NEGENMANNEKE: – Op zondag 22 september 2019 van 14 tot 18.30 uur stelt het lokaal dienstencentrum Negenhof haar deuren open voor alle nieuwsgierigen.
In het thema ‘Bruegel’ stelt ‘Het Tiekenateljee’ zijn werken tentoon. Zij komen elke week samen om creatief aan de slag te gaan en maakten in het teken van het Bruegeljaar hun eigen Bruegelwerk met potlood en pastelkrijt.
• Cafetaria: trefpunt voor ontmoeting en ontspanning
• Info werking dienstencentra
• Inschrijvingen taallessen
• Volksspelenwedstrijd
• Bruegeliaanse gerechten
• De verzoekbox met DJ Babbelaar
LDC Negenhof – St. Stevensstraat 62
NEGENMANNEKE: – Kermis Negenmanneke vatte vanmiddag aan onder een stralende zon met een spetterend dansoptreden van Dance ‘O Mania van de Leeuwse Turnkring.
Op dit moment brengt Rudi Tastenoe iedereen in de juiste sfeer en straks kan je nog genieten van optredens van:
14.00 Aissa
15.30 Andy Swingstar
16.30 Octopus
Mobiele Act: James & Fabienne
NEGENMANNEKE: – Zaterdag 31 augustus 2019 van 12 tot 22 uur “Kermis Negenmanneke” Op het Weerstandsplein, G. Gibonstraat, F. Demolstraat en Pastoor Vendelstraat.
Programma Podium Weerstandsplein:
12.00 Dansoptreden Leeuwse Turnkring
13.00 Rudi Tastenoe
14.00 Aissa
15.30 Andy Swingstar
16.30 Octopus
Mobiele Act: James & Fabienne
Begin dit jaar bevestigde het nieuwe gemeentebestuur – in haar bestuursakkoord 2019-2024 – dat ze Kermis Negenmanneke stap per stap wil uitbouwen tot een groter feest, dat mensen samenbrengt en op straat brengt. De eerste stap wordt met de editie van 2019 gezet.
Marleen De Kegel, schepen van Markten, Foren en Feestelijkheden: “Na deze eerste editie willen we graag overleggen met andere lokale actoren om na te gaan hoe we dit evenement elk jaar wat rijker kunnen maken. We kijken alvast uit naar ideeën van enthousiastelingen, die mee op de kar willen springen.”
Jan Desmeth, schepen van Cultuur: “Als eerste stap voorzien we een namiddagprogramma op het gemeentelijke podium, dat we zaterdag op het autovrije Weerstandsplein zullen plaatsen. Dit plein is een heel gezellig plein en leent zich prima tot muziekoptredens in openlucht. Het is een eerste stap, want de komende jaren willen we stelselmatig een tandje bijsteken en hopen we dat diverse andere lokale actoren geprikkeld worden om aan te sluiten. Het moet een blijvend topmoment worden in Negenmanneke.”
Niet alleen kan je genieten van een dansoptreden van de Leeuwse Turnkring, ook zijn er tal van lokale artiesten die zorgen voor de nodige ambiance. Rudi Tastenoe, Aissa en Andy Swingstar zorgen alvast voor een muzikale namiddag.
CC Coloma huurt ook een mobiele act in, Krijmfresj. Ontdek samen met ons het verhaal van een dwerg en een kip.
Na het programma, samengesteld door CC Coloma zorgt café “De Weerstand” nog voor een uitsmijter met een optreden van de lokale band uit Negenmanneke, OCTOPUS!
NEGENMANNEKE: – Aan de Kreperlaan en het Albertplein zijn er enkele voorbereidende werken van verschillende nutsmaatschappijen bezig.
In de loop van 2020 (juiste datum nog niet gekend) zal de gemeente starten met de vernieuwing van de Kreperlaan (nieuwe riolering en nieuwe wegenis) zodat deze straat klaar is vooraleer de grote werken op de N6 starten.
1) Ter hoogte van de aansluiting van De Kreperlaan en de N6 (zie plannetje) : werken drinkwater. Verwachting : midden volgende week klaar.
2) Albertplein : enkel de paarse zones op het andere schema : werken drinkwater.
Opstart : aansluitend. Verwachting : 25-30 september 2019 klaar.
Richting N6 : even links rijden aan begin Albertplein en dan normaal verder rijden via de rest van het Albertplein/Brusselbaan/N6.
Komende van N6 : Brusselbaan en dan omleiding via Bezemstraat en Dauw en Defossezlaan (anders had de gemeente de andere richting volledig moeten afsluiten en dat wilden ze absoluut vermijden).
3) Kreperlaan : eerst de ene kant, dan de andere kant : Vernieuwing Proximus
SINT-PIETERS-LEEUW: – 75 Jaar geleden werd België bevrijd en eindigde in Sint-Pieters-Leeuw de Tweede Wereldoorlog op 3 september 1944.
Om dit te herdenken brengt de onafhankelijke nieuwssite www.sint-pieters-leeuw.eu tijdens de zomervakantie een reeks over Sint-Pieters-Leeuw tijdens WOII.
Vandaag deel 2: Het gewone dagelijkse leven.
.
Ook gedurende de oorlog ging het gewone leven verder. Eén van de grootste uitdagingen was te zorgen voor het dagelijkse eten. Dat dit tijdens een oorlog niet altijd van een leien dakje liep spreekt vanzelf. Sommige voedingsmiddelen werden schaars en al snel volgde de rantsoenering. Afhankelijk van leeftijd, gezondheidstoestand, beroep en inkomen had iedere Belg recht op een bepaalde hoeveelheid producten. Winkelen gebeurde op vertoon van een rantsoeneringskaart en de afgifte van zegels.
