SINT-PIETERS-LEEUW: – Dit weekend had de vierde speeldag plaats van de beker van Brabant 2012-2013, beter bekend als de Peugeot-Cup. Dit zijn de uitslagen voor de Leeuwse ploegen.
GROEP B
29/08/2012 om 19:00 KV Zuun – FC Pepingen GROEP E
SK Leeuw – KV Zuun B 1-1
RCS Nivelles B – KV Brucom Sportief 0-2
SK Vlezenbeek – FC Schepdaal 2-2
SK Leeuw B – FC Anderlecht-Milan 0-6 GROEP H
ROFC Stockel B – R Ruisbroek FC 3-1
SINT-PIETERS-LEEUW: – Vandaag organiseerde Lieve Steens en heel wat vrijwilligers aan de Watermolenlaan en Nieuwenhovenlaan de 11e stoepmarkt tvv de ziekenhuisclowns.
Deze slideshow vereist JavaScript.
Door het regenweer bleef de grote massa vandaag weg. Gelukkig voor de organisatie zijn heel wat Leeuwenaar het initiatief door de jaren heen zeer genegen en kwamen zij tussen de buien door toch even afgezakt naar de stoepmarkt en randanimaties.
Zo genoten ze onder één van de tenten van een drankje met pannenkoek of stuk taart voor het goede doel terwijl op het podium Muziekvereniging Ste-Cecilia mooie deuntjes speelden. Ook Zennetaler, volksdans Zonnebloem, Pipo & Pipette, Luna, De Madammen van Impana, jeugdtoneel 2000, Ener’Jane en Dance O’ Mania brachten iedereen in een vrolijke sfeer.
Een dikke proficiat ook aan alle buren die zelfgemaakte confituur, koekjes, muntthee,… verkochten voor het goede doel!
Supermarktketen Lidl sponsorde dit jaar opnieuw de Stoepmarkt in Sint-Pieters-Leeuw. De retailer gaf producten ter waarde van 500 euro aan de organisatie van Lieve Steen.
Lidl België hecht veel belang aan haar lokale betrokkenheid. “Zo dragen wij onder meer via sponsoringprojecten ons steentje bij”, vertelt woordvoerder Pieterjan Rynwalt. “Bovendien kent onze winkel in de Bergensesteenweg veel succes. Wij vinden dan ook belangrijk om in Sint-Pieters-Leeuw iets terug te doen. Met de geschonken producten kon de organisatie onder meer pannenkoeken bakken.”
SINT-PIETERS-LEEUW: – Met haar actie voor een “eenzaamheidsdetector” wil Vrouw & Maatschappij Sint-Pieters-Leeuw eenzaamheid onder de aandacht brengen. In het kader van de campagne ‘Stad/Dorp op Stiletto’s’ verdeelden zij flyers tijdens de 11de stoepmarkt ten voordele van de Ziekenhuisclowns, om zo mensen te helpen contact aan te knopen met elkaar.
V&M voorzitster Sint-Pieters-Leeuw, Hilde Van Impe: ” Met onze actie vragen we de gemeente te werken met een eenzaamheidsdetector, die eenzame mensen in kaart brengt zodat hen een aanbod op maat kan worden aangeboden. Eenzaamheid wordt door de media veelal als een probleem van ouderen voorgesteld. Uit onderzoek blijkt dat 250.000 60-plussers (16%) zich ernstig eenzaam voelt. Maar niet enkel ouderen zijn kwetsbaar, ook gescheiden ouders, weduwen en weduwnaars en jongeren voelen zich steeds vaker eenzaam. Bovendien blijkt uit onderzoek dat vrouwen zich duidelijk eenzamer voelen dan mannen, ongeacht de leeftijd.
Er is dus dringend nood aan meer lokale initiatieven. En ongetwijfeld ook aan een betere bekendheid en een grote laagdrempeligheid van deze initiatieven. Buurt- en wijkwerkingen, verenigingen, lokale dienstencentra, de inzet van vrijwilligers, gemeenschapswachten, thuisdiensten, wijkagenten… zijn allemaal belangrijke elementen in de strijd tegen de eenzaamheid en depressie. Door het gebruik van een eenzaamheidsdetector kan de gemeente een aanbod op maat aanbieden met bijvoorbeeld een boodschappendienst of mindermobielencentrale of vrijwilligers die een luisterend oor bieden.”
