kan/kon hiertegen bezwaar indienen.

Jan Desmeth, burgemeester: “De eigenaars of pachters van landbouwpercelen zijn heel ongerust omdat ook deze percelen in het afgebakende gebied zitten. Ook al is er geen voorkooprecht voor VLM, ANB en Natuurpunt en ook al behoudt de pachter wel zijn voorkooprecht, is het onze mening dat alle agrarische gebieden volledig uitgesloten moeten worden van het globaal kader, zodat het voor iedereen duidelijk is dat deze 100 % gevrijwaard worden. Ook een beperkt aandeel woongebied en enkele goedgekeurde verkavelingen van decennia geleden, die zich in het huidige globaal kader bevinden, dienen – ons inziens – geschrapt te worden. Zo kunnen de landbouwers verder op hun grond en kunnen de bewoners in woongebied gerust zijn, terwijl Natuurpunt verder kan op de reeds beschermde natuurgebieden uit 1996, 2004 en 2014.”

Bart Keymolen, schepen van omgeving: “In een gemeente zoals Sint-Pieters-Leeuw, moeten vele functies mogelijk zijn, maar alles op de juiste plaats. Er moet plaats zijn voor wonen. Er moet plaats zijn voor natuur. En er moet plaats zijn voor economische landbouw. Het ingediende globaal kader dreigde dit logisch evenwicht uit balans te brengen. Naast het inperken van de perimeter van het globaal kader, het vrijwaren van de woonzones en het vrijwaren van agrarisch gebied, willen we zorgen dat het mogelijk blijft voor landbouwers om hun percelen, die in agrarisch gebruik zijn binnen het VEN- en Habitatrichtlijngebied, verder te blijven bewerken, aangezien ze nu al rekening houden met de strenge VEN- en Habitatrichtlijnen. Een overschrijving met een beheersplan type 4 is hier niet wenselijk.

Het college van burgemeester en schepenen engageert zich om de nodige contacten te leggen om dit advies toe te lichten en te verdedigen zodat er ook resultaat wordt geboekt.

Naar aanleiding van dit dossier werden ook schriftelijke verduidelijkingen gevraagd op technisch-juridisch vlak.
Een aantal ervan geven we hier weer:
• De verdere werking van het Gecontroleerd Overstroming Gebied (GOG) in de Zuunvallei/Volsembroek is gegarandeerd en werd ons schriftelijk bevestigd door VMM, ANB en Natuurpunt, ook in combinatie met het aangevraagde natuurbeheersplan. Dat is heel belangrijk want begin januari 2024 bewees dit nog haar nut om wateroverlast te vermijden in de lager gelegen gebieden (Zuun en Negenmanneke).
• De gegarandeerde toegankelijkheid van het natuurgebied, dat in 2021 vastgelegd werd bij Ministerieel Besluit, blijft overeind en ongewijzigd. Dit werd ons schriftelijk bevestigd door ANB, Natuurpunt en onze eigen gemeentelijke diensten.
• Indien een ontheffing van het jachtverbod nodig is om het wildbeheer te beheersen, dan zal die ontheffing gegeven worden.
• Het bebossingssaldo van het ingediende natuurbeheersplan is expliciet nul. Er zal dus netto geen extra bos aangelegd worden. Dit heeft te maken met het type natuurgebied, dat eerder natte natuur is.

Bart Keymolen: “Tijdens het overleg met zowel landbouwers als Natuurpunt, werd meermaals herhaald dat ook lokale landbouwers delen van het beheer van de natuur op zich nemen, soms zelfstandig en soms zelfs op natuurpercelen van Natuurpunt. Dat is een samenwerking waar iedereen baat bij heeft. Ook het feit dat zowel ANB als Natuurpunt ons schriftelijk herbevestigd hebben dat het gecontroleerd overstromingsgebied en huidige toegankelijkheidsmogelijkheden ongewijzigd blijven, is voor alle inwoners van belang.

Het dossier wordt ultiem verder behandeld door het Agentschap Natuur en Bos, aangezien zij de bevoegde overheid zijn. De gemeente is één van de adviserende instanties.

Jan Desmeth: “Ik ben tevreden dat we met deze ploeg goed geluisterd hebben naar alle betrokkenen, veel informatie gecheckt en gedubbelcheckt hebben en zo tot een duidelijk standpunt gekomen zijn. Het advies van het college van burgemeester en schepenen kan iedereen raadplegen op de gemeentelijke website. De komende maanden zullen we de nodige initiatieven nemen om – na het geven van het formele advies – ook echt resultaat te boeken. We hebben reeds afgesproken met zowel de Leeuwse landbouwers als met de lokale afdeling van Natuurpunt om met een delegatie van beiden rond de tafel te gaan zitten na 15 mei 2024.

Meer informatie vind je op www.sint-pieters-leeuw.be/natuurbeheersplan-zuunvallei.

Agenda: Lezing Lynn Geerinck – Goed omringd

SINT-PIETERS-LEEUW: – Donderdag 16 mei 2024 om 20 uur is er in Landhuis De Viron de lezing van Lynn Geerinck – Goed omringd. Deze lezing wordt georganiseerd in het kader van de Week van de Opvoeding.

