Bevraging mantelzorgers over de gemeentelijke mantelzorgcafés en praatcafés dementie

2023-12-30-affiche-bevraging-mantelzorgersSINT-PIETERS-LEEUW: – Ben je een mantelzorger en wil je de gemeente helpen om de mantelzorgcafés en praatcafés dementie beter af te stemmen op je noden?
Vul dan voor 31 december 2023 de enquête in – klik hier.
Vul je liever een papieren enquête in? Je kan deze ophalen en terug inleveren in de Leeuwse lokale dienstencentra.

Het lokaal bestuur van Sint-Pieters-Leeuw wenst mantelzorgers zo goed mogelijk te ondersteunen. Naast de financiële tegemoetkoming (de Leeuwse Zorgpremie), organiseren ze sinds enkele jaren ook mantelzorgcafés en praatcafés dementie.

Om de ondersteuning van mantelzorgers beter af te stemmen op jouw noden en behoeften, willen ze mantelzorgers vragen om de vragenlijst in te vullen. Aan de hand van jouw antwoorden kan de gemeente dan aanpassingen doorvoeren om de aard, kwaliteit en toegankelijkheid beter af te stemmen op jouw wensen.

‘t Ruilhuisje zoekt vrijwilligers

ZUUN: – Voor ’t Ruilhuisje, de ruilwinkel van Huis van het Kind, is de gemeente op zoek naar enkele gemotiveerde vrijwilligers die de klanten onthalen in de winkel, het ruilsysteem uitleggen, de ingebrachte kledij nakijken, de winkel opruimen en de klanten begeleiden bij hun aankopen en die ook registreren.

Je komt tijdens het werk in contact met verschillende mensen en werkt samen met toffe collega-vrijwilligers! Daarenboven ben je ook verzekerd en organiseert de gemeente 2 keer per jaar een fijn waarderingsmoment voor haar vrijwilligers.
Wanneer?
1 keer per week of 1 keer om de twee weken op maandag van 14 tot 17 uur of op donderdag van 9 tot 12 uur. Of een keer per maand op maandagavond van 16 tot 19 uur.
Goesting om erin te vliegen?
Neem contact op met Huis van het Kind (Arthur Quintusstraat 20) via huisvanhetkind@sint-pieters-leeuw.be of 0497 51 68 66.

Meer weten over ‘t Ruilhuisje – klik hier

bepaal mee de 4de fase van het participatietraject voor een volwaardig gemeenteplein in Zuun

ZUUN: – Vandaag start de gemeente met de vierde en laatste fase van haar participatietraject voor een volwaardig gemeenteplein in Zuun.
Deze keer kan er online gestemd worden op het favoriete ontwerp voor de inrichting van het middenplein en de recreatieve zone.
Tot 30 november 2023 kan je op leeuwdenktmee.be/zuun je stem uitbrengen op het scenario dat jouw voorkeur geniet.

De Arthur Quintusstraat krijgt voor de schoolingang en de kerk een pleinfunctie met verzinkbare palen. Voor dit project rekend de gemeente op jouw hulp. Jij kan immers mee beslissen over de inrichting van de parking, het plein en de recreatieve zone. Van 31 oktober 2023 tot 30 november 2023 loopt de 4de en laatste fase waarin men kan stemmen voor de inrichting van het plein en de recreatieve zone.

Het studiebureau heeft intussen 3 mogelijke scenario’s uitgewerkt voor de inrichting van het middenplein en de recreatieve zone. Hierbij hebben ze rekening gehouden met alle ontvangen suggesties voor de invulling van het plein uit participatiefase 2.

– scenario parkzone : we creëren een gezellig dorpsparkje met lage beplanting en zitbanken voor de buurtbewoners.
scenario spel en sport : we creëren sport- en speelruimte door het toevoegen van natuurlijke speelelementen en een basketbalveldje.
scenario speelweide : we creëren een ruimte waarbij we inzetten op het vrij spelen zonder extra sport- en speelelementen toe te voegen.

In elk scenario zijn er petanquebanen voorzien, blijven de bestaande loofbomen bewaard en komt er achteraan een toegang voor wagens (leveringen/hulpdiensten) in waterdoorlatend materiaal. Door de keuze voor de minimale parking uit de vorige stemmingsfase blijft ook een groene speelzone achter de kerk behouden.
Op 12 december 2023 maakt de gemeente het verkozen ontwerp bekend.


Wat ligt reeds vast voor het toekomstige “Ghislaine Humbeeckplein”?

De Arthur Quintusstraat, voor de schoolingang en kerk, krijgt een pleinfunctie. Er worden verzinkbare palen aan de rand van het plein voorzien om het plein op nader te bepalen momenten autovrij te maken.
Bewoners van het plein, begrafenisondernemers, kerkfabriek, huisvuilophalers … krijgen een licentie om de verzinkbare palen te laten zakken, indien nodig.

