agenda: Lentewandeling KWB Vlezenbeek 2013

2013-03-24-flyer-KWB_lentewandelingVLEZENBEEK / ZUUN: – Zondag 24 maart 2013 organiseert KWB-Vlezenbeek voor de 5 maal hun jaarlijkse wandeltocht. Deze vertrekt in het GCC Zonnig Leven te Sint-Pieters-Leeuw tussen 9 en 15 uur.

Hierbij is niet alleen wandelen een must, maar kan u ook komen genieten van de lokale delicatessen. 5 – 10 – 15 km kan afgesloten worden met een lekkere tas soep, boterham met platte kaas, boerenham al dan niet vergezeld van

Afspraak in Gcc Zonnig Leven : Jan Vanderstraetenstraat 198, 1600 Sint-Pieters-Leeuw

agenda: Lach van Leeuw 2013

2013-03-23-flyer-Lach-van-de-leeuwSINT-PIETERS-LEEUW: – Naar goede gewoonte organiseert de Jeugdraad in samenwerking met de Jeugddienst, de Lach van de Leeuw.
Op zaterdag 23 maart 2013 kan je de volgende artiesten aan het werk zien in het jeugdcentrum Laekelinde:

  • Erhan Demirci, deze Belg met Turkse roots komt uit een Limburgs mijnwerkersstadje, en overleeft nu in “the getto of Brussels”. Spreekstof genoeg!
  • Piet De Praitere, als schrijver, radio-maker, acteur en comedian-tot-in-de-kist neemt hij alles op de korrel wat in zijn vizier komt.
  • Han Solo, “de man met het kort broekske”. Klinkt als een grof brood met teveel zout bij een bakker die open is wanneer alle andere bakkers dicht zijn. Waarmee we dus alles kunnen bedoelen, en tegelijk toch niets. Geprikkeld? Kom zeker kijken!
  • Als MC, oftewel de man die de drie shows aan mekaar zal praten, mogen wij niet minder dan MC Jezus verwelkomen! Hij ging heen in vrede, en is nu heropgestaan om ons ongecensureerd plezier te bezorgen.

Kostprijs van dit avondje lachen:
8 euro aan de kassa / 5 euro in voorverkoop.
Kaarten zijn verkrijgbaar bij: – Jeugddienst Sint-Pieters-Leeuw (Lotstraat 6).
De deuren openen om 19u30, de eerste artiest zal om 20u00 beginnen.
Iedereen is uiteraard welkom, behalve humorlozen en droogstoppels. Tot dan!
Link naar facebook event: https://www.facebook.com/events/534878783197339/

hoebelbike sponsoravond 2013

VLEZENBEEK: – Traditiegetrouw organiseert Hoebelbike jaarlijks hun leden en sponsorfeest. Dit jaar ging het feestje voor de 100 aanwezigen opnieuw door in de serre van Inter Arbo.
2013-03-16-hoebel_01 2013-03-16-hoebel_02
Het feest werd opgeluisterd door een JJMagic een goochelaar, de tradionele speech en een aantal eigen initiatieven waaronder ” Jan bijt hond”. Het buffet, samentgesteld door Nechly; werd door iedereen gesmaakt. Het werd een fijne avond voor iedereen.

2013-03-16-hoebel_07

Een fragment uit de toespraak van het bestuur:
Een toertocht organiseren is elk jaar opnieuw een huzaren stuk. Als er dan nog gemeenten zijn zoals Beersel die elke “vreemde” toertocht verbiedt op haar openbare wegen en een Agentschap Natuur en Bos dat ons op een parkoers van 125km geen enkel stukje toegang laat tot de bossen , dan moeten we wel heel creatief en gemotiveerd zijn om ermee door te gaan. En dat doen we. We waren hierdoor genoodzaakt om ons parkoer te verleggen richting Dilbeek, Groot-Bijgaarden en Sint-Martens-Bodegem. Maar dit is zeker en vast niet slechter want onze parkoerbouwer Tom heeft er de mooiste stukken uitgezocht en het mag gezien worden. We zijn dan wel noodgedwongen afgestapt van de ultra lange afstanden van meer dan 100km. Dus een beetje terug naar onze roots, nm een toertocht voor iedereen toegankelijk:30 50 of 80km. Dit jaar schuiven we ook een weekje op naar 9 en 11 aug ,zodat we een week voor de hoebelfeesten blijven.

