voetbaluitslagen 19 februari 2012


De voetbaluitslagen van de ploegen uit Sint-Pieters-Leeuw.

Tweede Prov. C – Prov. Brabant – 2011-2012
Galmaarden – KV Zuun 3-3
In het klassement staat KV Zuun op de 11de plaats.

Derde Prov. C – Prov. Brabant – 2011-2012
Vorst A – SK Leeuw 0-0
In het klassement staat SK Leeuw op een  4de plaats.

Vierde Prov. C – Prov. Brabant – 2011-2012
KV Brucom Sportief – Linkebeek 5-0
KV Zuun B – FC Negenmanneke 10-1
Dworp – Ruisbroek A 1-2
SK Vlezenbeek – Tollembeek 0-1
SK Leeuw B – Dender-Pamel B 4-1

In het klassement staat  KV Brucom Sportief 3de, Ruisbroek A 5de,SK. Vlezenbeek 7de, KV Zuun B 8ste, SK Leeuw B 11de en FC Negenmanneke 13de.

volleybal uitslagen 19 februari 2012

volley-uitslagen__Sint-Pieters-Leeuw
De volleybal uitslagen van de ploegen uit  Sint-Pieters-Leeuw:

Dames 2de Divisie B: VC Zuun – PNV Waasland Kruib-Nieuwk 1/3 – Reservewedstrijd: 3/0
Heren 2de Divisie B:  Berg-op Wijgmaal – VC Zuun 3/0 – Reservewedstrijd: 1/2

1PD – Eerste provinciale Dames
Berg-op-Wijgmaal 2 – Zuun VC 2 3/0

2PDA – Tweede provinciale Dames reeks A
Ruisbroek 84 – Kruikenburg Ternat 0/3

3PDB – Derde provinciale Dames reeks B
Ruisbroek 84 – VC Zavath Zaventem 0/3

Huistaakbegeleiding in Ruisbroek over de netten heen.

RUISBROEK: – Het gemeentebestuur organiseert, in het kader van het integratiebeleid, een project i.v.m. huistaakbegeleiding voor lagereschoolkinderen.
Uit de bevraging i.f.v. de opstart van de buurtwerking in Ruisbroek, was gebleken dat er een grote vraag was naar dergelijke huiswerkbegeleiding. Niet alleen de ouders, maar ook de directies en de leerkrachten van de twee basisscholen in Ruisbroek, gaven aan dat de scholen niet tegemoet kunnen komen aan die grote nood.

Schepen van onderwijs, Fons Geeroms: “Daarom werd een proefproject opgestart van oktober tot december 2011 in samenwerking met het Globus Taalinstituut uit Halle. Dit Instituut staat in voor de huistaakbegeleiding op maandag, dinsdag en donderdag van 16 tot 17 u. ( 1-ste en 2-de leerjaar ) en van 17 tot 18 u. ( 3-de tot en met 6-de leerjaar ) telkens voor maximum 16 leerlingen ( de helft uit de Vrije Basisschool Jan Ruusbroec en de helft uit de Gemeentelijke Basisschool Wegwijzer ).
Deze begeleiding wordt aangeboden aan de kinderen met een taal- en/of leerachterstand, die worden geselecteerd door de klastitularissen en de zorgleerkrachten van de scholen, in overleg met de ouders uiteraard.

Na een gunstige evaluatie besliste de gemeenteraad op 2 februari 2012, op voorstel van het
Schepencollege, dit project verder te zetten tot het einde van het schooljaar.”

Landelijke Gilde Dorp in de kijker: Oudenaken en Sint-Laureins-Berchem

OUDENAKEN/SINT-LAUREINS-BERCHEM: – Oudenaken en Sint-Laureins-Berchem mogen zich een heel jaar lang ‘Dorp in de Kijker’ noemen. Ze kregen deze titel van de Landelijke Gilde.

Voor het twaalfde jaar op rij verkozen de de Landelijke Gilde per provincie één dorp dat zich een jaar lang mag profileren als een actieve plek waar het fijn is om te wonen.
Voor het eerst werd een dorp in het Pajottenland geselecteerd namelijk Oudenaken en Sint-Laureins-Berchem die ook wel tweelingdorp genoemd worden, omdat ze maar op een boogscheut van elkaar liggen en een heel gelijklopende structuur vertonen.

Beide deelgemeenten van Sint-Pieters-Leeuw, gescheiden door de Molenbeek, worden gekarakteriseerd door een nagenoeg intact gebleven landelijke omgeving met een aantal prachtige vierkant hoeven.
Tijdens de laatste decennia werden in beide dorpen een belangrijk aantal woningen bijgebouwd. Deze toenemende woonfunctie is een rechtstreeks gevolg van de nabijheid van Brussel. In Oudenaken zijn er twee bakkerijen, maar daarbuiten zijn er geen winkels of cafés meer in beide dorpen.

Bezienswaardigheden.
Buiten een aantal oude vierkant hoeven zijn het vooral de twee kerken die de aandacht trekken. De huidige kerk van Oudenaken, toegewijd aan Sint-Pieter in Banden, werd gebouwd in 1910 in neogotische stijl. Binnen is het meubilair van de 18de en 19de eeuw, maar het zijn vooral de indrukwekkende muurschilderingen van G. De Geetere die er te bewonderen zijn. Naast de kerk vertrekt een mooie wandelpad doorheen weiden, velden en bossen naar Sint-Laureins-Berchem, dat amper 1 km verder op een heuvel ligt.
Daar staat het bevallige Sint-Laurentiuskerkje in gotische stijl met enkele romaanse gedeelten. Het oudste deel van deze kerk dateert uit de 15de en het schip uit de 17de eeuw. Nog een eeuw later werd een portaal bijgebouwd dat een deel van het bouwjaar verstopt (vermoedelijk 1602). Binnenin valt het mooie houten gewelf op. De kerk is beschermd als monument. Van hieruit vertrekt sinds 1954 jaarlijks een kaarskensprocessie langs de Mariakapelletjes van het dorp, telkens de laatste dag van de meimaand.