Door het creëren van een plein op de Arthur Quintusstraat, wordt de straat (tijdelijk) onderbroken voor het doorgaand gemotoriseerd verkeer. De twee stukjes doodlopende straat, die zo ontstaan, zullen ingericht worden als fietsstraat. Fietsers zullen over het plein kunnen rijden, langsheen de verzinkbare palen.

De haakse parkeerplaatsen tegenover de schoolingang (14 pl.) en de kleine parking (23 pl.) naast de kerk verdwijnen. De petanquebanen en het speelgedeelte voor de jeugd, nu gelegen aan de achterzijde van de kerk (Ghislaine Humbeeckplein), verplaatsen we naar een recreatieve zone op de plaats van de huidige parking naast de kerk, die uitgebreid wordt met de aankoop van een stuk privaat terrein.

Achter de kerk creëren we een parking, goed voor maximum circa 75 parkeerplaatsen. Dit is ongeveer een verdubbeling ten opzichte van de huidige situatie. We streven naar een meervoudig gebruik van de parking (start en einde van de school, evenementen in de parochiezaal en/of kerk, buurtparking voor de omgeving). Aan de voorzijde van de kerk behouden we twee parkeerplaatsen voor mensen met een beperking, alsook een plaats voor de ceremoniewagen bij begrafenissen.

Op de Georges Hensmansstraat voorzien we een Kiss&Ride ter hoogte van de nieuwe parking. Via een veilige loopstrook kunnen kinderen, die er worden afgezet, veilig naar school wandelen. We stellen éénrichtingsverkeer in op de G. Hensmansstraat, van de G. Wittouckstraat naar de Jan Vanderstraetenstraat. Ter hoogte van de parking leggen we de G. Hensmansstraat verhoogd aan.

Definitief ontwerp gemeenschapshuis Oudenaken

OUDENAKEN: – De kerk van Oudenaken wordt omgevormd tot een gemeenschapshuis op maat van het dorp. Het definitieve voorontwerp is nu bekend.

Het wordt een ontmoetingsplek waarbij de bestaande volumes en het karakter van de kerk bewaard blijven. Zo behoud de gemeente de centrale ruimte van de kerk als een open en flexibel in te richten ruimte die kan dienen voor hobbyklassen, ontmoetingsmomenten, kaartavonden … Het licht verhoogde koor en de eerste travee lenen zich ideaal voor (school)voorstellingen, lezingen en toneel. Ook uitgebreidere feesten en restaurantdagen vinden hier hun plek doordat er voldoende ruimte is voor het plaatsen van tafels en stoelen.

In de open ruimte komen enkele hedendaagse volumes die gebruiks- en circulatiezones creëren. Zij zorgen ervoor dat de kerk haar open structuur behoudt. Twee volumes aan de centrale as voorzien sanitair. Een derde, langgerekt volume vormt dan weer een scheidend element tussen de centrale zaal en de leskeuken dat kan worden gebruikt als doorgeeftoog bij evenementen of als bijkomende werkruimte tijdens kooklessen.

Achter dit scheidend element komt er ruimte voor een professionele keuken met voldoende plaats voor voorraad, koelkast, oven … die kan dienstdoen als leskeuken en als volwaardige keuken voor bijvoorbeeld eetkermissen. Verder komt er een besloten ruimte voor kleinere vergadergroepen. De aangrenzende ruimte wordt ingericht als technische ruimte en berging.

Het nieuwe voorontwerp zorgt voor een totale beleving van de kerk. Zo kan je vanop de nieuwe tussenvloer de kerk op hoogte beleven. De ruimte wordt flexibel ingevuld als uitbreidingsruimte van het gelijkvloers of als aparte zone voor vergadermomenten, lezingen, tentoonstellingen …

Langs de kerk wordt een nieuw toegankelijk pad aangelegd dat de verbinding vormt tussen de binnen- en buitenruimte.
Vanuit de kerk zal je glimpen kunnen opvangen van het groen op het plein en vanop het toegangspad heb je dan weer inkijk in het kerkgebouw.
In het voorontwerp werd verder veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Zo zullen onder andere technische voorzieningen op termijn gekoppeld kunnen worden op alternatieve energie en wordt hemelwater opgeslagen en gerecupereerd voor de sanitaire voorzieningen. Ook aan het akoestisch comfort van de ruimtes werd bijzondere aandacht besteed.

vzw creakampen ’t Bezenhof organiseert een gratis wandelzoektocht

VLEZENBEEK: – Tijdens de herfstvakantie kan iedereen deelnemen aan een gratis ” ’t Bezenhof- wandelzoektocht” in Vlezenbeek. De deelnemers maken kans op een creapakket.
Lenny van Hassel: “Tijdens de herfstvakantie kan je nog tot en met zondag 5 november 2023 deelnemen aan een interactieve wandelzoektocht. De tocht bedraagt 3,6km.
Je kan de wandeling doen wanneer je zelf wil en je kan het startpunt en de richting aan de hand van het kaartje zelf bepalen. Het belangrijkste is dat je de wandeling helemaal uitstapt! Op de fiche vind je 12 foto’s, van enkele van onze dieren, terug. Doorheen de wandeling zal je op 11 locaties één van deze dieren terugvinden in houten miniatuurversie. De bedoeling is dat je de dieren, die je tegenkomt op de wandeling, schrapt op de spelfiche, tot er 1 overblijft.
We maken het je niet gemakkelijk… Je moet dus echt je ogen openhouden tijdens de wandeling.
Om het nog leuker en interactiever te maken, is er bij elk diertje dat je tegenkomt een doe-opdracht dat je ter plaatse kan uitvoeren voor de fun.