Lynn Geerinck, pedagoge, pedagogisch manager kinderzorg en mama van drie jonge kinderen gaat in deze lezing dieper in op haar boek ‘goed omringd’ waarin ze vertelt over het belang van een sociaal ondersteuningsnetwerk bij het grootbrengen van kinderen.
“It takes a village to raise a child”, luidt het Afrikaanse gezegde. Die ‘village’ of dat dorp is in deze individualistische tijden niet langer vanzelfsprekend. Toch is een goed netwerk rondom ons onmisbaar, zeker om de tropenjaren met kinderen vol te houden. Maar hoe kan je zo’n dorp steviger uitbouwen?
• Prijs? € 8, (€ 1,6 met kansentarief).
• Inschrijven via: https://be.ticketgang.eu/orgFrameSaleNew.php?org=25997&event=135973#

Na 28 jaar gaat het Leeuwse clownsduo Pipo & Pipette deze zomer op pensioen

SINT-PIETERS-LEEUW: – Het clownsduo Pipo en Pipette, Hans en Karine Devillé uit Sint-Pieters-Leeuw geven, na 28 jaar, op zondag 28 juli 2024 hun afscheids optreden tijdens Dorpsfeesten Bogaarden.

Pipo & Pipette zijn twee vrolijke clowns en al jaren bekend in de ruime regio. Ze worden vergezeld door twee leuke dieren: Freddy de kikker en Octaaf de raaf. Tijdens hun shows laten ze kinderen actief deelnemen door te zingen, dansen en goochelen.
Maar nu hebben ze beslist dat ze aan hun laatste seizoen bezig zijn en afsluiten doen ze waar het allemaal begon: De Dorpsfeesten van Bogaarden.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Hans “Er is een tijd van komen en er is het tijd van,… Ik ga op pensioen bij mijn gewone werkgever dus dan mag ik officieel niet meer verder doen met mijn bijberoep als clown of ik verlies heel veel pensioen. Maar ik ga het daar niet op steken eigenlijk want na 28 jaar en ik ben er 60 geworden is het tijd geworden om af te ronden, en in schoonheid af te ronden. Ik heb liever dat de mensen zeggen allé jong stopt gij, dan dat ze binnen enkele jaren zouden zeggen eindelijk ze hebben begrepen dat ze moeten stoppen.”

Karine: “ Het is in Zwitserland begonnen voor de Intersoc vakanties, stomweg eigenlijk. En daarna is het uit de hand gelopen want dan kwam de vraag om hier een optreden te geven, we hebben die boot lang proberen tegen te houden, maar uiteindelijk konden we niet meer en begon dat met een verjaardagsfeestje en daarna de eerste aanvraag van Dorpsfeesten Bogaarden 26 jaar geleden en dat was eigenlijk ons eerste officiële optreden.”
Hans:“ Ja we zeiden toen nog tegen elkaar maar allé wat gaan wij in Bogaarden doen. We zijn daar niet klaar voor, dat was niet de bedoeling,… En vanaf toen is het helemaal ontspoord tot een echt bijberoep. Daarom ook dat we beslist hebben om het deze zomer op de Dorpsfeesten van Bogaarden af te sluiten want daar begon alles echt. En we willen hen echt bedanken!

Hans en Karine:” Een van de momenten die ons zal bijblijven was wel FestivHalle waar er zo’n 700 mensen naar ons kwamen kijken. Wij zijn al blij met de kleine evenementen waar we optreden, want daar amuseren we ons ook, met 50 of met 10 kindjes. Maar dat was dan ineens 600 à 700 kinderen waar wij het voorprogramma mochten zijn, dus ze kwamen niet echt voor ons, maar toch was dat iets van wauw! Want dat is dan fantastisch als gans die menigte meedoet. Dat geeft een kick.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Hans en Karine:” Afkickverschijnselen gaan we niet hebben na de zomer. Want we hebben een kleindochter en hebben het plan opgevat van wij gaan eigenlijk het zelfde doen in de zomer maar dan als toeristen met ons kleinkind naar kinderanimators gaan kijken. En neen ze niet beoordelen maar zelf eens genieten van aan de andere kant van het podium.

• Wie Pipo & Pipette in eigen gemeente nog eens aan het werk wil zien zakt op zondag 30 juni 2024 om 15 uur af naar de ‘Kermis onder de Lindeboom’ in Sint-Laureins-Berchem.
• Hun ‘afscheids’-optreden heeft plaats op zondag 28 juli 2024 tijdens Dorpsfeesten Bogaarden. Daarna valt het doek over 28 jaar Pipo en Pipette

Familiedag K. Turnsport Vebroedering Ruisbroek 2024

RUISBROEK: – In sporthal AJ Braillard hield de K. Turnsport Vebroedering Ruisbroek haar jaarlijkse familiedag.

Voorzitter, Guido Pulinx: “Tijdens onze familiedag geven we een mini turnshow zonder toeters en bellen van een licht- en videoshow. Daardoor kunnen we onze inkomprijs democratisch houden op € 2,50 voor de volwassenen, want we zitten toch met de huur kost van de zaal. Onze leden van laat ons zeggen 3 tot 99 jaar tonen wat ze dit seizoen geleerd hebben. Men krijgt dus een tiental groepen te zien.“
Zo was er Gymnastiek voor beginners, kleuterturnen, de trampolinegroep, Airtrack, acro, ritmisch bewegen dames vrijdag, kids dance, kleuterdans,…

Deze slideshow vereist JavaScript.

Meer info via: K.turnsport-verbroedering-ruisbroek@hotmail.com

Oldtimer treffen van B.e.A.

NEGENMANNEKE: – B.e.A. organiseert vandaag een ‘ochtendrit’ in de regio voor zo’n 100 oldtimers met vertrek en aankomst op de parking van MDH op de Bergensesteenweg.

