200 liter frituurolie op oprit E19 in Ruisbroek

RUISBROEK: – Op oprit 18 van de E19, Brusselse Buiten Ring, te Ruisbroek t.h.v. de Nieuwe Stallestraat is een vat met 200 liter frituurolie gekanteld waardoor het wegdek van de oprit richting Halle sinds 10u07 volledig versperd is.

Brandweerzone Vlaams-Brabant West: “Met een speciale container trachten we onder hoge druk het goedje op te ruimen. We hebben bijstand gevraagd van de Civiele Bescherming die onderweg is met extra gespecialiseerd materiaal.
We schatten dat de oprit nog uren zal afgesloten blijven. We raden aan om oprit 17 (Anderlecht Industrielaan) of oprit 19 (Beersel) te gebruiken.

Zorgachterstand in Halle-Vilvoorde blijft groot: provincie vraagt meer steun

VLAAMS-BRABANT: – De provincie Vlaams-Brabant heeft opnieuw het welzijnsaanbod in kaart gebracht en stelt vast dat de historische zorgachterstand in het arrondissement Halle-Vilvoorde nog steeds niet is weggewerkt. Ondanks jarenlange inspanningen blijven er grote tekorten in diverse sectoren zoals kinderopvang, geestelijke gezondheidszorg en dagopvang voor ouderen. “We brengen dit aanbod al sinds 2006 systematisch in kaart,” zegt gedeputeerde Tom Dehaene. “Maar de gelijkschakeling met de rest van Vlaanderen blijft uit.

Volgens het rapport zijn er meerdere oorzaken voor de achterstand: het is moeilijk om geschikte gronden te vinden, personeel aan te trekken en erkenningen te verkrijgen. Vooral in het jongerenwelzijn is de kloof met andere provincies groot. “In het arrondissement Halle-Vilvoorde is er zelfs geen korte opvang of crisisopvang beschikbaar,” aldus Dehaene. Ook in de geestelijke gezondheidszorg blijft het aanbod beperkt, met weinig beweging in beschut wonen en psychiatrische verzorgingstehuizen.

De provincie probeert via Vlabinvest concrete stappen te zetten om de achterstand te verkleinen. Dit agentschap investeert jaarlijks 2.350.000 euro in infrastructuur voor welzijnsvoorzieningen. “Via Vlabinvest dragen we bij aan het wegwerken van de zorgachterstand,” zegt gedeputeerde Gunther Coppens. “Maar willen we echt impact maken, dan is een verdubbeling van de middelen noodzakelijk.”

Tot slot pleit de provincie voor een integrale aanpak en betere monitoring. De versnippering van bevoegdheden op Vlaams niveau maakt het moeilijk om een globaal beeld te krijgen van het zorgaanbod. “Eens te meer blijkt dat een gestructureerde monitoring nodig blijft,” besluit Dehaene. “Zonder structurele beleidsmaatregelen riskeren we dat mensen met een zorgnood in regio’s zoals Halle-Vilvoorde in de kou blijven staan.”

Meer info: https://share.vlaamsbrabant.be/Informatie-en-technologie/Steunpunt-Data-&-Analyse/investeren-in-zorg-en-welzijn-rapport-20250521.pdf .

Oude turnzaal Sint-Stevensschool wordt afgebroken

NEGENMANNEKE: – Zelf tijdens deze zomervakantie is er beweging in de Sint-Stevensschool (van de scholengemeenschap Korha). Men maakt van de vakantieperiode gebruik om de oude turnzaal af te breken.
Nadien zal men een nieuw complex bouwen dat ruimte zal bieden voor kleuterklassen en bureaus. Deze werkzaamheden zullen gedurende het schooljaar 2025-2026 plaatsvinden.

Zie ook ons artikel van 29/04/2025 – Sint-Stevensschool start met verbouwingen van Sint Stefaan kerk tot turnzaal .

Vlaanderen investeert € 50.000 in studie nieuwe fiets- en voetgangersbrug sas Ruisbroek

VLAANDEREN / RUISBROEK: – De Vlaamse Regering heeft het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder goedgekeurd. “Het is de eerste keer dat we de investeringskoers voor de komende jaren zo scherp uittekenen. Er is nu een afgewogen meerjarenplanning die de fundamenten legt voor een robuustere, veiligere en vooral toekomstgerichte infrastructuur in heel Vlaanderen.

In het Investeringsprogramma (GIP) Openbare Werken en Mobiliteit staat € 50.000,00 ingeschreven voor de studie van de toekomstige nieuwe fiets- en voetgangersbrug die over het kanaal aan het sas van Ruisbroek gaat komen mee te financieren.

Agenda: Picknick in het groen met Verhalenjurk

SINT-PIETERS-LEEUW: – Woensdag 16 juli 2025 van 11:00 – 15:00 uur heeft de tweede “Picknick in het groen” van dit seizoen plaats in het Wilderpark.
Neem je eigen picknick mee, BruL zorgt iedere week voor een leuke, gratis activiteit. Om 14u30 sluiten we af met een voorleesmoment van de bib.

Gratis activiteit van de week: Verhalenjurk
In haar gigantische en prachtige jurk verzamelt een opvallende verschijning voorwerpen en borduursels die verhalen van over de hele wereld brengen.