En dat we creatieve parkoersbouwers zijn bewezen we. Dankzij onze sponsors en goede kontacten en de aanpak van Tom hebben we vorig jaar toch wel opnieuw een aantal unieke passage in het parkoers kunnen lassen. Zo was er de doorgang door het domein Inkendaal (de bijtjes), reden we door de brouwerij Lindemans, heeft Pierre van Inter Arbo opnieuw een spektakulair stuk parkoers gebouwd, iets wat op elk forum uitvoerig ter sprake komt alsook de nu al legendarische doortocht door café De Linde die zelfs een Duitse krant haalde. Als er iemand nog ideëen heeft laat maar komen.
2013-03-16-hoebel_03

bron:Jan Bennoot, Marc Geerts – www.hoebelbike.be

Hoebelbeike editie 2013:
De nachttocht gaat door 09/08/2013 –  De dagtochten gaan door op 11/08/2013.

zwemwedstrijd B Circuit te Sint-Pieters-Leeuw

SINT-PIETERS-LEEUW: – Zondagnamiddag organiseerde zwemclub De Waterleeuwen (WLW) een zwemwedstrijd ‘B-circuit’ in het 25 meter zwembad Wildersport te Sint-Pieters-Leeuw.
2013-03-17-zwemwedstrijd_03
2013-03-17-zwemwedstrijd_01

de zwemmers vanaf 9 jaar tot +18 gaven het beste van zichzelf om hun persoonlijke tijden te verbeteren.
2013-03-17-zwemwedstrijd_sint-pieters-leeuw_01

De resultaten van de WLW zwemmers zijn te raadplegen via onderstaande link:
http://www.swimbase.com/index.php?page=competition_clublist&c=1658&cl=40
2013-03-17-zwemwedstrijd_sint-pieters-leeuw_02

Meer info over de zwemclub: www.waterleeuwen.be

voetbaluitslagen 17 maart 2013

voetbal_logoDe voetbaluitslagen van de ploegen uit Sint-Pieters-Leeuw.

Tweede Prov. C – Prov. Brabant – 2012-2013
Denderzonen Pamel – KV Zuun A 1-0
In het klassement staat KV Zuun op de 14de plaats.

Derde Prov. C – Prov. Brabant – 2012-2013
SK Leeuw – vk Berchem 3-1
A In het klassement staat SK Leeuw op de 6de plaats.

Vierde Prov. C – Prov. Brabant – 2012-2013
Pepingen – KV Brucom Sportief 1-0
KV Zuun B – Denderzonen Pamel 1-1
Saintes – SK Leeuw B 0-1
SK Vlezenbeek /
FC Negenmanneke – Dworp 1-0
In het klassement staat  KV Brucom Sportief op de 1ste plaats, KV Zuun B 4de,   SK. Vlezenbeek 9de,  FC Negenmanneke 11de en SK Leeuw B 12de.

Vierde Prov. D – Prov. Brabant – 2012-2013
R Ruisbroek /
In het klassement staat R Ruisbroek FC op een 11de plaats.

volleybal uitslagen 17 maart 2013

volleybal-logoDe volleybal uitslagen van de ploegen uit  Sint-Pieters-Leeuw:

Dames 2de Divisie B: Sijos Menen – Zuun Volleybalclub 3/0 (25/21, 25/21, 25/15)
Heren 2de Divisie B: Zuun Volleybalclub – Volley Haasrode Leuven C 2/3 (24/26, 25/17, 24/26, 25/21, 14/16)

2PDA – Tweede provinciale Dames reeks A
Volley Haasrode Leuven 3 – Zuun VC 2 3/0 – Res. 3/0

2PDA – Tweede provinciale Dames reeks A
Govok Cammaert Gooik 3 – Ruisbroek 84 1 3/2 – Res. 3/0

3PDA – Derde provinciale Dames reeks A
Zuun VC 3 – Kruikenburg Ternat 2 3/1 – Res. 0/3

paddentrek 2013

Natuurpunt Leeuwe Natuurvrienden laat weten dat de amfibieëntrek die vorige week startte, door de hevige winterprik abrupt onderbroken werd. De echte paddentrek zal met wat vertraging binnenkort wel weer opnieuw starten op een eerstvolgende zachte en natte lenteavond.
007 002

Geert Cromphout: “Jammer genoeg vallen er tijdens de jaarlijkse paddentrek grote aantallen verkeerslachtoffers bij het kruisen van drukke verkeerswegen. In Sint-Pieters-Leeuw is het laatste stuk van de Kerkhofstraat (naast het natuurgebied Oude Zuun) een plek waar jaarlijks tientallen amfibieën worden overreden. De laatste 3 jaar organiseerde Natuurpunt Leeuwse Natuurvrienden hier daarom een paddenoverzetactie door het plaatsen van plastic schermen en opvang-emmers langs de weg.

Na analyse van de resultaten en in overleg met de gemeentelijke dienst Mobiliteit werd besloten dit jaar de actie aan te passen en verkeerssignalisatieborden te plaatsen. Deze tijdelijke borden werden door de gemeentediensten intussen geplaatst. De bedoeling is de auto­bestuurders bewust te maken dat tijdens de piekuren van de trek (19 tot 7uur) voorzichtigheid geboden is om de diertjes die zich op het baanvak bevinden te vermijden. Buurtbewoners en wandelaars mogen natuurlijk altijd extra hulp bieden om diertjes van de weg af te helpen op piekdagen.”