Al vroeg deze ochtend kon je op de Bergensesteenweg heel wat mooie oude wagens zien rijden. Deze verzamelden op de parking van MDH Food Service om van daaruit te vertrekken voor een rondrit. Wie deze wagens nog wil aanschouwen kan vanmiddag nog eens langsgaan want dan is het de aankomstplaats voor een barbecue.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Atelier in beeld in de Leeuwse kunstacademie

SINT-PIETERS-LEEUW: – ‘Atelier in beeld‘ is hét grote open atelierweekend voor beeldend kunstenaars in heel Vlaanderen en Brussel. Een ideaal moment om ateliers in jouw buurt te ontdekken. Dat kon vandaag ook bij de Leeuwse Kunstacademie. Je ontdekte er de gebruikte technieken: Digitale kunst, Installatiekunst, Keramiek, Schilderkunst, Tekenkunst,…

Het leven zoals het is in de academie, dat beleefden de bezoekers van de kunstacademie vandaag vanop de eerste rij. Men kon de ateliers bezoeken, een workshop volgen en het aanbod van de Leeuwse Kunstacademie ontdekken. Tevens kon men de handen uit de mouwen steken en meedoen met: ‘Bouw jouw ideale wereld uit klei’. Samen maakten kunstenaars en bezoekers één groot kunstwerk waar iedereen aan meebouwde, jong én oud.

Tijdens het bezoek zag men ook hoe het volwassen atelier van de kunstacademie aan het werk is om tegen eind juni kunst in het Colomapark te brengen. Het idee groeit uit tot een heel ‘zwevend’ project. Nog even wachten dus om het eindresultaat in het park te bewonderen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Eindejaarsexpo
Noteer nu reeds in uw agenda: zaterdag 15 juni en zondag 16 juni + zaterdag 29 en zondag 30 juni 2024 is er de jaarlijkse eindejaarsexpo van de Kunstacademie. Benieuwd naar het knapste beeldende werk van onze leerlingen dit schooljaar? Kom hun tekeningen, schilderijen, beeldhouwwerken … dan zeker bewonderen tijdens de eindejaarstentoonstellingen.

Alle info over de kunstacademie en het volgen van lessen voor kinderen, jongeren of volwassenen via: www.leeuwsekunstacademie.be

Toer de Geuze 2024 bij brouwerij Lambiek Fabriek

RUISBROEK: – Bij brouwerij De Lambiek Fabriek in de Eugène Ghijsstraat 71 in Zuun heerste een gezellige drukte tijdens de eerste dag van het ‘Toer de Geuze’ weekend.

Brouwers Jozef Vanbosstraeten en Jo Panneels vertelden aan de aanwezigen hoe ze het hele productieproces zelf realiseren. Van het brouwen tot het uitrijpen van lambiek over blenden, bottelen, etiketteren en het onderhouden en herstellen van hun houten vaten en foeders.

Jo Panneels: “Het is goed druk en al van voor de start vanmorgen stopte hier een bus voor de poort. En de poort stond open dus ja, … (lacht) we zijn meteen gestart met uitleg geven. Het is echt een internationaal publiek van Belgen tot Brazilianen hebben we hier deze voormiddag al over de vloer gehad. Ik heb de indruk dat gans de wereld hier is. We krijgen heel veel vragen over het van steker overgaan naar brouwer en we zijn daar ook wat fier op! Want met de nieuwe brouwinstallatie hebben we 25 keer kunnen brouwen.

Jozef Vanbosstraeten: “We gaan vanavond moeten zien of ik nog een stem heb. De mensen stellen heel verschillende vragen wat het tof maakt, dan moet je niet altijd hetzelfde zeggen. De mensen zijn vooral geïnteresseerd in de houten vaten dat valt echt wel op. ”

Deze slideshow vereist JavaScript.

• Meer info: https://lambiekfabriek.be

Toer de Geuze 2024 bij brouwerij Lindemans

VLEZENBEEK: – Al van ’s morgens vroeg was er veel volk op post bij brouwerij Lindemans voor het tweejaarlijks bierweekend ‘Toer de Geuze’.

Veel buitenlanders, Belgen van over het hele land en mensen uit de regio kwamen het brouwproces van de lambiek aanschouwen. Men kon er zijn eigen gueuze blenden en bottelen en genieten van een scala aan authentieke lambiekbieren en smakelijke lekkernijen.

Geert Lindemans: “We kunnen weer eens tonen hoe we onze Lambiek maken. Het is toch belangrijk dat we mensen blijven tonen op welke manier wij werken en hoe uniek lambiek bier is in heel het bier landschap. De meeste reacties die we van de bezoekers krijgen is dat ze ons bier lekker vinden en dat is natuurlijk het belangrijkste hé.”
Dirk Lindemans: “Voor alle mensen die van een goede geuze of Lambiek genieten is het dit weekend een heel mooie gelegenheid om langs te komen in de brouwerij. Want dit is uniek in de bierwereld dat we toch met 12 lambiek brouwerijen zoiets gezamenlijk organiseren. En dat wordt beloond want ik zag hier net iemand uit Australië die naar hier gekomen is om bij wijze van spreken een geuze te drinken, die heeft dus ver gereisd om dat te doen.
Brouwmeester Peter Renders: “ Ik kijk elke keer uit naar de Toer de Geuze. Om een hele dag over onze job te praten met mensen die voor het eerst komen maar ook mensen die elke keer terug komen, dat is fantastisch. Het valt ook op elke editie zijn er meer en meer buitenlanders, dus dat wil toch zeggen dat we iets goed aan het maken zijn dat waar ook ter wereld geapprecieerd wordt.
• Brouwerij Lindemans, Lenniksebaan 1479, 1602 Vlezenbeek

Deze slideshow vereist JavaScript.