Evi (of noemen we haar voor de gelegenheid Wevi?) verzamelt verhalen. Elke rode draad of los eindje krijgt een plek in haar jurk. Zij kan je haarfijn vertellen welke draad gesponnen is door Repelsteeltje of wat de lotgevallen waren van mensen wiens draad te vroeg is doorgeknipt. Haar jurk is geweven door de spin Anansi (wiens draad nog sterker is dan een visnet) en gekleurd door de wolkenspinsters die ook de dageraad kleuren. Ze kan je er alles over vertellen want dat is wat zij het liefste doet.

• Je kan in het wilderpark ook meer informatie krijgen over de UiTPAS bij de verkoopstand.
• Ook deze week staat vzw Zonnelied met de Caravan #koffiechat voor je klaar met heerlijke drankjes, kleine hapjes en massa’s gezelligheid
• Zoektocht “Schatten van vlieg” in het Wilderpark voor kleuters van 3 tot 6 jaar – meer info – klik hier .

Update rioleringswerken Bergensesteenweg Fase 6a voor bouwverlof


SINT-PIETERS-LEEUW: – In de zone tussen de Groot-Bijgaardenstraat en de Eugène Ghijsstraat is de grondwaterstand momenteel te hoog om verder te kunnen werken. Om de werf op 5 augustus 2025 in veilige en droge omstandigheden op te kunnen starten, wordt het overtollige grondwater ook tijdens het bouwverlof actief weggepompt en gezuiverd.

Agentschap Wegen en Verkeer: “Op andere plaatsen zijn de voorbereidende werken intussen afgerond. Zo zijn ter hoogte van Buro Market de laatste funderingspalen geplaatst, waardoor de ondergrond nu voldoende draagkracht heeft voor de volgende fase van de rioleringswerken.

Bouwput toekomstige koker Zuunbeek
In de buurt van de JBC werd een grote bouwput reeds uitgegraven, ter voorbereiding op de bouw van de toekomstige koker van de Zuunbeek. Na het bouwverlof start de aannemer hier met de aanleg van de betonnen vloerplaat.

Verkeerssituatie blijft ongewijzigd
Tijdens het bouwverlof verandert er niets aan de huidige verkeerssituatie. Voetgangers gebruiken de tijdelijke lichtengeregelde oversteekplaatsen (met drukknop) ter hoogte van de Koning Albertstraat en de Sint-Stevensstraat. Fietsers volgen de bestaande omleidingen richting Brussel en Halle. Doorgaand verkeer rijdt over één rijstrook in beide richtingen over de rijweghelft richting Halle.

3 weken bouwverlof
Van 14 juli tot 4 augustus 2025 gaat de aannemer in bouwverlof en wordt er niet gewerkt.
AWV: “Afgelopen vrijdag is de werfzone volledig gekuist en is alle verkeerssignalisatie gecontroleerd. Zo kan de aannemer het werk op dinsdag 5 augustus opnieuw veilig hervatten.”

WZC Zilverlinde zet dit najaar nieuwe stap in ouderenzorg: afdelingskeukens verhogen kwaliteit en huiselijkheid

ZUUN: – Woonzorgcentrum Zilverlinde blijft niet stilzitten. In haar voortdurende streven naar betere zorg en meer comfort voor haar bewoners, kiest het centrum resoluut voor vernieuwing. De nieuwste investering? Afdelingskeukens die niet alleen de kwaliteit van de maaltijden verbeteren, maar ook bijdragen aan een warmere, huiselijke sfeer.

Vanaf dit najaar worden de warme maaltijden niet langer via warmhoudkasten aangeleverd. In plaats daarvan zullen gekoelde gerechten op elke afdeling vers worden opgewarmd met een combi-steamer. Deze moderne bereidingswijze met stoom garandeert dat smaak en textuur optimaal behouden blijven. De centrale keuken blijft instaan voor de bereiding, maar de afwerking gebeurt voortaan lokaal – met meer smaak als resultaat.

Meer dan alleen eten
De afdelingskeukens betekenen meer dan een culinaire upgrade. Ze versterken de leefgroepwerking en maken de afdelingen gezelliger. Personeelsleden kunnen efficiënter werken, waardoor er meer tijd vrijkomt voor wat écht telt: zorg en aandacht voor de bewoners.
Een opvallend snufje in elke keuken is de vaatwaskast, die op het eerste gezicht lijkt op een gewone opbergkast. In werkelijkheid is het een multifunctionele vaatwasser én opbergplek voor servies en bestek. Dit slimme systeem vermindert het interne transport en verhoogt de efficiëntie.

Welzijn centraal
Schepen van Welzijn, Veerle Seré, is enthousiast: “Het welzijn van onze bewoners ligt ons nauw aan het hart. De zorg voor onze bewoners willen we steeds verbeteren en optimaliseren. Met de verwezenlijking van deze afdelingskeukentjes maken we de leefruimtes huiselijker en verhogen we de kwaliteit, zowel in de maaltijden als in de persoonsgerichte zorg.”
Met deze stap onderstreept WZC Zilverlinde haar ambitie om warme, kwaliteitsvolle en toekomstgerichte ouderenzorg te bieden.

Jongeren tonen hun identiteit in glas-in-lood: Vernissage SPiegL in Colomapark

SINT-PIETERS-LEEUW: – Wat betekent identiteit voor jongeren vandaag? Die vraag stond centraal tijdens het creatieve vakantiekamp van Villa Basta, dat deze week plaatsvond in Laekelinde. Vanmiddag werd het resultaat feestelijk onthuld tijdens de vernissage van het kunstproject “SPiegL” in het Colomapark.