Dorpsfiche
Provincie: Vlaams-Brabant
Streek: Pajottenland
Deelgemeenten van Sint-Pieters-Leeuw
Oppervlakte: Oudenaken 246 ha ; St-Laureins-Berchem 117 ha
Hoogte t.o.v. de zeespiegel: tussen 30 en 67 m.
Aantal inwoners: Oudenaken 396; Sint-Laureins-Berchem 350

Komende activiteiten 2012:
30 maart: diavoorstelling over de reis proost naar de Falklands
5 en 12 maart: Eerst hulp fietspech
31 mei: Kaarskensprocessie met opstelling van Maria kapel
1 juli: Kermis onder de lindeboom- dagvullende activiteiten (ochtendwandeling,ontbijt,optreden zanggroep,volksspelen….)
sept: Fakeltocht
29 sept: Gildeuitstap naar het luikse
14 oktober: Verkiezingskaffee- Wandeltocht en Breugelbuffet
22 December: Ronddeling kramieken en kerstwensen voor alle leden
2de helft dec: Waar de sterre bleef stillestaan-toneel in de kerk van Oudenaken mmv Davidfonds en Kwb Vlezenbeek

voetbal: afgelasting wedstrijden tem 19 februari 2012

BRABANT: – Voor het weekend van 17, 18 en 19 februari 2012, heeft het Provinciaal Comité van Brabant beslist over te gaan tot een algemene afgelasting van alle wedstrijden met uitzondering van de eerste mannelijke ploegen.
De aangekondigde vriendschappelijke wedstrijden op synthetisch veld zijn toegestaan.

De wedstrijden van de corporatieve groeperingen : ABSSA en Interbanken zijn afgelast.

resultaten alcoholcontrole 16 februari 2012

SINT-PIETERS-LEEUW: – De lokale politie van Sint-Pieters-Leeuw hield op donderdag 16 februari 2012 een alcoholcontrole  in de Lotstraat en de Brusselbaan.

Tussen 18u00 – 22u00: In de Lotstraat werden 42 bestuurders gecontroleerd.
Hierbij bliezen alle bestuurders SAFE.

Tussen 21u00 – 00u30: Op de Brusselbaan werden 53 bestuurders gecontroleerd. Hierbij bliezen 50 bestuurders SAFE, 2 ALARM (0,35 en 0,85 mg/Lual) en werd er 1 bestuurder positief getest op het gebruik van drugs.

Meer info: www.lokalepolitie.be/5414

Vlaamse Week tegen Pesten

NEGENMANNEKE / ZUUN / VLAANDEREN: – Ruim 272.000 kinderen in meer dan 2000 scholen hebben deze middag laten blijken dat ze pesten absoluut niet ok vinden. Dat deden ze door om 13.30 u. allemaal samen te zingen en te dansen op het nummer Move tegen Pesten, gecomponeerd door zanger-presentator Brahim en gezongen door hemzelf en Ketnet-wrapper Charlotte.

De Move was een hoogtepunt in de Vlaamse Week tegen Pesten en mobiliseerde de voorbije weken massaal veel jongeren tegen pesten, onder meer door de Move te leren, op school te praten over het onderwerp en acties te ondernemen.

Ook de Sint-Stevensschool in Negenmanneke deed mee met de actie. Het 5de leerjaar van juf Sofie geeft het voorbeeld in volgend ‘move tegen pesten’ filmpje:

De Vrije Basisschool Zuun zong mee op de speelplaats

*

166 overtredingen zwaar vervoer op snelweg

BELGIË / RUISBROEK: – De federale Wegpolitie heeft vandaag, donderdag 16 februari 2012, tussen 6 en 14 uur een grootschalige nationale controle op zwaar vervoer uitgevoerd.
Zo ook op de binnenring aan de parking van het tankstation in Ruisbroek.

Er werd voornamelijk aandacht besteed aan het respecteren van alle reglementeringen, eigen aan het zwaar transport zoals de rij- en rusttijden, ladingzekering en overbelasting.
In totaal zijn 404 voertuigen gecontroleerd, er werden 166 overtredingen vastgesteld.
Deze operatie NAWAY (National Action on Highway) is de eerste dit jaar en werd voor de 21e keer georganiseerd door de federale Wegpolitie. Bij vorige acties lag de nadruk op rijden onder invloed van drugs en/of alcohol, het niet dragen van de gordel, onaangepaste snelheid en gsm-gebruik achter het stuur.

Resultaten
– aantal gecontroleerde voertuigen: 404
– aantal ademtesten: 404 (allemaal negatief)
– aantal inbreuken ladingzekering en overlading: 48
– aantal inbreuken tachograaf: 21
– aantal inbreuken rij- en rusttijden: 9
– aantal inbreuken technische eisen: 18
– aantal inbreuken inhaalverbod: 16
– aantal inbreuken gordeldracht: 7
– aantal inbreuken gsm achter het stuur: 11
– aantal andere inbreuken: 22 (tussenafstand, vergunningen,…)

Pajottenland wordt subregio op toeristisch borden

VLAANDEREN: – De Vlaamse ministers Hilde Crevits en Geert Bourgeois hebben een beslissing genomen over de criteria voor de plaatsing van toeristische borden langs de autowegen. 23 steden en 14 toeristische regio’s krijgen een nieuw bord. Nu volgt het ontwerp en de aanbesteding van de toeristische borden. De kostprijs wordt op ruim 566.000 euro geraamd en wordt door de twee ministeries gedeeld.

Iedereen kent ze wel: de achthoekige bruine toeristische borden langs de autowegen die toeristische locaties weergeven. De borden dateren van de jaren ’80 en zijn aan vervanging toe. Het Agentschap Wegen en Verkeer van minister Crevits staat in voor het bestek, de plaatsing en de technische omschrijving van de borden. Het Agentschap Toerisme Vlaanderen van minister Bourgeois zorgt mee voor de inhoudelijke invulling.