Yvonne De Tré (94) : “ Ik was 15 jaar toen de oorlog begon. Onze familie woonde toen in de carré van wittouck. Op een bepaald moment zeiden de Engelse soldaten dat we moesten gaan vluchten, maar we zijn maar tot in Anderlecht geraakt en daarna teruggekeerd.
Ik heb tijdens de oorlog veel honger gehad. Bij het begin van de oorlog was ik een wel gemaakt meisje maar tegen mijn 18 jaar had ik maar de helft van mijn gewicht meer.
Wij moesten brood eten,… dat kan je niet beschrijven,… je kon het niet snijden met je mes je moest het afbreken, en slecht! Ik heb nog geweten dat ik met mijn nonkel met de fiets naar Liedekerke ging om een brood te halen en dat was ook slecht. We hadden thuis ook geen boter voor op de boterham.
Als ik ging werken in Brussel had ik één boterhammetje met een eitje. Ik hield het niet altijd vol om een hele dag te strijken. Ik was echt verslapt door de oorlog. We waren in Brussel op die werkplaats met drie hulpen en ’s middags zat naast mij een meisje uit Linkebeek, mensenlief die had zo’n mooie boterhammen en zelf met kaas tussen en ik had ocharme niets. Dat was vreselijk. Haar moeder maakte zelf brood, dat heeft mijn moeder nooit gedaan.
Op het einde van de oorlog kregen we altijd haring. Ja, dat hebben we lang gegeten. (nvdr. De populaire vis stond tijdens de oorlog heel vaak op het menu. Vooral toen de haringvangst elke winter de voorgaande overtrof. Vooral de winter van 1943 staat in de geheugens van vele mensen gegrift.)
Ik werkte vanaf mijn 14 jaar in de garen fabriek, dat deed ik graag. Ik was er als jong meisje graag gezien. Ik moest er met een grote kar rijden om de bobijnen in te doen. Maar tijdens de oorlog is de fabriek stilgelegd. Dan ben ik begonnen met te gaan naaien in Brussel. Ik nam daarom de tram dat was gemakkelijk ik moest thuis gewoon de straat oversteken aan de carré in Wittouck om hem te nemen.
Net voor de bevrijding heb ik de Duitsers zien vertrekken. Je zou er nog compassie mee gehad hebben. Met hele bendes trokken ze over de Steenweg naar Bergen, God weet van waar ze overal kwamen. Die jongens werden ook verplicht om aan de oorlog deel te nemen hé. “
Marie Moriau (91): “Ik heb op de Brusselbaan gewoond. Mijn ouders hadden het café in de jonge Kat. Ik was 12 jaar toen de oorlog begon.
Met de mobilisatie zijn we op de vlucht geweest. Alle mannen voorop met de fiets. Wij hadden de spullen die we wilden meenemen geladen op de oogstkar met paarden van de steenbakkerij Vanmalder op de Brusselbaan. We zijn niet ver geweest, we hebben twee toeren gemaakt en zijn dan teruggekeerd. Er waren er die zeiden ga niet naar huis want alles ligt daar plat, maar daar was niets van maar er was in de tussentijd wel van alles gestolen maar door wie, dat zullen we nooit weten.
Bron: foto V1 – WikimediaWij persoonlijk hadden niet zoveel te klagen van de oorlog. Wat verder van bij ons zijn er wel eens twee V1 bommen gevallen. Eén op de weg van de Brusselbaan naar de dikke Linde waar er veel schade aan de huizen was en verminkte mensen. De andere V1 viel aan de Slesbroekstraat richting De Grove.
Ons café is altijd open gebleven. Voor de oorlog kwamen de Engelsen tijdens de oorlog de Duitsers, ja dat is commerce hé ge doet open voor iedereen. We moesten van de Duitsers niet weten maar je kon er toen publiekelijk niet tegen zijn. We hadden alle dranken maar schonken vooral geuze en lambic. Er stond een rij met dikke tonnen in onze kelder. Mijn ouders kochten dat bij Polle Moriau en Timmermans als bier op het vat dat nog moest werken.
Mijn vader werkte ook bij de bloemmolen Moulart aan de vaart. Dat waren twee broers de ene deed in kolen en de andere de bloem. Mijn vader trok voor hen rond met twee paarden en kar om de toer te doen en ook om voor hen in het zwart te leveren. Hij kreeg daar dan ook wekelijks wat extra bloem en kolen voor.
Wij hadden dus niet te klagen maar ik heb vele andere kinderen gezien.
Wat ik me ook herinner was dat het brood dat de mensen moesten kopen aan het mes bleef hangen. Je geraakte er bijna niet door, dat plakte aan je mes. Wij hadden dat niet voor omdat we goede bloem hadden. En met zemelen maakte mijn moeder zelf peperkoek in onze grote stenen oven. ( nvdr. Bij het maken van het brood werd tijdens de oorlog vaak naast een groot gedeelte rogge een hele reeks surrogaten zoals aardappelmeel, suikerbieten, gedroogde groenten, gerst, spelt en fijn gemalen stro bij de tarwe verwerkt, op sommige momenten is er zelfs een vochtigheidsgraad van 40% toegelaten (meer water = meer gewicht). Brood is niet meer dan een harde korst met binnenin een grijze kleverige en papperige massa. Het brood mag niet vers verkocht worden, het moet minstens 24 uur oud zijn want anders was het niet te snijden.)