De Toer de Geuze is een organisatie van HORAL
De Hoge Raad voor Ambachtelijke lambiekbieren (HORAL) werd opgericht in 1997. Toen werd ook de allereerste Toer de Geuze georganiseerd met als doel de ambachtelijke lambiekbieren en in het bijzonder de Oude Geuze en Oude Kriek, te promoten.
In 1997 organiseerden vier lambiekbrouwerijen en twee geuzestekerijen de allereerste Toer de Geuze. Doorheen de jaren zijn deze openbrouwerijdagen van het Pajottenland en de Zennevallei uitgegroeid tot een druk bijgewoond, tweejaarlijks bierweekend.
HORAL-voorzitter Gert Christiaens: “Dit jaar zetten maar liefst 13 producenten uit de Zennevallei en het Pajottenland hun deuren open voor het publiek. Overal zijn er rondleidingen tijdens dewelke bezoekers kunnen kennismaken met de geschiedenis, het productieproces, het architecturaal en industrieel erfgoed én natuurlijk ook de producten zelf. Op een aantal plaatsen worden naast de Megablend ook nog andere, nieuwe lambiekbieren voorgesteld.
De vzw verenigt het overgrote deel van de geuzestekerijen en lambiekbrouwerijen in Vlaams- en Waals-Brabant: Boon, De Oude Cam, De Troch, Den Herberg, Eylenbosch, Hanssens, Kestemont, Lambiek Fabriek, Lindemans, Mort Subite, Oud Beersel, Tilquin en Timmermans. Samen vertegenwoordigen ze meer dan 80% uit van de traditionele lambiekproductie.

Jelle Cup schenkt 8000 euro aan goede doelen

SINT-PIETERS-LEEUW: – Dit weekend heeft de 8ste Jelle Cup plaats op de voetbalterreinen in de Pijnbroekstraat. Vanavond tijdens de After Work party had de uitreiking plaats van het sponsorgeld van 2023. Het team van de Jelle Cup kon zo maar even 8000 euro schenken aan goede doelen!

Volgende goede doelen ontvingen een mooie  cheque:
• Chilitrappers: € 2500
• Nidasjtere: € 2500
• Soep’er Cas: € 1000
• Rode Kruis Sint-Pieters-Leeuw: € 1000
• Brothers of Solidarity: € 1000

Deze slideshow vereist JavaScript.

Morgen, zaterdag 6 mei 2024, staat er nog heel wat op het programma, ga zeker langs om de goede doelen van deze editie te steunen:
• 9-18 uur voetbaltornooi + familie-event
• Eten: BBQ Jellecup & ijsjes: Gusto Della Passione
• 12-13 uur: Playlist Jeldert
• 15 uur: Pipo en Pipette
• 18u10 – 19u: uitreiking + truitjesveiling
• 19u-21u: DJ Pippe en DJ Guido
• 21u – 22u30: Optreden Oaked
• 22u30 – 03u: DJ Jeanmeister + Yellow Mellow / DJ Juicy en Big Blend / DJ ApWesski / DJ Cypher

Brouwerij Belgoo heeft 3 eigen geuze bieren gebrouwd – Gueuze Artisanale Van Aert, Cassis en Litchi

SINT-PIETERS-LEEUW: – Brouwer Jo Van Aert van de Belgoo Brouwerij stelt met trots 3 eigen geuze bieren voor die gerijpt hebben op Barolo foeders: Gueuze Artisanale Van Aert, Cassis en Litchi.

Brouwer Jo Van Aert: “Na heel lang wachten is onze ‘ Van Aert’ geuze nu eindelijk klaar. We hebben onze basis, onze artisanale geuze die gemaakt is van 100% eigen geproduceerde lambieken hier ter plaatse op de brouwerij. Alles heeft twee en een half jaar gerijpt op Barolo foeders van 5000 liters. Begin dit jaar hebben we het dan afgevuld en nu gaan we starten met de verkoop.
We hebben de geuze ook gemacereerd met twee soorten fruit. Enerzijds cassis besjes omdat dat iets heel intens is van smaak en dat proeft toch goed door. Want bij een geuze heb je toch iets krachtig nodig om er qua smaak over te gaan en toch nog te kunnen waarnemen in de geuze.
Een tweede is een experiment omdat we dachten voor de zomer zou dat een goeie combinatie kunnen zijn met litchi. Want litchi is verfrissend, natuurlijk bijlange niet zo intens als cassis maar het geeft een subtiele toets aan de geuze. Natuurlijk moeten we hier veel meer litchi fruit bij de geuze doen zodanig dat je het juiste aroma krijgt en smaak.
In de winter periode is het altijd iets rustiger hier in de brouwerij, dus het ideale moment om iets meer met spontane vergisting bezig te zijn, dus dat komt heel goed uit.”

• Belgoo Brouwerij: Georges Wittouckstraat 61 te Zuun – https://nl.belgoobeer.net

Drie winnaars van de Jeugdboekenmaand in Bib Sint-Pieters-Leeuw

SINT-PIETERS-LEEUW: – Tobe, Lou-Marine en Rosie werden in de bloemetjes gezet als winnaars van de stempelactie van de Leeuwse Jeugdboekenmaand.

In maart vierde de bib van Sint-Pieters-Leeuw de Jeugdboekenmaand, met dit jaar als thema ‘Sport en spel’. Kinderen werden uitgedaagd om 5 sportieve en leesopdrachten tot een goed einde te brengen. Voor elke uitgevoerde opdracht verzamelden ze een stempel op hun kaart. Uit de ingezonden stempelkaarten trok een onschuldige hand 3 winnaars, elk van hen kreeg een tof spel cadeau.

An Speeckaert, schepen van bibliotheek: “De Jeugdboekenmaand bracht spel- en leesplezier met heel wat activiteiten. Van sportieve outfits maken in de Maakbib tot een rondje racen op een go-cart in het Colomapark en van letters vinden in het zwembad tot een leesmarathon, voor jong én oud was de Jeugdboekenmaand een feest!”

Blokspot mei – juni 2024

SINT-PIETERS-LEEUW: – Ben je op zoek naar een rustige plek om te studeren? Vanaf maandag 6 mei 2024 kan je komen studeren in één van de gemeentelijke Blokspot-plekjes.
Waarom naar de Blokspot?
Samen studeren kan motiverend zijn en zorgt voor sociaal contact. Je staat er niet alleen voor!