De spelfiche met het juist ingevulde antwoord mag je bezorgen in de brievenbus: Appelboomstraat 156, of via sociale media, ten laatste op zondag 5 november. De winnaar wint een creapakket.

Meer info over Creakamp ’t Bezenhof via: www.tbezenhof.com

Agenda: 48ste smulfestijn

SINT-PIETERS-LEEUW: – De Leeuwse Wielertoeristen nodigen u uit op hun ’48ste smulfestijn’.

Vernieuwde kaart met vol-au-vent, stoofvlees en plat spécial.
• Vrijdag 3 november 2023 vanaf 18 uur
• Zaterdag 4 november 2023 vanaf 17 uur
• Zondag 5 november 2023 van 11.30 tot 16 uur
In de Sint-Lutgardiszaal, naast de kerk van Zuun.

Agenda: 37ste spaghetti kermis Chiro Snoopy

SINT-PIETERS-LEEUW: – Reeds voor de 37e keer verwent Chiro Snoopy chirominnend Leeuw en omstreken met de lekkerste gerechten in de parochiezaal van Sint-Pieters-Leeuw, in de René Balléstraat 6.

Kom met tof gezelschap genieten van onze lekkere dranken en gerechten zoals: – Aperitief Snooperke – Lookbroodjes en Bruchetta’s – Kaas- en garnaalkroketten – Croque Monsieur en Croque Hawaii – Spaghetti Bolognaise – Penne alla matriciana – Penne alla Norma (Vegetarisch)

Iedereen is welkom op zaterdag 4 november van 11u tot 22u en zondag 5 november2023 van 11u tot 20u.

inzamelactie: Ieder kind een Sint

VLEZENBEEK: – Nog even en dan is de Sint weer in het land. Ongetwijfeld heeft Hij dan weer een heleboel mandarijntjes, speculaas, snoepgoed… mee, en ook heel wat speelgoed.
Jammer genoeg is dat niet het geval bij alle kinderen in onze buurt. Daarom wil KWB Vlezenbeek hierbij een helpende hand bieden met de actie “Ieder kind een Sint”.

KWB Vlezenbeek: “We willen hierbij de rollen een keertje omdraaien en vragen aan de kinderen of zij nog bruikbaar speelgoed, waar ze niet meer mee spelen, hebben om aan de Sint mee te geven. Het is eens iets anders: de Sint die krijgt en herverdeelt.
We zoeken vooral speelgoed dat nog in (zeer) goede staat is, zonder ontbrekende stukken. Veilig en verantwoord speelgoed dat kinderen boeit en laat uitproberen. Denk maar aan gezelschapsspellen, lego, Duplo, puzzels,…

Het speelgoed mag ingeleverd worden op zaterdag 4 november 2023
Tussen 14-17 uur tijdens het KWB blokjesfestival in de Parochiezaal, Dorp 48 te Vlezenbeek.
Piet zal dan langskomen om het speelgoed op te halen en te bezorgen aan vzw Baobab.


Inschrijven blokjesfestival 2023
KWB Vlezenbeek organiseert op zaterdag 4 november 2023 van 14u tot 17u haar ‘blokjesfestival’ in de parochiezaal.
Een gratis namiddag lego plezier voor jong en oud. Laat je fantasie de vrije loop.
Alle kinderen van harte welkom, maar vergezeld door minstens 1 volwassene.
Inschrijven ten laatste op 31 oktober via: info.kwbvlezenbeek@gmail.com
KWB zorgt voor pannenkoeken en drank aan democratische prijzen.

Halloweenparty Riverboots

VLEZENBEEK: – Op zondag 29 oktober 2023 organiseerde de Riverboots een halloweenparty in de Merselborre.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Lekker griezelen en vooral dansen. Iedereen was mooi verkleed en danste er op los.
Er heerste een gezellige griezelige sfeer. Iedereen kreeg drankjes, snoep en vooral lekkere soep aangeboden door de organisatie.

Soep’er Cas 5.0 tvv Kiekafobie

SINT-LAUREINS-BERCHEM: – Steve Van Nechel en Ilse Leyssens organiseerden vandaag samen met heel wat vrijwilligers: “SOEP’er CAS 5.0” tvv Kiekafobie.