Hier op Zuun kregen ze ook vaak haring. De haring die in Zuun niet verkocht was, dus de overschot, kocht mijn vader op en de mensen van Vlezenbeek kwamen dat dan in het café halen want in Vlezenbeek kregen ze geen haring omdat er niet genoeg inwoners waren.
Mijn vader heeft hard gewerkt tijdens de oorlog zo ging hij na zijn uren ook mee bij de boeren de varkens dood doen en ’s anderdaags het vlees gaan bewerken. En zo kreeg hij ook een deel van de pensen, het vet voor smout,… Dus ik heb geen honger gehad.
Mijn vader luisterde ook graag naar de Engelse radio. Ik moest dan steeds op de uitkijk staan van mijn vader dat de Duitsers die in het café zaten niets door hadden. Op een dag waren de kinderen uit de buurt aan het spelen buiten en door den duur was ik beginnen meespelen in plaats van op te letten. Mijn vader hoorde plots iemand de trap op gaan. Dat was een Duitser uit het café die zeker de radio gehoord moet hebben maar hij heeft er niets van gezegd. We hebben dus veel geluk gehad. Ik heb nadien een serieuze straf gekregen omdat ik niet oplette en mijn vader heeft lang niet meer naar zijn radio durven luisteren.
Als de oorlog in 1944 voorbij was is dit in het café goed gevierd. De gemeente organiseerde toen ook een voorstelling voor het café. ”
Felicie Bulckaert (99 jaar): “De 10de mei stonden we om 6 uur buiten om naar de markt te gaan. En er kwamen vliegers overgevlogen. Mijn vader zei meteen oei het is oorlog en hij is beginnen wenen. Hij zei toen jullie weten niet wat dat is maar ik heb het al meegemaakt. We zijn dan naar de markt gegaan en in de namiddag teruggekomen. Toen waren de Fransen hier al, dus de eerste dag van de oorlog.
Om eten te vinden ging dat nog omdat we op ‘den buiten’ woonden. Mijn vader kwam ook uit de Vlaanders en wij mochten met de trein bij zijn familie gaan om bloem en boter te gaan halen.
Bij ons thuis was het een beenhouwerij en de mensen kwamen langs met hun rantsoen zegels die wij dan moesten opplakken en daarmee dan naar de gemeente gaan en daar ontvingen we dan een bon om naar de Abattoir (slachthuis) te gaan.
Mijn vader had veel schrik, dus aan smokkel durfde hij niet meedoen omdat hij teveel schrik had dat de Duitsers hem zouden meenemen. “
RUISBROEK/ NEGENMANNEKE: – Op 5 augustus 2019 start De Vlaamse Waterweg nv met grootschalige werken op de rechteroever van het Kanaal naar Charleroi. Tussen de De Bruyckerweg (Drogenbos) en de R0-brug (Sint-Pietsers-Leeuw) vernieuwt de waterwegbeheerder de kanaaloever die in slechte staat is in functie van de aan te leggen fietssnelweg F20. “Het is onze plicht ons patrimonium in stand te houden”, zegt ir. Wim Dauwe, afdelingshoofd bij De Vlaamse Waterweg nv. “Tegelijk maken we van de nood een deugd en grijpen we de noodzakelijke werken aan om de oevers in deze zone voor te bereiden op de toekomstige opwaardering van het Kanaal naar Charleroi. Door het kanaal toegankelijk te maken voor drielaagscontainerschepen tot 1.350 ton, wordt het goederenvervoer via de waterweg extra aantrekkelijk voor bedrijven.”
“We willen een volwaardige fietssnelweg naast een volwaardige watersnelweg”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Het jaagpad wordt fors opgewaardeerd: je zal er nog comfortabeler kunnen fietsen. Zo willen we nog meer mensen verleiden om de auto wat vaker te laten staan en met de fiets naar het werk of naar school te gaan. Ook het Kanaal zelf wordt opgewaardeerd: we maken het geschikt voor schepen tot 1.350 ton. Eén zo’n schip vervoert de vracht van 70 vrachtwagens, die dan niet meer over onze wegen moeten rijden. Nu investeren we alvast 2,6 miljoen euro in de oeververnieuwing tussen Drogenbos en Sint-Pieters-Leeuw”.
Oeververnieuwing
De bestaande oever zal over een lengte van 798m worden vervangen door een verankerde damwand. De wand wordt verticaal in de grond geplaatst en bestaat uit stalen damplanken van 11,8m lang die met elkaar worden verbonden. Een gespecialiseerd aannemer zal de damplanken met een trilblok in de grond inbrengen. De heiwerken kunnen lokaal trillings- en geluidshinder geven. De aannemer start op 5 augustus 2019 met de werken. De totale duurtijd bedraagt ongeveer een jaar.
Fietsomleiding
Tijdens de werken zal het jaagpad tussen de De Bruyckerweg en de R0-brug op rechteroever niet toegankelijk zijn. Fietsers moeten de omleiding volgen. Die loopt van zuid naar noord via De Bruyckerweg, Humaniteitslaan en door het Zen-park via Drie Fonteinenstraat. Een tijdelijk fietspad tussen de Drie Fonteinenstraat en de verharding onder de R0-brug (evenwijdig met het huidige jaagpad) vervolledigt de omleiding in het noorden. Zie ook het omleidingskaartje. Hoewel de oeververnieuwing ongeveer een jaar duurt, blijft de omleiding tot eind 2022 van kracht. Aansluitend op de oeververnieuwing zijn in deze zone namelijk nog werken gepland: de bouw van de Drie Fonteinenbrug over het Kanaal naar Charleroi en de fietssnelweg F20.