De dames van V&M toverden op hun stand met grimeerverf en glitter de kinderen met een vakkundige hand en tegen een kleine vergoeding om tot het personage van hun dromen : prinses, zeerover, toverkol. De opbrengst werd integraal geschonken aan de ‘Ziekenhuisclowns’.
SINT-PIETERS-LEEUW: – In wijk De Witte Roos had vandaag het jaarlijks wijkfeest plaats.
Deze slideshow vereist JavaScript.
Het wijkfeest heeft reeds plaats sinds 1968. Vele buurtbewoners die de organisatie op zich nemen zijn dan ook al van de derde generatie.
Zoals de traditie het wil werd er op de middag begonnen met een petanque tornooi. Dit jaar gewonnen door de groep ‘ijzer op ijzer’ met Raf, Bart en Fred.
Winnaars van het petanque tornooi: Raf, Bart en Fred
Daarna was er een rommelmarkt, Zumba , een optreden van Pipo & Pipette en allerlei kinderanimatie.
De avond begon met een buffet met optredens van dansgroep Tempo en daarna swingt de tent nog op golden oldies muziek.
SINT-PIETERS-LEEUW: – In de nacht van 24 op 25 augustus 2012 werden er alcoholcontroles uitgevoerd in het kader van de zomer BOB campagne door de lokale politie van Sint-Pieters-Leeuw.
De voertuigen werden gecontroleerd op de Bergensesteenweg ter hoogte van huisnummer 80. In totaal werd er 50 minuten controle gehouden en dit met volgende resultaten : – 12 bestuurders werd een ademtest opgelegd. Deze resulteerden allen negatief.
– 1 bestuurder negeerde het stopteken van de politie en reed voorbij het dispositief. De politie heeft het voertuig verderop kunnen intercepteren. Gelet op de ernst van de inbreuk, het negeren van het stopbevel van een ambtenaar, werd het rijbewijs van de bestuurder voor een periode van 15 dagen onmiddellijk ingetrokken op bevel van de Procureur des Konings.
– 1 bestuurdster reed rond met een voorlopig rijbewijs. Daar dit een weekendnacht betrof, is dit niet toegelaten. Zij werd niet begeleid door een voldoende ervaren begeleider en er zaten 6 personen in het voertuig, terwijl er maar plaats was voor 5. Een proces-verbaal Verkeer werd opgesteld en de inbreuk werd stopgezet.
ZUUN: – Donderdagochtend 23 augustus omstreeks 04.30 uur werd een zaakvoerder bij aankomst aan zijn bedrijf in de Jan Vanderstraetenstraat (Zuun) slachtoffer van een diefstal met geweld.
Op het ogenblik dat hij zich naar de ingangsdeur begaf, na het uitstappen uit zijn voertuig, werd hij overmeesterd door twee gemaskerde daders dewelke hem knevelden op een tuinstoel.
Hij kreeg meerdere hamerslagen en de daders beroofden hem van een grote geldsom en gsm. Zij namen vervolgens te voet de vlucht in de richting van de Bergensesteenweg. Op de vluchtweg werd een hamer, plakband en verschillende geldbiljetten achtergelaten.
Het slachtoffer bloedde hevig aan het hoofd en werd overgebracht voor verzorging naar het Erasmushospitaal te Anderlecht.
De lokale politie verrichtte de vaststellingen en het labo van de federale gerechtelijke politie kwam ter plaatse voor sporenopname.
SINT-PIETERS-LEEUW: – Op 18 en 19 augustus werden er alcoholcontroles uitgevoerd in het kader van de zomer BOB campagne door de lokale politie van Sint-Pieters-Leeuw.
De alcoholcontroles werden aangekondigd via deze website.
ZATERDAG 18 AUGUSTUS:
Tussen 20u00 – 21u00 op het Sasplein (Spoorwegstraat) te Ruisbroek: 9 gecontroleerde bestuurders: alle bestuurders bliezen SAFE
ZONDAG 19 AUGUSTUS: Tussen 02u45-03u30 in de Fabriekstraat ter hoogte van het huisnummer 356 te Ruisbroek: 6 gecontroleerde bestuurders waarvan: 5 Safe en 1 Positief (0.69mg/Lual: onmiddellijke intrekking rijbewijs)
Tussen 18u45-19u30 in de Europalaan ter hoogte van het huisnummer 1 (Centrum Leeuw): 9 gecontroleerde bestuurders: alle bestuurders bliezen SAFE en 1 bestuurder was niet orde met de schouwing van zijn voertuig.