Van 7 tot 10 juli gingen een groep enthousiaste jongeren aan de slag met glas-in-lood, een ambachtelijke kunstvorm die ze op verrassende wijze nieuw leven inbliezen. Hun persoonlijke reflecties over identiteit – wie ze zijn, wat hen vormt, hoe ze zichzelf zien – werden vertaald in kleurrijke glasramen. Elk raam vertelt een eigen verhaal, maar samen vormen ze één groot kunstwerk: een spiegel van hun generatie.

Tijdens de vernissage deelden de jongeren hun ervaringen met familie, vrienden en nieuwsgierige bezoekers. Ze gaven inkijk in hun creatieve proces, dat gaandeweg steeds verfijnder werd. “Je zag hoe ze elke dag meer aandacht kregen voor detail,” vertelt een begeleider van Villa Basta. “Het was mooi om te zien hoe ze groeiden in hun expressie én in hun techniek.”

Na de toespraken werd de vernissage afgesloten met een drankje en een sfeervolle DJ-set van Sven en Gus, twee jongeren die bij Villa Basta al DJ workshops volgden en zo ook hun muzikale identiteit lieten horen.

De tentoonstelling “SPiegL” is de hele zomer lang te bewonderen in het Colomapark, ter hoogte van het kasteel.
Dit project werd gerealiseerd met de steun van BruL en de Koning Boudewijnstichting.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Taal en voetbal in perfecte combinatie bij KV Zuun

ZUUN: – De eerste taal- en voetbalstage van KV Zuun van deze zomer zit erop en het was opnieuw een schot in de roos. Een week lang genoten tientallen kinderen van een unieke mix van sport, spel en taalplezier.
Goed nieuws voor wie het gemist heeft: van 18 tot 22 augustus 2025 volgt een tweede editie, waarvoor je nog kan inschrijven via www.kvzuun.be!

Taal leren met een glimlach, voetballen met passie
Elke dag stonden er twee voetbaltrainingen op maat op het programma, begeleid door gediplomeerde trainers van KV Zuun. Daarnaast kregen de deelnemers ludieke taallessen van ervaren leerkrachten, die taalvaardigheid op een speelse manier bijbrachten. De leiding van Chiro Zuun zorgde voor extra spelplezier, en de dag werd telkens afgesloten met een reeks spannende wedstrijdjes.

Wil jij er in augustus ook bij zijn?
Schrijf je snel in voor de tweede taal- en voetbalstage van KV Zuun via www.kvzuun.be en beleef een onvergetelijke week vol sport en spel!
• Opvang: ’s morgens van 8u tot 9u, ’s avonds van 16u tot 17u
• Inclusief: dagelijks een fruitje en een koekje
• Prijs: €125 per week / Sociaal tarief beschikbaar voor gezinnen met verhoogde tegemoetkoming

Gezamenlijke controleactie politiezone Zennevallei met VLABEL levert waslijst aan inbreuken op

ZENNEVALLEI: – Politiezone Zennevallei en de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) hielden een gezamenlijke controleactie.
Er werd gecontroleerd op twee locaties: eerst op de Alsembergsesteenweg in Huizingen, nadien op de Bergensesteenweg in Sint-Pieters-Leeuw. De actie richtte zich zowel op verkeersinbreuken als op fiscale en technische verplichtingen.

Of controle nodig is… ? De onderstaande resultaten spreken helaas voor zich:
• 2 bestuurders reden onder invloed van drugs; hun rijbewijs werd onmiddellijk ingetrokken.
• 3 bestuurders bliezen positief op alcohol; 2 van hen zagen hun rijbewijs onmiddellijk ingetrokken. Eén van hen blies zelfs 2,16 promille. De derde bestuurder zag het rijbewijs voor 6 uur ingehouden.
• 1 voertuig werd geïmmobiliseerd nadat de bestuurder, die zijn rijbewijs al eerder verloor wegens alcoholgebruik, zich opnieuw achter het stuur bevond.
• 7 onmiddellijke intrekkingen volgden voor het gebruik van een gsm achter het stuur. Het parket van Halle-Vilvoorde hanteert hiervoor een verscherpt beleid.
• 1 buitenlandse bestuurder betaalde ter plaatse €300 boete voor gsm-gebruik in combinatie met een onvoldoende gezekerde lading.
• 9 onmiddellijke inningen voor het niet dragen van de veiligheidsgordel.
• 1 rijbewijs werd in beslag genomen omdat het onterecht was uitgereikt.
• 8 bestuurders negeerden een verkeersbord C1 (verboden doorgang wegens wegenwerken) en zullen daarvoor een boete ontvangen.
• 9 extra onmiddellijke inningen werden opgesteld voor voertuigen die niet in orde waren met de technische eisen, zoals een vervallen keuringsattest.
• 1 proces-verbaal werd opgesteld tegen een bestuurder die onterecht met een in het buitenland ingeschreven voertuig reed.
• 1 voertuig werd getakeld wegens het ontbreken van een geldige verzekering.
• Bij 1 vrachtwagen werden ernstige technische gebreken vastgesteld (o.a. beschadigde spiegels en voorruit), wat zal leiden tot verplichte herstellingen.
• 2 bestuurders met een voorlopig rijbewijs voldeden niet aan de wettelijke scholingsvoorwaarden.
• 1 motorrijder droeg niet de verplichte beschermende motorkledij.