Bart Keymolen, Schepen van onderwijs en jeugd: “Met het aanbieden van een aangename blokspot willen we onze studerende jeugd blijven steunen in de misschien wel lastigste periode van het jaar.
We merken aan het het steeds groeiende succes dat samen studeren motiveert. Ik duim graag mee dat al onze studenten een goed resultaat mogen behalen.”

Vrijetijdshuis de Viron – Joseph Depauwstraat 11
• In de stilteruimte van de bibliotheek op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag van 10 tot 18 uur en in het weekend van 9.30 tot 12.30 uur.
• Niet open op maandag en feestdagen.
Lokaal dienstencentrum Negenhof – Sint-Stevensstraat 62
• Dinsdag van 10 tot 13.30 uur.
• Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 10 tot 17 uur.
NIEUW: Lokaal dienstencentrum De Wilg – Hendrik Vanhouchestraat 1
• Maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 10 tot 17 uur.
• Vrijdag van 10 tot 13.30 uur
Huis van het Kind – Arthur Quintusstraat 20
• Woensdag en donderdag van 9 tot 16 uur.
De Merselborre – Schaliestraat 2
• Maandag, woensdag en vrijdag van 10 tot 22 uur.
• Donderdag van 9 tot 16 uur.
• Zaterdag en zondag van 10 tot 20 uur.

• Studeren in de Blokspot? Inschrijven hoeft niet. Maar even contact opnemen met de jeugddienst via jeugddienst@sint-pieters-leeuw of via de facebookgroep blokspot Sint-Pieters-Leeuw is aan te raden.

• In het buurtrestaurant van LDC Negenhof en LDC De Wilg kan je voor € 7,5 een heerlijk middagmaal krijgen (hoofgerecht, dessert en drankje). Bestellen doe je ten laatste op woensdag in de week vooraf.

Inschrijven: 40ste Leeuwerikloop

SINT-PIETERS-LEEUW: – Joggingclub Leeuwerik organiseert op zaterdag 22 juni 2024 haar “40ste Leeuwerikloop”.

Al sinds de oprichting van de vereniging in 1984, richt Joggingclub Leeuwerik elk jaar ook een eigen wedstrijd in: de Leeuwerikloop, traditiegetrouw telkens op de derde zaterdag van juni. In de beginjaren was deelgemeente Sint-Laureins-Berchem de vaste uitvalsbasis voor een pittige race op een glooiende omloop, maar al gauw verhuisden start en aankomst van onze jogging naar de terreinen rond zaal Zonnig Leven in het Leeuwse gehucht Zuun. Dat is nu nog steeds de ‘place to be’, maar sinds 2019 loopt de race over een vernieuwd, ‘groener’ parcours met o.a. een passage doorheen het mooie natuurgebied ‘Oude Zuun’.

• 13 uur: start daginschrijvingen
• Vrije start wandelaars 5,5 km (7 euro)
• 14u30: Jeugd + G-Sporters – 400m / 800m (2 euro)
De wedstrijden voor de jeugd en de G-sporters vinden plaats op de grasvelden van het recreatiedomein Zonnig Leven, in de onmiddellijke nabijheid van de zaal.
• 15 uur: Leeuwerikloop – 5,5km / 11,2 km (7 euro) – Sporta-leden betalen 6 euro, op vertoon van lidkaart.
De Leeuwerikloop zelf loopt over een parcours van zo’n 5,5 km, met o.a. een passage langsheen het mooie natuurgebied ‘Oude Zuun’. Ongeveer 60% van de omloop bestaat uit onverharde paden. Deelnemers aan de 11,2 km leggen deze ronde twee keer af.
Halfweg de omloop en bij (de doortocht aan) de finish is er bevoorrading met water voorzien.

• Inschrijvingen, start en aankomst bevinden zich zoals steeds in en vlak bij zaal Zonnig Leven, Jan Vanderstraetenstraat 198, 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
• Wandelaars, jeugd en G-sporters: enkel inschrijving op 22 juni zelf.
• Goodiebag voor elke deelnemer + tombola met mooie prijzen
• Voorinschrijvingen starten vandaag, woensdag 1 mei, via: https://leeuwerik.run/leeuwerikloop

Lid worden
Aansluiten bij Joggingclub Leeuwerik kan op eender welk moment van het jaar: even een aansluitingsformulier invullen via: https://leeuwerik.run/clubinfo + het jaarlijkse lidgeld betalen en je bent een Leeuwerik.

Oproep: De erfgoedcel zoekt info over WOII in Sint-Pieters-Leeuw

V1 bommen richten vernielingen aan in de V. Maloustraat

SINT-PIETERS-LEEUW: – Binnenkort herdenken we de 80ste verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het hele jaar door organiseert de gemeente activiteiten met een link naar de oorlog én de vrede.

Erfgoedcel: “Uiteraard houden we steeds onze blik op Sint-Pieters-Leeuw gericht. En ook al heeft het slagveld zich, gelukkig, ver van hier afgespeeld, toch zijn er vele boeiende verhalen te vertellen met een link naar onze gemeente. Daarvoor zijn we op zoek naar fotomateriaal, verhalen, documenten … Kan jij ons helpen?

Laat het weten via erfgoed@sint-pieters-leeuw.be of spring binnen in landhuis de Viron.

Officiële opening unieke sensory trail in revalidatieziekenhuis Inkendaal

VLEZENBEEK: – Deze voormiddag had de officiële opening plaats van een unieke sensory trail in revalidatieziekenhuis Inkendaal. Het concept is uniek in België en werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van onze sponsors en de dagelijkse inzet van hippotherapeuten en vrijwilligers.
Met de aanleg van onze sensory trail brengt Inkendaal hippotherapie (therapie met paarden) buiten de muren van de piste. Duurzame, natuurlijke elementen, geuren, geluiden en hellingen: de natuur wordt volop bij het revalidatieproces betrokken.