Bouw Drie Fonteinenbrug
Ter hoogte van de Eugène Ghijsstraat in Sint-Pieters-Leeuw en de Drie Fonteinenstraat in Drogenbos bouwt De Vlaamse Waterweg nv de nieuwe Drie Fonteinenbrug. Dit is niet alleen een nieuwe verbinding voor de omliggende bedrijvenzones, maar er wordt ook een bijkomende verbinding gemaakt tussen linker- en rechteroever voor fietsers en voetgangers die aansluit op fietssnelweg F20, beter gekend als Kanaalroute Zuid.
In augustus 2018 is op linkeroever gestart met de nodige ophogingen voor de landhoofden van de brug. De aannemer heeft de aanleg van de wegenis aangevat. Aansluitend zal worden gestart met de aanleg van de ontsluitingswegen op rechteroever en met de bouw van de brug en de landhoofden. We verwachten dat de nieuwe Drie Fonteinenbrug eind 2022 klaar zal zijn.
Fietssnelweg F20
In het kader van de fietssnelweg F20 Halle-Brussel wordt tussen de sluis van Ruisbroek en de grens met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waar mogelijk op een vijftal meter van het huidige jaagpad een nieuw fietspad van 4 meter breed aangelegd. Waar dit niet mogelijk is, wordt het bestaande jaagpad verbreed en vernieuwd. De start van de werken is voorzien vanaf maart 2020. Dit laatste is uiteraard onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige stedenbouwkundige vergunning.
SINT-PIETERS-LEEUW: – Deze zomer,1 juli t.e.m. 31 augustus 2019, kan je in Sint-Pieters-Leeuw op zoek naar twee Schatten van Vlieg. Los de vraagjes op en wie weet ontdek jij de code van de schatkist waarin een leuke prijs verstopt zit!
Eén zoektocht vertrekt aan het Wildersportcomplex, Sportlaan 11, Sint-Pieters-Leeuw.
Ga met Blubby de sportieve toer op en doe de opdrachtjes.
De wandeling is zo’n 3 km lang. PDF: Schattenzoektocht Wildersport – deelnameboekje
De tweede zoektocht doe je samen met Bruegel in het park Groenenberg.
De tocht is ongeveer 3 km lang en ondertussen kunnen (groot)ouders de openluchttentoonstelling meepikken in dit mooie domein.
De zoektocht werd samen met de gemeente Lennik opgesteld; ook daar kan je nog extra prijzen verdienen!
Voor de zoektocht in het park Groenenberg (rechtover het Kasteel van Gaasbeek) kan je parkeren langs de Kasteelstraat in Lennik. PDF: Schattenzoektocht Bruegel – deelnameboekje
Heb je beide zoektochten gedaan?
Kom dan met de antwoordformulieren naar het Colomakasteel en krijg nog een extra prijs!
Wanneer: 1 juli t.e.m. 31 augustus 2019. Voor wie: Kinderen tot 12 jaar. Info en boekjes: Meer informatie vind je in de boekjes die je kan afhalen in de bibliotheek, het Colomakasteel, het Wildersportcomplex, het Huis van het Kind en bij de jeugddienst in Sint-Pieters-Leeuw.
SINT-PIETERS-LEEUW: – De gemeente Sint-Pieters-Leeuw ontving de hoofdprijs van 3.000 euro van “Panathlon Stipendium prijs 2018”.
Omdat sport hand in hand moet gaan met vriendschap, fair-play en sportiviteit zet de club Panathlon zich al jaren in om dit te bereiken door het opzetten van activiteiten, het ondersteunen van sportevenementen en het sensibiliseren van alle actoren in de sportwereld. Panathlon Vlaanderen nam opnieuw het initiatief om steden en gemeenten aan te moedigen om een uitvoerbaar plan op te stellen waarmee zij hun bevolking, hun instellingen, hun sportverenigingen en hun scholen kunnen bewegen om de ethische waarden in de sport te promoten, te waarborgen en meer nog in de praktijk om te zetten.
De opdracht van het 40ste Stipendium luidde: “Hoe zal jouw gemeente het gedachtegoed van Panthalon inzake fair play en ethiek introduceren in de gemeente?”
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw werd in het kader van deze uitdaging beloond voor de geleverde inspanningen, die verder kort worden toegelicht, en ontvangt hier dan ook een hoofdprijs voor van 3.000 euro.
Meer info over Panathlon en het stipendium vind je op de website: http://panathlonvlaanderen.be/stipendium/
Respect in de Leeuwse sportclubs
We zien, ook in onze sportverenigingen, vaak nog te weinig of helemaal geen respect voor elkaar of de omgeving. Scheidsrechters worden beledigd, ouders roepen op de kinderen, afval wordt achtergelaten in kleedkamers en op sportterreinen, materiaal wordt niet met respect behandeld …
Sinds 1 september 2018 slaan de sportdienst en de erkende sportverenigingen van Sint-Pieters-Leeuw de handen in elkaar om een respectvoller klimaat te creëren voor iedereen. Mentaliteit en gedrag veranderen vraagt echter tijd en blijvende inzet. Daarom werken we telkens 5 maanden lang rond een aantal thema’s die gelinkt zijn aan respect.