VLABEL nam eveneens actief deel aan de actie en deed volgende vaststellingen:
• Er werd voor in totaal €20.191,35 aan achterstallige verkeersbelasting geïnd.
• €1.000 aan achterstallige kilometerheffing werd ter plaatse ingevorderd.

Deze actie toont opnieuw aan hoe noodzakelijk zulke gezamenlijke controles zijn. Wie onder invloed rijdt, geen gordel draagt of een gsm gebruikt tijdens het rijden, neemt niet alleen risico’s voor zichzelf, maar ook voor anderen. Daarnaast ondermijnen fiscale fraude of technische tekortkomingen de veiligheid op onze wegen.

Politiezone Zennevallei wil met deze actie niet alleen controleren, maar ook sensibiliseren.
Bewust rijgedrag, een correct verzekerde en onderhouden wagen, en respect voor de regels maken het verschil. Wij blijven ondertussen verder inzetten op samenwerking en aanwezigheid op het terrein, zichtbaar én doeltreffend.”

Attentie van Vlaams Belang Sint-Pieters-Leeuw voor wie leeuwenvlag uithangt

SINT-PIETERS-LEEUW: – Persbericht Vandaag, op de Vlaamse Feestdag, gaan mandatarissen, leden en sympathisanten van het Vlaams Belang massaal de baan op om mensen die een leeuwenvlag uithangen hiervoor te bedanken. “Dat doen we met een unieke pin waarop, naast de Vlaamse leeuw, ook de kleuren van Sint-Pieters-Leeuw prijken”, zegt afdelingsvoorzitter Eddy Longeval. “Niettegenstaande de sombere tijden voor Vlaanderen, met een N-VA die zelfs geen poging meer doet om communautair nog iets te verwezenlijken, is het prachtig om zien dat bij zovele mensen toch nog steeds de leeuwenvlag wappert. Het Vlaams Belang is deze Vlamingen dankbaar en wil dit tonen met een kleine attentie.”

Op deze Vlaamse feestdag hebben de Vlamingen dit jaar helaas niet veel reden tot feesten”, aldus Longeval. “Denk maar aan het onophoudelijke leegmelken van de middenklasse, met als klap op de vuurpijl de recente meerwaardebelasting. Om nog niet te spreken van het lakse asielbeleid, dat het allerduurste is uit de geschiedenis én uiteraard grotendeels met Vlaamse centen wordt betaald.”

Met hun vlaggen tonen de inwoners van Sint-Pieters-Leeuw hun Vlaamsgezindheid én automatisch ook hun steun aan het Vlaams Belang. “Het Vlaams Belang is de enige nationalistische partij die voor de eigen burgers opkomt ; de N-VA heeft ondertussen volop het vertrouwen van de Vlamingen verkwanseld door gretig mee te doen met de typische machtspartijen en door alle Vlaamse beloftes overboord te gooien”, aldus Longeval. “Samen met deze burgers zet het Vlaams Belang de strijd verder voor een vrij en onafhankelijk Vlaanderen”.

Sint-Pieters-Leeuw investeerde fors in 2024, terwijl de schuld over deze legislatuur met 20 % daalde

SINT-PIETERS-LEEUW: – In 2024 investeerde Sint-Pieters-Leeuw netto 15,1 miljoen euro in assistentiewoningen, jeugdvoorzieningen, een vernieuwd gemeentehuis en de herbestemming van de kerk in Ruisbroek. Dit gebeurde via 8,7 miljoen euro aan besparingen en een lening van 5 miljoen euro. Daarnaast werd 2,2 miljoen euro van bestaande schulden afgelost.

Over de hele legislatuur daalde de schuld met 20%, van 985 naar 793 euro per inwoner. “We beloofden minder schulden dan in 2013, en we doen 20% beter,” zegt burgemeester Jan Desmeth. “Sint-Pieters-Leeuw heeft nu 37% minder schulden dan het Vlaams gemiddelde.”

Volgens Belfius investeert de gemeente per inwoner iets minder dan vergelijkbare randgemeenten, maar haalt ze haar achterstand geleidelijk in. Burgemeester Jan Desmeth benadrukt: “Evenveel doen als andere besturen en tegelijk 37% minder schulden? Dat kan alleen als je spaarzaam omspringt met middelen. We zijn fier dat we dit realiseren met een lagere personeelsbezetting en hogere productiviteit.

In September start Neos Sint-Pieters-Leeuw

SINT-PIETERS-LEEUW: – Vanaf september 2025 verwelkomt Sint-Pieters-Leeuw een nieuwe, bruisende vereniging voor actieve senioren: Neos Sint-Pieters-Leeuw.
Deze nieuwe lokale club maakt deel uit van Neos vzw, een netwerk dat in heel Vlaanderen meer dan 36.000 ondernemende senioren samenbrengt in 220 lokale clubs.

Neos staat voor Netwerk van Ondernemende Senioren en heeft één duidelijke missie: zorgen voor een fijne, actieve oude dag samen met anderen. “Ontmoeting, genieten, gezellig samenzijn en kameraadschap staan centraal in alles wat we doen. Met boeiende lezingen, culturele uitstappen, ontspannende activiteiten, reizen en gezellige bijeenkomsten wordt elke maand iets om naar uit te kijken.