We benutten de groene en biodiverse omgeving van het ziekenhuis zo goed mogelijk en zetten deze in als therapeutisch onderdeel van de revalidatie” zegt algemeen directeur Sofie Blancquaert.

Verneem meer in onderstaande video:


In revalidatieziekenhuis Inkendaal gebruikt men de sensory trail zowel in de revalidatie van kinderen als volwassenen. Hippotherapie betekent een stukje deelnemen aan het leven buiten het ziekenhuis en geeft op die manier een mentale boost.
De bosrijke omgeving nodigt uit tot dialoog, roept zo herinneringen op en triggert zelfs de mentale alertheid, wat vnl. bij post-comapatiënten van onschatbare waarde is. Voor revalidanten die aan een lang traject bezig zijn, biedt de hippotherapie en het oefenen op de trail een verfrissende afwisseling.
Bovendien bieden de activiteitenstations, die langs het pad terug te vinden zijn, uitdaging. Revalidanten oefenen op een natuurlijke manier op aandacht en concentratie, rompcontrole en zitbalans.
Zo zorgt de glooiende omgeving voor meer rompcontrole en voelt en hoort de revalidant het paard van cadans veranderen op de verschillende ondergronden. Geurige beplanting, vallende bladeren en fluitende vogels: alle zintuigen worden gestimuleerd tijdens een rit over de sensory trail.

Meer info over de vrijwilligers werking in Inkendaal: https://inkendaal.hro.be/vrijwilligers.php

Deze slideshow vereist JavaScript.

Marina Poelmans, Hoofdtherapeut en Projectverantwoordelijke geeft meer uitleg:
Met de aanleg van de Sensory Trail geven we onze therapeutische behandelingen een extra dimensie binnen revalidatie. Het pad zelf bestaat uit een brede doorgang die gekenmerkt wordt door verschillende ondergronden (denk maar aan zand, houtsnippers, rubbertegels, brugje) De paarden zijn expliciet getraind om rustig door te stappen op die ondergronden. Het Sensory Trailpad is een totaalbeleving waarbij ruiken, zien, voelen en motoriek centraal staan.
Onze paarden zijn gekwalificeerde co-therapeuten die omwille van hun houding en “zijn”, niet oordelen maar geduldig het ritme van de revalidant volgen. Ze kunnen makkelijk worden ingezet om fysisch, sensorisch, psychisch, emotioneel en gedragsmatig problemen helpen behandelen. Paarden zijn gevoelige dieren die instinctief aanvoelen hoe revalidanten zich voelen. Ze zullen dus altijd reageren op de gemoedstoestand van de revalidant zonder die te veroordelen. Ze communiceren met hun gedrag, uitstraling en houding.
Een ritje op Jade, Rumble of Pablo vraagt concentratie en inzet van onze revalidant en begeleiders. Deze therapievorm zet revalidanten aan om hun aandacht in “het hier en nu” te houden. We merken dat de paarden het zelfvertrouwen aan revalidanten teruggeven en op deze manier grenzen worden verlegd.

Momenteel werken drie paarden binnen de hippotherapie. Jade het Ardens trekpaard voor de volwassen revalidanten en jongeren maar ook voor 2 volwassenen in duo-zit , Pablo een Mérens werkt met volwassenen en kinderen en Rumble, een Konik, is gereserveerd voor onze kinderen.
Alle paarden zijn getraind en geschikt bevonden om in onverwachte situaties om te kunnen gaan met geluid, bewegingen en visuele prikkels.

De paarden betreden de Sensory Trail in een rustige cadans met de revalidant op de rug zonder zadel. Afhankelijk van de revalidant wordt die links en rechts van het paard geflankeerd door een begeleider. Het pad is van nature uit glooiend zodat er bergop en bergaf gestapt kan worden, wat de rompcontrole van de revalidanten onmiddellijk uitdaagt.
Langsheen de Sensory Trail hebben we een aantal activiteitenstations geplaatst die zowel voor kinderen als voor volwassenen een extra mogelijkheid tot activatie zoals het oefenen van oog-handcoördinatie, evenwicht- en spierkrachttraining , stimuleren van geheugen en taal in een natuurlijke omgeving.

Alle zintuigen worden geprikkeld waaronder het ervaren van geuren door de beplantingen , het zien veranderen van seizoenen , het horen van verschillende omgevingsgeluiden zoals het diverse gezang van vogels , het horen ruisen van de wind doorheen bladeren . Een wandeling gezeten op de paardenrug in een bosrijke en natuurlijk glooiende omgeving heeft zowel een uitdagend als ontspannend karakter en geeft een extra dimensie aan het revalidatieproces van revalidanten.
Het pad wordt eveneens gebruikt door therapeuten die staptraining geven, waarbij het glooiende pad met verschillende ondergronden eveneens een extra uitdaging is voor het evenwicht , spierkracht en uithouding . Het kunnen revalideren op een domein waar je optimaal kan genieten van de seizoenen is een fantastische troef.

Tessy heeft een jarenlange expertise als ergotherapeut bij kinderen en is de ervaringsdeskundige wat hippotherapie betreft. Dat betekent dat ze de therapeutische noden en behoeften van onze revalidanten heel goed kent.

Sponsoring is van onschatbare waarde om deze therapievorm gestalte te geven. De Belgische Ruiterfederatie , de Warmste Week (2019) , Fonds Lode Verbeeck (KBS) , Patrick D’Eer (QC Stables Sint-Niklaas ) zijn belangrijke partners geweest in dit project. Dankzij een uitgebreide vrijwilligerswerking en de hulp van medewerkers kan de verzorging van de paarden worden opgenomen.