Thema’s
Het eerste thema waarrond gewerkt werd, is ‘(sport)ouders’. Dit thema liep van 1 september 2018 tot en met 31 januari 2019. (sport)Ourder vervullen een belangrijke rol zowel voor hun kinderen als voor de club. Ze hebben een voorbeeldfunctie en er wordt participatie in de club verwacht. Participatie in die zin dat ze het voorbeeld geven door afspraken van de club na te leven. Op die manier beseffen ook de kinderen wat van hen wordt verwacht.
Hieronder je een overzicht van de gevoerde acties:
– Clubs creëerden een AFZETPUNT
Verenigingen voorzien een plaats waar ouders hun kinderen afzetten en terug ophalen. Ouders kregen hiervoor een kleine attentie.
– clubs organiseerden een OUKI-TRAINING
De deelnemende clubs organiseerden een moment waar ouders en kinderen samen trainden.
– Verenigingen namen deel aan de SILENCE DAYS.
Op deze manier wil men het verbaal geweld naar spelers, tegenstanders en scheidsrechters verminderen. Zowel de verenigingen als de ouders waren zeer enthousiast over de acties en vonden het voor herhaling vatbaar.
Milieu en omgeving.
1 februari 2019 startten we met een nieuw thema: milieu en omgeving. Sporten en bewegen in een propere en milieuvriendelijke omgeving is belangrijk. Samen met een aantal erkende verenigingen zette de sportdienst een paar acties op poten om dit thema wat meer aandacht te geven.
Zo organiseerden ze samen met SK Vlezenbeek en K. Turnsport Verbroedering Ruisbroek een plogging; een Zweedse nieuwe fitnesstrend waarbij je lopen of wandelen combineert met het oprapen van afval.
Je bent met andere woorden aan het bewegen en maakt intussen de omgeving proper. Een aantal verenigingen startten zelf een actie op.
De Leeuwse wielertoeristen maakten een actieplan op waarmee ze tijdens hun fietstochten de netheid op de openbare weg willen bewaren en bevorderen. Verder beschikt iedere volgwagen die met de groepen meerijdt over een vuilniszak waarin de renners hun afval kunnen deponeren. Ze plaatsten ook meerdere vuilzakken in hun bergplaats zodat afval van de bevoorrading onderweg correct kan verzameld worden. De leden werden van deze acties op de hoogte gebracht via nieuwsbrieven en hun website.
Ook vissersclub De Gouden Brasem deed mee! Jaarlijks houden zij een zwerfvuilactie rond de visvijvers in Ruisbroek. Vissen in een propere omgeving is zowel voor de visser als voor de vis van groot belang. Deze ‘teambuilding’ was meteen ook een mooie gelegenheid om het nieuwe visseizoen te starten.
Vooruitblik
We kijken ook al even vooruit naar het volgende thema dat op 1 september 2019 van start gaat: Nederlandse taal. De voertaal binnen de gemeente en de sportverenigingen is Nederlands. Aangezien Leeuw veel anderstalige inwoners heeft, is het niet altijd evident om elkaar te begrijpen.
Het spreken van verschillende talen kan de vereniging in groepjes verdelen waardoor sommigen worden uitgesloten. De communicatie met de ouders verloopt stroef waardoor betalingen van lidgelden en afspraken omtrent de werking van de club niet worden begrepen. Door deze hindernissen daalt ook de betrokkenheid van de mensen bij de sportclub. De sportverenigingen willen het sociale aspect onderstrepen. Een club is immers een ontmoetingsplek voor jong en oud. Daarom willen we, in samenwerking met andere diensten, anderstaligen de kans te geven zich te integreren in het verenigingsleven en in de samenleving.
SINT-PIETERS-LEEUW: – Deze voormiddag namen zo’n 800 leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar, van de Leeuwse basisscholen, deel aan de jaarlijkse scholencross georganiseerd door de sportdienst van Sint-Pieters-Leeuw op de terreinen achter Zonnig Leven.
Er werd eerst gestart met ‘start met lopen’, een 18 tal minuten stappen en lopen, zodat iedereen goed opgewarmd was en mee kon met de groep. Daarna was er de scholencross, het 4de en 5de leerjaar liepen 800meter en het 6de leerjaar 1000meter.
Voor de kinderen die even dienden te wachten op hun loop-beurt had de sportdienst heel wat randactiviteiten voorzien.
Deze slideshow vereist JavaScript.
An Speeckaert, schepen van jeugd en onderwijs:”De leerlingen van het 4de , 5de en het 6 de leerjaar van alle Leeuwse scholen van Sint-Pieters-Leeuw kwamen met de fiets naar Zonnig Leven om deel te nemen aan de jaarlijkse scholencross. Ik kan dit initiatief alleen maar toejuichen omdat dit volledig kadert in onze visie van meer beweging voor de kinderen op school.
Ik wil de sportdienst en ook alle Leeuwse scholen bedanken voor hun medewerking aan dit prachtig initiatief.
Onder een stralende zon hebben de kinderen vandaag het beste van zichzelf gegeven. Ik ben dan ook heel trots op alle leerlingen die hebben deelgenomen voor hun inzet tijdens deze scholencross. Bravo!”