Ook jaar gaat de volledige opbrengst van de verkoop van de 1000 liter pompoensoep naar Kiekafobie (www.kiekafobee.be). Met het project Noctiluca realiseert Kiekafobee vakantie voor kinderen met een levensbedreigende ziekte. Cas, het zoontje van Steve en Ilse, overleed in juni 2018 aan de gevolgen van een stofwisselingsziekte.
Dit jaar was ook het Leeuwse clownsduo Pipo & Pipette erbij tot groot plezier van de jongste aanwezigen.
Heel wat gezinnen namen nadien ook nog deel aan de fakkeltocht.

Deze slideshow vereist JavaScript.

De foute rolstoelparty special voor anderskinderen

VLEZENBEEK: – In de Merselborre organiseerde vzw Smile To Me de foute rolstoelparty special voor 44 anderskinderen. Dit evenement was speciaal ontworpen om anderskinderen een dag vol plezier en vreugde te bezorgen. Anderskinderen, kinderen en jongvolwassenen met ernstige fysieke en/of mentale beperkingen stonden centraal tijdens deze bijzondere dag.

Er was een gevarieerd programma met goochelaars, zangers en een muziek-,licht- en dansshow. Ook waren er creatieve hoekjes voor schminken, tattoos, polsbandjes maken en muzikale ontdekkingen. En natuurlijk was er de foute rolstoelparty. Wie even tot rust wou komen kon terecht in de snoezelruimte.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Leeuwse Cultuurraad plant paasbloemen aan Landhuis De Viron

SINT-PIETERS-LEEUW: – Vandaag 28 oktober was het weer paasbloemen planten geblazen voor de Leeuwse Cultuurraad. Meer dan twintig vrijwilligers waren present in het domein de Viron om 3500 bloembollen aan moeder aarde toe te vertrouwen. Langsheen de Joseph Depauwstraat en in het domein de Viron zelf verwachten we een kleurrijke lente in 2024.


Voorzitter Hubert Avaux:”Ik ben zeer trots op deze meer dan 30 jaar oude traditie. Dit jaar was er bovendien een zeer goede samenwerking tussen gemeentebestuur en ANB. Nieuw is dat op verzoek van ANB naast paasbloemen ook andere lentebloeiers gepland werden. Verheugend is ook het stijgend aantal vrijwilligers. De vzw (T)rots kwam ons dit jaar meer dan een handje toesteken zodat de klus in minder dan twee uur geklaard was. Tijdens een gezellige broodjesmaaltijd achteraf werden reeds plannen gesmeed voor oktober 2024.”

Deze slideshow vereist JavaScript.

Paasbloemen aan gedenksteen markies Paul Arconati-Visconti
In de marge van de beplanting met bloembollen van het voorplein van het Landhuis de Viron door de Cultuurraad van Sint Pieters Leeuw ,zijn er ook nog enkele bloembollen geplant naast het mooie kerkje van Vlezenbeek waar vorig jaar al 3500 bollen geplant werden. Met deze planting voor zijn gedenksteen brengen we de markies Paul Arconati-Visconti in herinnering.
Paul Arconati-Visconti was een excentrieke man die in 1800 burgemeester van Brussel geweest is en die ook een grote bewonderaar was van Napoleon, waarvoor hij de triomfboog in het kasteelpark gebouwd heeft in 1806.De markies heeft ook enkele geschriften nagelaten waaronder een plan voor wereldvrede, wat in deze tijden van nut kan zijn.

Pieter De Ridder: “Paul Arconati-Visconti verdient onze bloemen omdat hij veel voor de bevolking van Vlezenbeek en Gaasbeek gedaan heeft en omdat hij kunstenaars en wetenschappers financieel geholpen heeft. Hij heeft in Gaasbeek ook een school opgericht voor sociaal achtergestelde jongens en in Vlezenbeek heeft hij de renovatie van de kerk betaald.Op het einde van zijn leven vertoonde Paul bizar en mystiek gedrag. Hij had geen kinderen en wou begraven worden naast de kerk van Vlezenbeek. Toen hij zijn einde voelde naderen kocht hij zijn eigen doodskist, en gebruikte die om erin liggend te mediteren. Hij begon ook met zijn handen zijn eigen graf te graven naast de kerk, waar nu de bloembollen staan. Dagelijks werd de put wat groter ,maar op een dag moest een kerkganger dringend een grote boodschap achterlaten en vond niets beter dan die put. Toen Paul ’s anderendaags verder kwam graven en de vuiligheid aantrof besloot hij maar om zich in Gaasbeek te laten begraven.
Volgende lente ,wanneer de bezoekers van het kasteel van Gaasbeek voor het eerst zullen kennismaken met de nieuwe kamer ter ere van Paul-Arconati zullen in Vlezenbeek enkele gele paasbloemen aan hem herinneren en zal de hosta die nu met Allerheiligen de plaats siert, opnieuw uit de grond komen : de plant heet ‘Pauls’Glory’.