Als revalidatieziekenhuis zijn we overtuigd van de maatschappelijke meerwaarde die we met deze vorm van therapie kunnen bieden. De return of invest is voor onze revalidanten een cruciale schakel. Revalidanten zo snel mogelijk terug aan het werk krijgen of ambulant behandelen is een win-win situatie voor alle betrokken partijen. Hippotherapie en werken met dieren maakt daar een belangrijk onderdeel van uit.

Zie ook onze eerder gepubliceerde artikels:
23/06/2010 – Ziekenhuis Inkendaal huldigt nieuw opstapplatform voor hippotherapie in bij manège Alvaro.
12/11/2018 – Jade, het nieuwe hippo-therapiepaard van Revalidatieziekenhuis Inkendaal

13de Week van de Valpreventie afgesloten met stoelgym in het teken van valpreventie in LDC Negenhof

NEGENMANNEKE: – Vandaag stond de stoelgym in het Negenhof in het teken van valpreventie. Tijdens de leuke oefeningen gaf Marleen interessante tips.
Als beloning kregen alle sportievelingen een banaan.

De ‘Week van de Valpreventie’ (WvdV) is een jaarlijks weerkerende ‘vitrine’ om val- en fractuurpreventie publiek in de belangstelling te plaatsen.
Deze campagneweek heeft als doel ouderen, hun familie en alle gezondheidszorg- en welzijnswerkers in Vlaanderen te sensibiliseren en te informeren over val- en fractuurpreventie. Tijdens de WvdV worden alle verenigingen, organisaties, intermediairs, woonzorgcentra, gezondheids- en welzijnswerkers enz. die in contact komen met 65-plussers, aangesproken om samen te werken rond val- en fractuurpreventie.

Lokale politie neemt grote hoeveelheid lachgas in beslag in Ruisbroek

RUISBROEK: – De politiezone Zennevallei heeft in Ruisbroek meer dan 5.500 flessen lachgas in beslag genomen.

De lading, bestaande uit 35 paletten met daarop in totaal 5.670 drieliterflessen, werd onderschept tijdens de levering ervan in een loods. De betrokkenen beweerden in eerste instantie dat het geleverde lachgas gebruikt zou worden in de voedingsindustrie, maar de nodige documenten hiervoor konden niet worden voorgelegd.
De flessen zijn in beslag genomen met het oog op vernietiging. Het onderzoek loopt.

Strafbaar
Lachgas wordt steeds vaker verkocht en gebruikt als roesmiddel. Misbruik houdt ernstige gezondheidsrisico’s in. Net daarom is het verkoop en het bezit van lachgas voor oneigenlijk gebruik sinds kort strafbaar. Eerder werd de verkoop van lachgas aan minderjarigen al verboden. Het gebruik voor medische of technische doeleinden of als voedingsadditief (met andere woorden het eigenlijk gebruik) blijft toegelaten, mits het voorleggen van de juiste documenten.

Werk mee aan opstart buurtwerking Negenmanneke en Zuun

SINT-PIETERS-LEEUW: – Er start een nieuwe Buurtwerking in Negenmanneke en Zuun.
Wim en Thaïsa willen jullie input om deze buurtwerking vorm te geven. Daarom gaan ze de komende maanden in gesprek met partners, handelaars, buren,…

Wim en Thaïsa: “Wij willen weten hoe jullie het leven in deze wijken ervaren. Wat jullie nog nodig hebben in deze buurt, wat er nog ontbreekt in het aanbod en bij wat we jullie zouden kunnen ondersteunen.”

Hoe gaan ze jullie bereiken?” Op verschillende manieren:
• Vul onze online enquête in via https://forms.office.com/e/y8AtwbtT9P
• Doe een babbel met de buurtwerkers als jullie ze ontmoeten.
• Kom langs bij de kletskar voor een koffie
• Of neem contact op via: thaisa.derore@groepintro.be – wim.carels@groepintro.be – 0476 17 40 69

Vrijwilligers uit de regio ruimen meer dan 500 km straten op tijdens zwerfvuilcampagne

REGIO: – In LDC Meander te Sint-Pieters-Leeuw vond het slotmoment plaats van de zwerfvuilcampagne “Samen vegen we zwerfvuil van de kaart”. Beersel, Dilbeek, Halle, Sint-Pieters-Leeuw en Ternat sloegen dit jaar de handen in elkaar in hun strijd tegen zwerfvuil. 855 volwassen vrijwilligers en 1426 kinderen ruimden meer dan 500 kilometer straten op.

Tijdens een ontbijt voor een groep zwerfvuilvrijwilligers werden de resultaten van deze campagne toegelicht. 855 vrijwilligers en 1426 kinderen ruimden meer dan 500 km straten op.
Schepen Savenberg (Beersel): ‘Een groot succes! Meer dan 30%% van alle straten van elke gemeente werden door de vrijwilligers opgeruimd. We willen dan ook iedereen uitdrukkelijk bedanken voor hun engagement.’
Voorbijgangers steken hun duim op of claxonneren wel eens naar de vrijwilligers, wat altijd fijn is. Maar ik doe een warme oproep om dat papiertje, die peuk of dat blikje even bij te houden tot aan de vuilnisbak, zodat de vrijwilligers niets meer op te ruimen hebben,’ aldus schepen Quaghebeur (Dilbeek).
Schepen De Feyter (Ternat): ‘We hebben een tal van vaste vrijwilligers die dit regelmatig doen, niet enkel tijdens deze actiemaand. De zichtbaarheid van een campagne als deze, samen met de 4 andere gemeenten, is een grote meerwaarde.’
Wij willen alle deelnemers van harte bedanken, want enkel door hun inspanningen kunnen we deze resultaten bereiken, zij zijn echte helden,’ aldus schepen Harfaoui (Sint-Pieters-Leeuw).
Als klap op de vuurpijl won per gemeente 1 deelnemer een ballonvaart voor 2 personen. De ideale manier om de propere straten vanuit de lucht te aanschouwen’ aldus milieuambtenaar Garain (Halle).