Herwig Smeets, schepen van sport: “‘Een gezonde geest en een gezond lichaam’,… die quote bestaat al heel lang en dat passen we hier toe en daar staan we als gemeente achter. Als je je fit voelt kan je ook veel beter leren dus het één versterkt het andere. Het spreekt dus voor zich dat we daar op inzetten om onze jeiugd te laten bewegen. Vandaag hebben we ook geluk met het weer, dat maakt het ook eens zo goed. Het is fantastisch om zo een hele bende bijeen te zien, ze amuseren zich, ik zie niemand met traantjes op zijn ogen. Het is hier heel divers, ze kunnen vanalles doen dus ik denk dat ze er een magnifieke dag aan hebben.“
Dinsdag 21 mei 2019 van 13.30 tot 15.30 uur organiseert het lokaal Dienstencentrum Negenhof een “Mantelzorgcafé – stress herkennen en aanpakken”.
Mantelzorger zijn doe je vanuit een groot engagement.
Je zorgt voor de andere met hart en ziel en wordt hierbij vaak geconfronteerd met problemen. Dit brengt uiteraard stress met zich mee. Tijdens dit mantelzorgcafé krijgen jullie tips om deze stress te herkennen en aan te pakken.
Het mantelzorgcafé wordt begeleid door SAMANA en gaat door in het Negenhof.
Inschrijven en meer info: wenke.peetroons@ocmwspl.be of 02/370 88 80
SINT-PIETERS-LEEUW: – Ook in Sint-Pieters-Leeuw wordt er gedacht aan autodelen, maar dan heeft de gemeente uiteraard wel geïnteresseerde inwoners nodig. Zie jij het zitten om je autogebruik te plannen? Laat van je horen bij de dienst Mobiliteit: 02 371 22 92, mobiliteit@sint-pieters-leeuw.be.
Wie een auto deelt, maakt met meerdere mensen gebruik van één auto.
Je gebruikt hem alleen wanneer je hem nodig hebt en laat iemand anders ermee rijden wanneer je de auto aan de kant kan laten staan. Zo wordt de auto beter gebruikt en kan je de kosten delen.
Autodelen is vooral nuttig voor:
• wie geen auto heeft, maar er af en toe wel één (of een tweede) nodig heeft;
• wie de eigen (tweede) auto vrij weinig gebruikt;
• wie overweegt om een (tweede) auto te kopen;
• wie af en toe een ander type wagen wil gebruiken.
NEGENMANNEKE: – “De boerendans” gemaakt door “Tiekenateljee” van lokaal dienstencentrum Negenhof werd vanmiddag officieel ingehuldigd. Negen creatievelingen maakten met potlood, pastelkrijt en een loep een Bruegelschilderij op schaal.
450 jaar Bruegel gaat in het LDC Negenhof niet onopgemerkt voorbij. Eind 2018 kwam vrijwilliger Jan Desaeger die de tekenlessen begeleidt in het “Tiekenateljee” met de idee om een schilderij van Bruegel na te maken op schaal. Negen creatievelingen werkten met potlood, pastelkrijt en loep aan hun oeuvre binnen het geheel.
Het project kreeg vorm door het aanstekelijk enthousiasme van Betty Noten, Daniel Wilmet, Andrée Demesmaeker, Jo Vanhouche, Margaretha Balis, Carmela M.B, Nadine Houthoofd, Gisele De Troyer en Daniel Wauters. samen werkten ze zo’n 300 uren aan het kunstwerk.
Acht puzzelstukken smelten samen tot een ensemble met als titel “De boerendans” (kermis ca 1568). Samen met een reeks details uit werken van Bruegel gemaakt door Roger Van Ginderdeuren.
Deze slideshow vereist JavaScript.
Heb je interesse in het “Tiekenateljee”?
Kom dan op woensdag van 13.30 tot 16 uur naar LDC Negenhof, Sint Stevensstraat 62
Meer info: els.aerts@sint-pieters-leeuw.be – 02 332 59 53
SINT-PIETERS-LEEUW: – Op 17 april 2018 begon de vzw BAOBAB Leeuw met een voedselbedelingsproject in Sint-Pieters-Leeuw.
Na 1 jaar Baobab hebben ze, in samenwerking met de sociale dienst van de gemeente, 100 gezinnen op de lijst. Daarvan komen gemiddeld wekelijks 70 gezinnen naar de voedselbedeling in het sociaal dienstencentrum Negenhof op dinsdagnamiddag.
De bedelingen verlopen vlot dankzij een 10-tal vrijwilligers die zich elke week met veel enthousiasme inzetten.
De VZW BAOBAB, met Vera Breynaert, Michel Van Hoore, Guy Van Ruysevelt en Miro da Silva als initiatiefnemers bestaat 1 jaar
De wekelijkse sponsors en leveranciers zijn : Makro Sint-Pieters-Leeuw, Solucious Lot (Colruytgroep), Drankenservice Schoentjes Sint-Pieters-Leeuw, Aldi Sint-Pieters-Leeuw, Carrefour Express Sint-Pieters-Leeuw en heel regelmatig : Zuivelfabriek Olympia Herfelingen, Schietse Groot-Bijgaarden, Danone Rotselaar en Hugo wafels Tubeke.
Guy Van Ruysevelt: “De samenwerking met deze bedrijven verloopt heel vlot. Dankzij hen kunnen we mooie voedselpakketten samenstellen voor kansarme gezinnen. Voor het drukwerk krijgen we ondersteuning van drukkerij Verhoeven Sint-Pieters-Leeuw en van Koelbedrijf Elko Debilde kregen we een koelkast. Binnen de VZW hebben we onkosten zoals verzekeringen, vervoer, inpakmateriaal, koelkasten, diepvriezers, … Van serviceclub Fifty-one Sint-Pieters-Leeuw kregen we het afgelopen jaar 4000€ sponsoring waarvoor hartelijk dank. Deze sponsoring was een grote hulp om het opstarten van Baobab mogelijk te maken.”