Bron en meer info: http://sites.google.com/site/leeuwsenatuurvrienden

30 jaar Joggingclub Leeuwerik

SINT-PIETERS-LEEUW: – In 2013 bestaat “Joggingclub Leeuwerik” 30 jaar.
Dat werd vandaag gevierd met alle leden.De feestelijke dag begon met een luxe-verwen ontbijt in Zonnig Leven.

2013-03-17-30-jaar-leeuwerik_Sint-Pieters-Leeuw
groepsfoto 30 jaar Joggingclub Leeuwerik (dubbelklik op foto voor groot formaat)

Bij zo’n verjaardag horen natuurlijk ook enkele groepsfoto’s gemaakt te worden.
Het jogging seizoen moet wel nog beginnen maar nu reeds telt de club zo’n 250 inschrijvingen voor dit jaar en naar jaarlijkse traditie sluiten nog heel wat mensen aan als het beter weer wordt.
2013-03-17-30j-leeuwerik_02 2013-03-17-30j-leeuwerik_03 2013-03-17-30j-leeuwerik_04 2013-03-17-30j-leeuwerik_05
Onder het moto “een gezonde geest in een gezond lichaam” zag joggingclub Leeuwerik in 1984 het levenslicht. In de club zijn de resultaten van ondergeschikt  belang.  Ze zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen maar de sfeer en kameraadschap zijn veel belangrijker. Dat verklaart dan ook het succes van Leeuwerik.
2013-03-17-30j-leeuwerik_archieffoto-1984_eerste-groepsfoto
Joggingclub Leeuwerik traint iedere dinsdag en donderdag. Zij komen om 19.00 uur samen op de parking van het gemeentehuis van Sint-Pieters-Leeuw in de Pastorijstraat.
Inschrijven kan het hele jaar door bij één van de bestuursleden of via E-mail.
Nieuwe leden betalen €40. Het clubtruitje is in deze prijs inbegrepen en is te verkrijgen bij Fery Sport. Het is ook apart te verkrijgen en kost €25. Vanaf het vierde gezinslid is de inschrijving gratis.
Meer info:  http://leeuwerik.telenet.be
2013-03-17-leeuwerik-30jaar

Noteer zeker en vast ook reeds volgende datum in uw agenda:
30 ste Leeuwerikloop op zaterdag 22 juni 2013 om 15.00 uur aan Zonnig Leven.

Dag van de Zorg 2013

ZUUN: – Het OCMW van Sint-Pieters-Leeuw nam dit jaar deel aan de ‘Dag Van de Zorg’ met een opendeurdag van Woonzorgcentrum Zilverlinde en lokaal dienstencentrum Meander. 
2013-03-17-dag-van-de-zorg_01

Doorlopend was er een parcours achter de schermen van het woonzorgcentrum de bezoekers en familieleden van de senioren konden uitzonderlijk eens een kijkje nemen in de keuken, was en strijk, …
Ook waren er tal van interactieve activiteiten gedurende de hele dag animatie, sport, ontspanning, …
Verder kon men er kennis maken met de thuiszorgdiensten en kon men demonstraties meemaken van uitzetten medicatie, demo badkamer, robotmedicatie, tilliften, verpleegtechnieken,…
Het aanwezige personeel mocht van de bezoekers heel wat lof in ontvangst nemen voor hun dagelijkse inzet voor de senioren.
2013-03-17-dag-van-de-zorg

Zilverlinde is een woonzorgcentrum, beheerd door het OCMW van Sint-Pieters-Leeuw. Het is gelegen in de Welzijnsweg 2 (ter hoogte van de Jan Vanderstraetenstraat huisnummer 273). Temidden van een groene en rustige omgeving probeert Zilverlinde een gezellige “thuis” te zijn voor 105 residenten, waar de deuren steeds openstaan voor bezoekers, familie en vrienden. 7 personen kunnen er ook terecht voor kortverblijf, bijvoorbeeld na ziekte of ziekenhuisopname.
Het gebouw is gloednieuw en voorzien van de laatste en meest moderne apparatuur. Op 9 november 2011 verhuisden de bewoners van het verouderde WZC Wilgenhof naar hun nieuwe thuis.

Vrijwilligerswerk iets voor jou?
2013-03-17-0-dagzorgU heeft enkele uurtjes vrij? Op zoek naar een zinvolle tijdsbesteding? En u wil zich inzetten voor uw medemens?…
Al gedacht aan vrijwilligerswerk?
Bij het OCMW van Sint-Pieters-Leeuw zijn er heel wat mogelijkheden, dit naargelang je eigen talenten en interesses.

Vrijwilligers zijn in het woonzorgcentrum, maar ook in de lokale dienstencentra en de thuiszorg van groot belang. Zij bieden een waardevolle en belangrijke ondersteuning van de werking. Zonder hun helpende handen zouden men een aantal diensten niet meer kunnen aanbieden op de manier zoals men dat nu doet. Dat geldt voor het vrijwilligersvervoer, maar ook voor de cafetaria van de dienstencentra’s.
Bekijk de flyer over Vrijwilligerswerk via onderstaande link:
http://www.ocmw-sint-pieters-leeuw.be/images/dbimages/docs/vrijwilligerseersteversie.pdf

LeeuwArt stelt tentoon in Woonzorgcentrum Zilverlinde

2013-03-17-dag-van-de-zorg_tentoonstelling-LeeuwArt
De deelnemende kunstenaars zijn Rita Cornelis, Betty d’Herde, Cine Touchant, Janot Michiels, Marc Goossens, Tom Feyen, Peter Troucheau en Hilde Van Impe.