Tussen 20u15-21u15 in de Victor Nonnemansraat ter hoogte van het huisnummer 30 (Centrum Leeuw): 14 gecontroleerde bestuurders waarvan: 13 Safe, 1 Positief (0.92mg/Lual: onmiddellijke intrekking rijbewijs) en 1 PV werd er opgesteld voor sturen zonder rijbewijs
Tussen 22u30-23u45 in de Edouard Rooselaersstraat ter hoogte van Coloma vijvers (Centrum Leeuw): 15 gecontroleerde bestuurders waarvan: 13 Safe en 2 Alarm (0.23mg/Lual en 0.34mg/Lual)
SINT-PIETERS-LEEUW: – 16 Kinderen namen donderdag en vrijdag deel aan de eerste fotoworkshop georganiseerd door de Jeugddienst van Sint-Pieters-Leeuw. Hierbij werden ze volledig ondergedompeld in de wereld van de fotografie.
De meisjes en jongens, allen tussen 9 en 12 jaar werden door een professionele fotograaf binnen de wereld van de fotografie op sleeptouw genomen. Handige “tips & tricks” werden aangeleerd. Na wat oefenen maakten ze een heuse fotoreportage van de kerk van Sint-Pieters-Leeuw en haar omgeving. Het resultaat van deze workshop, een tentoonstelling die bewonderd kan worden tijdens Open Monumentendag op 9 september. Deze tentoonstelling is toegankelijk voor het grote publiek in de hoofdbibliotheek van Sint-Pieters-Leeuw.
Veerle Lambrecht van de Jeugddienst vat het als volgt samen: ‘De jeugddienst tracht in samenwerking met andere gemeentelijke diensten een gevarieerd vakantieaanbod aan te bieden. Daarnaast proberen wij kinderen en jongeren via onze activiteiten kennis te laten maken met nieuwe dingen. Dat kinderen en jongeren via onze workshop en tentoonstelling leren kennis maken met ons lokaal erfgoed is mooi meegenomen. Plezier beleven is en blijft ons hoofddoel.”
Meer informatie betreffende Open Monumentendag kan bekomen worden bij de dienst Toerisme 02
371 63 15.
VLAAMS_BRABANT: – De provincie Vlaams-Brabant voert een grootschalige campagne om taallessen Nederlands voor anderstaligen te promoten.
‘De campagne spoort anderstaligen aan om Nederlands te leren en verwijst hen daarvoor door naar een geschikte taalcursus. De campagne startte op 14 augustus met de bussen van De Lijn die rijden met de affiche op de achterruit‘, zegt Elke Zelderloo, gedeputeerde voor Vlaams karakter.
Dit jaar zijn er twee nieuwe elementen toegevoegd aan de campagne. Er zullen 75.000 broodzakken met het beeld van de campagne verdeeld worden bij 1 à 2 bakkers in 43 gemeenten. En er wordt publiciteit gevoerd bij anderstalige facebook-pagina’s van het arrondissement Halle-Vilvoorde .
De andere pijlers van de campagne zijn:
In gemeentehuizen, OCMW’s, bibliotheken en werkwinkels worden 1.000 kleine A3-affiches verspreid.
In de gebieden met de grootste concentratie van anderstaligen wordt gedurende twee weken via zo’n 200 lijnbussen campagne gevoerd om een hoge zichtbaarheid in het straatbeeld te realiseren. Dit gebeurt via publiciteit op de achterruit of zijflanken van de bus.
In alle gemeenten van de regio Halle-Vilvoorde wordt er huis aan huis, een flyer verdeeld.
Er wordt ook promotie gevoerd via de Wis-computers van de VDAB. Het gaat in totaal om 17 wis-kiosken en een banner op de opleidinspagina van de VDAB.
‘Deze campagne past in ons beleid voor het Vlaams karakter van de provincie Vlaams-Brabant. Het uitgangspunt is dat Vlaams-Brabant integraal deel uitmaakt van Vlaanderen, waar het Nederlands de voertaal is. Mensen aanzetten om de Nederlandse taal te leren en blijven te hanteren is niet enkel belangrijk voor het Nederlandstalig karakter van de Vlaamse Rand, maar heeft ook tal van maatschappelijke gevolgen. Het zorgt ervoor dat anderstaligen kunnen deelnemen aan het Vlaamse gemeenschapsleven, makkelijker in contact kunnen treden met de lokale overheid en hun kansen verhogen op de arbeidsmarkt‘, besluit gedeputeerde Elke Zelderloo.