1 jaar lezerscollectief WZC Sint-Antonius

SINT-PIETERS-LEEUW: – In WZC Sint Antonius vieren ze 1 jaar bezig zijn met hun ‘lezerscollectief’ voor de bewoners.

Ergotherapeute Anja Vandermotten en vrijwilligster Krista Kemps zijn de bezielers van dit project. Lees groepen organiseren in verschillende leesniveaus bij de bewonersvan wzc Sint-Antonius is een succes.

Lichtjeswandeling Don Bosco

SINT-PIETERS-LEEUW: – Don Bosco organiseerde vanavond haar jaarlijkse “Lichtjeswandeling”.
2023-10-27-Lichtjeswandeling (1)
Op twee tijdstippen kon men met lampionnen, zaklampen en andere lichtjes een mooie tocht maken in een warme gezellige sfeer.
Nadien kon men nog iets drinken of opwarmen met een heerlijke soep.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Bergensesteenweg fasewissel op 14 november: werken op weghelft richting Brussel tussen Laurierplein en Frans Baesstraat

SINT-PIETERS-LEEUW: – Sinds eind mei 2023 werken Wegen en Verkeer, Aquafin en de gemeente Sint-Pieters-Leeuw aan fase 4 van de herinrichting van de Bergensesteenweg. In de zone tussen het Laurierplein en de Frans Baesstraat wisselen de riolerings- en wegenwerken volgens de huidige planning op dinsdag 14 november 2023 van kant. Het einde van de werken op de weghelft waar het verkeer normaal richting Brussel rijdt (fase 4B), wordt ingeschat op 30 mei 2024. Op de Bergensesteenweg blijft in beide rijrichtingen steeds één versmalde rijstrook in beide richtingen open voor doorgaand verkeer.

Start fase 4b tussen Laurierplein en Frans Baesstraat
Vanaf dinsdag 14 november 2023 verschuift de werfzone naar de weghelft richting Brussel. Tussen het Laurierplein en de de Frans Baesstraat krijgt de weg een gescheiden rioleringsstelsel en veilige fiets- en voetpaden. Er komt een afslagstrook naar de Jan Vanderstraetenstraat, komende vanuit Halle. Het kruispunt van de Bergensesteenweg met de Jan Vanderstraetenstraat en de Frans Baesstraat wordt een volwaardig kruispunt met slimme verkeerslichten waar fietsers en voetgangers in de toekomst veilig kunnen oversteken.

Bergensesteenweg open voor verkeer, Laurierplein afgesloten
Tijdens de werken van fase 4b rijdt doorgaand verkeer tussen Halle en Brussel in beide richtingen over één versmalde rijstrook langs de werfzone op de al afgewerkte weghelft. De toegangen naar het Laurierplein zijn afgesloten. Lokaal verkeer ontsluit best via de Olmenlaan als men richting Brussel wil rijden en via de Ruisbroeksesteenweg als men Halle als bestemming heeft.

Jan Vanderstraetenstraat opnieuw open
Ook de werken in de Jan Vanderstraetenstraat zijn bijna klaar. Vanaf dinsdag 14 november wordt de straat opnieuw opengesteld, maar geldt er een rechts-in, rechts-uit- principe. Enkel verkeer vanop de Bergensesteenweg komende vanuit Brussel kan er inrijden, terwijl verkeer enkel kan uitrijden richting Halle.

Oude steenweg in het nieuw
Het Agentschap Wegen en Verkeer, Aquafin en de gemeente Sint-Pieters-Leeuw werken aan de herinrichting van de Bergensesteenweg in Sint-Pieters-Leeuw. De komende jaren krijgt het volledige stuk tussen de Ruisbroeksesteenweg en de Brusselbaan, zo’n 2,5 kilometer, een grondige opknapbeurt. Onder de grond komt 10 kilometer aan nieuwe, gescheiden riolering terwijl bovengronds de weg moderner, veiliger en overzichtelijk wordt ingericht. De ondergrondse werken vragen ongeveer 3,5 jaar werk, de bovengrondse ongeveer 1,5.

Gemeente sluit samenwerkingsovereenkomst af met Forest Fwd voor Damiaanpark en Ruysbroeckveld

SINT-PIETERS-LEEUW: – De gemeenteraad keurde een samenwerkingsovereenkomst goed met Forest Fwd, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ondersteunen van bedrijven die natuur wensen te creëren op terreinen van derden, voor aanplanting van een bedrijfsbos en -natuur voor de Leeuwse projecten: Damiaanpark en Ruysbroeckveld.

Schepen Bart Keymolen: “Vandaag heeft iedereen de mond vol van ‘duurzaamheid ‘. Met het bestuur trachten we op de juiste plaatsen waar mogelijk klimaatrobuust groen te realiseren. Een ambitie die veel geld kost. Met forest fwd hebben we hierin een partner gevonden die bedrijven met dezelfde ambitie naar ons brengt om mee te investeren in publieke duurzame projecten. Meer dan alleen een win-win dus. Elke burger zal hier kunnen van genieten.