De werken zijn te bezichtigen in de gangen van het Woonzorgcentrum tot eind juni 2013.

Natuurgebied Oude Zuun: nieuwe zomereiken en de laatste ronde houtmijt-huisjes?

ZUUN: – In het natuurgebied Oude Zuun werden net vóór kerst door Natuurpunt Leeuwe Natuurvrienden de laatste 2 oude (en gevaarlijk rotte) Canadapopulieren geveld. Voor het 4’de jaar op rij blijft het brandhout ter plaatse een jaartje uitzweten in nette, ronde houtmijten met een schors’en dakje erop.
010
015 022

Geert Cromphout: ” Dit is traditioneel gebruik oa in Duitsland We zijn met z’n allen een beetje verliefd geraakt op deze kabouterhuisjes die weer een jaar lang ons Zuuns landschap gaan versieren. Wie weet voor de laatste keer, want na 4 jaar winterwerken is het beheersplan uitgevoerd. De houtmijten zijn gelegen op de linkeroever langsheen de Zuunbeek zo’ 500 meter stroomopwaarts van het wachtbekken aan C. Leunensstraat.
Jonge zomereiken namen de plaats in van de onlangs gevelde oude populieren in de Oude Zuunvallei. Enkele vrijwilligers plantten vorige week 9 bomen in de weide waar de houtmijten rusten.

021 016
Bron en meer info: http://sites.google.com/site/leeuwsenatuurvrienden

Op Zondag 28 april 2013 organiseren Natuurpunt Leeuwse Natuurvrienden een ‘Baesbergwandeling,
op zoek naar de voorjaarsbloeiers’. Van 14u30 tot 17u30.
Start aan Hazeveld(Brabantse baan St.P.Leeuw).

algemene zwerfvuilactie

SINT-PIETERS-LEEUW:- Nettere straten vormt een belangrijk actiepunt van het nieuwe gemeentebestuur. Dit weekend werd aan de burgers gevraagd mee te doen tijdens de 2de Internationale actie “let’s do it” en zwerfvuil op te ruimen. Er waren acties in Ruisbroek, Zuun, Vlezenbeek, Negenmanneke en Sint-Pieters-Leeuw.
2013-03-16-zwerfvuil-00 2013-03-16-zwerfvuil-01 2013-03-16-zwerfvuil-02

Vorig jaar werd in Sint-Pieters-Leeuw en zijn deel gemeenten zo’n120 ton zwerfvuil en sluikstorten opgehaald.

Burgemeester Luc Deconinck: ‘De opruimacties van dit weekend hebben vooral een sensibiliserende functie. maar als mensen blijven afval dumpen, overwegen we in tweede instantie ook strengere boetes uit te schrijven via een aangepast GAS-reglement”.
2013-03-16-zwwerfvuil

LeeuwArt stelt tentoon in het WZC Zilverlind​e

LeeuwArt-logoZUUN: – Tijdens de “Dag van de Zorg” op zondag 17 maart 2013 wordt het nieuwe WZC Zilverlinde te Sint-Pieters-Leeuw opgefleurd door de werken van kunstvereniging LeeuwArt.

Bewoners en bezoekers van het WZC Zilverlinde krijgen de mogelijkheid te smullen van een brokje cultuur. Het WZC Zilverlinde brengt zo kunst dichter bij de mensen. Een fijne manier om een forum te bieden aan Leeuwse kunstenaars” aldus ondervoorzitster Hilde Van Impe.
De deelnemende kunstenaars Rita Cornelis, Betty d’Herde, Cine Touchant, Janot Michiels, Marc Goossens, Tom Feyen, Peter Troucheau en Hilde Van Impe zullen aanwezig zijn van 10:00 uur tot 12:00 uur. De werken zijn te bezichtigen tot eind juni 2013.

jeugdboekenweek 2013: Stefan Boonen in de bib

SINT-PIETERS-LEEUW: – Tijdens de jeugdboekenweek organiseert de bibliotheek verschillende extra activiteiten.Op 14 en 15 maart kwam jeugdauteur Stefan Boonen voorlezen uit eigen werk en vertellen over zijn leven als schrijver.
2013-03-15-Stefan Boonen
Alle kinderen luisterden geboeid naar de verhalen van de auteur en voorgelezen fragmenten werden zeer gesmaakt.Schepen van bibliotheek, Gunther Coppens: “Een auteur uitnodigen stimuleert het lezen en verrijkt het leesplezier. Elk vierde leerjaar van alle Leeuwse scholen kreeg de kans de lezing bij te wonen en zo proberen wij zoveel mogelijk kinderen te bereiken.”Niet alleen de leerlingen en hun juf of meester, maar ook de schepen zag dat het goed was.