SINT-PIETERS-LEEUW: – De lokale politie van Sint-Pieters-Leeuw zal dit weekend in uitvoering van het actieplan verkeersveiligheid alcoholcontroles uitvoeren (Zomer BOB campagne).
.
Een beperkt aantal van deze verkeerscontroles wordt op voorhand aangekondigd. Hiermee beoogt de politie een preventief effect bij de weggebruikers.
Uiteraard worden hier niet alle controles vermeld. Dit houdt ook in dat er elders op datzelfde ogenblik nog andere controles kunnen worden uitgevoerd.
Zaterdag 18 augustus 2012 – Alcoholcontrole in Ruisbroek
Zondag 19 augustus 2012 Alcoholcontrole in Centrum Leeuw
BEERSEL / SINT-PIETERS-LEEUW: – Ecopower en We-Power NV (Colruyt) hebben een nieuwe aanvraag ingediend in Beersel om in de kanaalzone windmolens te plaatsen. In een eerste fase gaat het om drie windturbines, die verder van de woonwijk Witte Roos (Sint-Pieters-Leeuw) verwijderd zijn.
Op dit ogenblik loopt er een openbaar onderzoek ivm de milieuvergunningsaanvraag voor de exploitatie van een nieuwe inrichting gelegen te Beemptstraat, Vaartweg, Beverbeemd, Vaartkant 115 te 1651 Lot.
Zie website gemeente Beersel: http://www.beersel.be/file_uploads/4127.pdf
RUISBROEK / VORST: – Vanaf dinsdag 14 augustus 2012 tot en met zaterdag 18 augustus worden dringende herstellingswerken uitgevoerd op de R0, de ring rond Brussel. Aan de Bocht van Vorst is slechts één rijstrook beschikbaar. Mobiel Brussel maakt gebruik van de kalme periode rond 15 augustus om dit gedeelte van de Ring te herasfalteren.
– Van dinsdag 14 augustus, 21u tot donderdag 16 augustus, 21u: slechts één rijstrook beschikbaar op de buitenring ter hoogte van de bocht van Vorst.
oprit 17 Anderlecht Industrie afgesloten – omleiding via de Humaniteitslaan.
Omwille van de voetbalinterland België – Nederland worden de werkzaamheden op woensdagavond 15 augustus tussen 21 tot 24 uur onderbroken.
– Van donderdag 16 augustus, 21u tot zaterdag 18 augustus, 21u: slechts één rijstrook beschikbaar op de binnenring ter hoogte van de bocht van Vorst. oprit 18 Ruisbroek afgesloten – omleiding via de Humaniteitslaan
Vooral op donderdag en vrijdag wordt zeer ernstige verkeershinder verwacht op de Brusselse ring. De verliestijden zullen hoog oplopen. Raadpleeg de actuele verkeersinformatie voor uw vertrek.
RUISBROEK: – Francis Mansion is koning geworden van vissersclub ‘De Gouden Brasem’.
De sportieve vissersclub uit Sint-Pieters-Leeuw organiseert jaarlijks zijn wedstrijd aan de vijvers van A.J.Braillard te Ruisbroek. Op het koningschap telt enkel het aantal vissen. Het gewicht wordt dan niet gewogen.
Bij een gelijk aantal vissen is de visser met de kleinste plaatsnummer gewonnen. Dit keer was dat niet het geval.
Vissersclub De Gouden Brasem uit Ruisbroek houdt op 22 en 23 september haar eetfestijn in zaal Ons Huis.
Londen: De hockeyvrouwen Red Panthers met Erica Coppey (uit Sint-Pieters-Leeuw) speelden vanmorgen hun laatste wedstrijd op de Olympische spelen in Londen.
Ze wonnen met 2-1 van de USA.
In de Londense Riverbank Arena streden de Belgen en Amerikanen voor de plaatsen 10 en 11 in het algemene klassement.
Bij het begin van de wedstrijd leken de Belgen nog niet goed wakker en na vijf minuten scoorden de Amerikanen reeds via Paige Selenski. België kwam daarna beter in de wedstrijd en kreeg ook kansen. Na 20 minuten lukte Alix Gerniers de 1-1 gelijkmaker. De Amerikanen konden geen van hun 3 strafcorners benutten zodat het 1-1 bleef bij de rust.
Ook in het begin van de tweede helft speelden de Amerikanen beter. In de 13 minuut scoorde Taylor voor de USA, maar de Belgen vroegen een videocall aan en ze kregen gelijk van de scheidsrechters waardoor het 1-1 bleef.