Het bestuur van de nieuwe Neos afdeling in Sint-Pieters-Leeuw:
Reinhilde Vanhouche • Karel De Houwer • Pascal Geers • Geert Neirinck • Gerda Vandersteen • Greta Liessens • Martine Van Daele • Vera Vandersteen • Alain Defranc

Neos is een vitamine tegen vereenzaming en verzuring, en helpt om het leven volop te blijven beleven – samen met anderen.
Heb je net je pensioen bereikt, of ben je al even op rust maar op zoek naar meer sociale contacten en leuke activiteiten? Dan is Neos Sint-Pieters-Leeuw misschien wel iets voor jou!

Neos neemt je mee – doe jij mee?
Meer info over de opstartmomenten en activiteiten volgt binnenkort. Houd je brievenbus in de gaten.
Inschrijven of meer info kan je bekomen door een mailtje te sturen naar: sintpietersleeuw@neosclub.be of telefonisch op 0475/83 84 81 (Reinhilde Vanhouche) of 0475/29 22 11 (Vera Vandersteen)

Lanceringsmoment Neos Sint-Pieters-Leeuw op dinsdag 23 september 2025 om 14 uur in OC De Merselborre.
Voordracht van weerman Bram Verbruggen
De verstoring van het klimaat Iedereen spreekt erover en is bezorgd. Wat kunnen wij als individu betekenen?
Deze lezing heeft tot doel te inspireren, maar ook te confronteren. Bram tracht met veel interactie en een vleugje humor een spraakmakend onderwerp te behandelen. Geef toe: het is voer voor discussie! Dit doen we tijdens de lezing en na de lezing aan de bar bij een drankje.

Inschrijven: Deze voordracht wordt gratis aangeboden door Neos Sint-Pieters-Leeuw. We hopen u van harte te mogen verwelkomen op dit lanceringsmoment. Na de voorstelling heffen we samen het glas op de geboorte van Neos Sint-Pieters-Leeuw. Zo is er voldoende tijd om een praatje te maken en meer info te vragen. Inschrijven kan door een mailtje te sturen naar sintpietersleeuw@neosclub.be

Neos, hét netwerk van ondernemende senioren.
Neos brengt mensen uit de eigen gemeente samen op basis van een aantrekkelijk cultureel en ontspannend programma. Neos is er voor alle senioren die actief en vol verwachtingen de toekomst tegemoet kijken. Zin om een leuke tijd te beleven, samen met mensen met gemeenschappelijke interesses en een open geest? Sluit je vandaag nog aan!

2de seizoen van Picknick in het groen van start met zeepkistenrace

SINT-PIETERS-LEEUW: – De opening van het Wilderpark werd vanmiddag opgefleurd met de start van het tweede seizoen van Picknick in het groen. BruL zorgt net als vorig jaar voor een gezinsvriendelijke activiteit. Beginnen deden ze met een zeepkistenrace.

Het principe blijft het zelfde als vorig jaar aan Landhuis De Viron. Dit jaar ben je tijdens de zomermaanden elke woensdagmiddag van 11:00 tot 15:00 welkom voor een gezellige “Picknick in het Groen” in het Wilderpark.
Neem je eigen picknickmand mee, zoek een plekje in het gras en laat je verrassen door een gratis activiteit, aangeboden door BruL. De dag wordt telkens afgesloten met een sfeervol voorleesmoment van de bib om 14u30.
Vzw Zonnelied (www.zonneliedvzw.be) staat ook op 16 juli • 30 juli • 6 augustus • 13 augustus paraat in het Wilderpark met de Caravan #koffiechat: heerlijke drankjes, kleine hapjes en een flinke portie warmte en babbels.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Zomerse woensdagen vol verrassingen voor de kinderen:
• 16 juli 2025: Verhalenjurk
• 23 juli 2025: Picoo spelen
• 30 juli 2025: WK-loopfietsen en frisbee knutselen
• 6 augustus 2025: De Werf
• 13 augustus 2025: Voorleesyoga
• 20 augustus 2025: Point Nemo en figuren weven
• 27 augustus 2025: Baseballinitiatie
Geen inschrijving nodig, gewoon langskomen en meedoen!
Locatie: Wilderpark, naast het Wildersportcomplex.

Wilderpark in Sint-Pieters-Leeuw: een vernieuwd park waar natuur, speelplezier en waterbeheer samenkomen

SINT-PIETERS-LEEUW: – Vanmiddag werd  het Wilderpark officieel ingehuldigd in aanwezigheid van de bevoegde schepenen en projectpartners. Het park op de grens van Zuun en Negenmanneke, gelegen vlak bij het Wildersportcomplex en de Zuun, is van een drassige, zompige weide (4 hectare) uitgegroeid tot een groene en duurzame ontmoetingsplek voor jong en oud. De heraanleg van het park heeft niet alleen gezorgd voor een aantrekkelijke natuurlijke omgeving, maar ook voor een belangrijke verbetering op het vlak van waterbeheer.

Verneem meer in onderstaande video:

Water als ruggengraat van het park
Vier ingenieus ontworpen bufferbekkens, die gescheiden zijn door betonnen stuwen, vormen het hart van het Wilderpark.
Schepen van Openbare Ruimte Bart Keymolen: “Bijzonder in het nieuwe Wilderpark zijn de vier bufferbekkens die zijn aangelegd om onder meer het hemelwater van de huizen langs de Bergensesteenweg op te vangen en bij hevige regenval ook water van de Zuunbeek te bufferen, goed voor in totaal 2 miljoen liter buffercapaciteit.
De bekkens infiltreren het water vertraagd in de bodem en zijn aangesloten op de Zuunbeek voor gecontroleerde afvoer, waardoor ze wateroverlast helpen voorkomen.
Over deze bekkens loopt een vlonderpad en door een van de bekkens ook een pad met stapstenen voor een speels accent. Het water geeft het Wilderpark ook een eigen karakter. Ondertussen merken we dat het hier al krioelt van leven met onder meer kikkers, libellen en andere insecten.