Herwig Smeets wordt nieuwe Voorzitter van N-VA Sint-Pieters-Leeuw

SINT-PIETERS-LEEUW: – Op donderdag 14 maart 2013 organiseerde N-VA Sint-Pieters-Leeuw een Algemene Ledenvergadering in Cultuurcentrum Coloma. In aanwezigheid van een afgevaardigde van het arrondissement verkozen de talrijk opgekomen leden een nieuwe voorzitter, ondervoorzitter en een nieuwe bestuursploeg. Herwig Smeets werd met een grote meerderheid verkozen tot lokale partijvoorzitter.

2013-03-14-nva-nieuwe-partijvoorzitter
Herwig Smeets is afkomstig uit Zonneweelde en woont nu aan de Topstraat in het centrum van de gemeente. Hij is bedrijfsleider en werd eveneens vlot verkozen als gemeenteraadslid op 14 oktober 2012.
2013-03-14-nva-3Ik wil voornamelijk een goede mentor zijn van een ploeg. Een ploeg dat het algemeen belang nastreeft, de Vlaamse accenten in het beleid bewaakt en zoveel mogelijk punten van het N-VA verkiezingsprogramma realiseert”, zo vertelde hij als kersvers Voorzitter.
Als Ondervoorzitter werd Jan Van Belle verkozen. Jan is een militant van het eerste uur met een grote staat van dienst, meestal achter de schermen.

Aftreden Voorzitter en huidig Burgemeester Luc Deconinck, was vooral blij dat er naast de 12 mandatarissen (9 Gemeenteraadsleden en 3 OCMW raadsleden), die automatisch deel uitmaken van het bestuur nog 13 niet-mandatarissen de bestuursploeg vervoegen. “Het is zeer belangrijk voor de lokale verankering van N-VA dat er nog zoveel extra vrijwilligers de ploeg versterken”, zo sprak Luc Deconinck.

De 13 niet-mandatarissen, die voortaan deel uitmaken van het lokale N-VA bestuur zijn Peter De Clercq, Patsy Demartin, Katrien Devillé, Daniel Gistelinck, Guy Habils, Bart Huygh, Johan Huygh, Guy Lories, Lili Ockerman, Guido Vanbelle, Marie-Jeanne Van Belle, Leen Van Hedent en Patrick Warmé.
2013-03-14-nva

Als slot gaf Burgemeester Luc Deconinck uitleg over de ervaringen en de plannen van het nieuwe gemeentebestuur. De leden waren opgetogen dat ze deze informatie uit eerste hand vernamen en sloten de avond nog gezellig af in de buurt.

vrijwilligers gezocht voor Orde van de Groene Bel

2013-03-23-Oproep Leve de hop_Landelijke GildenDILBEEK / REGIO: – Hopranken aanleggen aan de draad, oogsten en plukken, in het voorjaar hoppescheuten eten, hoppige biertjes proeven, enzovoort! Interesse? De ‘Orde van de Groene Bel’ zoekt vrijwilligers om 2x per jaar de laatste hopteler bij te staan op het veld.

Vanuit Landelijke Gilden, gewest Asse-Dilbeek, wensen we lokale inwoners samen te brengen in de “Orde van de Groene Bel”. Samen met deze geïnteresseerden willen we een traject gaan van vorming, opleiding en samenwerking om de lokale hopboer in Sint-Martens-Bodegem te ondersteunen in zijn hopwerkzaamheden. Dit is een plattelandsproject in de Vlaamse Rand ondersteund door de Vlaamse Landmaatschappij en Dilbeeks Erfgoed.

Op zaterdag, 23 maart 2013 om 15.00 uur zal een eerste onthaal- en ontmoetingsnamiddag georganiseerd worden in Huisje Mostinckx te Sint-Martens-Bodegem.
Daar zullen de eerste vrijwilligers samenkomen.
Tijdens deze namiddag zal het project: Orde van de Groene Bel toegelicht worden, zal een bezoek gebracht worden aan de hopvelden met een getuigenis van de plaatselijke hopboer, een nieuw hopbier wordt voorgesteld door Brouwerij Palm en alles wordt gepast opgeluisterd door de gekende volkszanger Walter Evenepoel.

Wij vragen om deze informatie mee te verspreiden via jullie perskanalen en media, waarvoor onze dank.
We willen jullie ook graag verwelkomen op deze zaterdagnamiddag, 23 maart te Sint-Martens-Bodegem.