Op 17 minuten voor het einde van de partij kregen de Belgen een strafcorner. Deze mislukt e evenals de rebound maar in het geharrewar daarna werd er toch nog gescoort. De goal komt op naam van Gaëlle Valcke.
De Amerikanen konden daarna niets meer terugdoen en zo wonnen de Red Panthers met 2-1 van de USA en eindigden ze op hun eerste Olympische tornooi op de 11de plaats.
Het was voor het eerst dat de dameshockeyploeg deelnam aan de Olympische spelen en nu het tornooi gedaan is vroegen we een reactie aan Erica Coppey.
Erica Coppey: ” Het was een fantastische ervaring. Voor zoveel publiek mogen spelen en ons land vertegenwoordigen op zo’n groot tornooi,.. Gedurende het tornooi hebben we soms gefaald omdat we zagen dat we bij bepaalde wedstrijden hadden kunnen winnen. Maar het objectief is wel binnen, we zijn blij! Op dit hoogste niveau moesten we ons telkens aan de tegenstrever aanpassen zo spelen de Aziatische ploegen veel fysieker dan wij. En daar missen we wel nog een beetje ervaring in en ook wedstrijdritme vooral tegen Groot-Britannië bijvoorbeeld die heel fel en krachtig spelen, dat zijn we niet gewoon. Maar door dit soort wedstrijden te spelen zullen we blijven groeien. Ik ben heel fier en trots dat ik bij de eerste vrouwelijke Belgische hockeyploeg speelde die deelnamen aan de Olympische spelen. Hopelijk volgt er meer!“
VLEZENBEEK: – Dit weekend, 10 augustus t.e.m. 15 augustus, worden er voor de 33ste maal de HOEBELFEESTEN georganiseerd in de Nederstraat te Vlezenbeek.De politie van Sint-Pieters-Leeuw wil u nu reeds informeren over een aantal belangrijke richtlijnen waarmee rekening te houden zijn dit weekend.
Om een goed en veilig verloop van de feesten te garanderen, worden er een aantal maatregelen genomen op verkeersvlak.
De grootste ingreep wordt genomen in de Rekerstraat. Deze wordt volledig afgesloten voor het verkeer, net als een groot stuk van de Nederstraat (tussen Zeypestraat en de Nederstraat).
Verder wordt er in delen van de Zeypestraat, Nederstraat en Klein-Nederstraat een éénrichtingsregime ingevoerd. Zowel organisatie als onze diensten zullen streng toezien op het naleven van de verkeersregels. Bij overtredingen zullen wij repressief optreden. Tevens worden er in betrokken straten parkeerverbod geplaatst. Er zijn parkings voorzien voor de bezoekers, gebruik deze. Hieronder kan u een plan zien met de verduidelijking van de verkeerssituatie.
bron kaartje: politie Sint-Pieters-Leeuw
Er zijn bewaakte parkings voorzien waar toezicht wordt gehouden door parkeerwachters. Daar staat uw voertuig veilig.
Enkele maatregelen aangaande het feestgebeuren zelf :
– in de tent heerst een algemeen rookverbod, gelieve dit te respecteren
– druggebruik wordt niet getolereerd. Bij aantreffen van drugs, zullen onze diensten in kennis gesteld worden.
– eigen drank is verboden
– er worden stewards voorzien om de veiligheid te garanderen in de tent. Deze zijn herkenbaar aan een rood t-shirt met het logo van de Hoebel op de voorzijde en het woord STEWARD op de achterzijde. Gelieve hun richtlijnen te volgen
– het is verboden aan – 16 jarigen om alcohol te drinken, voor personen tussen 16 en 18 jaar, wordt bier toegestaan en voor personen ouder dan 18 jaar, wordt alcohol algemeen toegestaan. Let wel : openbare dronkenschap blijft verboden en kan bestraft worden.
– de sluiting wordt voorzien om 03:00 uur. De verkoop van drankbonnen stopt dan ook onherroepelijk om 02:45 uur. Op vrijdag en zaterdag, respectievelijk 10/08/2012 en 11/08/2012, wordt voorzien dat het volk iets meer tijd krijgt om de tent veilig en rustig te verlaten. Op die dagen wordt om 03:00 uur enkel nog achtergrondmuziek gespeeld, zodat iedereen kan vertrekken. Om 03:30 uur gaat de muziek uit en tegen 04:00 uur dient iedereen buiten te zijn.
– bij het bereiken van de maximum aantal bezoekers, wordt de toegang afgesloten. De maximumcapaciteit is bepaald in samenspraak met de brandweer ten einde iedereen te kunnen evacueren indien nodig.