Concreet:
• AstraZeneca zal 25000 euro investeren in de aanplant van 1,25 ha publiek groen in Ruysbroekveld.
Begin december zullen we samen met het bedrijf en geïnteresseerde burgers de aanplant aanvatten.”

• DKV/Ergo engageert zich om 16500 euro te investeren in het damiaanpark.
Ook hier zal bijkomende aanplant worden gerealiseerd, alsook een insectenhotel, wilgenhut en een totempaal.

De samenwerking in deze parken zal zonder twijfel een breedgedragen maatschappelijke en ecologische meerwaarde opleveren.”

Minder Mobielencentrale (MMC): meer en meer met wagens van het OCMW

SINT-PIETERS-LEEUW: – Vanaf 1 januari 2024 zal de MMC van Sint-Pieters-Leeuw meer en meer rijden met vrijwillige chauffeurs in wagens die eigendom zijn van het OCMW. Zo hopen we meer vrijwillige chauffeurs te vinden, want met de eigen wagen rijden blijkt voor heel wat vrijwilligers een grote drempel.

In het totaal zullen 4 elektrische voertuigen van het OCMW ingezet worden voor vervoer naar lokale dienstencentra en privé-afspraken zoals ziekenhuisbezoeken, doktersafspraken en kappersbezoeken. Dit aangevuld met eigen voertuigen van vrijwillige chauffeurs, die hiertoe bereid zijn.

Herwig Smeets, schepen van OCMW en sociale zaken: “Voortaan zullen gebruikers van de minder mobielencentrale voor eenzelfde verplaatsing steeds dezelfde prijs betalen.
Voorheen varieerde de prijs voor dezelfde reis, omdat ook de afstand van de chauffeur naar de gebruiker in de berekening werd opgenomen. Vanaf nu zal echter alleen de afstand die de gebruiker tijdens de reis aflegt in rekening worden gebracht. Zo zal een zelfde rit altijd dezelfde kostprijs hebben. Deze wijziging bevordert de duidelijkheid en stelt mensen in staat om van tevoren beter in te schatten wat ze kunnen verwachten.”

De Minder Mobielencentrale biedt een oplossing aan minder mobiele mensen om noodzakelijke verplaatsingen te doen en/of sociale contacten te onderhouden en zo niet te vereenzamen.

De Leeuwse Lokale Dienstencentra zoeken nog naar vrijwilligers voor hun vervoerdienst:
1x per week vervoer van senioren naar de lokale dienstencentra met hun dienstwagen.
Meer info:
• LDC ’t Paviljoentje: 02 377 03 55 – lotte.dierkens@sint-pieters-leeuw.be
• LDC Negenhof: 02 332 59 53 – els.aerts@sint-pieters-leeuw.be
• LDC Meander: 02 370 88 80 – jana.segers@sint-pieters-leeuw.be

Gemeenteraadslid Wim Peeters geeft fakkel door aan Raymond Stiens

2023-10-26-eedaflegging_Raymond Stiens (1)SINT-PIETERS-LEEUW: – De gemeenteraad van 26 oktober 2023 was ook de laatste gemeenteraad van Wim Peeters. De geboren en getogen Leeuwenaar was meer dan 20 jaar gemeenteraadslid, verschillende jaren lokaal voorzitter en fractievoorzitter van cd&v Sint-Pieters-Leeuw en lid van de politieraad.

Wim Peeters: “Na een half leven in de lokale politiek, is het nu tijd voor een nieuw hoofdstuk. Ik ben intussen trotse vader van een tweeling en hoop ook wat meer tijd te kunnen vrijmaken voor mijn andere engagementen zoals het bestuur van JEKA. Ik ben blij dat ik de fakkel kan doorgeven aan goede buurman en vriend Raymond Stiens en wens hem alle succes toe voor de toekomst!

Ook Raymond Stiens is wijd en zijd gekend in Sint-Pieters-Leeuw. Als voormalig gemeenteraadslid, voorzitter van de Landelijke Gilde Leeuw en lid en erelid van verschillende verenigingen in Sint-Pieters-leeuw is hij een vertrouwd gezicht in de gemeente. Ook zijn knappe voetbalcarrière als trainer en topscorer in verschillende Leeuwse clubs heeft daar zonder twijfel toe bijgedragen.

Raymond Stiens: “Ik dank Wim voor zijn jarenlange inzet voor onze gemeente en ben vereerd hem als goede vriend te mogen opvolgen. Ik kijk er dan ook naar uit om opnieuw volop mijn schouders onder het beleid te kunnen steken en mee te ijveren voor een veilige gemeente, een bruisend verenigingsleven en levendige sportclubs.”

Deze slideshow vereist JavaScript.

Nieuwe uitbater De Koetsier vanaf maart 2024

SINT-PIETERS-LEEUW: – Er is een nieuwe uitbater gevonden voor De Koetsier. De gemeenteraad van 26 oktober 2023 keurde de overname van de lopende concessieovereenkomst door Mathias Scheppers en Wendy De Moté goed.
Zij nemen de concessie over vanaf 1 februari 2024 en zullen de zaak opnieuw openen in de tweede helft van maart 2024. De onderhandelingen hiervoor zijn nog lopende.