Beide ministers zijn akkoord over de definitieve criteria. Steden die vandaag over een bord beschikken, behouden hun bord. 7 steden worden aan de lijst van steden toegevoegd en daarnaast worden de 14 toeristische regio’s aangeduid.

Toerisme Vlaanderen heeft een aantal toeristische criteria vooropgesteld : over minimum 2 toeristische attracties beschikken, minimum 55.000 overnachtingen realiseren, minimum 15 beschermde landschappen, archeologische zones, dorps- en stadsgezichten hebben, minimum 90 beschermde monumenten hebben, over minimum 9 verblijfsinstellingen beschikken, tenminste 30 procent buitenlandse overnachtingen realiseren, een overnachtingcapaciteit van ten minste 400 slaapeenheden en een ratio van minder dan 155 inwoners per horecazaak.

23 steden en 14 toeristische regio’s
De 16 steden die over een toeristisch bord beschikten krijgen een nieuw bord. Het gaat om Aalst, Antwerpen, Brugge, Diest, Diksmuide, Gent, Hasselt, Herentals, Ieper, Koksijde, Kortrijk, Leuven, Lier, Mechelen, Nieuwpoort en Oostende. Volgens de uitgewerkte criteria worden nog 7 extra steden aangeduid: Brussel, Genk, Roeselare, Sint-Niklaas.

Ook de door de Toerisme Vlaanderen aangeduide toeristische regio’s krijgen alle 14 een nieuw bord. Het gaat om de regio’s Brugse Ommeland, Groene Gordel, Hageland, Haspengouw, Kempen, Kust, Leiestreek, Maasland, Meetjesland, Scheldeland, Vlaamse Ardennen, Voerstreek, Waasland en Westhoek.

Er worden enkele subregio’s aangeduid zoals Pajottenland en Druivenstreek in de regio Groene Gordel. De twee monumenten Alden Biesen en Breendonk behouden hun bord.

Nu er een akkoord is over de criteria, wordt er werk gemaakt van het ontwerp, de productie en de plaatsing van de nieuwe toeristische borden langs de autosnelwegen. De opdracht moet nog worden toegewezen. Eenmaal alles klaar, worden de oude borden weggehaald. De geraamde kostprijs voor het project ligt op ruim 566.000 euro. Toerisme Vlaanderen en het Agenschap Wegen en Verkeer delen de kosten.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: “Nu de criteria voor de plaatsing van nieuwe toeristische borden op de autosnelwegen vast liggen, kunnen we de opdracht geven om een nieuw ontwerp te maken. De borden langs de autosnelwegen zijn belangrijk om de troeven van Vlaanderen op de kaart te zetten.”

Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois: “De huidige bruine borden zijn een verouderd concept uit de jaren 80 en zijn tevens tot op de draad versleten. Iedereen was het er over eens dat ze aan vervanging toe zijn. Onze uiteindelijke beslissing komt maximaal tegemoet aan de lokale en regionale identiteit en het Vlaams toeristisch beleid. Alle toeristische regio’s en alle steden die al een bord hadden of die voldoen aan de uitgewerkte criteria krijgen een nieuw bord. Nu de knoop doorgehakt is, zullen we de lokale besturen betrekken in het ontwerp en ik hoop dat de nieuwe toeristische borden snel kunnen worden geplaatst.”

Provincie stelt peuterboekje voor anderstalige ouders voor

VLAAMS-BRABANT: – Gedeputeerde Elke Zelderloo heeft het eerste peuterboekje voor anderstalige ouders voorgesteld in het Kinderdagverblijf het Pagadderke in Halle.

Hoe zeg je als anderstalige in het Nederlands ‘Ik zou graag een opvangplaats voor mijn kind reserveren?’ of ‘Mijn kind is allergisch’? Het peuterboekje helpt ouders wegwijs in het Nederlands.

Om de nood aan communicatie over kinderen bij anderstalige ouders te lenigen, heeft de provincie Vlaams-Brabant een peuterboekje uitgegeven. Het zakwoordenboekje werd ontwikkeld met medewerking van enkele kinderdagverblijven en Kind en Gezin. Het is bedoeld als eerste hulp bij een gesprek over kind en ouders. Het bevat woordenschat voor de kinderdagverblijven en -opvangdiensten voor kinderen van drie maanden tot ze schoolrijp zijn.

‘Het is geen encyclopedie maar een handig en compact boekje om in de hand- of luiertas te bewaren’, aldus Elke Zelderloo, gedeputeerde van Vlaams karakter en jeugd. ‘Daarnaast willen we anderstaligen kennis laten maken met taal. Meertaligheid is de basis voor integratie’.

De peuterboekjes worden verdeeld via de consultatiebureaus van Kind en Gezin, het Huis van het Nederlands, vzw ‘de Rand’ of kunnen gratis aangevraagd worden bij de provincie Vlaams-Brabant.
Zakwoordenboekje voor peuters [PDF, 80 blz., 705,07 Kb]

diefstal bij Besix

NEGENMANNEKE: – Vorig weekend werd bij de ijzervlechtcentrale (knip- en buigcentrale) van de firma Besix in de Oudstrijdersstraat 64 te Negenmanneke voor 160 ton beton-staaldraad gestolen.

Om deze 160 ton te vervoeren hebben de dieven vermoedelijk meerdere vrachtwagens nodig gehad.
Van de dieven ontbreekt elk spoor.

Gedeputeerde Jean-Pol Olbrechts gaat met pensioen

VLAAMS-BRABANT: – Jean-Pol Olbrechts, eerste gedeputeerde in Vlaams-Brabant, zal op 14 oktober geen kandidaat meer zijn voor de provincieraadsverkiezingen. Hij wordt op 14 april 65 jaar.