Wat bij noodgevallen?
Spreek indien mogelijk iemand van de organisatie aan. Zij zijn herkenbaar aan zwarte t-shirten met de vermelding HOEBELFEESTEN. Ook de stewards kunnen aangesproken worden. Zij zijn het eerste aanspreekpunt en zullen u de nodige hulp verschaffen.
Bij medische problemen, kan u de mensen van de organistie aanspreken, dewelke u naar de rode kruis post zullen begeleiden. Wanneer de persoon dewelke medische hulp nodig heeft niet meer tot aan de rode kruis post geraakt, zal de organisatie de hulpverlening tot bij de persoon halen.
Onze diensten zijn ook aanwezig om de veiligheid te garanderen. Bij problemen, kan u ook bij hen terecht.
Wat bij een evacuatie?
Bij een zeer ernstig noodgeval, kan u op richtlijnen van de organisatie, de nooduitgangen gebruiken. De organisatie zal u begeleiden en aanduiden welke nooduitgang u dient te gebruiken. De evacuatieleiden zal duidelijk herkenbaar zijn aan een grote vlag, dewelke u dient te volgen. Hij of zij zal de groep voorgaan en u begeleiden naar een opvangcentrum. Wanneer de hulpdiensten aankomen, gelieve de weg vrij te maken, zodat zij hun werk kunnen doen.
Omdat wij onze hulpdiensten graag op 1 plaats verzamelen bij een grote tussenkomst, wordt de parking aan het kerkhof Vlezenbeeklaan volledig vrijgehouden en ook daar telt parkeerverbod. Wanneer hier een voertuig geparkeerd wordt, zal dit met het oog op het verzekeren van de veiligheid, weggetakeld worden op kosten en risico van de eigenaar.
VLEZENBEEK: – De Hoebelfeesten van 2012 gaan door van 10 tot en met 15 augustus. Noteer nu alvast in je agenda volgende afspraken.
Op het programma:
vrijdag 10 augustus 2012: Beachparty
De Hoebelfeesten starten met de Beachparty op vrijdag met nieuw dit jaar een lounge bar. Verder Cocktailbar, Gast dj : Jan Vervloet – Inkom: 6 €
zaterdag 11 augustus 2012: Q Party
om 21:00 Met het foute uur van Sven Ornelis – inkom: 10 €
zondag 12 augustus 2012: Spel zonder Grenzen om 15:00 uur.
dinsdag 14 augustus 2012: Hoebelcafe & Cafe Flamand
start om 18 u met het Hoebelcafe, optredens van: Pili-Pili, The Vaneuvilles & A Dolphin
gevolgd door Cafe Flamand met oa. Peter van de Veire & Miguel wiels + verrassingsgasten – inkom: 8 €
woensdag 15 augustus 2012: Boesteringenkermis & Sanseveria vanaf 12.00 uur
tal van springkastelen, schminkstand om 18 uur: optreden Sanseveria – Inkom is gratis
Londen: De hockeyvrouwen Red Panthers met Erica Coppey (uit Sint-Pieters-Leeuw) speelden vanmiddag hun laatste pool wedstrijd op de Olympische spelen in Londen. Ze verloren met 3-1 van Zuid-Korea.
België speelde een slechte eerste helft en kwamen bijna niet op de Zuid-Koreaanse helft. De ploeg mocht blij zijn met een 2-0 ruststand.
Wat bondscoach Pascal Kina tijdens de rust tegen zijn speelsters zij weten we niet maar in de tweede helft stond er terug een ploeg op het terrein. Na 2 minuten spelen kon Erica Coppey met een voorzet van Devos scoren. Hierna konden de Red Panthers nog een 5 tal kansen afdwingen maar de gelijkmaker bleef uit. De laatste 10 minuten zakte het wedstrijdpijl weer wat en op 4 minuten voor het einde ruilde Kina doelvrouw Aisling D’Hooghe voor een extra veldspeelster hopend om zo met het veldoverwicht de gelijkmaker af te dwingen.
1 minuut voor het einde kregen de Belgen nog een strafcorner maar konden deze niet benutten. De echte domper kwam 18 seconden voor het einde als Zuid-Korea de stand nog aandikte tot 3-1.
De Red Panthers eindigden zo als 6de in de A poele en moeten nu vrijdag om 08.30 uur strijden voor de 11de plaats tegen de Amerikanen.