Jan Desmeth, burgemeester : “We hebben relatief snel een nieuwe uitbater gevonden. De vorige uitbaters hebben de afgelopen jaren bewezen dat deze zaak aantrekkelijk is en prima kan draaien. Deze reputatie heeft zeker geholpen om snel nieuwe uitbaters te vinden. De gemengde beoordelingscommissie van negen personen is ervan overtuigd dat Mathias en Wendy de geschikte kandidaten zijn. We kijken uit naar maart 2024.”
Mathias en Wendy zijn de huidige uitbaters van een horecazaak in het centrum van Halle en wonen zelf in Oudenaken.
Wendy De Moté : “Wij gaan in de toekomst zowel onze zaak in Halle als De Koetsier open houden. Mathias zal zich toespitsen op onze horecazaak in Halle en ikzelf op De Koetsier. We zijn beide al heel ons leven actief in de horeca. Toen we hoorden dat De Koetsier vrijkwam, heeft dit onmiddellijk onze interesse gewekt. We hebben twee goede koks en prima en flexibel personeel. We kijken ernaar uit jullie vanaf maart 2024 te ontmoeten.”
De Koetsier heeft een bijzondere plek in het hart van onze gemeente en is al jarenlang een geliefde ontmoetingsplek voor zowel inwoners als bezoekers. Het bestuur is dan ook verheugd dat het opnieuw een bruisende plek zal worden waar memorabele momenten en smakelijke ervaringen gedeeld kunnen worden.

Groen licht voor ruimtelijke herbestemming in Eikveld

SINT-PIETERS-LEEUW: – De gemeenteraad heeft groen licht gegeven voor de aanstelling van een ontwerper om een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor Eikveld te ontwikkelen. Dit RUP zal een deel van het bestaande Bijzondere Plan van Aanleg Wilderveld vervangen, zoals destijds in 2014 beloofd werd door het gemeentebstuur. Het betreft het gebied waar oorspronkelijk een nieuwe weg tussen de Ruisbroeksesteenweg en de Eiklaan met aangrenzende bebouwing was voorzien, maar dat gaat niet door.

Bart Keymolen, schepen van Omgeving : “Het nieuwe RUP voor Eikveld wordt gekenmerkt door enkele belangrijke aandachtspunten die een cruciale rol zullen spelen bij de herbestemming van dit gebied. Dit omvat het afwerken van het bebouwingsweefsel langs de Ruisbroeksesteenweg en Eiklaan, waarbij het RUP zich zal richten op het verbeteren en voltooien van de bebouwingsstructuur, beperkt tot de stroken langsheen de bestaande uitgeruste wegen. Bovendien zal het plan onderzoeken hoe het binnengebied optimaal benut kan worden, uitgaande van het feit dat daar geen bebouwing zal toegelaten worden. Daarnaast wordt gekeken naar de mogelijkheid om trage verbindingen te creëren tussen de Ruisbroeksesteenweg en de Eiklaan, evenals naar de ontwikkeling van een ruimtelijke en functionele relatie met de begraafplaats in Ruisbroek. Tot slot zal het RUP aandacht besteden aan de landschappelijke inkadering en de buffering van hemelwater.”

Jan Desmeth, burgemeester : “In 2014 is beslist om minder te bouwen in de wijk Wilderveld en meer parkeerplaatsen te voorzien. Het nieuwe RUP Wilderveld verminderde het aantal nieuwe woningen van 786 naar 300 woningen. Voor 2013 werden in dit gebied 42 woningen voorzien. Dit werd door het gemeentebestuur in 2014 vernietigd met de intentie om dit te beperken tot 11 wooneenheden langsheen de bestaande wegen en een volledige vrijwaring van het binnengebied. Met dit RUP zullen we de belofte van 2014 verankeren in een RUP.

Personeelsleden van GBS Leeuw hielden studiedag in de Merselborre

SINT-PIETERS-LEEUW: – Op 1 september 2020 werd de scholengemeenschap GBS Leeuw opgericht. Vanaf dat moment gingen de directeurs van Den Top, ’t Populiertje en Wegwijzer samen met de coördinerend directeur aan de slag om te komen tot een efficiëntere aanwending van de ontvangen middelen van de overheid. Ook netwerking van personeelsleden binnen de scholengemeenschap met dezelfde opdracht kwam aan bod. Zo had er reeds overleg plaats met de zorgcoördinatoren, de beleidsondersteuners en de aanvangsbegeleiders.
Vandaag vond de 1 ste gezamenlijke studiedag plaats. Door de invoering van de nieuwe leerplannen in het gemeentelijk onderwijs is dit een opdracht van elk team en dus een uitgelezen kans om iedereen samen te brengen. Als aanvulling op de nieuwe logo’s van de scholen van begin dit schooljaar werd dat van de scholengemeenschap bekend gemaakt. De studiedag vond plaats in De Merselborre te Vlezenbeek en een 120-tal personeelsleden waren hierop aanwezig.

netwerkmoment lokale bedrijven uit Halle-Vilvoorde

SINT-PIETERS-LEEUW: – Vandaag heel wat geïnteresseerden in Trefpunt Laekelinde op het netwerkmoment voor lokale bedrijven uit Halle-Vilvoorde met als thema diversiteit en anderstaligen op de werkvloer. Boeiende gesprekken en voorbeelden, ook uit onze gemeente Sint-Pieters-Leeuw.