Na een jarenlange gemeentelijke en provinciale politieke carrière en een beroepsloopbaan in het onderwijs wil hij plaats maken voor jong politiek talent in de CD&V in Vlaams-Brabant.
Jean-Pol Olbrechts: “Sinds 1976 ben ik politiek actief. Lokaal was ik onder meer OCMW-voorzitter en burgemeester van Grimbergen, provinciaal zal ik op het einde van het jaar 12 jaar gedeputeerde zijn. Ik ben iedereen die dit mogelijk gemaakt heeft dankbaar dat ik deze lange politieke carrière mocht uitbouwen. Ik word dit jaar 65 jaar, en wil nu vooral tijd besteden aan gezin, familie en vrije tijd.”

Provinciaal voorzitter Tom De Saegher bedankt Jean-Pol Olbrechts voor zijn jarenlange verdiensten voor de partij. “Politicus zijn is niet eenvoudig. Jean-Pol heeft dit meer dan 30 jaar met brio en enthousiasme gedaan. Hij was niet alleen lokaal en provinciaal politiek actief, hij was ook jarenlang arrondissementeel voorzitter van CD&V Brussel-Halle-Vilvoorde. Ik wil hem dan ook uitdrukkelijk danken voor alles wat hij heeft gedaan voor de partij.” CD&V Vlaams-Brabant zal, indien ze opnieuw deel uitmaakt van de meerderheid in de provincieraad, op zoek moeten gaan naar een waardige opvolger voor Olbrechts.

Voorlopige bescherming artistieke oorlogsgedenktekens in Vlaams-Brabant

SINT-PIETERS-LEEUW / VLAANDEREN: – Vlaams minister Geert Bourgeois, bevoegd voor Onroerend Erfgoed, heeft de voorlopige bescherming van zesentwintig oorlogsgedenktekens in Vlaams-Brabant ondertekend. In principe volgt, na het doorlopen van de procedure met onder meer een openbaar onderzoek, binnen het jaar de definitieve bescherming.


Eén van de geselecteerde oorlogsgedenktekens staat aan de Pastorijstraat, Rink in Sint-Pieters-Leeuw.

In navolging van het project dat relicten uit de Eerste Wereldoorlog in de Westhoek inventariseert, is een sensibilisatieproject opgestart dat waardevolle oorlogsgedenktekens in Vlaanderen, die verband houden met de Eerste en/of Tweede Wereldoorlog, wil beschermen.

De betreffende artistieke oorlogsgedenktekens houden verband met de Eerste en de Tweede Wereldoorlog en zijn uit meer dan 300 oorlogsgedenktekens in Vlaams-Brabant geselecteerd op basis van hun historische en artistieke waarde,” aldus minister Bourgeois.

kleuters Ave–Maria Vlezenbeek nemen hun intrek in nieuw gebouw

VLEZENBEEK: – Vanmorgen was de grote dag voor de167 kleuters van de Ave –Mariabasisschool in Vlezenbeek. Ze kwamen voor een laatste keer samen in de hoofdschool (Dorp 48) en vertrokken dan in stoet naar de nieuwe kleuterschool in de Laudinnestraat 5. Ze werden uitgewuifd door de leerlingen van de lagere school.

nieuwe kleuterschool Ave-Maria Vlezenbeek

In 1997 werd het dossier voor de kleuterschool geopend maar pas in juni 2010 werd de eerste steen door de kinderen gelegd.
Door de late verhuis van de kleuters zaten sinds 2001 4 klassen van de lagere school in containers. Nu de kleuters verhuist zijn zullen de leeggekomen klassen gerenoveerd worden tegen het begin van het volgend schooljaar.

 Directrices Viviane De Win en Valentine Decorte: “ Het is vandaag voor de kleuters een grote dag. Ze verhuizen naar hun nieuwe school die heel modern ingericht is. 

Er is een grote plyvalente zaal en 7 klasjes. 2 klasjes voor de allerkleinsten op het gelijkvloers en 5 klasjes op het eerste verdiep waar ook een ruim terras is. Verder is er het nodige sanitair en heel wat nieuw materiaal. We zijn blij dat we kunnen verhuizen want we hebben heel wat kleuters en na elke schoolvakantie komen er nog bij. Dit nieuwbouw project leeft echt bij de kinderen ook die van de lagere school. Van op de speelplaats zagen ze de vorderingen en de werf werd ook regelmatig door klassen bezocht zo staken de kinderen heel wat op zoals bijvoorbeeld over isoleren. De kinderen van de lagere zullen denk ik wel de kleuters wat missen op de speelplaats want er werd heel wat met hen gespeeld.

Zo meteen vertrekken we met de kleuters en zullen ze uitgewuifd worden door de lagere. De kleuters zelf zijn vorige week al eens naar het nieuwe gebouw gaan kijken om al wat te wennen maar nu dat de juffen en heel wat vrijwilligers alles verhuist hebben zullen ze toch in een hele toffe omgeving terecht komen. Nadat ze verhuist zijn gaan we ze wat laten wennen met hun juf aan hun nieuwe klasjes en deze namiddag houden we dan voor de kleuters zelf een receptie dus heel de dag feest!.”


Nadat elke klas het lintje aan zijn deur doorgeknipt had verkenden de kleuters hun nieuwe klasje en ze hadden er al snel zin in. We hoorden  gezang in een klasje en de oudste kleuters verkenden hun eigen Mezzanine. Inderdaad zij hebben er nog een extra verdiep bij waar een knus hoekje werd ingericht en waar ze samen kunnen luisteren naar de verhaaltjes van juf.