Van grasveld tot biodivers paradijs
De natuurlijke inrichting maakt het park aantrekkelijk voor wandelaars, gezinnen en sporters.
Schepen van Leefmilieu Jeroen Tiebout: “Het Wilderpark was vroeger niet meer dan een groot grasveld met een wandelweg die er doorheen liep. Nu kunnen we spreken van echte natuur. Zo werden er 68 hoogstambomen geplant, 6.000 vaste planten en 5.400 stuks voor bosbeplanting en houtkanten. Om bloemenweiden te maken, werd twaalf kilo bloemenzaad verwerkt.”

Een park in evolutie
In het voorjaar van 2026 komen er nog natuurlijke speelelementen bij die de belevingswaarde van het park verder zullen versterken.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Zinderende Zenne
Het Wilderpark maakt deel uit van het project Zinderende Zenne (www.zinderendezenne.be), dat inzet op groene stapstenen doorheen de Zennevallei. De totale investering van 1,3 miljoen euro in het Wilderpark werd mede gefinancierd door het Agentschap voor Natuur en Bos (€299.492,70) en het Regionaal Landschap.

Minister van Omgeving Jo Brouns: “Met initiatieven zoals Wilderpark willen we het groene karakter van de Vlaamse Rand rond de drukke Brusselse metropool behouden en versterken. Via de projectoproep Groene Rand van het Agentschap voor Natuur en Bos bieden we financiële steun aan initiatiefnemers die daarvoor gronden willen aankopen en kwalitatief inrichten. Wilderpark past perfect in dit plaatje: het combineert op een slimme manier de verschillende blauwgroene functies van een park en legt de nadruk op goede toegankelijkheid. Zo kunnen inwoners in hun directe omgeving genieten van groen en ontspanning.

Buurtbewoners en oppositiepartij Groen protesteren tegen mogelijke komst nieuw KMO bedrijventerrein

NEGENMANNEKE: – Buurtbewoners van de Klein Bijgaardenstraat maken zich zorgen over een openbaar onderzoek dat loopt over een bosje dat zich pal tegenover het Wilderpark bevindt. Een projectontwikkelaar diende een aanvraag in om 38 plekken voor KMO’s te ontwikkelen.

Ook Groen-gemeenteraadslid Jeroen Steeman heeft zijn bedenkingen: ” Dit is hallucinant. Terwijl er aan de ene kant van de beek vol trots het nieuwe Wilderpark wordt geopend, loopt er aan de andere kant een aanvraag om een bos met haar vele dierlijke bewoners te ruimen. We steunen de buurtbewoners volop in hun strijd tegen dit project. We moeten de schaarse stukken natuur in Negenmanneke beschermen.”

Steeman wijst erop dat het gemeentebestuur engagement is aangegaan om voor meer bomen te zorgen, dat staat in zowel een bomenplan als het Lokaal Energie en Klimaatpact. “Die doelstellingen worden bij lange na niet gehaald. Met de kap van 33 volwassen bomen gaat de teller nu zelfs achteruit.”

De KMO-zone ligt in overstromingsgevoelig gebied en zou voor het grootste deel verhard worden. Steeman: “Dit staat lijnrecht op het beleid van de gemeente om te ontharden, om zo het risico op overstromingen te verkleinen. En we weten dat door klimaatverandering het vaker en harder zal gaan regenen. Naast zorgen over de verdwijnende natuur en waterproblematiek zijn er andere bezwaren. Op het gebied van verkeersveiligheid: de KMO-zone zal zorgen voor nog meer zwaar verkeer in een schoolomgeving die al zucht onder vrachtverkeer. Ook vrezen bewoners geluidsoverlast: de 38 KMO-units zullen dag en nacht toegankelijk zijn.

De buurtbewoners roepen op om hun petitie te tekenen via: https://petitie.be/petitions/bescherm-de-natuur-in-sint-pieters-leeuw-tegen-de-bouw-van-38-bedrijfsunits?locale=nl .
Of zelf een bezwaar in te dienen ( voor 15/7) via de Dienst Ruimtelijke Ordening van de gemeente: ruimtelijke.ordening@sint-pieters-leeuw.be. Onderwerp: Bezwaar bouw KMO-units (OMV_2024163181). Vermeld je naam, adres, dossiernummer (OMV_2024163181) en waarom je bezwaar maakt (bomenkap, natuur, verkeer, lawaai…).

Geen wekelijkse voorleesmomenten in de bib tijdens zomervakantie

SINT-PIETERS-LEEUW – Hoewel de klassieke voorleesmomenten in landhuis De Viron en de zwembadbib tijdens de zomervakantie even op pauze staan, hoeven jonge boekenliefhebbers zich geen moment te vervelen. De bibliotheek van Sint-Pieters-Leeuw blijft kinderen prikkelen met verhalen, zowel in het park als online.

Voorleesmoment tijdens Picknick in het groen
Elke woensdag tijdens de zomervakantie kan je terecht op Picknick in het groen (zie artikel 6/7/2025), waar vrijwilligers van de bib voorlezen in een gezellige, natuurlijke setting. Een dekentje, wat zon en een goed verhaal: meer heb je niet nodig voor een magisch moment.