Onder het motto ‘gedeelde kennis is dubbele kennis’, organiseerden de regisseurs sociale economie en werk van Halle- Vilvoorde een netwerkmoment Atelier Halle-Vilvoorde!
Naast enkele boeiende sprekers was er een bedrijfsbezoek aan Vites, Kringwinkel Sint-Pieters-Leeuw. Tevens organiseerden ze in Laekelinde een taalmarkt waar men kon langsgaan bij partners met expertise rond taal.

Vlabinvest investeert in kinderopvang in Sint-Pieters-Leeuw 205.587,02 euro

SINT-PIETERS-LEEUW: – Asse en Sint-Pieters-Leeuw, twee gemeenten uit de Vlaamse Rand, kampen met een achterstand in hun zorgaanbod. Zeker op het vlak van kinderopvang is er een grote nood. Daarom investeert Vlabinvest in totaal 240.465,08 euro in de twee nieuwbouwprojecten in deze gemeenten.

De gemeente Sint-Pieters-Leeuw investeert in een nieuw kinderdagverblijf op de Wilgenhofsite in het centrum van de gemeente. Deze nieuwbouw zorgt voor een hoger aanbod aan betaalbare kinderopvang. Dit hoger aanbod is broodnodig omdat er momenteel slechts op een minderheid van alle aanvragen een gunstig antwoord kan gegeven worden.
Het kinderdagverblijf krijgt één bouwlaag met een plat dak en is goed voor 36 extra opvangplaatsen. Er zal ook een buitenspeelruimte aangelegd worden .

Dit project krijgt een Vlabinvest-subsidie van in totaal 205.587,02 euro.

Via Vlabinvest Zorg investeren we in infrastructuurprojecten van zorgactoren”, zegt Gunther Coppens, gedeputeerde en voorzitter van Vlabinvest. “De zorgvoorzieningen kunnen deze investeringen gebruiken voor nieuwbouwprojecten en verbouwingen. Dankzij deze initiatieven wordt er bijkomend of verbeterd zorgaanbod gecreëerd. Extra aandacht voor kinderopvang is nodig. Want kinderen die worden opgevangen in een kinderkribbe of bij een onthaalouder zullen sociaal vaardiger zijn in hun latere leven. Bovendien leren zij de Nederlandse taal, wat hen een sterke basis geeft voor de kleuterschool.”

Stad Halle is gaststad 100km-run van Kom op tegen Kanker 2024

HALLE: – Halle is op zondag 17 maart 2024 gaststad voor de 100km-run van Kom op tegen Kanker.
De 100km-run van Kom op tegen Kanker is een uniek loopevenement, waarbij teams van 4 sportievelingen samen 100 km lopen ten voordele van de strijd tegen kanker. Eén loper start en na elke 10 km sluit een extra loper aan bij het team: de eerste loper legt 40 km af, de tweede 30 km, de derde 20 km en de vierde 10 km. Elk team zamelt zo 2.500 euro in voor kankeronderzoek. De uitdaging en het groepsgevoel staan daarbij centraal.
Ook verschillende ploegen uit Sint-Pieters-Leeuw nemen elk jaar deel.

Het is de eerste keer dat de 100km-run in Vlaams-Brabant plaatsvindt. Het waren Halse deelnemers die voorstelden om van Halle de gaststad te maken voor de editie van 2024. De Halse Daltons vinden namelijk dat Halle alles heeft om een goede gaststad te zijn. Burgemeester Marc Snoeck en schepen Pieter Busselot waren hiervoor onmiddellijk gewonnen. “Het evenement zet Halle op de kaart als een warme, sociale en sportieve stad”, aldus de burgemeester.

Hulp bij opbouw en afbraak
De organisatie kost de stad niets, maar Halle levert wel logistieke steun. Zo helpen de stadsmedewerkers bij de opbouw en de afbraak van het evenement, helpen ze bij de voorbereidingen en wordt er ook nauw samengewerkt om alles in goede banen te leiden de dag zelf. De stad sluit daarom met Kom op tegen Kanker een samenwerkingsovereenkomst af.
Info: Wie nog wil inschrijven om mee te lopen of zich graag opgeeft als vrijwilliger kan terecht op www.komoptegenkanker.be/de-100km-run/gaststad-halle.