Willy Nechelput en Henri Hemelings volgden voor de school de voorbije jaren de bouw op zodat de kinderen vandaag probleemloos in hun nieuwe ‘paleis’ konden binnen treden.
 Willy Nechelput: “ We zijn fier op de realisatie die heel wat moderne technieken bevat. Zo is er een ventilatiesysteem van het type D , duur maar heel comfortabel. Zo wordt er 10.000kubieke meter lucht per uur ververst. Zo zullen de kleuters niet in duffe lokalen zitten . Het is dus geen airo, de verse lucht wordt geconditioneerd.
Henri Hemelings : “De achterkant van het gebouw is op het zuiden gericht en alle klasjes hebben daar ruime ramen en zonnewering. En die zon doet haar werk bijvoorbeeld vorige zaterdag scheen de zon en het was hier reeds een gezellige temperatuur. In de winter zal de zon voor extra warmte zorgen en in de zomer zal de warmte buiten gehouden worden. Aan de voorzijde van het gebouw, de noordkant dus, bevinden zich dan al de gangen. ”
Willy en Henri: “ Met deze nieuwbouw hebben we moeten voldoen aan honderden regels. Zo beschikken we nu ook over een lift voor gehandicapten. Er is een douche aanwezig,…
Ik geloof dat we de werf de voorbije jaren zo’n 800 keer bezocht hebben om alles op te volgen.
Op sommige dagen was het zelf nodig om 5 keer langs te komen.
En je weet op een werf kom je onverwachte zaken tegen. Zo was het reeds bij aanvang van de werken. Op deze plaats stond vroeger een oude melkerij men had die in de tijd afgebroken maar alles onder de grond gestoken. Dus voor de aannemer kon starten met het plaatsen van 60 heipalen moest al die rommel er eerst uit. Dat zijn zaken die je niet op voorhand kunt inschatten, maar toch weer zorgen voor een meer kost.
De volgende fase is nu de aanleg van de tuin. Door het vriesweer staan we daarmee achter.
Er komt een ruime verharde speelplaats waarvan een groot stuk overdekt. En daarachter groen.

Op 25 maart 2012 wordt de kleuterschool plechtig geopend.
En op zaterdag 02 juni 2012 gaat het schoolfeest door in de grote tent in de pastorietuin.

Meer info: www.ambvlezenbeek.be

schaatsverbod in Sint-Pieters-Leeuw blijft behouden

SINT-PIETERS-LEEUW: – Burgemeester Lieve Vanlinthout heeft bijkomend advies gevraagd aan de Vlaamse Milieumaatschappij – afdeling Operationeel Waterbeheer i.v.m. de vraag van enkele inwoners voor een eventuele toelating om tijdens het weekend te schaatsen op het wachtbekken van Volsem en de wachtvijver in Zuun, beide eigendommen van de VMM.

Vrijdagmorgen gaf de heer Kurt Duerinckx, ir. Onderhoud en Toezicht Dijle- en Zennebekken, volgend antwoord:
We begrijpen die wens van het publiek, maar wij zijn niet voor een toelating tot schaatsen.£
Onze waterlopen en infrastructuur worden beheerd in functie van waterhuishouding, en niet van recreatie. Daardoor is het niet uitgesloten dat er gevaren voor recreanten aanwezig zijn. Daarenboven hebben wij ook niet de middelen om elementen voor de veiligheid (zoals ijsdikte) te controleren.
Om die redenen wensen wij niet dat er op de door ons beheerde waterpartijen wordt geschaatst.”

Dit betekent dat het algemeen schaatsverbod in Sint-Pieters-Leeuw van kracht moet blijven, en dat schaatsers die zich toch op het ijs begeven, dit doen op eigen risico”, aldus Lieve Vanlinthout.

Lancering ‘Vlaanderen kiest!’

VLAANDEREN: – Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois en het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) geven vandaag de aftrap voor de organisatie van de verkiezingen van 14 oktober 2012. De minister stuurt vandaag aan alle gemeente- en provinciale besturen een brief met richtlijnen ter voorbereiding van de verkiezingen en lanceert de verkiezingswebsite www.vlaanderenkiest.be.

Deze regering wil de lokale besturen die verantwoordelijk zijn voor de praktische organisatie van de verkiezingsdag in hun gemeente tijdig informeren. Met de brief en de lancering van http://www.vlaanderenkiest.be start de implementatiefase om de organisatie van de verkiezingen vlot te laten verlopen en krijgen tal van vragen een antwoord. De website bevat alle relevante informatie en wordt permanent geactualiseerd. Wie altijd op de hoogte wil zijn over de verkiezingsorganisatie kan zich abonneren op de elektronische verkiezingsnieuwsbrief Binnenl@nd Verkiezingen.

Minister Bourgeois: “We staan nu goed acht maanden voor de verkiezingen. De lokale besturen en andere betrokkenen beginnen zich te organiseren en hebben er alle baat bij dat ze goed geïnformeerd te zijn om van dit ‘feest van de democratie’ een succes te maken. Lokale besturen, kandidaten en geïnteresseerde burgers kunnen permanent terecht op de verkiezingswebsite om op de hoogte te zijn van de meest recente ontwikkelingen ter voorbereiding van de verkiezingen van 14 oktober.

Richtlijnen en nieuwigheden

Op 8 juli 2011 keurde het Vlaams Parlement al het nieuwe Kiesdecreet goed. Een aantal nieuwigheden hebben ook gevolgen voor de praktische organisatie van de verkiezingen, zoals bijvoorbeeld de indeling in stemafdelingen door de lokale besturen.

De meest opvallende nieuwigheden zijn de vermindering van het aantal te verkiezen provincieraadsleden tot 72 (in Limburg 63). Verder zijn de grenzen van de provinciedistricten hertekend zodat er voortaan per kieskring minstens zes provincieraadsleden worden verkozen. Voor de vaststelling van het aantal gemeenteraadsleden zal het inwoneraantal op 1 januari 2012 in aanmerking worden genomen. De regering zal die lijst zo spoedig mogelijk vastleggen (uiterlijk op 1 juni). In gemeenten waar met potlood en papier wordt gestemd, zijn de stembureaus open van 8 tot 13 uur. Daardoor kan het tellen vroeger beginnen dan in 2006.

Eddy Longeval lijsttrekker Vlaams Belang bij gemeenteraadsverkiezingen.

SINT-PIETERS-LEEUW: – Eddy Longeval zal bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2012 de lijsttrekker zijn van Vlaams Belang in Sint-Pieters-Leeuw.
Het afdelings- en regionaal bestuur gingen hier al mee akkoord.