Wanneer: 23 maart 2013, om 15:00 uur
Waar: Huisje Mostinckx, Dorpsplein 5, Sint-Martens-Bodegem
Info en inschrijving: Joris Vanderveken, joris.vanderveken@telenet.be, T. 0474 32 46 00 of Dirk Remaut, dirk.remaut@pandora.be, T. 0473 36 26 35

SINT-PIETERS-LEEUW: – Op het schuttershof van de Sint Sebastiaansgilde kon de pret deze week weer niet op. De schutters die het koude vriesweer trotseerden waren allemaal verkleed. De jaarlijkse carnavalsschieting begint onder de leden intussen een vaste traditie te worden. Nogmaals mag blijken dat de schuttersgilde van Sint-Pieters-Leeuw weliswaar 525 jaar oud mag zijn, maar springlevend is.
2013-03-13-sint-sebastiaan_carnaval
Op 1 mei is het initiatieschieting van 10u tot 13u. Dan kan iedereen eens proberen om een vogeltje op de wip neer te halen. http://www.sintsebastiaan.be

interesse voor infoavond sp.a over Groene en goedkope energie

SINT-PIETERS-LEEUW: – Gisteren zakte er aardig wat volk af naar de info-avond van sp.a Sint-Pieters-Leeuw voor de groepsaankoop van gas- en elektriciteit in de Babbelaar te Ruisbroek.
2013-03-14-spa-samenaankoop
Kurt Annendijck, secretaris van sp.a Sint-Pieters-Leeuw: “Dit is al het derde jaar dat we een groepsaankoop organiseren en we merken dat er nog geen sleet op komt. Het aantal mails, telefoontjes over deze groepsaankoop neemt alsmaar toe. Vandaar dat we in Ruisbroek een info-avond organiseerden.”Het concept is simpel: je schrijft je in voor een groepsaankoop van elektriciteit en/of gas, wij organiseren een groepsaankoop. Eind mei, begin juni sturen we je dan een mail of brief met de prijs die we verkregen hebben. Het is pas op dat moment dat je moet beslissen of je de overstap doet of niet. Er is dus geen enkele verplichting aan verbonden. Wie geïnteresseerd is kan een kijkje nemen op http://www.samenstroom.be of contact opnemen met Kurt Annendijck op 0479/56.47.98.Voor wie er niet bij kon zijn: volgende maandag is er nog een infoavond in Halle: De Mouterij’ (ingang links van de taverne, eerste verdiep), Meiboom 20, 1500 Halle

Burgemeesters steunen verzet tegen Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap

SINT-PIETERS-LEEUW / REGIO: – De Vlaams-Brabantse burgemeesters Luc Deconinck (Sint-Pieters-Leeuw), Willy Segers (Dilbeek), Theo Francken (Lubbeek) en Dominick Vansevenant (Keerbergen) sluiten zich aan bij het verzet tegen de Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap (BHG). Ze vallen ten persoonlijke titel de beroepen bij die enkele Vlaams-Brabantse gemeenten indienden bij het Grondwettelijk Hof. Gisteren erkende ook de Vlaamse regering dat er problemen zijn rond de BHG.

Luc-DECONINCK_burgemeester_Sint-Pieters-LeeuwWij willen vooral de gemeenten steunen die het lef hebben om naar de hoogste rechtbank van het land te trekken om de BHG te laten vernietigen. Die actie wordt gesteund door Vlaams-Brabantse afdelingen van zowat alle partijen: CD&V, Open vld, sp.a en N-VA. Om te tonen dat ze er niet alleen voor staan, sluiten wij ons als burgemeesters bij de actie aan’, zegt initiatiefnemer Luc Deconinck,van Sint-Pieters-Leeuw.

Eerder diende de N-VA in Vlaams-Brabantse gemeenten een motie in waarin de gemeente verklaart niet te zullen deelnemen aan de Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap. Verschillende CD&V- en Open vld-afdelingen steunden die motie. ‘Niet omdat ze tegen samenwerking met Brussel zijn. Wel omdat ze niet verplicht deel willen uitmaken van die BHG. Want net dat verplicht lidmaatschap is voor Franstalige politici de aanleiding om de BHG te beschouwen als een vehikel voor de uitbreiding van Brussel. Zo werd heel de BHG-constructie vergiftigd. Samenwerken met Brussel is nog altijd iets anders dan er deel van uitmaken,’ stelt Dilbeeks burgervader Willy Segers.

Gisteren erkende de Vlaamse regering uitdrukkelijk het probleem van het verplicht lidmaatschap van de Vlaams-Brabantse gemeenten bij de Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap. In het Vlaams parlement legde minister Bourgeois uit dat de Vlaamse regering geen samenwerkingsakkoord zal sluiten over de BHG zolang het Grondwettelijk Hof zich niet heeft uitgesproken over de beroepen die werden ingediend. Theo Francken: ‘Volgens sommige parlementsleden zoals Eric Van Rompuy was er geen enkel probleem met die BHG en het verplicht lidmaatschap van de gemeenten. We zijn zeer tevreden dat de Vlaamse regering nu duidelijk maakt dat er zich wel degelijk problemen stellen.’

