2014-08-12-archief-vliegtui
archieffoto

DE RAND: – Een kleine 2 weken geleden is de uitspraak van de Brusselse rechtbank om de 2 vliegroutes boven Brussel te schrappen uitgesproken . Deze uitspraak dreigt op korte termijn te leiden tot een aanzienlijke toename van de lawaaihinder boven de Vlaamse Rand. De burgemeesters van deze Vlaamse Rand vormen front en sturen een open brief naar de federale onderhandelaars, de Vlaamse Regering en de partijvoorzitters.

In totaal doen 26 burgemeesters een oproep voor garanties ivm het vliegtuiglawaai en willen ze structureel betrokken worden bij het beleid omtrent de luchthaven van Zaventem.

Hun bedoeling is een krachtig signaal te geven om de leefbaarheid van hun regio te garanderen, van Oostrand over Noordrand en van Zuidrand tot Oostkant, om zo tot een duurzame oplossing te komen.

De burgemeesters uit de rand die de open brief ondertekenden zijn: Affligem, Asse, Beersel Begijnendijk, Bertem, Dilbeek, Galmaarden, Grimbergen, Halle, Huldenberg, Kapelle-o-d-Bos, Kampenhout, Kortenberg, Machelen, Meise, Merchtem, Overijse, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Tervuren, Vilvoorde, Wemmel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.

Deze uitspraak van de rechtbank dreigt op korte termijn te leiden tot een aanzienlijke toename van de lawaaihinder boven de Vlaamse Rand.
De burgemeesters van de “getroffen” gemeenten vrezen dat hierdoor het delicate maatschappelijk draagvlak voor de luchthaven van Zaventem – een cruciale economische hefboom voor de regio en het land – dreigt verloren te geraken.

De burgemeesters vragen dan ook dat de Vlaamse Regering er – in de geest van het kersverse regeerakkoord – alles aan doet om de leefbaarheid van de regio te garanderen en bij de onderhandelaars van een federaal regeerakkoord aan te dringen op een duurzaam luchthavenakkoord. Ze pleiten voor het herstel van het Plan Schouppe, waarbij logisch preferentieel baangebruik gehanteerd werd, en met uitwaaiering van de vluchtroutes. Enkel op die manier kan de rust in de wijde omgeving rond de luchthaven terugkeren en wordt rechtszekerheid hersteld.

Daarnaast willen de burgemeesters structureel betrokken worden bij het beleid omtrent de luchthaven van Zaventem. De burgemeesters zijn immers van mening dat zij goed geplaatst zijn om aan te voelen hoe het maatschappelijk draagvlak het best kan gegarandeerd worden.

De initiatiefnemende burgemeesters engageren zich om deze problematiek begin september aan te kaarten bij alle burgemeesters verenigd in het Toekomstforum Halle-Vilvoorde evenals bij het Vlaams-Brabants provinciebestuur. De burgemeesters zullen middels een schrijven hun ongerustheid kenbaar maken aan de federale onderhandelaars Charles Michel en Kris Peeters en alle partijvoorzitters.

%d bloggers liken dit: