Scholencross 2011

SINT-PIETERS-LEEUW: – Alle leerlingen van het 1ste leerjaar tot en met het 6de leerjaar van de scholen in Sint-Pieters-Leeuw namen per graad deel aan een “Start to Run”.

Zo’n 1400 jongeren maakten er dus een sportieve voormiddag van en leefden zich ook uit op de verschillende attracties.

Met “Start to Run” leren de jongens en meisjes hoe zij een aanvaardbare conditie kunnen opbouwen.

Na hun “Start to Run” en een korte rustpauze van vijf minuutjes konden de leerlingen vrijblijvend nog aan de 12 de loopcross deelnemen.

Er werd voor de aanwezige jeugd ook heel wat randanimatie voorzien.
Op de middag werden de laureaten van de Stap- en Trapweek gehuldigd.

laureaten van de Stap- en Trapweek

De hele week was Sint-Pieters-Leeuw in de ban van duurzame mobiliteit.
Gedurende deze week organiseerde het gemeentebestuur samen met de basisscholen een ‘STAP- EN TRAPWEEK’, een campagne voor meer milieuvriendelijke verplaatsingen en bewust autogebruik.
Vanmiddag werd per school één laureaat verkozen.
Laureaten waren: Hanna Slinckx, Sebbarh Nassim, Angelique Renders, Vermeulen Luca, Eva Claes, Saermans Jonathan, Costantino Jessica.
De hoofdlaureaat, Sasha Callewaert van 5A Sint-Lutgardis kreeg van hoofdcommisaris Krispel een waardebon om te besteden in een fietsenwinkel.

hoofdlaureaat Stap- en trapweek Sasha Callewaert van 5A Sint-Lutgardis


200 leerlingen namen bij de rand animatie ook deel aan een verkeerskwis. 20 onder hen beantwoorden alle vragen juist.
Winnaar werd Niels Vanes van het 4de klas van Don-Bosco.

Niels Vanes won de verkeerskwis

 

Dubbelklik op onderstaande foto’s om ze in een groter formaat te bekijken.


Na vele jaren wachten start bouw nieuwe school Den Top.

SINT-PIETERS-LEEUW: – De bouwwerken aan de nieuwe school Den Top aan de Garebaan zijn eindelijk gestart.
De firma Van Roey is op de werf bezig met de droogzuiging van het terrein.
Vanaf volgende week donderdag zullen de graafmachines op de werf verschijnen en op 6 oktober wordt de torenkraan geïnstalleerd en kunnen de bouwwerken van het nieuwe schoolgebouw echt beginnen.

De Nieuwbouw

Naast 15 klaslokalen, waarvan 9 voor de lagere school en 6 voor de kleuterschool, omvat het bouwproject ook de nodige lokalen voor administratie, polyvalente ruimten, refter, sanitair…
Het gebouw bestaat uit drie volumes die een open buitenspeelplaats, verlaagd ingeplant t.o.v. de straat en grenzend aan de Garebaan, omgeven.

Het centrale volume wordt evenwijdig met de Garebaan ingeplant op +/- 30m van de voorliggende weg, het heeft een voorgevelbreedte van 30m en een bouwdiepte van 12m. Op de gelijkvloerse verdieping bevinden zich 3 klaslokalen en sanitair.
Het gebouw bevindt zich lager dan het straatniveau en heeft een hoogte van 7,41m.
Boven de inkom wordt een afdak voorzien en een piramidevormig volume.

De linkse vleugel wordt schuin ingeplant zodanig dat de afstand tot de linker zijdelings perceelsgrens aan de voorgevel 4,55m en aan de achtergevel 26m bedraagt. Het volume is 47m lang en 10m breed.
Op de gelijkvloerse verdieping worden drie klassen, een polyvalente hal, polyvalente zaal en sanitair voorzien. Op de verdieping worden eveneens drie klassen en sanitair voorzien en een lokaal voor de directie en een leraarszaal.

De rechtervleugel wordt loodrecht op het middenvolume en op 6m van de rechter zijdelingse perceelgrens ingeplant. Het volume heeft een lengte van 43m breed en een breedte van 12m.
Op de gelijkvloerse verdieping worden drie klassen en een polyvalente zaal voorzien. Op de eerste verdieping worden drie klassen voorzien.

Beknopte geschiedenis van de lijdensweg in dit bouwdossier:

De plannen voor de nieuwbouw dateren reeds van rond 1995.

De participatieraad voor gemeentelijke basisscholen van Sint-Pieters-Leeuw had dan ook een aanvraag ingediend voor nieuwe moderne gebouwen voor de school Den Top. In 1995 ging het toenmalige gemeentebestuur in op deze aanvraag en kocht het stuk bouwgrond aan de Garebaan 249 in het centrum van Sint-Pieters-Leeuw. Op 29 december 2006 legde toenmalig schepen Flip Packeu (SP.A) zelf reeds de eerste steen voor de nieuwbouw.

Maar door problemen met de plannen (stabiliteitsstudie en brandveiligheid moesten herbekeken worden, de plannen waren een halve meter verkeerd getekend ) moest men opnieuw helemaal achteraan in de rij gaan aanschuiven bij de Vlaamse overheid.

Ook in 2005 stak de Vlaamse dienst Stedenbouw stokken in de wielen met een negatief advies voor de voorgelegde plannen. Volgens Stedenbouw komt de school anderhalve meter te dicht bij een van de buren. Merkwaardig is dat Stedenbouw het voorontwerp wel zonder opmerkingen goedkeurde.

In 2007 werd het BPA-Sint-Pieters-Leeuw-Centrum goedgekeurd, wat noodzakelijk was om een bouwvergunning te bekomen voor de nieuwe school.

Ook bij een volgende aanvraag tot subsidie waren er problemen.
Fons Geeroms, schepen van onderwijs: ” Agion, de subsidiërende overheid inzake het bouwen van schoolgebouwen wees ons in een eerste gunningsdossier op een procedurefout en verplichte ons de aanbestedingsprocedure te herbeginnen.
Gezien het bedrag van de uitgaven voor het bouwen van een nieuwe school aan Den Top, moeten wij immers voldoen aan de regels van de Europese bekendmaking.
De uiterste datum voor het indienen van de offertes was 4 maart 2011. Wij ontvingen opnieuw dezelfde twee inschrijvingen voor deze opdracht, namelijk Dexia Bank, dat inschreef met de firma Kumpen, en de firma Van Roey. Opvallend is wel dat de prijzen van beide inschrijvers vrij aanzienlijk zijn gestegen.
De architect, het studiebureau, de gemeentelijke technische en financiële dienst, hebben de twee offertes grondig nagekeken en vergeleken.
Het schepencollege kon op 2 mei de opdracht gunnen aan de meest voordelige bieder, zijnde de firma Van Roey, tegen het inschrijvingsbedrag van 7.196.886,32 euro, btw inclusief.”

Begin 2011 werd het aanbestedingsdossier voor de bouw van de nieuwe school Den Top, aan de Garebaan in Leeuw-centrum, door Agion goedgekeurd. De opdracht kon dan betekend worden aan de firma Van Roey, die nu met de bouw kan starten.

Meer info over de Gemeentelijke Basisschool Den Top: www.dentop.be

inschrijvngen Leeuwse Kunstacademie

SINT-PIETERS-LEEUW: – In september start het nieuwe academiejaar van de kunstacademie van Sint-Pieters-Leeuw.

In de kinder- en jongerenateliers is de leerstof opgebouwd rond de vakken waarnemingstekenen, kleurstudie en vormstudie.
Belangrijke leerdoelen zijn:
discipline en aandacht leren opbrengen voor het uitvoeren en afwerken van een opdracht, ontwikkelen van de beeldexpressie, creatief gedrag en technische vaardigheden, gepaste attitudes aanleren voor het ontdekken, bestuderen en hanteren van de beeldtaal.

De opleiding voor volwassenen bestaat uit een 5 jarige cyclus waarvan de 1ste 2 leerjaren voorbereidende jaren zijn: een breed scala aan technieken en media komen hier wekelijks aan bod: waarnemingstekenen, tekenen naar levend model, schilderen, grafiek, boetseren, beeldhouwen e.a.

Kinderateliers 6 & 7 jarigen (1 ste en 2 de leerjaar)
> Op woensdagnamiddag van 13.30u tot 15.10u of van 15.20u tot 17.00u
> Of op zaterdagmorgen van 9.00u tot 10.40u of van 10.50u tot 12.30u
> Of op zaterdagnamiddag van 13.30u tot 15.10u
Ofwel in onze wijkafdeling:
Gemeentelijke Basisschool “ Wegwijzer”, Schoolstraat 14 te Ruisbroek
> Op woensdagnamiddag Van 13.30u tot 15.10u voor 6 – 7 – 8 – 9 – 10 – 11 jarigen
Prijs voor alle kinderateliers: 58€ + 7€ materiaalkosten voor het volledige schooljaar

Kinderateliers 8 & 9 jarigen (3 de en 4 de leerjaar)
> Op woensdagnamiddag van 13.30u tot 15.10u of tot 16u
> Of op zaterdagmorgen van 9u tot 10.40u of van 10.50u tot 12.30u
> Of op zaterdagnamiddag van 13.30u tot 15.10u

10 & 11 jarigen (5 de en 6 de leerjaar)
> Op woensdagnamiddag van 13.30u tot 15.10u of van 15.20u tot 17u
> Of op zaterdagmorgen van 9u tot 10.40u of van 10.50u tot 12.30u
> Of op zaterdagnamiddag van 13.30u tot 15.10u
Prijs voor alle kinderateliers: 58€ + 7€ materiaalkosten voor het volledige schooljaar

Jongerenateliers 12 & 13 jarigen (1 ste en 2 de middelbaar)
> Op zaterdagmorgen van 9u tot 12.30u
> Of op woensdagnamiddag van 13.30u tot 15.10u of van 15.20u tot 17u
Prijs : 58€ + 7€ materiaalkosten voor het volledige schooljaar

14 & 15 & 16 & 17 jarigen(3 de, 4 de, 5 de en 6 de middelbaar)
> Op woensdagavond van 18u tot 21.30u
Prijs: 58€ + 10€ materiaalkosten voor het volledige schooljaar

Volwassenenateliers (Leercyclus van 5 leerjaren)
> op dinsdag-, woensdag- of vrijdagavond van 18u tot 21.30u of op donderdagnamiddag van 13.30u tot 17u
> Op woensdagavond: van 18u tot 21.30u

kunstgeschiedenis & atelier vanaf 3 de jaar Hogere Graad
Prijs: 190€ + 12€ materiaalkosten voor het volledige schooljaar

Inschrijvingen:
Nieuwe leerlingen:
Reserveer nu al een plaats via kunstacademie@sint-pieters-leeuw.be en kom begin september langs op het secretariaat om een inschrijvingsfiche in te vullen.

Leerlingen die vorig jaar reeds waren ingeschreven zijn automatisch ingeschreven na het betalen van het inschrijvingsgeld.

Betalen kan enkel door overschrijving van het inschrijvingsbedrag op ons nieuw bankrekeningnr. 091-0126640-84 van het gemeentebestuur van Sint-Pieters-Leeuw, Pastorijstraat 21, 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
Korting is er o.a. voor meerdere leden uit 1 gezin, personen met een handicap, werkzoekenden en enkel na voorleggen van de nodige attesten.
Kortingstarief: € 38 + materiaalkosten voor kinder- en jongerenateliers. € 110 + materiaalkostenvoor volwassenen-ateliers
Info over kortingen via:kunstacademie@sint-pieters-leeuw.be

Praktisch:
De lessen starten op donderdag 1 september 2011 om 13.30u voor de volwassenenateliers en op zaterdag 3 september 2011 voor de kinder- en jongerenateliers.
Alle geïnteresseerden zijn welkom op een infosessie op donderdag 1 september 2011 om 13.30u of op dinsdag 6 september 2011 om 18u in de kunstacademie.
Tijdens de maand september worden gratis kennismakingslessen georganiseerd voor volwassenen op dinsdag- en vrijdagavond van 18u tot 21.30u en op donderdagnamiddag van 13.30u tot 17u.
Meer info? Mail naar: kunstacademie@sint-pieters-leeuw.be

op bezoek bij Rainbow4kids

SINT-PIETERS-LEEUW: –  26 mensen uit geheel Vlaanderen, waarvan een tiental uit onze regio zijn met KWB-Govaka op reis geweest naar Kenia. Tijdens hun verblijf genoten ze niet alleen van de safari, zon, zee en strand, maar gingen ook een kijkje nemen naar  het project ‘Rainbow4kids’ van juffrouw Katrien uit Lennik.

Wim Zeeuwe bezorgde ons onderstaand verslag.

Maandag 25 juli bezoek aan de ‘Rainbow4kids’ school. Het werd zonder twijfel de mooiste dag en het hoogtepunt van onze reis naar Kenia.
Verwelkomd worden door de totale schoolbevolking – leerlingen, leerkrachten, keuken- en onderhoudspersoneel en vrijwilligers – alles bijeen toch zo ongeveer 380 personen, liet niemand onberoerd. De kleuters kwamen ons al zingend te gemoed. De verwelkoming werd gehouden door mama Rainbow (Katrien Vermeersh) en de schooldirecteur. Al de leerkrachten werden voorgesteld en de leerlingen zongen voor ons een welkomstliedje. Waarop wij een liedje in het Swahili en de klassieker ‘vrolijke vrienden…’ zongen.
 

Mama Rainbow vertelde ons over haar levenswerk en dankte ons voor onze komst. In het bijzonder dankte ze Wim en Denise, want door hun inzet en het geloof in het slagen van het organiseren van deze reis, kon deze reis ook werkelijkheid worden.

Na het officiële gedeelte bezochten we heel de school en trokken in vier groepjes naar het dorp om te zien hoe de gemiddelde Keniaan woont en leeft. Overal klonk het hartelijk ‘Jambo’ wat wil zeggen ‘Hallo’. De huisjes zijn veelal opgetrokken uit golfplaten en rieten daken. Niet al te groot, een woonvertrek, tevens keuken en één slaapkamer voor heel het gezin.
Per vier huisjes is er dankzij ‘Rainbow4kids’ nu een toilet, wat al een hele verbetering is.
Water wordt gehaald uit de waterput van ‘Rainbow4kids’. Er is nog geen elektriciteit in het dorp, wel in de school. De huisjes gaven ons een goed beeld van het dagelijks leven in deze streek van Kenia.
Als dank voor hun gastvrijheid kreeg iedere familie (48) via ons ’s avonds een kilo bloem thuis bezorgd door de dorpsverantwoordelijke, dat zeer gewaardeerd werd.
 
Na de middag werden we verdeeld over de verschillende klassen om een uurtje de lessen mee te volgen. Wie een sponsorkindje had, kwam terecht in de klas van haar of zijn sponsorkind. Het werd een bijzondere ervaring.

We weten nu waar het overgaat als we de nieuwsbrieven van ‘Rainbow4kids’ lezen. Het was ook een emotionele dag, met veel gelach en ook wat traantjes om wat we zagen. Ons respect voor de vrijwilligers(sters) die zich inzetten voor dit project is alleen maar toegenomen. Dank u Katrien voor de gelegenheid die je aan ons gaf om een dag lang te gast te zijn op de ’Raibow4kids’ school.
 

Dinsdag 26 juli. Vandaag een rustdag om te bekomen van de emoties van gisteren. Toch waren we om 10 uur al met 8 personen terug op de school om wat te helpen. De 3 meegereisde kleuterleidsters hebben met de kinderen geknutseld. De anderen hebben het materiaal dat sommige gisteren mee hadden, uitgepakt, gesorteerd en opgeborgen in de bergplaats. Ook de meegegeven kledij werd gesorteerd en zelfs uitgedeeld in het dorp. Dit was wel een belevenis.
Verder brachten we ook een bezoekje aan het weeshuis ‘Kebene’, dat staat voor Kenia, België, Nederland. Dit weeshuis ligt in de buurt van de school en de kleintjes van het weeshuis bezoeken de ‘Rainbow4kids’ school. We waren sterk onder de indruk van de opzet van dit weeshuis. Mooi en voorzien van alle gemakken. We denken zelfs dat deze 32 kinderen hier een betere toekomst krijgen dan hun leeftijdsgenootjes die nog wel het geluk hebben om ouders te hebben.

 

Wim Zeeuwe: “Dank aan iedereen die met ons de reis heeft meegemaakt, voor de fijne gesprekken, de vriendschap. We rekenen erop dat jullie ‘Rainbow4kids’ blijven steunen en verder vertellen wat Katrien en haar
team van vrijwilligers in Kenia presteren.

En als je er ook eens bij wil zijn, weet dan dat we in 2012 teruggaan in de periode van 15 juli tot en met 30 juli 2012. Binnenkort verschijnt er op deze website meer nieuws hierover.”

bron: tekst – Wim Zeeuwe, foto’s – Vera Vandersteen

Meer info over de vzw Rainbow4kids en het project steunen kan via: www.rainbow4kids.be

rekening nr: 733-0387301-10 van Rainbow4kids VZW, Olmenlaan 24, 1750 Lennik
IBAN: BE41 7330 3873 0110
BIC: KREDBEBB

Leerlingen Don Bosco Sint-Pieters-Leeuw zwaaien directeur uit

SINT-PIETERS-LEEUW: – Directeur Veerle Seré heeft zich jaren voor 200% ingezet als directeur van de vrije basisschool Don Bosco in Sint-Pieters-Leeuw. Daar bovenop was ze ook coördinerend directeur van de scholengemeenschap van de vrije basisscholen van St-P-Leeuw. Vanaf volgend schooljaar zegt ze haar eigen schooltje vaarwel en zal ze halftijds voor de scholengemeenschap werken.
 

Om haar te bedanken voor al die jaren toegewijde inzet, wouden de kleuters, lagere schoolkinderen en leerkrachten haar vandaag eens extra verwennen.
Veerle werd ’s morgens aan huis opgehaald en naar de parochiezaal gebracht.
Daar wachten kleuters, leerlingen en leerkrachten haar op voor een viering met zelfgemaakte liedjes en andere verrassingen.

bron: Mie Demol en Katrien Michiels

36 kleuters slapen nachtje in school

SINT-PIETERS-LEEUW: – De kleuters van de derde kleuterklas van Don Bosco bleven samen met alle juffen en meester Luc een nachtje op school slapen. Zo namen zij afscheid van hun kleutertijd en leerden ze de juf en meester van eerste leerjaar beter kennen.

Na schooltijd stonden er spelletjes op het programma en werden er samen liedjes gezongen.
Daarna werd de honger gestild met overheerlijke spaghetti.

Nog een verhaaltje en een filmpje meepikken en dan uitgeput de slaapzak induiken.
Na een verkwikkend ontbijt konden de ouders hun kapoenen rond 9 uur komen halen.

2 MOS-logo’s voor Ave-Mariabasisschool uit Vlezenbeek

VLEZENBEEK: – De Ave-Mariabasisschool uit Vlezenbeek ontving vandaag zijn eerste MOS-logo voor het schooljaar 2009-2010. Maar Lien Loonbeek van de provincie Vlaams-Brabant had nog meer goed nieuws bij ook dit Schooljaar maakte de Ave-Mariabasisschool vorderingen zodat ook het tweede MOS-logo behaald is.

Ben Vanhoorebeek, milieuambtenaar mocht het MOS logo overhandigen aan Directeur Viviane De Win.

Lien Loonbeek van de provincie Vlaams-Brabant: “MOS staat voor Milieuzorg Op School. Het is een milieuzorgproject van de kleuter- tot de hogeschool. MOS helpt de school om op een pedagogisch verantwoorde manier een eigen milieu-zorgsysteem uit te bouwen. Dit is een geheel van maatregelen en acties waaraan iedereen ( leerlingen, leerkrachten, directie, ouders …) meewerkt om de school milieuvriendelijker te maken.”

Viviane De Win, Directeur Ave-Mariabasisschool: “ Vorig schooljaar is de school begonnen met zuinig om te springen met energie. Zo lieten we een energie-audit uitvoeren en begonnen we een energie boekhouding bij te houden. Verder lieten we 48 zonnepanelen installeren.
Alles is eigenlijk begonnen na een dikke truien dag waaraan we deelnamen. Onze preventieadviseur Anja heeft daarna voor dit initiatief echt de kar getrokken om het eerste MOS-logo te bekomen.
In elke klas kwam er een energie-kapitein. Deze kinderen zorgden ervoor dat als men weg ging alle lichten uit waren of dat bijvoorbeeld de verwarming werd afgezet als men een raam open zette.In drie klassen hebben we ook aan re-lighting gedaan. De lichtsterkte werd in deze klassen opgemeten en met een premie die we ontvingen hebben we dan nieuwe armaturen en verlichting kunnen plaatsen die veel energie zuiniger en toch doeltreffend is.
Ook door de nieuwbouw van de kleuterschool zijn de kinderen bewuster rond energie gaan nadenken. Zo zijn ze op de werf gaan kijken als de isolatie aangebracht werd en kregen ze informatie over waarom isolatie nodig is.”

Anja Devos, Preventie-adviseur: “ Dat de kinderen en de energie-kapiteins echt met energie bezig zijn bleek bijvoorbeeld toen we op sneeuwklassen waren. Ook daar hebben we energie gespaard!
Zelf de kleuters van het derde klasje hebben hun ouders bewust gemaakt over energie en energiegebruik. Zij hadden een actie ‘wolf & schaap’ waarbij ze deze bijvoorbeeld thuis op de koelkast konden ophangen.
De derde graad van de lagere school is dan weer een kijkje gaan nemen in ‘het huis van de toekomst’ daar ontdekten ze heel wat nieuwe technieken om zuiniger te zijn.”

Willy Nechelput : “ De kinderen leveren prachtig werk. Zo is de gasfactuur met 3,5% gedaald. En ook de nieuwe verlichting is beter en zuiniger.
Met dit project worden de jonge mensen bewust gemaakt om zuiniger om te springen met energie”.


Toiletten werden verfraaid dankzij dynamoPROJECT

De Ave-Mariabasisschool had nog goed nieuws te melden.
Tijdens het eerste trimester van dit schooljaar hield de school ook een bevraging bij de ouders en kinderen. Hieruit bleek dat de toiletten moesten aangepakt worden.
Bij het dynamoPROJECT van de cultuurcel van Canon kreeg de school een financiële ondersteuning voor een creatief project. Met de paasvakantie werden de toiletten verfraaid en vandaag in aanwezigheid van de ouders ingehuldigd.

Meester Jan-Pieter Delcour: “ Het zijn het 5de en 6de leerjaar die hun schouders onder dit project hebben gezet. Ze hebben zitten nadenken en tekenen kregen hulp van een architect, een kleur specialist en een kunstenaar. Ze maakten maquettes en staken de handen uit de mouwen. Met de verfraaiing ziet geheel er nu veel mooier en leuker uit en wordt er met meer zorg omgesprongen met de infrastructuur.”

Basisschool Ave Maria Vlezenbeek: www.ambvlezenbeek.be

Steun levenslijn met Kwiskids Zeppe en Zikki

VLAANDEREN / RUISBROEK: – Weet jij wat wel en niet mag op de fiets? En is wandelen met een hond op het voetpad toegelaten? Ontdek de antwoorden en zoveel meer in de keicoole Zeppe & Zikki Kwiskidswaaier. Urenlang speel- en leerplezier voor op vakantie of onderweg. Met superhandige gesp.

Alle Vlaamse kids kennen Zeppe en Zikki van de grappige serie op VTM over verkeersveiligheid. De bekendste schildpad en de beroemdste zebra van heel televisieland helpen je door 150 gevaarlijke en moeilijke verkeerssituaties. Test samen met Zeppe en Zikki of jij de verkeersregels beet hebt.

Met de aankoop van deze kwiskidswaaier steun je het Levenslijn Kinderfonds (www.levenslijn.be).
Kwiskids Zeppe en Zikki
ISBN: 978-90-301-0902-0
Prijs: € 5,95

In de kwiskidswaaier Zeppe en Zikki staan ook heel wat weetjes. Zoals uitleg over de gemachtigd opzichter.
Uitgeverij Plantyn maakte ter illustratie gebruik van een foto van de onafhankelijke nieuwssite http://www.sint-pieters-leeuw.eu die enkele jaren geleden in Ruisbroek genomen werd ter gelegenheid van de actie :’duurzaam naar school‘.

De Lijn Vlaams-Brabant rijdt volgens examendienstregeling

SINT-PIETERS-LEEUW: In de loop van de maand juni 2011 zijn er opnieuw examens voor de scholieren. Tijdens deze periode wordt de dienstregeling van De Lijn gewoontegetrouw vanaf 6 juni aangepast om de jongeren na het afleggen van hun examens zo snel mogelijk weer naar huis te brengen.

Deze tijdelijke wijzigingen zijn enkel van toepassing op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Woensdag wordt altijd de normale dienstregeling uitgevoerd.

EXAMENREGELING VOOR DE SCHOLEN TE HALLE
De volgende bijkomende ritten worden ingelegd:
12.10 uur uit Halle Ninoofse Poort naar Leerbeek van lijn 153.
12.10 uur uit Halle, Atheneum naar Drogenbos van lijn 153.
12.12 uur uit Halle, Atheneum naar Drogenbos van lijn 154.
12.15 uur uit Halle, Station naar Leerbeek, Stelplaats van lijn 163.
12.18 uur uit Halle, Station naar Pamel Kerk van lijn 163.
12.10 uur uit Halle, Station naar Anderlecht Het Rad van lijn 171.
12.20 uur uit Halle, Station naar Schepdaal Markt van lijn 573.
12.22 uur uit Halle Station naar Zelllik van lijn 572 (aankomst 13.33 uur).
De volgende ritten worden aangepast:
12.34 uur uit Halle, AZ Sint-Maria naar Anderlecht van lijn 155 moet om 12.30 uur vertrekken vanaf Halle, Atheneum, vervolgens via het Don Bosco instituut naar het AZ Sint-Maria ziekenhuis rijden en vanaf daar de gewone rit verzekeren.
12.25 uur uit Halle Station naar Lembeek van lijn 156 zal vertrekken om 12.20 uur uit Halle Atheneum en via Don Bosco naar de halte “Park” in Halle rijden om vandaar de normale reisweg te hernemen richting Lembeek.
12.24 uur uit Halle Station naarJette van lijn 810 zal vertrekken om 12.12 uur uit Halle Atheneum en via Don Bosco naar het station van Halle rijden om vandaar de normale reisweg te hernemen richting Jette.
12.08 uur uit Halle, AZ Sint-Maria naar Anderlecht van lijn 154 moet om 12.10 uur vertrekken vanaf Halle, Atheneum, vervolgens via het Don Bosco instituut naar het AZ Sint-Maria ziekenhuis rijden en vanaf daar de gewone rit verzekeren.

EXAMENREGELING VOOR DILBEEK, REGINA CAELI LYCEUM
12.20 uur uit “Dilbeek, Regina Caeli” naar “Schepdaal, Markt” op lijn 570.
12.20 uur uit “Dilbeek, Sint-Antoon.” naar “Ninove, Centrum” op lijn 127.
12.15 uur uit “Groot-Bijgaarden, Kapel” via Regina Caeli naar Halle op lijn 571.

De avondritten van lijnen 570 en 571 blijven dagelijks verzekerd voor de basisschool.
Op woensdag is de normale dienstregeling van toepassing, dus lijnen 570, 571 rijden dan ‘s middags.

EXAMENREGELING VOOR SINT-GODELIEVE TE SINT-MARTENS-LENNIK
12.10 uur uit Sint-Martens-Lennik, Sint-Godelieve naar Leerbeek van Schooldienst 502.
12.10 uur uit Sint-Martens-Lennik, Sint-Godelieve naar Brussel Zuid van lijn 118.
12.10 uur uit Sint-Martens-Lennik, Sint-Godelieve naar Anderlecht Erasmus van lijn 142.
12.10 uur uit Sint-Martens-Lennik, Sint-Godelieve naar Gooik, Zwart Schaap van lijn 162.
12.10 uur uit Sint-Martens-Lennik, Sint-Godelieve naar Beert, Kerk van lijn 164.
12.10 uur uit Sint-Martens-Lennik, Sint-Godelieve naar Ternat Station van lijn 165.
De volgende ritten worden aangepast:
12.05 uur uit Leerbeek naar Edingen van lijn 160 zal vertrekken om 12.05 uur uit Sint-Godelieve via Leerbeek en zal doorrijden naar Sint-Pieters-Kapelle.

bron: De Lijn Vlaams-Brabant

tentoonstelling 35 jaar Leeuwse Kunstacademie

SINT-PIETERS-LEEUW: – Ter gelegenheid van de 35ste verjaardag van de Leeuwse Kunstacademie stellen alle leerkrachten hun eigen werk tentoon in G.C.C. Coloma; schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerk, grafiek, animatiefilm, striptekeningen en illustraties.


Directeur Patrick Huybrechts leidde ons rond op de tentoonstelling van zijn leerkrachten in Coloma.

Patrick Huybrechts: “ We hebben in het Colomakasteel per ruimte één of twee leerkrachten hun werken laten presenteren in een mooi overzicht. Het is toch zeer belangrijk in het kunstonderwijs dat de leerkracht zelf nog aan het werk is hé in mijn geval is dat net hetzelfde.
Dat is ook de sterkte van het kunstonderwijs, dat is dat de leerkracht geen theoretische zijn.

De leerkrachten zorgen voor kennis overdracht maar het is toch ook een passie die je draagt en overbrengt. En die passie groeit enkel uit je eigen werk en toewijding zeg maar.

Nu we er toch net voorbij lopen. Zo is Patrick Crombe een steenkapper van zeer hoog niveau die prachtig werk maakt. Zoals je ziet zijn de werken zeer verscheiden.
Een ander voorbeeld zijn de werken van Juffrouw Katrien Matthys onze leerkracht van het 1ste,2de en 3de leerjaar zij werkt dus met de jonge kinderen maar haar werken die ze zelf maakt verschijnen ook in Humo en andere tijdschriften.”

Gelijkvloers:

Patrick Huybrechts: “ Wat ons ook onderscheidt van alle andere onderwijsvormen dat is dat onze leerkrachten van over het hele land komen zelfs uit Genk en Hasselt. Dat komt omdat ze een volledige lesopdracht maken door in verscheidene academies te werken.

We zijn ondertussen op de eerste verdieping waar je werk ziet van Wina Bogaert, leerkracht schilderen en je merkt een prachtig werk moet niet altijd groot zijn. Het kleine schilderijtje van het kindje vind ik heel mooi.
Als je dan in de volgende zaal kijkt zie je het werk van striptekenares Sandra Van Den Bremt. Dat is ook met een eigen techniek en aanpak.
Het is kunst op zichzelf hoe je een verhaal vertelt, hoe je het inkleurt en hoe je je documenteert. Wat vele mensen niet weten is dat bij het maken van kunst documentatie zeer belangrijk is zoals hier enkele oefeningen hoe je aan gezichten karakter kunt meegeven.
Ook de werken in de volgende zaal zijn zeer verscheiden. Deze kunstenares maakt grote monumentale muurschilderingen in bijvoorbeeld ziekenhuizen,hotels,… en hier zie je een voorontwerp van een project. Tegelijkertijd zie je aan de muren het werk van juf Vanessa Decort weer iets totaal anders hier zie je een collectie Tarot kaarten die ze schilderde. En haar werk werd door een Amerikaanse firma ook echt uitgebracht. Je merkt hier veel verbeeldingskracht, fantasie maar tegelijk ook technisch heel goed afgewerkt.
Jorgon Misotten is de leerkracht vorm bij ons en hij werkt met boomstammen die hij helemaal uitfreest. Waar dus het mooie van het hout, de structuur tot uiting komt. Wat hierbij op te steken valt is dat ‘schoonheid’ vaak in hele simpele vormen in de natuur waar te nemen is maar de kunst is dat erin te ontdekken voor je aan je werk begint.”

Eerste verdieping:

Aagje Ingels – Wina Bogaert – Adelheid Verledens – Vanessa Decort – Katrien Matthys – Jorgon Misotten – Yo Bisschops – Patrick Crombe – Nancy Vandenbosch – Sandra Van Den Bremt – Patrick Huybrechts

Toegankelijk op zaterdagen 21 en 28 mei en op zondagen 22 en 29 mei 2011, telkens van 14.00 tot 18.00 uur.
Locatie: Gemeentelijk Cultureel Centrum Coloma, Joseph Depauwstraat 25 te Sint-Pieters-Leeuw

5B van Sint-Lutgardisschool wint levend verkeerspark editie 2011

SINT-PIETERS-LEEUW: – Voor de achtste keer al organiseerde de Lokale Politie van Sint-Pieters-Leeuw een ‘levend verkeerspark’ voor de vijfdejaars van de lagere scholen uit de gemeente.
De leerlingen van 5B van Sint-Lutgardisschool behaalden de beste resultaten op de praktische en theoretische proeven.
 

Deze editie behaalden 3 leerlingen 48 op 49 punten.
Morgan Claus – Sint-Lutgardisschool
Sven Claus – Sint-Lutgardisschool
Yondjouen Kouengoua Bastien – Jan Ruusbroecschool

Hieronder een overzicht van de klaswinnaars:

Sint-Lutgardis klas 5 B – Claus Sven & Claus Morgane
Don Bosco klas 5 I – Bosmans Rob
Don Bosco klas 5 L- Bodart Jeremy
Avé-Maria klas 5 A – De Dobbeleer Arthur
Sint-Lutgardis klas 5 A – Claes Eva
Avé-Maria klas 5 B – Michel Thibault
Jan Ruusbroec – Yondjouen Kouengoua Bastien
Wegwijzer – Deschuyteneer Michaël
Sint Stevens – Filipiak Sharon
Den Top – Van Onsem Bo
t Populiertje klas 5 A – Paesmans Wouter
De Groene Parel – Van Driessche Dorien
t Populiertje klas 5 B – Michiels Glen

Meer info :  www.lokalepolitie.be/5414/

8ste levend verkeerspark

SINT-PIETERS-LEEUW: – Voor de achtste maal reeds organiseert de Lokale Politie van Sint-Pieters-Leeuw een ‘levend verkeerspark’ voor de vijfdejaars van de lagere scholen uit de gemeente.
Vandaag was Den Top aan de beurt op Site 250.

5de leerjaar Den Top nam deel aan het 8ste levend verkeerspark

De leerlingen van de deelnemende scholen krijgen eerst een uiteenzetting over de belangrijkste verkeersborden en verkeersregels, tevens wordt nagezien of de fietsen voldoen aan de technische eisen. Vervolgens leggen ze een behendigheidspiste af waar ze hun stuurvaardigheid kunnen testen en oefenen.
 
 

Kinderen moeten echter niet alleen goed kunnen fietsen, ze moeten ook leren omgaan met verkeer zodat ze de risico’s en gevaren op de weg leren kennen. Daarom volgt er tot slot een fietstocht in de omgeving van de deelnemende school onder politiebegeleiding.

Ook dit jaar wordt het levend verkeerspark gevolgd door een slotdag. Op deze slotdag wordt een prijs uitgereikt aan de school die de beste resultaten behaalde tijdens het verkeerspark. Ook de beste leerling van elke deelnemende klas wordt beloond.

kleuters Don Bosco vieren carnaval

SINT-PIETERS-LEEUW: – Vandaag vierden de kleuters van Don Bosco Sint-Pieters-Leeuw carnaval.

 
In een bonte stoet met als thema “In het warenhuis” trokken ze door het centrum van Sint-Pieters-Leeuw.
De kleuters en hun juffen hebben de voorbije dagen hard gewerkt aan hun outfit. Het resultaat was ronduit schitterend. Melkflessen, streepjescodes, witte producten, snoepjes en groenten en fruit sierden het straatbeeld aan de Rink.




4 de leerjaar Jan Ruusbroec won bezoek Geronimo Stilton

RUISBROEK: – Alle 4de leerjaren van de scholen uit Sint-Pieters-Leeuw konden net als vorig jaar tijdens de jeugdboekenweek deelnemen aan een wedstrijd om een klasbezoek van Geronimo Stilton te winnen.
Dit jaar won de Jan Ruusbroec school met hun zelfgemaakte Geronimo boekjes.

Dinsdag kwam de vrolijke muis hen verblijden met een bezoekje. Er werd veel gelachen, spelletjes gespeeld en voorgelezen uit de boekjes van Geronimo Stilton.

Meer info: www.sint-pieters-leeuw.be/bibliotheek en www.facebook.com/Bibliotheek.Sint.Pieters.Leeuw

agenda: Opendeurdag in Don Bosco

SINT-PIETERS-LEEUW: – Op donderdag 31 maart 2011 zetten de kleuter- en de lagere afdeling van Don Bosco Sint-Pieters-Leeuw hun deuren wijd open van 15.30 tot 19 uur.
Op het programma staan een ontdekkingstocht doorheen de twee afdelingen, een tentoonstelling over ons klasoverschrijdend project, het schoolleven in beeld, klasbezoeken, praatcafé en speelplaatsanimatie.
Er is mogelijkheid om een praatje te slaan met leerkrachten en de directie om informatie in te winnen over de werking en de pedagogische visie van de school.  Iedereen is van harte welkom!

Plaats van het gebeuren:
Don Bosco, lagere afdeling, J. Sermonstraat 15 te 1600 St-P-Leeuw www.donboscospl.be
Don Bosco, kleuterafdeling, H. Vanhouchestraat 2 te 1600 St-P-Leeuw

Sint-Lutgardisschool hield een koffiestop tvv broederlijk delen.

ZUUN: – Ook dit jaar organiseert Broederlijk Delen weer een zogenaamde ‘Koffiestop’. In Sint-Pieters-Leeuw deed de Sint-Lutgardisschool voor het tweede jaar op rij mee aan de actie.


Enkele ouders brachten zelfgemaakte zoetigheden mee voor bij de koffie en muntthee wat door de aanwezigen zeer gesmaakt werd.

Broederlijk Delen ondersteunt 250 partnerorganisaties in twintig landen van het Zuiden, en dit reeds 50 jaar. Voor deze solidariteit zijn financiële middelen nodig. Door een ‘Koffiestop’ te organiseren wil men geld inzamelen voor het werk van Broederlijk Delen.
Elke koffiedrinker stopt een vrije bijdrage in de Koffiestop-collectebus en steunt zo groepen mensen in het Zuiden in hun strijd tegen armoede en onrecht.
Maar er is meer. Een ‘Koffiestop’ is gezellig, brengt mensen samen en laat hen praten met elkaar.

1 maart 2011 start inschrijvingsperiode scholen

SINT-PIETERS-LEEUW: – Vanaf het schooljaar 2011-2012 werken alle basisscholen van Beersel, Halle en Sint-Pieters-Leeuw met dezelfde inschrijvingsperiode.
Vanaf dinsdag 1 maart 2011  kan iedereen inschrijven.
Dat kan enkel in de school zelf. Telefoontjes, faxen of e-mails zijn in geen enkel geval geldig!

BELANGRIJK:
Vergeet niet de identiteits- en SIS-kaart van uw kind mee te nemen.
Schrijf uw kind maar in één school in.
PRAKTISCHE BROCHURE:
Het Lokaal Overlegplatform (LOP) Beersel, Halle en Sint-Pieters-Leeuw Basisonderwijs stelt aan alle geïnteresseerde ouders een overzichtelijke brochure ter beschikking, met praktische informatie over de verschillende lokale basisscholen en antwoorden op vragen als:
Vanaf wanneer kan mijn kind naar het eerste leerjaar.
Welke zijn de instapmomenten voor de kleuterschool.
Kom ik in aanmerking voor een schooltoelage.

U kunt deze brochure aanvragen via onderstaand adres of hier downloaden.
www.sint-pieters-leeuw.be/upload/15287645/downloads/folder_inschrijven_basisschool_2011_2012.pdf

INFO: Ine Marck, LOP-deskundige vzw De Pin
August Demaeghtlaan 305 – 1500 Halle – 02 304 48 45 – ine.marck@ond.vlaanderen.be

Scholen Sint-Pieters-Leeuw:

  • Basisschool van het GO! De Groene Parel 02/377 82 12
  • Gemeentelijke Basisschool Den Top 02/377 19 51
  • Gemeentelijke Basisschool ‘t Populiertje 02/ 377 03 83
  • Vrije Basisschool Don Bosco 02/377 32 35
  • Vrije Basisschool Sint-Lutgardis 02/377 16 29
  • Vrije Basisschool Sint-Stevens 02/377 70 42
  • Gemeentelijke Kleuterschool Puur Natuur 02/532 42 22
  • Gemeentelijke Basisschool Wegwijzer 02/378 07 43
  • Vrije Basisschool Jan Ruusbroec 02/377 67 59
  • Vrije Basisschool Ave Maria 02/ 569 07 24
  • Gesubsidieerde Vrije B.O. school type 5 “Inkendaal” 02/531 54 50

Wetenschapstruck in Sint-Pieters-Leeuw

SINT-PIETERS-LEEUW: – Deze week toert een wetenschaps-truck van het Museum voor Natuurwetenschappen door Sint-Pieters-Leeuw. Vandaag stond de XperiLAB.be truck aan het wildersportcomplex.
Het project XperiLAB.be wil jongeren van 10 tot 14 jaar warm maken voor wetenschap. Daar is een persoonlijke, actieve aanpak voor nodig, want doen is begrijpen.


We keken even mee over de schouders van de leerlingen van het 5de leerjaar van de Sint-Stevensschool.

In de XperiLAB.be truck konden de leerlingen in groepjes van 2 of 3 testjes doen door middelen te gebruiken waarover ze in de klas vaak niet beschikken. Iedereen was dan ook geboeid proefjes aan het uitvoeren. Hierdoor kregen ze al experimenterend heel wat theorie praktisch uitgelegd.
De slogan ‘doen is begrijpen’ klopte bij de leerlingen van het 5de leerjaar helemaal.

Share

sneeuwklassen 2011

SINT-PIETERS-LEEUW / ZUUN: – Van 3 tot 11 februari zijn de 6de leerjaren van basischool Den Top en ’t Populiertje samen op sneeuwklassen naar Valmeinier (Frankrijk).

Ben je benieuwd wat er daar allemaal te beleven valt? Surf dan naar de blog van het 6de leerjaren en volg er hun belevenissen!

Den Top: http://zesdeklasdentop.skynetblogs.be
’t Populiertje: http://spetters2011.blogspot.com/

agenda: eetfestijn van ’t Populiertje

ZUUN: – Het bestuur en leden van de Vriendenkring, de directie en personeel, de leerlingen van de Gemeentelijke Basisschool ’t Populiertje nodigen U van harte uit op hun jaarlijkse eetfestijn.

Zaterdag 29 januari 2011 van 17.30 tot 22.00 uur
Zondag 30 januari 2011 van 11.30 tot 15.00 uur

Zaal St. Lutgardis – A. Quintusstraat (naast de kerk Zuun)
1600 Sint-Pieters-Leeuw

De opbrengst komt volledig ten goede aan het sociaal fonds van onze vriendenkring.
www.populiertje.be

690 leerlingen spelen scrabble

VLEZENBEEK: – In de Merselborre spelen deze en volgende week 690 leerlingen uit het 4de, 5de en 6de leerjaar van de verschillende scholen van Sint-Pieters-Leeuw samen het gezelschapsspel Scrabble.

Vandaag waren de leerlingen van het 4de leerjaar aan de beurt.
Voor hen was het de eerste keer dat ze deelnamen aan het Scholen Scrabbeltoernooi. Ze kregen dan ook van scrabble grootmeester Huub Moonen en Cultuurfunctionaris Denis Deneulin de spelregels nog eens uitgelegd.
Daarna pijnigden alle vierdeklassers hun hersenen om zoveel mogelijk woorden te vinden onder begeleiding van de leerkrachten. Terwijl Huub Moonen hen aanmoedigde om te zoeken naar lange woorden om op het spelbord neer te leggen.

De scrabble rage in Sint-Pieters-Leeuw begon zo’n achtien jaar geleden toen de werkgroep De Vrede af en toe een scrabbleavond organiseerde.
Het cultuurcentrum Coloma speelde op de trend in en lanceerde een scrabbletornooi voor scholen, gekoppeld aan een tornooi voor volwassenen.
Al snel ontstond hieruit een echte Coloma scrabbleclub die regelmatig aan tornooien meedoet.

Op 28 januari 2011 om 19 uur is iedereen welkom voor het Scrabbel-avondtoernooi.
Die avond kan iedereen spelen in de Merselborre, gelegenheidsspelers professionelen, families en anderstaligen.
5 euro inschrijvingsgeld per persoon of 7,5 euro per gezin.
Meer info: 02 371 63 08/09 of cultuur@sint-pieters-leeuw.be

Schrijf uw kind op het juiste moment in voor het schooljaar 2011-2012

SINT-PIETERS-LEEUW: – Vanaf het schooljaar 2011-2012 werken alle basisscholen van Beersel, Halle en Sint-Pieters-Leeuw met dezelfde inschrijvingsperiode. De maand februari is voorbehouden voor de broers en zussen van kinderen die reeds op de betreffende school zitten. In maart kan iedereen inschrijven. Dat kan enkel in de school zelf. Telefoontjes, faxen of e-mails zijn in geen enkel geval geldig!

BELANGRIJK:
Vergeet niet de identiteits- en SIS-kaart van uw kind mee te nemen.
Schrijf uw kind maar in één school in.
PRAKTISCHE BROCHURE:
Het Lokaal Overlegplatform (LOP) Beersel, Halle en Sint-Pieters-Leeuw Basisonderwijs stelt aan alle geïnteresseerde ouders een overzichtelijke brochure ter beschikking, met praktische informatie over de verschillende lokale basisscholen en antwoorden op vragen als:
Vanaf wanneer kan mijn kind naar het eerste leerjaar.
Welke zijn de instapmomenten voor de kleuterschool.
Kom ik in aanmerking voor een schooltoelage.

U kunt deze brochure aanvragen via onderstaand adres of hier downloaden.
www.sint-pieters-leeuw.be/upload/15287645/downloads/folder_inschrijven_basisschool_2011_2012.pdf

INFO

Ine Marck, LOP-deskundige vzw De Pin
August Demaeghtlaan 305 – 1500 Halle
02 304 48 45 – ine.marck@ond.vlaanderen.be

Scholen Sint-Pieters-Leeuw:
Basisschool van het GO! De Groene Parel 02/377 82 12

  • Gemeentelijke Basisschool Den Top 02/377 19 51
  • Gemeentelijke Basisschool ‘t Populiertje 02/ 377 03 83
  • Vrije Basisschool Don Bosco 02/377 32 35
  • Vrije Basisschool Sint-Lutgardis 02/377 16 29
  • Vrije Basisschool Sint-Stevens 02/377 70 42
  • Gemeentelijke Kleuterschool Puur Natuur 02/532 42 22
  • Gemeentelijke Basisschool Wegwijzer 02/378 07 43
  • Vrije Basisschool Jan Ruusbroec 02/377 67 59
  • Vrije Basisschool Ave Maria 02/ 569 07 24
  • Gesubsidieerde Vrije B.O. school type 5 “Inkendaal” 02/531 54 50