In Overijse, Landen en Steenokkerzeel gingen de lokale CD&V, Open vld, sp.a en N-VA zelfs nog verder en trok men naar het Grondwettelijk Hof. ‘Bij die beroepen sluiten wij ons nu aan en komen we tussen met een eigen verzoekschrift. Dit is een actie van verschillende lokale partijafdelingen ten voordele van het Vlaams karakter van onze streek. Zoiets moeten we steunen, over partijgrenzen heen,’ besluit de Keerbergse burgemeester Dominick Vansevenant.

agenda VVPV: Mooi zijn zonder bloemen

SINT-PIETERS-LEEUW: – De Vlaamse Vasteplantenvereniging, regio Pajottenland (VVPV) organiseert op vrijdagavond 22 maart 2013 komen Vera en Dirk Ampe ons het ruime assortiment varens voorstellen in hun voordracht ‘Mooi zijn zonder bloemen’.

Wie zich de voordracht herinnert over schaduwplanten die Vera en Dirk ons in het verleden brachten, en wie hun Pokertuin heeft gezien, zal deze datum zeker met stip in de agenda noteren.

Alle voordrachten van VVPV vinden plaats in het kasteel van Coloma, Jozef De Pauwstraat 25 te Sint-Pieters-Leeuw en beginnen om 20.00 uur.

agenda: De Nacht van de Geschiedenis 2013

2013-03-19- Nacht van de Geschiedenis 2013VLEZENBEEK: – Op dinsdag 19 maart 2013 vindt de elfde Nacht van de Geschiedenis plaats. De elfde Nacht staat volledig in het teken van de vakmannen en -vrouwen.

Davidsfonds Sint-Pieters-Leeuw & Vlezenbeek nodigen u tijdens de Nacht van de Geschiedenis uit om 20.00 uur in Brouwerij Lindemans, Lenniksebaan 1479, Vlezenbeek.

Deze elfde Nacht van de Geschiedenis stelt vakmanschap in het licht.
In de brouwerij van Lindemans speelt het Davidsfonds een thuiswedstrijd.
Deze meest gerenommeerde vakman van de gemeente voert geuze, kriek, faro en framboise uit tot in de Verenigde Staten en China.
Gastspreker Sven Gatz, Directeur Unie van Belgische Brouwers vertelt ons over het vak en het product.

Nadien wordt u nog een glas aangeboden.
Iedereen welkom – gratis toegang

Geuze Moriau blijft bestaan

Moriau-GeuzeSINT-PIETERS-LEEUW: – Eind deze maand sluit café Moriau aan de Rink zijn deuren. Frank Cnudde en Mireille Moriau hielden het café Moriau 36 jaar open. Voor de familie Moriau eindigt hiermee een tijdperk van 70 jaar achter de toog.

Dranken Schoentjes uit Sint-Pieters-Leeuw zal ook in de toekomst blijven de Geuze Moriau verdelen die gebrouwen wordt bij brouwerij Boon in Lembeek.

Geuze Moriau is een klassieker onder de Belgische Bieren. Door de spontane gisting en een rijping van 2 jaar op houten vaten bekomt het bier de zeer speciale wijnsmaak die het reeds meer dan 2 eeuwen kenmerkt.
.

Moriau-Geuze_OlivierOlivier Huygens , Schoentjes dranken: ” De Geuze “Moriau” zal nog steeds blijven bestaan en wij doen er alles om deze via alle kanalen tot de mensen te brengen. De Geuze “Moriau” kan zich zeker onderscheiden van alle andere geuzen, hij is zurig in de mond zacht van smaak en heeft een heerlijke, aangename en volmondige afdronk. Ideaal als aperitief maar ook ideaal bij vele Vlaams-brabantse gerechten. (Pensen, Worsten, Boterham met Perskop, paté of plattekaas, Plat Spéciale).

Reeds enkele cafés in Sint-pieters-Leeuw, zoals bvb “in het t’Smis Van Mekingen” schenken deze geuze al jaar en dag. Vele wielertoeristen weten reeds jaren de weg te vinden en aanzien dit als ideale halte om met een lekkere geuze even uit te rusten. Maar omwille van de sluiting van café Moriau zijn we bezig om hem te promoten in meerdere omliggende cafés zodanig dat eerdere klanten van café Moriau hem daar ook zullen blijven kunnen drinken. Ook in onze drankencentrale kan iedereen hem blijven aankopen. Via onze groepering “Prik&Tik” verdelen wij reeds jaren deze Geuze naar 80 andere bierhandelaars die eveneens lid zijn van de groepering. Wij hebben ons enkele jaren veilig gesteld en een patent genomen op het recept en de naam. Omdat onze “Geuze Moriau” steeds meer geliefd wordt en aldus een sterke verhoging kent hebben we 1 jaar geleden besloten om nog een authentiek glas en bierviltjes te laten maken “.

Sint-Pieters-Leeuw wil een propere gemeente zijn

letsdoitSINT-PIETERS-LEEUW: – Tijdens het weekend van 15 tot 17 maart 2013 organiseert LET’S DO IT ! BELGIUM haar 2de editie van deze nationale campagne tegen zwerfvuil en sluikafval.
Ook Sint-Pieters-Leeuw neemt deel aan de actie.

Stoor jij je ook aan al het zwerfvuil in jouw buurt? Wil jij mee het teken geven dat zwerfvuil niet meer kan? Neem dan contact op met de dienst Leefmilieu. Zij zorgen dan voor het nodige materiaal, zodat jij ook je eigen buurt kan opruimen. Het opgeruimde afval wordt achteraf op een afgesproken plaats opgehaald.

Contacteer de dienst leefmilieu van Sint-Pieters-Leeuw voor alle info:
02 371 63 53 – leefmilieu@sint-pieters-leeuw.be

2013-03-13-aankondiging-zwerfvuilacties

Grote opkuisactie in Ruisbroek
Zaterdag 16 maart 2013 van 9.30 tot 11.30 uur
Help je mee?
Afspraak om 9.15 uur op het Kerkplein.
Alle materiaal is ter plaatse aanwezig.Breng vooral uw goed humeur mee!

basisschool-Wegwijzer_Ruisbroek BASISSCHOOL WEGWIJZER HELPT RUISBROEK PROPER TE MAKEN
De gemeentelijke basisschool Wegwijzer uit Ruisbroek zal een handje toesteken om Ruisbroek proper te maken. Vrijdag 15 maart gaan het derde, vijfde en zesde leerjaar langs verschillende straten in Ruisbroek zwerfvuil opruimen. Ze vertrekken omstreeks 13.30 uur aan de school  en ronden af tegen 15.00 uur. Het vierde leerjaar zal de week nadien een ronde doen.

.

Gunther Coppens, Milieu schepen: ” Met de opruimactie in het weekend van 15 tot 17 maart is het de bedoeling dat we bij wijze van spreke ‘iedereen uit zijn kot’ krijgen. Om de straten in zijn buurt proper te maken en zwerfvuil geen kans te geven. Het is dus een oproep aan iedere individuele burger, aan iedere vereniging, organisatie,… om naar buiten te komen. De gemeente zal het materiaal ter beschikking stellen. Zoals knijpers, vuilzakken, handschoenen,…  Al wat nodig is om zwerfvuil op te ruimen. 
Het is dus echt een warme oproep naar alle inwoners van Sint-Pieters-Leeuw en zijn deelgemeenten.
En ook ikzelf en heel wat andere gemeenteraadsleden zal je dat weekend tegenkomen terwijl we mee zwerfvuil opruimen.”
Vorig jaar heeft Sint-Pieters-Leeuw ook al meegedaan aan de ‘let’s do it’  actie. 15 vrijwilligers verzamelden toen 21 zakken zwerfvuil bij elkaar. Ook met de scholen worden er regelmatig zwerfvuilacties georganiseerd. In 201 1 raapten Ave-Maria, Wegwijzer, Den Top, Sint-Lutgardis, Sint-Stevens, Groene Parel en Populiertje samen 740 kg zwerfvuil op. In 2012 werd de actie herhaald en ruimden Jan Ruusbroec. Sint-Stevens, De Groene Parel, Don-Bosco, SÍnt-Lutgardis, Populiertje en Ave Maria 650 kg zwerfvuil op.
In 2012 raapten de gemeentediensten ook 119.560 kg zwerfvuil op en de kostprijs hiervan was 15.335 euro

agenda: Moustache

SINT-PIETERS-LEEUW: – De leiding van Chiro Snoopy presenteert ‘Moustache op zaterdag 16 maart 2013.

Dresscode: Een snor van haar/textiel/plastic is een absolute must en levert je een gratis drankje op. Stift of schmink worden ook geapprecieerd maar daarvoor krijg je geen beloning

LINE UP
~ 21u00 – 22u30: Sound of the Basement
~ 22u30 – 00u00: Konkrete Kaos
~ 00u00 – 01u30: Deejay Vega
~ 01u30 – 03u00: DB Laaionhead
Voorverkoop: € 3 – Kassa: € 5

agenda: infosessies diabetes 2013

2013-11-02-flyer_infosessies-diabetesREGIO: – Diabeteswerkgroep Halle trapt op zaterdag 23 maart 2013 van 10.00 tot 12.30 uur de reeks infosessies diabetes af. De eerste algemene infosessie gaat door in De Lemoon te Lembeek.

Diabetespatiënten zijn uiteraard welkom, maar ook vele anderen: familieleden van diabetespatiënten, zorgverleners, andere geïnteresseerden, …

Boeiende spreekbeurten van een diëtist, een podoloog, een diabeteseducator, een kinesist en de zorgtrajectpromotor staan op het programma. Ook een huisarts en een verantwoordelijke van de Vlaamse Diabetes Vereniging zullen van de partij zijn. Staaltjes en folders worden uitgedeeld en er wordt een kleine gezonde snack voorzien.

De infosessie is gratis maar inschrijving is vereist: dit kan via zorgtrajecten@artsenkring.be of via 0474 20 58 40 (Annelies Molein).

Meer infowww.diabeteswerkgroep.be – zorgtrajecten@artsenkring.be