VLEZENBEEK: – Dit weekend was de Baljuwhoeve weer het toneel voor de 16de hoebelbike toertochten. Zo’n 1250 MTB’ers namen deel aan de verschillende tochten door het Pajottenland. Vrijdag had de 7 de nachttocht plaats en zondag kon men zijn hartje ophalen in 3 verschillende afstanden van 30, 50 en 75km.
En naar jaarlijkse traditie was er de speciale doortocht bij Interarbo, waar Pierre weer enkele ‘specialekes’ op het parcours voorzien had. Ook de doortocht incafé De Linde en bij brouwerij Boon s werden gesmaakt. Een sfeerreportage:
SINT-PIETERS-LEEUW – De jeugd en toerisme-dienst van de gemeente Sint-Pieters-Leeuw organiseerden zaterdag het gratis straattheater festival ‘StraPatZen’.
Het werd een gezellige bedoeningin het centrum van de gemeente. Zowel jong als oud kwam aan zijn of haar trekken door de verscheidenheid aan groepen.
Velen hopen nu reeds luidop van een tweede editie.
Londen: De hockeyvrouwen Red Panthers met Erica Coppey (uit Sint-Pieters-Leeuw) speelden vanmiddag hun 4de wedstrijd op de Olympische spelen in Londen. Het werd een gelijkspel tegen Japan 1-1.
Beide ploegen zijn mekaar waard in de eerste helft. Doelvrouw Aisling D’Hooghe kon twee keer uitpakken met een goeie redding.
Ook de Belgische vrouwen duiken twee keer goed op voor het Japanse doel.
De eerste kans wordt met een miraculeuze redding uit doel gehouden, bij de tweede maakt de doelvrouw een fout op Charlotte De Vos. België krijgt een strafbal.
Jill Boon faalt niet met de strafbal en maakt het allereerste doelpunt voor de Red Panthers op de Olympische Spelen.
Aan het begin van de tweede helft gaan de regensluizen weer open boven Londen.
Onze hockeyvrouwen worden door heel wat Belgische supporters in de tribune aangemoedigd en beginnen aan de tweede helft.
In de tweede helft zijn de Belgen het gevaarlijkst met enkele mooie kansen.
Op 13 minuten voor het einde kunnen de Japanners tegenscoren 1-1.
De Belgen kregen in totaal 4 groene kaarten tijdens de wedstrijd (tijdelijk bank zitten).
En worden in de eindfase van de wedstrijd nog onder druk gezet door Japan.
Na de wedstrijd heerst er ontgoocheling bij de speelsters want deze wedstrijd kon gewonnen worden.
Met twee punten blijven onze hockeyvrouwen vijfde in de groep
Maandag sluiten de Belgen hun groepsfase af tegen Zuid-Korea.
SINT_PIETERS_LEEUW : – De politie van Sint-Pieters-Leeuw zoekt getuigen bij een vluchtmisdrijf.
Oproep:”Deze morgen omstreeks 07:00 uur werd er een wagen aangereden in de Georges Wittouckstraat ter hoogte van huisnummer 162. De bestuurder pleegde vluchtmisdrijf. Onze diensten vonden op de plaats van het ongeval een wieldeksel van een Opel Astra of Opel Zafira. De wagen vertoont welicht schade rechts vooraan. Alle tips zijn welkom”
LONDEN: – Vanavond verloren de hockeyvrouwen Red Panthers met Erica Coppey (uit Sint-Pieters-Leeuw) op de Olympische spelen in Londen van thuisland Groot-Brittannië met 0-3.
Het sterke Groot-Brittannië domineerde de wedstrijd al hielden de Belgen stand. Maar op 3 minuten voor de rust werd het 0-1.
Ook in de tweede helft ondergingen de Belgen het spel. af en toe creeërden ze zelf kansen maar konden het jammer genoeg niet afmaken. Zo verloren ze de wedstrijd met 0-3 van het fysisch zeer sterke Groot-Brittannië, dat samen met Nederland op kop staat in groep A.
De volgende wedstrijd is tegen Japan.
SINT-PIETERS-LEEUW: – SP.A Sint-Pieters-Leeuw maakt zijn eerste 3 kandidaten bekend voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2012.
Lijsttrekker is Guy Jonville, gemeenteraadslid en voorzitter van sp.a Sint-Pieters-Leeuw. Op 2 staat Jacqueline Bormans, lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst van het OCMW en Nicolas Rousseau, penningmeester en ondervoorzitter van de sp.a-afdeling sluit de top 3 af.
Guy Jonville: “Met deze lijst kiest sp.a Groot-Leeuw voor een evenwicht, een evenwicht tussen ervaring met de huidige mandatarissen enerzijds en verjonging anderzijds. En dat evenwicht vindt men ook terug in ons programma. sp.a Leeuw wil zijn stempel drukken op het gemeentelijk beleid. En dit willen we doen door samen te werken met de mensen. Zo willen we samen de armoede aanpakken. Natuurlijk kunnen wij niets doen aan de inkomens, maar we kunnen wel zorgen voor meer betaalbare energie door bv groepsaankopen van gas en electriciteit te organiseren vanuit de gemeente. sp.a Groot-Leeuw heeft dit een aantal maanden terug gedaan en 200 gezinnen hebben toen de overstap van energieleverancier gedaan. Voor een gemeente als Sint-Pieters-Leeuw is dit een zeer goed cijfer.”
Jacqueline Bormans, OCMW-Raadslid: “We moeten ook een sociale foto van onze gemeente maken. Waar zijn de problemen het grootst in onze gemeente? Met behulp van lokale armoede-indicatoren, zetten we gerichte acties op, die onderzoeken welke de noden van de meest kwetsbaren zijn. Een eerste stap is het inventariseren van al onze beschikbare lokale gegevens over (kinder)armoede. We houden een vinger aan de pols, en rmoeten snel reageren op nieuwe tendensen.”
Nicolas Rousseau: “Maar ons programma gaat ruimer dan de klassieke sp.a-thema’s. We willen ook werk maken van meer veiligheid en dat doen we niet door repressief op te treden. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de knelpuntwandelingen, groepswandelingen in een wijk, waarbij de deelnemers nagaan wat de omgeving onveilig maakt of wat hen een onveilig gevoel geeft. Na de wandeling maakt men een inventaris op van de knelpunten en zoekt men samen naar oplossingen. Tegelijkertijd krijgen de buurtbewoners een juist, objectief beeld van hoe (on-)veilig hun buurt in werkelijkheid is. Zo gaat het veiligheidsgevoel vaak al de goede kant op. De samenwerking tussen inwoners, politie en bestuur zijn belangrijk om de doorstroming en opvolging van de informatie over de veiligheidssituatie te garanderen.”
In de loop van de volgende dagen wordt het definitief programma van sp.a Sint-Pieters-Leeuw en de volledige lijst bekend gemaakt.
SINT-PIETERS-LEEUW: – In de afgelopen weken, stelde de politie van Sint-Pieters-Leeuw steeds meer en meer diefstallen in schuren, loodsen en tuinhuizen vast in de omgeving van Vlezenbeek. De teller staat ondertussen al op 8!! De meeste diefstallen gebeuren tijdens de nacht. Favoriete voorwerpen om te stelen zn werkmaterialen van bekende merken als Stihl of Hilti.
De politie roept iedereen dan ook op om de nodige voorzorgen te nemen. Zoals reeds vroeger gemeld, begint preventie bij uzelf.
Enkele tips :
1: sluit altijd uw woning, tuinhuis, schuur slotvast af. Een goed slot of ketting is een eerste hindernis voor de dieven. Ook als u maar 10 minuten wegmoet, sluit u best alles af.
2: zorg ervoor dat uw werkmateriaal niet in het zicht staat
3: zorg voor voldoende verlichting bv. door schrikverlichting die automatisch aanspringt te plaatsen. Wanneer de duisternis wegvalt, zijn dieven minder geneigd in te breken
4: vraag u buren om een oogje in het zeil te houden wanneer u niet thuis bent. Sociale controle is een groot hulpmiddel voor onze diensten.
Hoort u of ziet u dan toch iets wat niet koosjer is, bel onmiddellijk het nummer 101 om onze diensten zo snel mogelijk ter plaatse te krijgen. Heb geen schrik om eens te veel te bellen, wij rukken liever eens te veel uit dan te weinig. Heeft u aangaande de vorige diefstallen iets gehoord of gezien, gelieve ons deze informatie dan ook door te spelen op het telefoonnummer van de politie van Sint-Pieters-Leeuw 02/371.22.28
De politie diensten patrouilleren eveneens dag en nacht in de regio, doch hoe meer mensen er mee kijken, hoe moeilijker het wordt voor de dieven om toe te slaan. Let wel, neem het heft niet in eigen handen maar verwittig steeds de politiediensten. Zij zullen het nodige doen om de dieven op te sporen en te arresteren.