Eddy Longeval (38 jaar) kwam 12 jaar geleden van uit Geraardsbergen naar Sint-Pieters-Leeuw wonen en werkt ondertussen meer dan zes jaar voor het Vlaams Belang als regionaal en provinciaal secretaris.

Als lijsttrekker volgt hij Dr.Georges Gillis op die deze keer de lijst zal duwen.

kalender voorstelling Koninklijke Schuttersgilde Sint Sebastiaan

SINT-PIETERS-LEEUW: – Deze week stelde de Koninklijke Schuttersgilde Sint Sebastiaan Sint-Pieters-Leeuw trots de nieuwe kalender voor. De gilde schiet met de traditionele handboog op staande wip in het centrum van Sint Pieters Leeuw. Al jaren gaan zij er prat op dat ze met bogen schieten zonder katrol, vizier of ander hulpmiddel.
 
Vijfentwintig activiteiten staan op het programma in 2012 en iedere woensdag wordt er in het centrum van Sint Pieters Leeuw geschoten. Dat brengt het totaal dit jaar op 77 activiteiten.

Niet alleen is de schuttersgilde zowat de grootste schuttersgilde op staande wip van heel België, maar tevens is het een levendige vereniging met een zeer drukke agenda.
Hoofdman, Danny Pierreux : “Om zoveel activiteiten jaar op jaar tot een succes te kunnen maken, zijn er steeds heel veel helpende handen nodig en daar is in onze gilde gelukkige geen gebrek aan”.

Ondanks dat er vele activiteiten exclusief voor leden zijn, zijn er ook dit jaar ook weer heel wat evenementen die voor iedereen toegankelijk zijn. Uiteraard is iedereen welkom op woensdagavond om eens een kijkje te komen nemen en zijn er de publieke schietingen op zaterdag en zondag.

Hoogtepunt van het jaar is sinds jaar en dag de Koningschieting (zie artikel 25/4/2011) die traditioneel doorgaat op Paasmaandag. Op 1 mei is er een initiatieschieting. Mensen die graag eens zouden willen proberen om te schieten op staande wip kunnen dat die dag eens uitproberen of men kan ook gewoon een pintje of een geuze komen drinken. De Katuit sluit het clubkampioenschap af en op 11 november is er vaste afspraak op de jaarmarkt. Het schuttershof is dan geopend en men kan er een warme soep of iets anders drinken alsook een croque monsieur eten.

Deken, Gunther Coppens: “Het grote publiek kan die dag uitzonderlijk schieten op liggende wip. Dat trekt ieder jaar veel volk. Steeds meer mensen vinden hun weg naar het schuttershof aan de Depauwstraat.”

In 2013 bestaat de schuttersgilde 525 jaar. Volgend jaar zal dus zeker wederom een feestelijk jaar worden.

Meer info: www.sintsebastiaan.be

Controleactie garagebedrijven te Sint-Pieters-Leeuw

RUISBROEK / SINT-PIETERS-LEEUW: – De lokale politie Sint-Pieters-Leeuw voerde op 09.02.12 samen met de mlieuambtenaren van de gemeente en de dienst OVAM een controle uit in een aantal garagebedrijven. De controle kadert in het actieplan “Overlast” dat vermeld staat in het Zonaal Veiligheidsplan 2009-2012 van de politiezone Sint-Pieters-Leeuw. Het actieplan voorziet zowel reactieve als pro-actieve controles.

Commissaris Christian Steens: “Naast de inbreuken op de milieuwetgeving is er ook vaak sprake van overlast door deze bedrijven. De garages storen in het straatbeeld door de vaak overvolle parkings; het af- en aanrijden van voertuigen met vreemde nummerplaten zorgen bij de bevolking voor een onveiligheidsgevoel. De voertuigen worden vaak op de openbare weg geplaatst en dit zonder in orde te zijn met inschrijving of verzekering van deze voertuigen.

Daarbij komt nog dat er soms ook gebruik wordt gemaakt van illegalen personen die tewerk gesteld worden in deze bedrijven, hetgeen met zich meebrengt dat de sociale en economische regelgeving met de voeten getreden wordt.

De controleactie is één van de luiken van een integrale aanpak van het probleem, Door deze multi-disciplinaire actie wil de politiezone Sint-Pieters-Leeuw de wildgroei een halt toeroepen en de situatie ter plaatse normaliseren.

De lokale politie en de milieuambtenaar gingen heden over tot de voorlopige bestuurlijke verzegeling van 1 pand in de deelgemeente Ruisbroek hetwelk over geen vergunning beschikte . Twee andere bedrijven langsheen de Bergensesteenweg dewelke niet in regel waren met de milieuwetgeving kregen een opmerking om zich te regulariseren.”

Meer info :  www.lokalepolitie.be/5414/

LDC Negenhof versierde cupcakes met kleuters

NEGENMANNEKE: – Tijdens de maand januari kregen de bezoekers van het Lokaal dienstencentrum Negenhof de kneepjes van het versieren van cupcakes aangeleerd. Vanmiddag gaven ze hun opgedane kennis door  aan de kleuters van de Sint-Stevenschool. Ze leerden de jonge ‘bakkers’ heel wat technieken bij.

 De kleutrers van de Sint-Stevenschool maakte echte kunstwerkjes van hun cupcakes.
Eén cupcake werd mooi ingepakt om thuis aan mama en papa te tonen wat ze gemaakt hadden. De rest werd zoals het grote koks betaamd geproefd en goed bevonden.
Centrumverantwoordelijke, Els Aerts :” Al verscheidene jaren werken we samen met de school uit de buurt. Enkele keren per jaar komt er een klas langs. Zo leren de kinderen reeds van jongs af waar het Lokaal Dienstencentrum is en samen met onze mensen organiseren we dan een hobby namiddag, of geven de leerlingen van het zesde leerjaar een voorstelling.”

Petra Clabots van het animatie-team vult aan: “ Ook onze senioren kijken steeds uit naar zo een namiddag. Samen met kinderen eens een hobby activiteit te doen, zoals vandaag met de kleuters is ook voor hen heel leuk.
Senioren die geen kleinkinderen hebben bloeien op zo een namiddag helemaal open daar ze zich samen met het jonge volkje kunnen amuseren.”