Deze slideshow vereist JavaScript.

Kerk Oudenaken: bestek om aannemer te zoeken goedgekeurd

OUDENAKEN: – Na het herbestemmingsonderzoek, verschillende infomomenten met alle betrokkenen, de aanstelling van een architect en de ontwikkeling van zowel het voorontwerp als het definitieve ontwerp, werd vorig jaar de aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend.

Op 11 maart 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunning verleend. Sinds vorige week is deze vergunning definitief uitvoerbaar.
Op de gemeenteraadsvergadering van 25 april 2024 is het bestek goedgekeurd, waardoor de gemeente nu op zoek kan gaan naar een geschikte aannemer.

Alvorens deze zoektocht te starten, heeft de gemeente nu een Vlaamse subsidie van 250.000 euro aangevraagd voor dit project. Elke euro subsidie betekent immers een euro minder uit de gemeentekas. Deze subsidieaanvraag neemt zes maanden in beslag. Met dit tijdsbestek in gedachten kan de zoektocht naar een aannemer eind 2024 van start gaan, waardoor deze begin 2025 kan worden aangesteld.”

De gemeente verwacht dat de effectieve werken midden 2025 van start gaan.
Met deze stappen wil de gemeente de functie van de naastgelegen parochiezaal in de herbestemde kerk voorzien.
Op de locatie van de huidige parochiezaal komt een plein dat aansluit op de nieuwe toekomstige functie van de kerk.

Gemeente tekent in op aangepast subsidiereglement waterpreventie

SINT-PIETERS-LEEUW: – Naar aanleiding van een wijziging in het subsidiereglement van de provincie, heeft de gemeenteraad een geactualiseerd subsidiereglement goedgekeurd voor inwoners die maatregelen nemen om hun privé-eigendom te beschermen tegen watersnood. Dit nieuwe reglement biedt inwoners van Sint-Pieters-Leeuw de mogelijkheid om onbeperkt in de tijd een subsidie aan te vragen voor een tussenkomst van 25%. De specifieke voorwaarden waaraan men moet voldoen, zijn opgenomen in het reglement.

Vanaf 2025 zal de gemeenteraad jaarlijks een bepaald gebied aanwijzen waarop de focus ligt. Door jaarlijks een specifiek deel van het grondgebied af te bakenen, wordt alleen in dat jaar een extra provinciale subsidie van 25% toegekend, waardoor het totale subsidiebedrag op 50% komt.

De aanleiding voor deze beslissing komt voort uit de besprekingen binnen het kader van het hemelwater-droogte-plan. Hieruit bleek dat de gemeente op bepaalde plaatsen in het werkingsgebied collectief slechts maatregelen kan nemen met een beperkte impact.Individuele waterpreventieve maatregelen zijn daar het meest aangewezen. Dit is conform het waterpreventiebeleid van de provincie: bouwen om in te zetten op de meerlaagse waterpreventie.

Als onderdeel van haar inzet voor waterpreventie heeft de gemeente deelgenomen aan het subsidieproject voor individuele waterpreventie van de provincie Vlaams-Brabant. Het principe van meerlaagse waterveiligheid omvat een combinatie van maatregelen, preventie en paraatheid, en benadrukt de gedeelde verantwoordelijkheid van waterbeheerders, planners en burgers om overstromingsgevolgen te voorkomen.

Het blijft belangrijk om burgers te sensibiliseren en te overtuigen van de noodzaak van individuele actie in het kader van waterpreventie, bovenop de maatregelen die de verschillende overheden uitvoeren.

Vlaams Belang stelt kritische vragen over suikerfeest in Sint-Pieters-Leeuw

SINT-PIETERS-LEEUW: Persbericht – Woensdag 10 april vond het gebed van het suikerfeest plaats in de Sint-Lutgardisschool. Daarbij werd gebruik gemaakt van geluidsversterkers en werd het verkeer in de A. Quintusstraat geregeld door niet-gemachtigde opzichters. Buren werden gevraagd om niet onnodig buiten te komen terwijl in de klassen en op de speelplaats meer dan 1500 moslimgelovigen deelnamen aan de religieuze bijeenkomst.
Er volgden enkele klachten van omwonenden en van ouders wiens kinderen schoollopen in de Sint-Lutgardisschool. Gemeenteraadslid Eddy Longeval (Vlaams Belang) agendeerde de opmerkingen op de afgelopen gemeenteraad en vroeg tekst en uitleg aan het gemeentebestuur.

Er werd vastgesteld dat er geen toestemming was van de burgemeester en dat de meldingsplicht niet in orde was. Gezien de massale toeloop leek het op het moment zelf onbegonnen werk om het feest stil te leggen of te verplaatsen liet burgemeester Desmedt weten. Hij betreurde sterk de misleidende informatie van de aanvragers en organisatoren en hoopt een betere samenwerking in de toekomst.

Jammer dat er geen sancties kunnen worden opgelegd” aldus Longeval, “we spreken hier immers over een flagrante overtreding van het organisatiereglement van onze gemeente”.

Creatief met bloemen en petanquetoernooi tgv Week van de Nostalgie

RUISBROEK: – Ter gelegenheid van de 3de editie van de ‘Week van de Nostalgie’ kon men vandaag creatief zijn met bloemen of meedoen met het petanquetoernooi.

In LDC ’t Paviljoentje werden door de aanwezigen een mooi lentebloemstuk onder professionele begeleiding gemaakt of een balletje gegooit op het petanquetornooi.

Deze slideshow vereist JavaScript.