De online Voorleeshoek
Daarnaast kunnen kinderen ook thuis blijven genieten van verhalen via De Voorleeshoek. Deze digitale schatkamer bevat meer dan 2000 Nederlandstalige kinderboeken die professioneel worden voorgelezen. Ideaal voor een regenachtige dag of een rustig moment voor het slapengaan. “Met De Voorleeshoek maken we van schermpjestijd echte boekentijd,” zegt de bibliotheek. “Zo krijgt elk kind, ongeacht leesniveau of taalachtergrond, toegang tot een wereld vol verhalen.”
Lid van de bib? Dan heb je via je Mijn Bibliotheek-profiel gratis toegang tot alle voorleesfilmpjes van De Voorleeshoek. Je kan kijken en luisteren op je tablet, smartphone of computer. Geen toestel thuis? Geen probleem: aan de balie van de bib staat een tablet klaar waarop je samen met je kind de digitale verhalen kan ontdekken.

Wie liever tussen de boeken snuffelt, is welkom in de jeugdafdeling van de bib. Daar vind je een gezellige leeshoek waar digitaal en fysiek lezen hand in hand gaan. Een plek waar kinderen zich kunnen verliezen in hun favoriete verhalen.

Vanaf september keren de wekelijkse voorleesmomenten in de bib terug.
• Elke woensdag om 14u in de hoofdbib (landhuis De Viron, Joseph Depauwstraat 11).
• Elke zaterdag om 11u in de zwembadbib ( Wildersportcomplex, Sportlaan 11)
Gratis en zonder inschrijving, voor kinderen van 3 tot 7 jaar. Want verhalen wachten niet, ze willen verteld worden.

Taal Lokaal lanceert uniek magazine voor taalleerders

SINT-PIETERS-LEEUW: – Deze zomer brengt Taal Lokaal Sint-Pieters-Leeuw een bijzonder eenmalig magazine uit dat helemaal in het teken staat van taal, ontmoeting en verhalen. Het is geen gewoon tijdschrift, maar een warme bundeling van ervaringen, interviews en ontdekkingen gemaakt voor én door mensen die Nederlands leren en oefenen.

Maak in het magazine kennis met de deelnemers van de taalklas en Cafe Combinne, een interview: G-sport, met LIGO op stap, moeilijk immigreren maar toch tof, Nederlands leren bij juf Leen en maak kennis met Portugal.

De teksten in het magazine zijn geschreven door deelnemers van de gemeentelijke taalinitiatieven Café Combinne en de taalklassen, samen met cursisten van LIGO en CVO Crescendo. De redactieraad werd ondersteund door de Dienst Samenleven en Integratie van de gemeente. Dankzij de steun van de provincie Vlaams-Brabant kon dit project werkelijkheid worden.

Schepen van Integratie en inburgering, Brahim Harfaoui: “Met deze zomerkrant brengen we mensen dichter bij elkaar. Via verhalen, weetjes en een vleugje spel zetten we in op ontmoeting en verbondenheid. Integratie gebeurt niet alleen in beleid, maar vooral in de kleine dingen die mensen samen beleven.”

Ga je gratis magazine halen in het gemeentehuis, de Lokale dienstencentra, Landhuis De Viron, Buurthuis 1601, Huis van het Kind.
Lees digitaal als PDF via: www.sint-pieters-leeuw.be/sites/default/files/gemeente/vb-integratie/documenten/zomermagazine%2Btaal%2Blokaal-gecomprimeerd.pdf .

Tweede editie van ‘Straat vol Smaak’ in Negenmanneke

NEGENMANNEKE – De Albert Van Cotthemstraat stond deze namiddag in het teken van ontmoeting, plezier en gezonde lekkernijen tijdens de tweede editie van ‘Straat vol Smaak’. Buurtwerking Negenmanneke-Zuun sloeg opnieuw de handen in elkaar met Cultureghem om de buurt samen te brengen rond een mobiele keuken en een flinke portie gezelligheid.

Het parkje in de straat vormde het decor voor een levendige namiddag waar jong en oud samenkwamen. Terwijl kinderen enthousiast fruitbrochetten rijgden, spelletjes speelden en genoten van vers geperst fruitsap, raakten buurtbewoners met elkaar aan de praat.
Met deze tweede editie bevestigt ‘Straat vol Smaak’ zijn plaats als verbindend buurtinitiatief dat inzet op ontmoeting. De organisatie kijkt alvast vooruit naar september, wanneer de derde editie op het programma staat.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Peddel op de Zenne van Lot naar Drogenbos

ZENNEVALLEI: – Deze zomer kan je weer 6,3 km peddelen in een kajak op de Zenne tussen Lot en Drogenbos, langs de prachtige natuur en iconische erfgoedlocaties in de Zennevallei.

De “Peddelroute Zenne” vertrekt vanuit Lot en gaat via de Lambiekroute langs de Zennebeemden over Sint-Pieters-Leeuw tot de Catala-site in Drogenbos. De route kadert in ‘Zennevallei Hergist’, een project dat de troeven en de identiteit van de Zennevallei in de kijker zet.
Om de twee weken vanaf 13 juli 2025 worden op zondag telkens twee afvaarten voorzien om 10.00 uur en om 13.00 uur. Daarbuiten kunnen ook individuele peddelsporters nog altijd zelfstandig het traject afvaren. Peddelsport Vlaanderen en ‘The Shelter’ leiden de afvaarten in goede banen.
Prijs: 21 euro per deelnemer
Reserveren voor “peddelroute Zenne” kan via www.theshelter.be/nl/reservatie-formulieren/afvaart-zenne-lot-naar-drogenbos .