Als verassing kwam er nog een ‘piep klein konijntje’ langs voor de kleuters.
Buiten de cupcakes activiteit heerste er overal in LDC Negenhof een gezellige drukte.
Zo was er ook nog line-dance, kaarters, Rummikub en maakte men zich klaar voor de computerles.

 
Stap zeker eens binnen in LDC Het Negenhof.
Open van 10.00 uur tot 17.00 uur., Sint-Stevensstraat te Negenmanneke
Els Aerts, centrumverantwoordelijke, els.aerts@ocmwspl.be – 02 332 59 53

Schepen reageert op uitspraken Vlaams departement Ruimtelijke Ordening

SINT-PIETERS-LEEUW: – De voorbije dagen was de Vlaamse overheid in de media verbaasd dat het gemeentebestuur van Sint-Pieters-Leeuw in beroep gaat tegen het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan die achter de Makro woonblokken met een hoogte tot 15m. voorziet (zie artikel 03/02/12).

Volgens Mie Van den Kerckhove, Persverantwoordelijke departement Ruimtelijke Ordening beslist de gemeente zelf over de bouwlagen op het terrein achter de Makro. Het GRUP laat in dit gebied maximum 2 bouwlagen met een dak toe. Het gemeentelijk of provinciaal niveau kan het aantal bouwlagen optrekken tot maximaal vijf op voorwaarde dat hiervoor een apart gemeentelijk RUP wordt opgemaakt. Dit veronderstelt een voorontwerp, een openbaar onderzoek, een verantwoording en goedkeuring door de gemeenteraad. Hier beslist Vlaanderen dus niet over, maar de gemeente zelf.

Schepen Openbare Werken, Ruimtelijke planning, Milieu, Martin Schoukens reageert hierop:
“Vooreerst wensen wij te benadrukken dat de reden van ons beroep tegen het VSGB o.m. is ingegeven door het feit dat de Vlaamse Minister bevoegd voor de Ruimtelijke Ordening, de heer Muyters NV-A, een deel van de open ruimte in onze gemeente, zijnde landbouwgebied, omzet naar woongebied. Dit druist in tegen de visie van onze gemeente. In ons Gemeentelijk Structuurplan hebben wij geopteerd om de open ruimte maximaal te vrijwaren (duurzame ruimtelijke ordening zoals decretaal bepaald werd in de Codex Ruimtelijke Ordening) en hebben wij meer bepaald voor dit gebied de bestemming zoals op het Gewestplan voorzien bestendigd nl. Landbouwgebied.
Dit gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan werd door alle overheden gunstig geadviseerd (ook door het departement van Ruimtelijke Ordening) en bij algemeenheid van stemmen door de Leeuwse gemeenteraad goedgekeurd.

Was het niet de bedoeling middels het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan afbakening “VSGB en aansluitende open ruimtegebieden” een halt toe te roepen aan de verdere verstedelijking van het buitengebied ? Mochten wij redelijkerwijze niet verwachten dat het VSGB het verder aansnijden van de openruimte door projectontwikkelaars resoluut tegen zou gaan ?

Wat de bouwhoogte betreft lezen we in de voorschriften gevoegd bij het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan afbakening “VSGB en aansluitende open ruimtegebieden”  in Artikel A4.2.4. : “ In de delen van een deelgebied die buiten het vastgelegd park gelegen zijn, kunnen eveneens wonen en aan het wonen verwante voorzieningen toegelaten worden. Onder aan het wonen verwante activiteiten en voorzieningen worden verstaan: handel, horeca en toeristische logies, bedrijven, kantoren en diensten, openbare en private nuts- en gemeenschapsvoorzieningen, openbare groene ruimten en openbare verharde ruimten,socio-culturele voorzieningen en recreatieve voorzieningen.
Voor gebouwen gelden de volgende voorschriften:

– de maximale bouwhoogte in deelgebieden C, en D bedraagt 15 meter, inclusief schouwen, daken, masten, technische installaties en andere constructies;”

In Artikel A4.2.5. wordt vermeld dat: “ In de deelgebieden C en D wordt het aantal bouwlagen beperkt tot 2. Wanneer er een hellend dak met een helling tussen 30 en 60 graden op het gebouw wordt voorzien, mag in dit volume nog een derde bouwlaag worden voorzien, waarvan de nuttig te gebruiken hoogte niet hoger is dan 4,50 meter.”.

Het is typisch dat men in de voorschriften reeds afwijkingen mogelijk maakt, meer nog, wij lezen in hetzelfde artikel dat: “Bij de beoordeling van vergunningsaanvragen kan op basis van het aantal bouwlagen in de omgeving en de bouwhoogte in de omgeving worden geoordeeld dat er meer of minder bouwlagen toegelaten kunnen worden.”.

Artikel A4.2.5 voorziet dat het toegelaten aantal bouwlagen door de gemeente of de provincie kan worden gewijzigd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. Wanneer een gemeentelijk of provinciaal RUP wordt opgemaakt voor het verhogen van het toegelaten aantal bouwlagen mag het toegelaten aantal bouwlagen niet hoger zijn dan 5. Zolang de gemeente of provincie het aantal woonlagen niet verhoogt door de vaststelling van een ruimtelijk uitvoeringsplan kunnen binnen het toegelaten aantal bouwlagen maximaal 2 woonlagen worden toegelaten. Bijgevolg stellen dat de gemeente hierover autonoom beslist is intellectueel onjuist.

Laat het duidelijk zijn dat wij alles in het werk zullen stellen om bebouwing in deze nog open ruimte te voorkomen.

Art. 1.1.4. van de Codex Ruimtelijke Ordening is in onze gemeente géén dode letter. Dit artikel stelt dat” De ruimtelijke ordening is gericht op een duurzame ruimtelijke ontwikkeling waarbij de ruimte beheerd wordt ten behoeve van de huidige generatie, zonder dat de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang gebracht worden. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. Er wordt rekening gehouden met de ruimtelijke draagkracht, de gevolgen voor het leefmilieu en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen. Op deze manier wordt gestreefd naar ruimtelijke kwaliteit.”