Vera Breynaert: “De voedselophalingen gebeuren momenteel nog met onze privéwagens (10.000 km het afgelopen jaar). We zouden graag een tweedehandswagen kopen die ten dienste van Baobab zou rijden.
Sponsoring is altijd welkom! (vzw Baobab Leeuw BE74 7350 4942 3407) Om onze onkosten te kunnen betalen vragen we een heel kleine bijdrage aan de gezinnen die een pakket afhalen.
Daarnaast hebben we een tweedehands kledingboetiekje waar mensen mooie, verzorgde kledij kunnen kopen voor een prikje. Onze boetiek in het Negenhof is open op dinsdagnamiddag van 13u tot 16u30.
Als ons Baobab-team voltallig is zijn we met genoeg mensen voor de bedeling zelf op dinsdagnamiddag maar we kunnen nog nieuwe vrijwilligers gebruiken voor de voedselophalingen op maandag- en dinsdagvoormiddag en om de diepvriezers opnieuw te vullen voor de volgende bedeling in het Negenhof op woensdagvoormiddag.
Voor meer info : voorzitter Guy Van Ruysevelt 0479 764720.”
Het doel van Baobab is kansarme gezinnen helpen om rond te komen (en ook voedselverspilling tegen te gaan).
“Als we al de blije kindergezichtjes en dankbare mensen zien bij elke voedselbedeling weten we dat we in ons opzet geslaagd zijn.” besluiten Vera en Guy.
NEGENMANNEKE: – Donderdag 18 april 2019 organiseert het lokaal dienstencentrum Negenhof ism OKRA Negenhof haar jaarlijks “pannenkoekenfeest” van 13.30u tot 17.30u.
Het Negenhof wordt omgebouwd tot het pannenkoekenhuis van de wijk Negenmanneke. De beste pannenkoekenbakkers staan achter het fornuis. Kom langs met vrienden, buren, familie en maak er een gezellige namiddaguitstap van.
LDC Negenhof – Sint Stevensstraat 62
NEGENMANNEKE: – Donderdagnamiddag was er veel volk in lokaal dienstencentrum Negenhof voor de jaarlijkse “Lentemarkt”.
De werken van kunstkring “Pro Arte” en de cursisten van de tekenles zetten deze lentesfeer extra in de verf met hun werken.
Kom ook vrijdag kuieren langs de verschillende standen en geniet van een hapje en een drankje samen met familie of vrienden. Voel de voorjaarskriebels en laat je zintuigen prikkelen.
Nog welkom op vrijdag 5 april 2019 van 14.30 tot 18.30 uur.
In Lokaal Dienstencentrum Negenhof, Sint-Stevensstraat 62
NEGENMANNEKE: – De leerlingen van de Sint-stevensschool zamelden met een sobere maaltijd 710 euro in voor het werk van Salesiaan Eric Meert die afkomstig is uit Sint-Pieters-Leeuw en zich nu reeds jaren inzet voor de straatkinderen van Lubumbashi in Congo.
NEGENMANNEKE: – Het dienstencentrum Negenhof wordt op donderdag 4 en vrijdag 5 april 2019 omgetoverd tot een bruisende markt met leuke kraampjes.
De werken van kunstkring “Pro Arte” en de cursisten van de tekenles zetten deze lentesfeer extra in de verf.
Kom kuieren langs de verschillende standen en geniet van een hapje en een drankje samen met familie of vrienden. Voel de voorjaarskriebels en laat je zintuigen prikkelen.
Donderdag 4 en vrijdag 5 april 2019 van 14.30 tot 18.30 uur.
In Lokaal Dienstencentrum Negenhof, Sint-Stevensstraat 62
NEGENMANNEKE: – In de Parochiezaal van Negenmanneke had vanavond het gratis event “Negenmanneke Swingt” plaats.
De ambiance werd gebracht door L&A Dance Company, Andy Swingstar, Jonathan en Angel.
Deze week moest de organisatie in laatste instantie nog de programmatie wijzigen toen ze vernamen dat Paul Severs op fietstocht een hartaanval kreeg en Bart Anneessens ziek is. Bart zorgde wel nog voor twee vervangers zodat de aanwezigen toch een avondvullend programma hadden.
Tussendoor zorgde DJ Babbelaar voor de juiste dansplaten.
NEGENMANNEKE: – In het nieuwe woonzorgcentrum Belfair had vanmiddag een optreden van Fiver plaats.
Deze slideshow vereist JavaScript.
De animatoren van WZC Belfair, gelegen aan de Godfried Van Leuvenlaan 2, zijn van plan om regelmatig activiteiten te organiseren waarbij ook de familie of vrienden welkom zijn. Op deze manier stimuleren ze de verbondenheid. Zo was er vanmiddag een live optreden van Fiver, de aanwezigen konden er genieten van de muziek en dans.
WZC Belfair
De site heeft 124 wooneenheden, waarvan 92 standaard eenheden, 17 suites en 15 kamers met verhoogd toezicht. De site staat open voor buurtbewoners, vrienden en familie. Daarvoor heeft de site verschillende gezellige zithoeken, een cafetaria en restaurant. ze hebben een kapsalon en een fitnessruimte in hun residentie. Naast de dagelijkse, vrijblijvende activiteiten werken ze rond zingeving, verbondenheid en zelfstandigheid.
Meer info: www.orpea.be/nl/residenties/74-residentie-belfair-sint-pieters-leeuw
SINT-PIETERS-LEEUW: – De Politiezone Zennevallei (Beersel, Halle, Sint-Pieters-Leeuw) heeft 6 nieuwe elektrische dienstfietsen bestemd voor de diensten wijkwerking.
Recent werden de nieuwe fietsen voor de wijkwerking Politiezone Zennevallei in gebruik genomen. Zo zal je vanaf nu regelmatig je wijkagent opmerken op de elektrische fiets. Op die manier wil de lokale politie niet alleen de groene kaart trekken, maar willen we ook meer zichtbaar zijn, gemakkelijker bereikbaar en aanspreekbaar.
Investeren
De zone kocht 6 nieuwe elektrische fietsen aan. Verder investeerde de zone ook in elektrische bromfietsen. Wil dit zeggen dat je de wijkinspecteur niet meer in de wagen zal zien? Uiteraard niet. Het aantal wagens blijft evenwel beperkt en de wagens die worden ingezet voor de wijkwerking zijn eveneens overwegend ecologisch gekozen.
Voordelen
Jan Cornelis, Wijkinspecteur wijk Zuun: “Met de fiets of te voet zijn voor mij de ideale manier om als wijkagent in de wijk te patrouilleren. Je bent veel meer aanspreekbaar, de mensen houden je al sneller tegen om je aan te spreken. We hebben nu nieuwe elektrische fietsen en dat is altijd aangenaam om met goede vervoersmiddelen te rijden en werken. Voor wijkagenten wiens wijkwerking verder afgelegen is zijn de elektrische fietsen een aangenaam hulpmiddel om die grote afstanden dan ook te kunnen afleggen. Als fietser of voetganger ben je ook een zwakke weggebruiker en ervaar je de problemen die de zwakke weggebruikers ook ondervinden op weg naar school, op weg naar hun huis en kunnen we dit samen met de mobiliteitsdienst van de gemeente sneller aanpakken. Natuurlijk het slechte weer in België, daar moet je als fietser wat op voorzien zijn. Maar als je je goed kleed en deftige fietstassen hebt dan gaat dat perfect.”
Ten slotte draagt onze politiezone zo ook zijn steentje bij aan een groener milieu.
Geschiedenis
De eerste politiefietsen werden ingezet in Engeland, eind negentiende eeuw. Begin twintigste eeuw werden deze vooral ingezet in landelijke gebieden. Aan het einde van deze eeuw werd de politiefiets ook geïntegreerd in de stedelijke gebieden, ten gevolge van de drukke verkeersopstoppingen en autovrije gebieden. Vandaag de dag wil ook de politiezone Zennevallei verder bouwen aan deze filosofie.
RUISBROEK: – F.C. Negenmanneke nodigt u uit op haar “Steak en Vol-au-vent kermis”.
vrijdag 8 maart 2019 van 18.00 tot 22.00 uur
zaterdag 9 maart 2019 van 18.00 tot 22.00 uur
zondag 10 maart 2019 van 12.00 tot 15.00 uur
In de kantine van F.C. Negenmanneke, Fabriekstraat 270
SINT-PIETERS-LEEUW: – Ter gelegenheid van Expeditie Zorg, een organisatie van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) stapte kersvers Schepen van Gezin en Kinderopvang An Speeckaert een dagje in de schoenen van de Leeuwse onthaalouders.
In de voormiddag bracht ze een bezoek aan een aantal onthaalouders. In de namiddag draaide ze mee in de gemeentelijke kinderopvang het Welpennest: een wandeling met de peutertjes, een vieruurtje voor de kleuters, …
Met het initiatief wil de VVSG de zorgsector in de focus plaatsen door lokale mandatarissen op te roepen om in hun eigen zorgdiensten mee te lopen. Even de handen uit de mouwen steken in de buitenschoolse opvang, ontdekken wat er op het programma staat in het lokaal dienstencentrum, een dagje op pad met de dienst gezinszorg, proeven van het aanbod in het woonzorgcentrum …
An Speeckaert, Schepen van Onderwijs; Jeugd; BKO; Speelpleinwerking; Gezin en kinderopvang: “Dit is een prachtig initiatief van VVSG. Zorg wordt steeds belangrijker in onze samenleving, zorg voor jong en oud. ‘Expeditie zorg’ is een prima gelegenheid om onze mensen uit de zorg een hart onder de riem te steken. Tegelijkertijd is het de ideale manier om aan het begin van de legislatuur inspiratie op te doen voor de komende jaren en zo mee een sterk lokaal zorgverhaal te schrijven. Een vermoeiende maar leerrijke dag die me nog meer respect deed krijgen voor onze onthaalouders en kinderopvang!”
Onthaalouders gezocht
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw is nog steeds op zoek naar nieuwe onthaalouders die zich willen aansluiten bij de gemeentelijke dienst voor Onthaalouders.
Heb je een groot hart voor kinderen? Zou je graag thuis willen werken? Dan is de job van onthaalouder mogelijk iets voor jou!
We helpen je mee op weg en bieden je ondersteuning en begeleiding.
Meer informatie over de werking van onthaalouders aangesloten bij een dienst kan je vinden op de website www.ikwordonthaalouder.be .
Vraag ook gerust vrijblijvend info aan onze dienstverantwoordelijke (02 371 14 35 of kinderopvang@sint-pieters-leeuw.be).