Politie Zennevallei pakt GSM-gebruik achter het stuur en foutief stepgedrag aan

ZENNEVALLEI: – Tijdens het voorbije weekend voerde de politiezone Zennevallei mobiele verkeerscontroles uit verspreid over het hele grondgebied. De actie leverde opvallende resultaten op, met bijzondere aandacht voor GSM-gebruik achter het stuur en het toenemende misbruik van elektrische steps.

Maar liefst acht bestuurders zagen hun rijbewijs onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen wegens het gebruik van hun gsm tijdens het rijden. Deze strenge maatregel volgt een nieuwe richtlijn van het parket Halle-Vilvoorde, die sinds half juni van kracht is.

Ook het gebruik van elektrische steps werd nauwlettend in de gaten gehouden. Eén step van het merk Kukirin werd in beslag genomen nadat bleek dat het voertuig snelheden tot 50 km/u haalde. De bestuurder was amper 15 jaar oud. Daarnaast werden twee processen-verbaal opgesteld voor bestuurders die met twee personen op een step reden: een 17-jarige met een kind van 5 jaar voorop, en een 13-jarige bestuurder. Een andere 15-jarige kreeg een pv omdat hij de minimumleeftijd van 16 jaar voor het besturen van een elektrische step negeerde.

Op het vlak van alcoholcontrole werden 120 ademtesten afgenomen. Vier bestuurders bliezen ‘alarm’, en één bestuurder moest zijn rijbewijs onmiddellijk inleveren voor 15 dagen na een positieve ademtest van 0.73 mg/l UAL. Verder kregen zeven personen een onmiddellijke boete voor het niet correct dragen van de veiligheidsgordel.

De politie benadrukt dat deze mobiele controles ook in de toekomst zullen worden voortgezet, met bijzondere aandacht voor jonge weggebruikers en risicogedrag in het verkeer. “Naast de klassieke controles op alcohol, drugs en gsm-gebruik, leggen we steeds meer focus op het correct en veilig gebruik van elektrische steps,” aldus de woordvoerder van politiezone Zennevallei.

Nieuwe dienstencentrale helpt gemeenten in Vlaamse Rand om sneller groenprojecten te realiseren

REGIO: – De Vlaamse Rand krijgt een stevige duw in de rug op vlak van natuurontwikkeling. De Vlaamse Regering lanceert een gloednieuwe dienstencentrale die gemeenten en andere lokale partners helpt om sneller en efficiënter groenprojecten te realiseren. Het doel? Meer natuur, meer klimaatbestendigheid en een aangenamere leefomgeving in de regio rond Brussel.

De Vlaamse Regering richt een nieuwe dienstencentrale op om gemeenten en andere partners in de Vlaamse Rand te ondersteunen bij de ontwikkeling van open ruimte.
Concreet kunnen gemeenten via de dienstencentrale bijvoorbeeld:
• Groenplannen en masterplannen laten opmaken om hun publieke ruimte groener en klimaatvriendelijker in te richten.
• Schetsontwerpen en uitvoeringsplannen laten uitwerken voor nieuwe parken, natuurherstelprojecten, bomenrijen of andere vergroening.
• Begeleiding en advies krijgen van experten om hun projecten sterker te maken en vlotter uit te voeren.

Deze projecten kaderen ook binnen de gebiedsvisie die werd opgemaakt voor de Vlaamse Rand. Zo draagt de dienstencentrale bij aan een samenhangend en sterk netwerk van natuur in de regio.

Dankzij een eenvoudige procedure hoeven gemeenten niet telkens zelf een complexe aanbesteding te organiseren. Ze kunnen rechtstreeks kiezen uit geselecteerde studiebureaus via een snelle minicompetitie. Dat bespaart tijd en administratie, terwijl de kwaliteit verzekerd blijft. Per jaar kunnen zo tot twintig projecten in de Vlaamse Rand ondersteund worden.

De Vlaamse Rand is de groene long van Brussel. Met deze dienstencentrale versterken we het groene karakter van onze gemeenten en verbeteren we de leefkwaliteit voor iedereen. We zorgen voor expertise, begeleiding en minder rompslomp, zodat ideeën sneller werkelijkheid worden,” aldus Vlaams minister van Landbouw en Omgeving, Jo Brouns.

Vroeger waren we al tevreden als we bestaand groen konden behouden, maar tegenwoordig zijn we veel ambitieuzer. We willen onze mooie streek nog groener maken. Zo hebben we de voorbije jaren vele duizenden bomen extra geplant in onze Vlaamse Rand. Het laaghangend fruit is op veel plekken geplukt. Nieuwe projecten zijn vaak complexer en technischer, dus gaan we de gemeentebesturen helpen om ook die uitdaging aan te gaan”, zegt minister van Vlaamse Rand Ben Weyts.

De dienstencentrale werkt met een raamovereenkomst van maximaal 7,2 miljoen euro over vier jaar. De bestellers – meestal gemeenten – betalen zelf de kosten van hun projecten, maar worden volledig begeleid van idee tot uitvoering.