Vlaams-Brabant, cijfers inburgering van 2011 bekend

VLAANDEREN / VLAAMS-BRABANT: – Na een sterk gestegen instroom in 2010 lijkt het aantal ingestroomde inburgeraars in 2011 te stabiliseren. Dat maakte Vlaams minister van Inburgering, Geert Bourgeois, vandaag bekend. In Gent, Antwerpen en Vlaams-Brabant stijgt de instroom nog wel, in de rest van het Vlaams Gewest is er voor het eerst sinds 2009 een daling genoteerd. De onthaalbureaus begeleiden almaar meer inburgeraars en ook het aantal behaalde inburgeringsattesten stijgt fors. De administratieve geldboete als spreekwoordelijke stok achter de deur blijkt haar effect niet te missen.

Helft van de nieuwkomers heeft Europese nationaliteit
De instroom wordt almaar meer ‘Europees’: 55 % van de instromers heeft een nationaliteit van een EU+ – lidstaat. In 2010 was dat nog 51 %.
Meer trajecten, meer attesten
Onder druk van de grote stijging in de instroom in 2010 hebben de onthaalbureaus zich prioritair op de groep van verplichte inburgeraars gericht. Die trend zet zich in 2011 verder. 78 % van alle inburgeraars die in het Vlaams Gewest een contract tekenden, waren decretaal verplicht om dat te doen. Samengeteld met de inburgeraars uit Brussel, is een derde van alle inburgeraars in Vlaanderen vrijwillig ingestapt in een inburgeringstraject.

Minister Bourgeois: “Het is duidelijk dat nieuwkomers inzien dat inburgering hen kansen biedt. Niet alleen krijgen mensen gedurende het inburgeringstraject veel waardevolle informatie aangereikt, ze leren Nederlands en ze worden begeleid om op zoek te gaan naar werk en deel te nemen aan de samenleving.”

Een stok achter de deur
Het administratief geldboetesysteem dat sinds mei 2009 in werking is, werpt zijn vruchten af. De onthaalbureaus telden 5.997 inbreuken in 2011. Slechts voor 66% van de gevallen was het nodig een effectieve ingebrekestelling te doen omdat de inburgeraar zich ondertussen in regel had gesteld of was verhuisd. 40 % stelde zich na het ontvangen van de ingebrekestelling in regel. Voor de overige dossiers wordt uiteindelijk in de helft van de gevallen een boete opgelegd. Bij de andere dossiers blijken inburgeraars ondertussen verhuisd naar het buitenland, is geen adres bekend of behoort de inburgeraar niet langer tot de doelgroep.

Regionale ICT kenniskring Pajottenland & Zennevallei

DILBEEK/SINT-PIETERS-LEEUW Onder impuls van de lokale ICT-dienst, had in Dilbeek het eerste ICT overleg tussen steden, gemeenten en OCMW ’s uit de regio “Pajottenland-Zennevallei” plaats. De Dilbeekse ICT-schepen Lies Vereecke mocht afvaardigingen uit Halle, Drogenbos, Liedekerke, Linkebeek, Roosdaal, Ternat, Sint-Genesius-Rode, Affligem, Beersel, Gooik, Sint-Pieters-Leeuw en uiteraard Dilbeek verwelkomen.
  

Doel van dit overlegmoment was dat mensen uit lokale besturen die met ICT bezig zijn of zij die verantwoordelijk zijn voor ICT elkaar leren kennen en weten waar ze mee bezig zijn. Op die manier wordt de drempel verlaagd om ideeën en praktijkervaringen uit te wisselen. Je bent vaak sneller geholpen door een telefoontje naar een collega, dan door een mail naar een helpdesksysteem of een zoekmachine op het internet. Op termijn kan zelfs gedacht worden aan een vorm van samenwerking zoals een gezamenlijke aankoop van computermateriaal, het samen opstellen van veiligheidsplannen of raamcontracten, het aanwerven van gespecialiseerd personeel zoals een GIS-coördinator of een informatieveiligheidsconsulent.

De eerste vergadering vormde de basis voor de verdere samenwerking. Er werd beslist welke vorm de volgende bijeenkomsten krijgen, welke doelen voor ogen moeten gehouden worden, waar de focus ligt, welke de agendapunten zijn voor de volgende vergadering, etc. Het is hierbij zeer duidelijk de bedoeling dat iedereen van elkaar leert en niet steeds weer het warme water uitvindt. Dit initiatief krijgt ondersteuning van het autonoom provinciebedrijf VERA en van de Vlaamse ICT organisatie V-ICT-OR./REGIO:-

bron: www.dilbeek-malcontenten.be

schaatsverbod in Sint-Pieters-Leeuw blijft gelden

SINT-PIETERS-LEEUW: – Burgemeester Lieve Vanlinthout deelt mee dat het algemeen schaatsverbod nog steeds van kracht is  in Sint-Pieters-Leeuw.

Deze namiddag werden door de gemeente opnieuw metingen uitgevoerd op de verschillende vijvers in de gemeente. Volgens deze metingen is de dikte van de ijslaag op de vijver:
• Volsem: 13,5 cm.
• Hoge Paal: 11,5 à 12,5 cm maar met grote gaten en scheuren!
• Coloma: 6,5 à 7,5 cm.
• Zuun: 12,5 à 13,5 cm maar met grote gaten!

Burgemeester Lieve Vanlinthout: “Uit bovenstaande resultaten blijkt dat de ijslaag nog niet voldoende dik is, om het schaatsverbod op te heffen. Enkel indien de ijslaag op een vijver 15 cm dik is, kan het schaatsen er worden toegelaten en dan nog op eigen risico.
Van zodra dit het geval is, zullen wij dit communiceren naar de pers en de bevolking.
Voorlopig blijft het schaatsverbod spijtig genoeg gelden.